راهنمای خریدراهنمای خرید قطعات

لیست بهترین مادربرد های پیشنهادی برای i3 13100 و i3 13100F – تابستان ۱۴۰۲

در این مطلب می‌خوایم نگاهی به لیست بهترین مادربرد های پیشنهادی برای i3 13100 که در بازار ایران موجود هستن داشته باشیم. پردازنده core i3 13100F هم همین پردازنده‌ست، تنها پردازنده گرافیکی نداره، پس تفاوتی در انتخاب مادربرد وجود نداره. اگه قصد خرید یک سیستم خوب با طول عمر بالا با پردازنده ۱۳۱۰۰ اینتل رو دارید، این مطلب از بنچفا رو از دست ندید.

هدف بنچفا از این مطلب چیه؟

ما در این مطلب تلاش کردیم تا شما رو در انتخاب مادربرد مناسب برای ۱۳۱۰۰ و ۱۳۱۰۰F راهنمایی کنیم تا شما در خریدتون دچار اشتباه نشید و تجربه خرید خوبی داشته باشید. در بازار مادربرد انتخاب‌های زیادی وجود داره، اما اگه حواستون رو جمع نکنید، ممکنه هزینه بالایی رو برای مادربردی بپردازید که هیچ استفاده‌ای از قابلیت‌های اون ندارید.

پس از این مطلب، شما می‌تونید با اطمینان خاطر مادربرد مورد نیازتون رو انتخاب کنید و به سراغ قطعات دیگه سیستمتون برید.

همچنین مقاله «بررسی پردازنده i3 13100» رو هم در بنچفا منتشر کردیم تا بتونید در انتخاب پردازنده i3 13100 یا i3 13100F دید بازتری داشته باشید. اگر قصد خرید این پردازنده رو دارید، خوندن بررسی‌اش رو حتما پیشنهاد می‌کنم بهتون.


مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


Image Credit: Techspot

نکات مهم انتخاب مادربرد چیه؟

مهم‌ترین عامل انتخاب مادربرد مناسب، اینه که اطلاعات کافی از پردازنده‌ای که انتخاب کردید داشته باشید. اینکه پردازنده شما رو چه شرکتی ساخته، از چه سری هست و چه میزانی برق مصرف می‌کنه. اینجا پردازنده هدف ما، پردازنده core i3 13100 اینتله، که از نسل ۱۳ پردازنده‌های این شرکته و از سوکت LGA 1700 بهره می‌بره، همون سوکتی که در نسل ۱۲ هم استفاده میشد. به خاطر همین مادربردهای سری ۶۰۰ که هنگام معرفی نسل ۱۲ عرضه شدن، از پردازنده‌های نسل ۱۳ هم پشتیبانی می‌کنن، منتها به آپدیت بایوس احتیاج دارن.

پردازنده i3 13100 اینتل در حالت توربو حدود ۶۶ وات برق مصرف می‌کنه، که مصرف خیلی پایینیه و این پردازنده با کولر استوک اینتل هم به راحتی خنک میشه. به خاطر این مصرف پایین، نیازی به مادربردی با مدار تغذیه یا VRM خیلی قدرتمند برای برق رسانی به این پردازنده ندارید، و اکثر مادربردها این کار رو به خوبی انجام میدن.

با توجه به اینکه این پردازنده مدل پایین رده و نسبتا ضعیف اینتله و نباید انتظار عملکرد خیلی خفنی از i3 13100 داشته باشید؛ به همین خاطر، مگر اینکه دنبال استفاده از رم‌های DDR5 و اورکلاک رم هستید، هیچ نیازی به مادربرد بالارده نیست. در رده‌های پایین، استفاده از رم DDR4 و DDR5 تفاوتی ایجاد نمی‌کنه و رم DDR4 کافیه.

بریم ببینیم بهترین مادربردهای بازار ایران برای پردازنده Core i3 13100 اینتل چه مادربردهایی هستن.

