راهنمای خریدراهنمای خرید قطعات

لیست بهترین مادربرد های پیشنهادی برای i5 12400 و i5 12400F – تابستان ۱۴۰۲

در این مطلب می‌خوایم نگاهی به لیست بهترین مادربرد های پیشنهادی برای i5 12400 که در بازار ایران موجود هستن داشته باشیم. پردازنده Core i5 12400F هم همین پردازنده‌ست و فقط گرافیک مجتمع (آنبرد) نداره، پس تفاوتی در انتخاب مادربرد بین این دوتا نیست. اگر قصد خرید یک سیستم خوب با طول عمر بالا با پردازنده i5 12400 اینتل رو دارید، این مطلب از بنچفا رو از دست ندید.

هدف بنچفا از این مطلب چیه؟

ما در این مطلب تلاش کردیم تا شما رو در انتخاب قطعات راهنمایی کنیم تا شما در خریدتون دچار اشتباه نشید و تجربه خرید خوبی داشته باشید. در بازار مادربرد انتخاب‌های زیادی وجود داره، اما اگه حواستون رو جمع نکنید، ممکنه هزینه بالایی رو برای مادربردی بپردازید که هیچ استفاده‌ای از قابلیت‌های اون ندارید.

پس از این مطلب، شما می‌تونید با اطمینان خاطر مادربرد مورد نیازتون رو انتخاب کنید و به سراغ قطعات دیگه سیستمتون برید. همچنین مقاله «بررسی پردازنده i5 12400F» رو هم در بنچفا منتشر کردیم تا بتونید در انتخاب پردازنده i5 12400 یا i5 12400F دید بازتری داشته باشید. اگر قصد خرید این پردازنده رو دارید، خوندن بررسی‌اش رو حتما پیشنهاد می‌کنم بهتون.


مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


نکات مهم انتخاب مادربرد برای i5 12400 چیه؟

مهم‌ترین عامل انتخاب مادربرد مناسب، اینه که اطلاعات کافی از پردازنده‌ای که انتخاب کردید داشته باشید و مصرف برق و سوکت و مادربردهایی که از اون ساپورت می‌کنن رو بشناسید. پردازنده مورد نظر ما در این مطلب، پردازنده i5 12400 اینتله، یه پردازنده ۶ هسته‌ای با ۱۲ ترد پردازشی که در حالت توربرو، ۷۵ وات برق مصرف می‌کنه. این مصرف به حدی پایینه که همونطور که بررسی این پردازنده دیدیم، کولر استوک اینتل اونو خنک می‌کنه و تمام مادربردهای امروزی، بدون هیچ مشکلی می‌تونن اونو ساپورت کنن، اما تنها قابلیت ساپورت تنها عامل انتخاب مادربرد مناسب پردازنده‌تون نیست. مادربرد ۴۰ میلیون تومانی ROG MAXIMUS HERO Z790 هم از این پردازنده پشتیبانی می‌کنه، اما به این معنی نیست که باید پردازنده i5 12400 رو روی اون نصب کنید! البته می‌تونید این کار رو بکنید، اما خب چرا؟

موقع خرید مادربرد، به راحتی می‌تونید بیشتر از حد نیاز خرج کنید و برای قطعه‌ای که تاثیر زیادی روی عملکرد سیستمتون نداره، پول هنگفتی خرج کنید. امروز می‌خوایم بهتون بهترین مادربردها برای پردازنده i5 12400 رو معرفی کنیم، و بهتون بگیم که هرکدوم به چه دلیلی خوبن. پس از این مطلب، شما می‌تونید به راحتی مادربرد مد نظرتون رو انتخاب کنید و لازم نباشه موقع خرید گول فروشنده‌ها رو بخورید.

