@benchfa_team
بررسیکارت گرافیک

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF GTX 1660 Super O6G + بنچمارک

کارت گرافیک TUF Gaming GTX 1660 Super OC یک کارت گرافیک قدیمی مربوط به سال ۲۰۱۹ست که از پردازنده گرافیکی قدیمی TU116 استفاده می‌کنه. این کارت اساساً ۲۰٪ سریع‌تر از نوع غیر سوپره و به عقیده بسیاری یه جایگزین مناسب برای کارت گرافیک GTX 1060 در محدوده ۳۰۰ دلار به‌حساب میاد. این کارت گرافیک در زمان معرفی با قیمت ۲۲۹ دلار عرضه شد اما به‌دلیل همه‌گیری و کمبود سیلیکون قیمت اون تا حدود ۴۰۰ دلار افزایش پیدا کرد. این کارت گرافیک در حاضر پس از چند سال از معرفی اون هنوز در بازار ایران طرفداران زیادی داره. البته یکی از دلایل این محبوبیت می‌تونه قیمت اون باشه. ما در این مطلب از بنچفا قصد داریم به بررسی کارت گرافیک ASUS TUF Gaming GTX 1660 Super OC 6GB بپردازیم. اگه قصد خرید کارت گرافیک ASUS TUF 1660 Super 6GB رو دارید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

آیا کارت گرافیک ASUS TUF Gaming GTX 1660 Super OC 6GB هنوز ارزش خرید داره؟ در آخر این بررسی با این جواب می‌رسیم.

  • قیمت: ۲۳۹ دلار (MSRP)
  • تاریخ انتشار: Q4 2019

مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


بسته‌بندی و لوازم جانبی

کارت گرافیک ASUS TUF Gaming GTX 1660 Super OC 6GB در یک بسته‌بندی معمولی همانند باقی کارت‌های اقتصادی ایسوس عرضه میشه. روی این جعبه اسم مدل، لوگوی تاف و ایسوس و همچنین ویژگی و فناوری‌های استفاده شده در این کارت دیده میشه که یک تصویر اولیه از این کارت رو به مخاطب میده. اما وقتی جعبه این کارت گرافیک رو باز می‌کنیم چی می‌بینیم؟ 

بدون شک دفترچه راهنما، راهنمای راه‌اندازی سریع و روش‌های پشتیبانی توی باکس این محصول قرار داره. خود کارت گرافیک هم با پوششی پلاستیکی پوشیده شده. در بخش اسلات و پورت‌ها هم پوشش‌های پلاستیکی برای حفاظت بیشتر مشاهده میشه. 

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF Gaming GTX 1660 Super OC 6GB

برای یک GTX 1660 Super با فن‌های دوگانه، مدل TUF Gaming در مقایسه با کارت های دیگه با طراحی خنک کننده مشابه، می‌تونه انتخاب خوبی باشه. طول این کارت گرافیک تقریباً Mini-ITX محسوب میشه (+۳۶ میلی‌متر) به این معنی که می‌تونه به راحتی با اکثر موارد کیس‌ها با فرم فاکتور کوچیک سازگار باشه. این به‌دلیل وجود دو فن ۸۰ میلی‌متری و پیکربندی متعارف هیت سینک مسیه.

پشت PCB کارت توسط یک صفحه پلاستیکی محافظت می‌شه. درواقع توی کارت گرافیک ASUS TUF 1660 Super 6GB بک پلیت پلاستیکیه و هیچ چیز هیجان‌انگیزی برای دیدن وجود نداره. اما کلا یادتون باشه که این یه کارت اقتصادی عرضه شده تو سال ۲۰۱۹ست. 

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF Gaming GTX 1660 Super OC 6GB

GTX 1660 Super با TDPی ۱۲۵ وات ارائه شده بنابراین در مورد تامین برق هیچ چالشی نداره و با یه کانکتور برق ۸ پین تغذیه میشه.

کارت گرافیک ASUS TUF GTX 1660 Super یک پورت DVI-D به همراه HDMI و DisplayPort داره. بخش‌های توخالی هم که در این قیمت دیده میشه به خروج گرما از کارت کمک می‌کنه.

به نظر می‌رسه TUF GTX 1660 Super کارت خوبیه. اما برای همون سال ۲۰۱۹ :) و نهایتا تا ۲۰۲۲. اما حالا که اواسط سال ۲۰۲۳ هستیم شاید خرید این کارت انتخاب درستی نباشه. چرا؟؟! تو ادامه این بررسی بهتون می‌گم.

پورت‌های کارت گرافیک ASUS TUF Gaming GTX 1660 Super OC 6GB

تست عملکرد کارت گرافیک ASUS TUF GTX 1660 Super O6G

در ادامه قصد داریم عملکرد کارت گرافیک ASUS TUF Gaming GTX 1660 Super OC 6GB رو توی بازی و نرم‌افزارهای دیگه بررسی کنیم. 