۱. بهترین مادربرد تا ۶ میلیون برای پردازنده intel Core i3 13100/F

ASUS PRIME H610M-A WiFi D4

این مادربرد در لیست مادربردهای پیشنهادی ما برای Core i3 12100 هم بود، و دلیلش اینه که به نسبت قیمتی که داره، قابلیت‌های خیلی خوبی رو در اختیار کاربر می‌ذاره.

H610M-A WIFI ایسوس از چیپست H610 استفاده می‌کنه، که برای استفاده از تمام پتانسیل ۱۳۱۰۰ اینتل مناسبه. همچنین هیت سینک نصب شده روی VRM باعث میشه بتونید پردازنده‌های قوی‌تر هم روی اون نصب کنید، البته به طور کلی VRM این مادربرد خیلی قدرتمند نیست. و اما اصلی‌ترین دلیلی که ما این مادربرد رو انتخاب کردیم، این بود که از ماژول ارتباط بی‌سیم داره و مجهز به Wi-Fi 5 و Bluetooth‍ه، که هیچ مادربرد دیگه‌ای در رنج قیمت ۵ تا ۶ میلیون تومان این قابلیت رو به شما ارائه نمیده!

مشخصاتASUS Prime H610M-A WiFi
محدوده قیمتی۵ تا ۶ میلیون تومان
(مرداد ۱۴۰۲)
سایز مادربردMicro ATX
چیپستH610
پشتیبانی رم۶۴GB DDR4
درگاه PCIe x16۱x PCIe 4.0
درگاه حافظه M.2۲x PCIe 3.0
اتصالات USB پشت مادربرد۴x USB 2.0
۲x USB 3.2 Gen 2
اتصالات اینترنت و بلوتوثRealtek 1Gb ethernet
WiFi 5
Bluetooth 5.0

مادربردهایی که چیپست‌های سری ۶۰۰ اینتل رو دارن، برای پشتیبانی از نسل ۱۳ پردازنده‌های این شرکت به آپدیت بایوس نیاز دارن، و برای این‌کار، شما باید اول یه پردازنده نسل ۱۲ در این مادربردها نصب کنید، بایوس رو آپدیت کنید و بعد از پردازنده جدید استفاده کنید. اگه از شرکت‌های فروشنده کیس اسمبل شده سیستم بخرید، اون‌ها خودشون این کار رو برای شما انجام میدن، اما اگه خودتون می‌خواید سیستم اسمبل کنید، انتخاب یه مادربرد با چیپست سری ۷۰۰ اینتل شما رو از آپدیت پر استرس بایوس راحت می‌کنه. همچنین مادربردهای B760 که در این لیست به سراغ اون‌ها میریم، از VRM بهتری بهره می‌برن و شما می‌تونید در آینده به راحتی سیستمتون رو ارتقا بدید.

 باقی لیست ما، تنها مادربردهای جدید سری B760 که از پردازنده‌های نسل ۱۳ پشتیبانی می‌کنن رو شامل میشه؛ متاسفانه اینتل برای نسل ۱۳ چیپست ارزون قیمت معرفی نکرد، و باید به همین مادربردها بسنده کنیم.

۲. بهترین مادربرد تا ۷ میلیون برای پردازنده intel Core i3 13100/F

MSI B760M BOMBER DDR4

همونطور که گفتم، مادربرد ارزون‌تر برای این پردازنده هم وجود داره، اما متاسفانه اولین راه‌اندازی اون‌ها دشواره و به خاطر همین، مستقیم به سراغ مدل‌های B760 رفتیم. ارزون‌ترین مدل باکیفیتی که پیدا کردیم، MSI B760M BOMBER بود، که قیمتی بین حدودا ۶ تا ۶ و نیم میلیون تومان داره.

این مادربرد از چیپست B760 اینتل بهره می‌بره، و از پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل پشتیبانی می‌کنه. B760M BOMBER تنها ۲ درگاه رم داره، اما برای خیلی از کاربرها این میزان کافیه. دو درگاه حافظه M.2 هم روی اون هست، که تنها یکی از اون‌ها هیت سینک داره. VRM این مادربرد هم با هیت سینک خنک میشن تا مشکلی از لحاظ دمای مدار تغذیه به وجود نیاد. دو تا کانکتور ARGB V2 هم روی این برد هست.