یکی از نکاتی که باید در نظر داشته باشید، اینه که مادربردهای نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل از رم DDR4 و DDR5 پشتیبانی می‌کنن، اما تفاوت DDR5 به حدی نیست که بخواید برای پردازنده‌ی i5 12400 رمی بخرید که از خود پردازنده گرون‌تره. به خاطر همین، پیشنهاد می‌کنیم برای این پردازنده صرفا سراغ رم DDR4 برید، در لیستمون هم فقط رم DDR4 انتخاب کردیم تا هزینه‌ها رو پایین نگه داریم. بریم سراغ لیستمون و نگاهی به بهترین مادربردها برای پردازنده i5 12400 اینتل داشته باشیم.

۱. ارزان ترین مادربرد پیشنهادی برای پردازنده i5 12400 اینتل:

Asus PRIME H610M-A WIFI

مادربردهای ارزون‌تر از این هم در بازار پیدا میشن، منتها هیچکدوم در این حدود قیمتی، وایفای و بلوتوث در اختیار شما نمی‌ذارن. به خاطر همین این مادربرد رو انتخاب کردیم، که حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان قیمت داره.

H610M-A WiFi ایسوس یه مادربرد سایز Micro ATX با دو درگاه رمه، کم بودن درگاه رم باعث میشه که عملکرد رم  پایدارتر باشه، اما محدود به تنها ۶۴ گیگابایت حافظه باشید، که در این حدود قیمت فکر نمی‌کنم موضوع مهمی باشه. همچنین دو درگاه حافظه M.2 داره، که متاسفانه هیچکدوم هیت سینک ندارن و تنها هیت سینک روی این مادربرد، برای خنک کردن مدار تغذیه پردازنده‌ست. درگاه‌های M.2 این مادربرد، یکی PCIe 3.0 x4 و یکی PCIe 3.0 x2 هستن، پس حواستون باشه که حافظه SSDتون رو در درگاه بالای درگاه کارت گرافیک نصب کنید، نه پایینش. این مادربرد پورت‌های USB متعددی هم داره، که اگه از حافظه‌های جانبی زیادی به طور همزمان استفاده می‌کنید، عاشقش میشید. اگه عاشق نورپردازی هم هستید، باید بگم که این مادربرد دو کانکتور ARGB V2 داره.

مشخصاتASUS Prime H610M-A WiFi
محدوده قیمتی۵ تا ۶ میلیون تومان
(مرداد ۱۴۰۲)
سایز مادربردMicro ATX
چیپستH610
پشتیبانی رم۶۴GB DDR4
درگاه PCIe x16۱x PCIe 4.0
درگاه حافظه M.2۲x PCIe 3.0
اتصالات USB پشت مادربرد۴x USB 2.0
۲x USB 3.2 Gen 2
اتصالات اینترنت و بلوتوثRealtek 1Gb ethernet
WiFi 5
Bluetooth 5.0

 2. مادربرد خوش قیمت برای پردازنده i5 12400 اینتل:

PRIME B660M-A WIFI

این مادربرد تا حدود زیادی شبیه به مادربرد قبلیه، اما مشکلاتی که در اون وجود داشت رو حل کرده. این مادربرد هم در سایز Micro ATX تولید شده، اما ۴ اسلات رم داره و هیت سینک حافظه M.2 هم داره، که از حافظه‌های PCIe 4.0 x4 هم پشتیبانی می‌کنه.

یکی دیگه از پیشرفت‌های این مادربرد نسبت به مدل قبلی، بهتر شدن اتصالات بی‌سیمه. این مادربرد از Wi-Fi 6 و Bluetooth 5.2 پشتیبانی می‌کنه، که اتصالات سریع‌تر و پایدارتری رو در اختیار شما می‌ذارن. همچنین درگاه توسعه PCIe X16 روی این مادربرد، محدود به تنها یک اسلات نیست و به جز PCIe 4.0 این مادربرد که ارتباط مستقیم با پردازنده داره، دو اسلات PCIe 3.0 هم روی این مادربرد هست؛ این قابلیت شاید کوچیک و بی اهمین به نظر بیاد، اما به شما امکان اتصال دستگاه‌هایی مثل کارت کپچر رو میده. با قیمت ۶ تا حدودا ۸ میلیون تومان، که تفاوت خیلی زیادی در ارزش این مادربرد به وجود میاره، مادربرد خوبی محسوب میشه. البته باید نگاهی به باقی مادربردهای این رنج قیمتی داشته باشیم، دو میلیون تومان تفاوت قیمت خیلی زیادیه!