مشخصات سیستم تست کارت گرافیک ASUS TUF Gaming GTX 1660 Super OC 6GB:

Ryzen 5 2600 at 3.675 GHz Not overclockedCPU
۱۶GB DDR4 at 3000 MHzRAM
ASUS TUF Gaming GTX 1660 Super OC 6GBGPU

تست دمای کارت گرافیک ASUS TUF GTX 1660 Super

تست دمای کارت گرافیک ASUS TUF Gaming GTX 1660 Super OC 6GB

در تست استرس GPU، نرم افزار Furmark حدود ۲ ساعت اجرا شد. دمای حداکثر برای کارت گرافیک ASUS TUF Gaming GTX 1660 Super OC 6GB دمای ۶۶ درجه سانتی‌گراد و میانگین ۶۴ درجه سانتی‌گراد ثبت شد. در آزمایش پردازنده گرافیکی در حین بازی، دمای پردازنده گرافیکی با تست استرس Furmark مطابقت داشت و به طور میانگین در همه بازی‌ها حدود ۶۴ درجه سانتی‌گراد به دست اومد. دمای حالت بیکار هم ۳۵ درجه سانتی‌گراد بود.

تست ۳DMARK

تست 3DMARK در بررسی کارت گرافیک ASUS TUF Gaming GTX 1660 Super OC 6GB

نتایج بنچمارک ۳D Mark رو می‌تونید در نمودار بالا ببینید. این کارت بیشتر از ۱۳K امتیاز در Fire Strike و نزدیک به ۶K در Time Spy به دست آورده. با این حال باید به این نکته توجه کنید که بازی‌های جدید با فناوری‌های جدید انویدیا و AMD سازگار هستن و پردازشی به مراتب سخت‌تر دارن که برای کارت گرافیک‌های نسل‌ جدید بهینه شدن.

تست 3DMARK در بررسی کارت گرافیک ASUS TUF Gaming GTX 1660 Super OC 6GB

اینجا ۱۶۶۰S با ۲۰۶۰، ۲۰۸۰ و ۵۷۰۰XT (با تست Fire Strike و Time Spy) مقایسه شده. ۱۶۶۰Super تقریباً قدرتش نصف ۲۰۸۰ و ۵۷۰۰XTـه، همچنین با اختلاف کمی از امتیاز ۲۰۶۰ عقب می‌مونه.

بنچمارک بازی‌ها

بنچمارک بازی در بررسی کارت گرافیک ASUS TUF Gaming GTX 1660 Super OC 6GB
برای بزرگ‌نمایی روی عکس کلیک کنید.

این GPU روی ۳۲ بازی، با استفاده از تنظیمات از پیش تعیین شده بالا و با وضوح ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ آزمایش شده. این پردازنده گرافیکی تونست در اکثر بازی‌های چندنفره محبوب مانند DOTA 2 ،CS:GO ،PUBG و مواردی از این دست، به بالاتر از ۶۰ FPS دست پیدا کنه. تنها ۴ بازی وجود داشت که میانگین ۶۰ فریم در ثانیه نداشتند که شامل بازی‌های Monster Hunter World ،Red Dead Redemption 2 ،Kingdom Come Deliverance و Assassin’s Creed Odyssey می‌شن.

همه این بازی‌ها بسیار سنگینن و در حالی که آنها به ۶۰ فریم در ثانیه دست پیدا نکردن، تونستن به ۵۰+ فریم در ثانیه برسن. کارت گرافیک TUF 1660 Super در این بازی‌ها به نرخ فریم قابل قبولی نسبت به خودش و یک کارت اقتصادی رسیده.

آیا کارت گرافیک ASUS TUF GTX 1660 Super O6G ارزش خرید داره؟

وقتی سوال کارت گرافیک TUF 1660 Super 6GB هنوز ارزش خرید داره یا نه رو می‌پرسیم بدون شک درباره الان یعنی سال ۱۴۰۲ صحبت می‌کنیم. مهم‌ترین چیزی که درباره کارت گرافیک ASUS TUF 1660 Super OC 6GB میشه گفت نداشتن تنسور کوره که توی پردازش بازی‌های جدید و البته قدیمی نقش خیلی مهمی داره. می‌دونیم که این هسته‌ها در سری RTX قرار دارن. بنابراین اگه در سال ۲۰۲۳ شما این کارت گرافیک رو انتخاب کنید همینطوری چندین سال خودتون رو از فناوری‌هایی که چند ساله درحال رشدن و نقطه اوجشون هم نزدیکه محروم می‌کنید. شما می‌تونید به جای ۱۶۶۰ سوپر یه کارت از سری ۳۰ مثل RTX 3050 انتخاب کنید که یک کارت گرافیک بسیار جدیدتری محسوب میشه و ازون مهم‌تر از DLSS پشتیبانی می‌کنه. همونطور که می‌دونید فناوری DLSS این‌روزها غوغا به پا کرده و حسابی رو تجربه بازی مؤثره.

دلیل دوم برای ارزش خرید کم کارت گرافیک ASUS TUF 1660 Super 6GB قیمت اونه. ازونجایی که این کارت گرافیک تو بازار ایران خیلی خرید و فروش میشه، قیمت اون با گذشت زمان و معرفی نسخه‌های جدیدتر خیلی کاهش پیدا نمی‌کنه. بنابراین الان با این برچسب قیمیتی که داره اصلا انتخاب منطقی و هوشمندانه‌ای نیست و رقباش از AMD نتایج بهتری رو تو بازی ها به ثبت رسوندن. با حدود قیمتی که کارت ۱۶۶۰S در بازار ایران داره، میشه کارت گرافیک RX 6600 XT یا حتی RX 6700 XT خرید که با اختلاف خیلی زیادی(تا دوبرابر کارایی بهتر با RX 6700 XT)، ۱۶۶۰ سوپر رو شکست میدن.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×