بزرگ‌ترین مشکل این مادربرد، نبود وایفایه، که با این قیمت میشه نبود اون رو توجیح کرد، اما مادربردهای ارزون‌تری وجود دارن که به شما وایفای ارائه بدن. این ماژول‌ها قیمت بالایی ندارن و شرکت‌ها تنها به خاطر تنبلی و فرار از زحمت اضافه ماژول روی مادربرد از قرار دادن اون‌ها صرف نظر می‌کنن.

مشخصاتMSI PRO B760-P WIFI D4
محدوده قیمتی۶.۵ تا ۷ میلیون تومان
(مرداد ۱۴۰۲)
سایز مادربردATX
چیپستB760
پشتیبانی رم۶۴GB DDR4
درگاه PCIe x16۱x PCIe 4.0
درگاه حافظه M.2 ۲x PCIe 4.0 x4
اتصالات USB پشت مادربرد۲x USB 2.0
۴x USB 3.2 Gen 2
اتصالات اینترنت و بلوتوثRealtek 2.5Gb ethernet
WiFi 6E
Bluetooth 5.3

۳. بهترین مادربرد تا ۹ میلیون برای پردازنده intel Core i3 13100/F

MSI PRO B760-P WIFI

این یکی مادربرد هم محصول شرکت MSI‍ه. این مادربرد با حدود قیمت ۸.۵ تا ۹.۵ میلیون تومان، قابلیت‌های خیلی خوبی جلوی پای شما می‌ذاره و با مدار تغذیه ۱۲+۱ فاز که با کلی هیت سینک خنک شدن، دست شما رو در ارتقای پردازنده در آینده باز می‌ذاره.

PRO B760-P هم از چیپست B760 بهره می‌بره، و قابلیت نصب ۴ استیک رم با نهایت حجم ۱۲۸ گیگابایت رو در اختیار شما می‌ذاره. دو اسلات PCIe 4.0 حافظه M.2 و یک اسلات PCIe 4.0 برای کارت گرافیک، و از همه مهم‌تر Wi-Fi 6E و Bluetooth 5.3 هم داره. ظاهر این مادربرد تقریبا یک دست مشکیه و نورپردازی نداره، اما ۲ کانکتور ARGB V2 و یک کانکتور RGB در اختیار شما می‌ذاره.

مشخصاتMSI PRO B760-P WIFI D4
محدوده قیمتی۸ تا ۸.۵ میلیون تومان
(مرداد ۱۴۰۲)
سایز مادربردATX
چیپستB760
پشتیبانی رم۱۲۸GB DDR4
درگاه PCIe x16۱x PCIe 4.0
درگاه حافظه M.2 ۲x PCIe 4.0 x4
اتصالات USB پشت مادربرد۴x USB 2.0
۱x USB 3.2 Type-C
۲x USB 3.2 Gen 2
اتصالات اینترنت و بلوتوثRealtek 2.5Gb ethernet
WiFi 6E
Bluetooth 5.3

۴. بهترین مادربرد تا ۱۱ میلیون برای پردازنده intel Core i3 13100/F

ASUS TUF GAMING B760 Plus WIFI D4

این یکی از بهترین مادربردهایی محسوب میشه که می‌تونید در بازار فعلی تهیه کنید. ۱۲+۱ فاز مدار VRM که به خوبی خنک شدن، سه درگاه حافظه M.2 و PCIe 5.0 برای کارت گرافیک! این مادربرد کمی قیمت بالاتری داره، و ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان در بازار ایران معامله میشه، اما قطعا ارزشش رو داره و اگه بودجه‌تون در حدیه که نمی‌تونید فعلا پردازنده‌تون رو ارتقا بدید اما ارتقای مادربرد ممکنه، B760-Plus WIFI ایسوس پیشنهاد ما به شماست. همچنین در آینده جهت ارتقا می‌تونید تا پردازنده i7 13700 رو با این مادربرد استفاده کنید.