مشخصاتASUS PRIME B660M-A WIFI
محدوده قیمتی۶.۵ تا ۷.۵ میلیون تومان
(مرداد ۱۴۰۲)
سایز مادربردMicro ATX
چیپستB660
پشتیبانی رم۱۲۸GB DDR4
درگاه PCIe x16۱x PCIe 4.0
درگاه حافظه M.2۲x PCIe 4.0 x4
اتصالات USB پشت مادربرد۴x USB 2.0
۲x USB 3.2 Gen 2
اتصالات اینترنت و بلوتوثIntel 1Gb ethernet
WiFi 6
Bluetooth 5.2

۳. بهترین مادربرد میان‌رده برای پردازنده i5 12400 اینتل:

Asus TUF Gaming B660-Plus WiFi D4

همونطور که در «بررسی مادربرد TUF B660 Plus WiFi D4» دیدیم، این مادربرد ایسوس با قیمت حدودا ۹ میلیون تومان، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتله.

مدار تغذیه مناسب، هیت سینک تمام حافظه‌ها و اتصالات وایرلس پرسرعت Wi-Fi 6 و Bluetooth 5.2 این مادربرد رو نسبت به خیلی از مادربردها به انتخاب بهتری تبدیل می‌کنه. توی بررسی کامل راجع به این مادربرد حرف زدیم، اگه این مادربرد چشمتون رو گرفته، بهتره به اون بررسی سری بزنید.

مشخصات Asus TUF GAMING B660-PLUS WiFi D4
محدوده قیمتی۸.۵ تا ۹.۵ میلیون
(مرداد ۱۴۰۲)
سایز مادربردATX
چیپستB660
پشتیبانی رم۱۲۸GB DDR4
درگاه PCIe x16۱x PCIe 4.0
درگاه حافظه M.2 ۲x PCIe 4.0 x4
۱x PCIe 4.0 x2
اتصالات USB پشت مادربرد۱x USB 2.0
۱x USB 3.2 Type-C
۱x USB 3.2 Gen 2
۳x USB 3.2 Gen 1
اتصالات اینترنت و بلوتوثIntel 2.5Gb ethernet
WiFi 6.0
Bluetooth 5.2

۴. خوش قیمت ترین مادربرد برای پردازنده i5 12400 اینتل:

MSI PRO B660M-A WIFI

این مادربرد یکی از بهترین مادربردهای چیپست B660 به حساب میاد، چون به نسبت ویژگی‌هاش قیمت خیلی خوبی داره. این مادربرد Micro ATX از رم DDR4 پشتیبانی می‌کنه، و دو اسلات حافظه M.2 داره که هر دو PCIe 4.0 هستن و یکی از اون‌ها به وسیله هیت‌سینک خنک میشه.

این مادربرد هم از اتصالات بی‌سیم بهره می‌بره، و از Wi-Fi 6 و Bluetooth 5.2 پشتیبانی می‌کنه. این ویژگی‌هایی هستن که مادربرهای قبلی هم ارائه می‌دادن، اما MSI PRO B660M-A WIFI حدودا ۷ میلیون تومان قیمت داره، که باعث میشه ارزش اون بالاتر از بقیه باشه.