قبول دارم که این مادربرد برای ۱۳۱۰۰ خیلی زیاده‌رویه، اما در کنار قابلیت‌های خوبی که ارائه میده و پورت‌های زیادی که در اختیار شما می‌ذاره، به شدت ارتقاپذیره و به راحتی هر پردازنده‌ای از نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل رو می‌تونه هندل کنه، البته پیشنهاد می‌کنم پردازنده‌های سری K اینتل رو روی اون نصب نکنید. پردازنده های سری K مصرف بالایی دارن که در طولانی مدت ممکنه با مشکلاتی (هرچند کم) مواجه بشید. همچنین با استفاده از چیپست B760 این مادربرد نمی‌تونید از تمام توان پردازنده های سری K استفاده کنید (که باز تفاوتش خیلی کمه با سری Z).

این مادربرد هم روی خودش نورپردازی داره، و هم سه کانکتور ۳ پین ARGB و یک کانکتور AURA RGB بهره می‌بره، و دست شما رو در غرق کردن سیستمتون با نورپردازی باز می‌ذاره.

مشخصاتASUS TUF GAMING B760 PLUS WIFI D4
محدوده قیمتی۹ تا ۱۰میلیون تومان
(مرداد ۱۴۰۲)
سایز مادربردATX
چیپستB760
پشتیبانی رم۱۲۸GB DDR4
درگاه PCIe x16۱x PCIe 5.0
درگاه حافظه M.2 ۳x PCIe 4.0 x4
اتصالات USB پشت مادربرد۱x USB 2.0
۱x USB 3.2 Type-C
۱x USB 3.2 Gen 2
۳x USB 3.2 Gen 1
اتصالات اینترنت و بلوتوثRealtek2.5Gb ethernet
WiFi 6
Bluetooth 5.2

جمع بندی: بهترین مادربرد برای پردازنده Core i3 13100 اینتل چیه؟

مادربرد های زیادی با پشتیبانی از نسل سیزدهم پردازنده های اینتل در بازار وجود داره، اما اکثر اون‌ها از چیپست های سری ۶۰۰ این شرکت بهره می‌برن و دردسر راه‌اندازی و استفاده اون‌ها پروسه‌ایه برای خودش. ما در انتخاب این مادربردها (بله می‌دونم) تصمیم گرفتیم مادربردهای کمی گرون‌تر سری B760 رو به شما پیشنهاد کنیم، چرا که برای پشتیبانی از پردازنده‌های نسل ۱۳ تولید و عرضه شدن و به خاطر همین بهترین عملکرد رو به نمایش می‌ذارن. همچنین به خاطر کیفیت بالای مادربردهای امروزی، دست شما برای ارتقا کاملا بازه و یکی از اهداف ما، این بود که بردهایی رو پیشنهاد بدیم که شما هربار برای یک ارتقای کوچیک، مجبور به تعویض کلی قطعات نشید.

علت اینکه مادربردهای گیگابایت رو پیشنهاد نمی‌کنیم، اجبار شما به نصب آنتی‌ویروس Norton‍ه؛ می‌دونیم که این مادربردها از قابلیت‌های خوبی برخوردارن اما با توجه به قیمت و محدودیت‌ها، محصولات دیگه نسبت به اون‌ها اولویت داره. نصب اجباری این آنتی‌ویروس روی سیستم و پاک کردن پر دردسرش (که خیلی از کاربرا انجام نمیدن!) باعث افت عملکرد سیستم شما میشه.

همچنین ما شما رو مجبور به انتخاب این مادربردها نمی‌کنیم، و ممکنه بسیاری از قابلیت‌های روی این مادربردها به درد شما نخوره، و صرفا خواستیم بهترین مادربردهای ممکن رو به شما پیشنهاد بدیم تا شما با خیال راحت‌تر در بازار شلخته مادربرد، بتونید مادربرد مورد نظرتون رو انتخاب کنید.

اگر برای خرید مادربرد با مدلی غیر از این لیست شک دارید، مدلش رو داخل کامنت ها برامون بفرستید تا راهنماییتون کنیم. ❤️

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

‫۲ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×