مشخصاتMSI PRO B660M-A WIFI
محدوده قیمتی۶ تا ۶.۵ میلیون تومان
(مرداد ۱۴۰۲)
سایز مادربردMicro ATX
چیپستB660
پشتیبانی رم۱۲۸GB DDR4
درگاه PCIe x16۱x PCIe 4.0
درگاه حافظه M.2 ۲x PCIe 4.0 x4
اتصالات USB پشت مادربرد۲x USB 2.0
۲x USB 3.2 Gen 1
۲x USB 3.2 Gen 2
اتصالات اینترنت و بلوتوثRealtek 2.5Gb ethernet
WiFi 6
Bluetooth 5.2

۵. بهترین مادربرد با قابلیت ارتقاپذیری برای پردازنده i5 12400 اینتل:

MSI PRO B760-P WIFI

مادربردهای قبلی، همگی از چیپست‌های سری ۶۰۰ اینتل استفاده می‌کردن که همگی قابلیت پشتیبانی از پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل رو دارن، اما اگه بخواید روی اون‌ها از پردازنده‌های نسل ۱۳ استفاده کنید، احتمالا باید بایوس مادربرد رو آپدیت کنید؛ اما اگه از مادربردهای سری ۷۰۰ استفاده کنید، به طور پیش فرض برای پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ آماده هستن. همچنین مادربردهای سری ۷۰۰ قابلیت‌های بیشتری به شما ارائه میدن. به خاطر همین، اگه دنبال یه آپشن هستید که در آینده بتونید به راحتی با تعویض پردازنده عملکرد سیستمتون رو افزایش بدید، می‌تونید از این مادربرد استفاده کنید.

مادربرد MSI PRO B760-P WIFI از چیپست b760 اینتل بهره می‌بره، و حدود ۸ و نیم تا ۹ و نیم میلیون تومان در بازار ایران قیمت داره. مدار تغذیه ۱۲+۱ فاز این مادربرد با کلی هیت سینک خنک شدن و درگاه اول حافظه m.2 هم از هیت سینک بهره می‌بره. مهم‌ترین برتری این مادربرد نسبت به مادربرد قبلی، Wi-Fi 6E و Bluetooth 5.3 هستن که اتصالات سریع‌تر و پایدارتری در اختیار شما می‌ذارن. همچنین چیپست صدای این مادربرد هم ارتقا پیدا کرده، و کیفیت و قابلیت توسعه بیشتری در اختیار شما می‌ذاره.

مشخصاتMSI PRO B760-P WIFI D4
محدوده قیمتی۷.۵ تا ۸.۵ میلیون تومان
(مرداد ۱۴۰۲)
سایز مادربردATX
چیپستB760
پشتیبانی رم۱۲۸GB DDR4
درگاه PCIe x16۱x PCIe 4.0
درگاه حافظه M.2 ۲x PCIe 4.0 x4
اتصالات USB پشت مادربرد۴x USB 2.0
۱x USB 3.2 Type-C
۲x USB 3.2 Gen 2
اتصالات اینترنت و بلوتوثRealtek 2.5Gb ethernet
WiFi 6E
Bluetooth 5.3

جمع بندی: بهترین مادربرد برای پردازنده i5 12400 اینتل کدومه؟

پردازنده i5 12400 پردازنده کم‌مصرفیه و توانش به ۱۰۰ وات هم نمی‌رسه. با توجه به مصرف پایین و قابلیت‌های پایین اون، و اینکه اورکلاک هم نمیشه، زیاده روی در هزینه برای مادربرد کمی غیر منطقیه، اما متاسفانه در بازار فعلی کشور، قیمت قطعاتی که ارزش خرید دارن خیلی بالا رفته و قیمت مادربردهای پایین‌رده اما باکیفیت، بالاتر از خود پردازنده‌هاست.

ما در این مطلب سعی کردیم مادربرد هایی با رنج قیمتی و امکانات مختلف بهتون معرفی کنیم که همه در محدوده خودشون جز بهترین انتخاب‌ها هستن. هرچقدر قیمت مادربرد بالاتر بره، امکانات و قابلیت ارتقاپذیری‌اش بیشتر میشه. ارتقا دادن بستگی به شرایط داره، گاهی اوقات می‌تونه به‌صرفه باشه و گاهی اوقات ارتقا دادن به پردازنده کمتر از ۲-۳ نسل بالاتر، اشتباه به‌حساب میاد. بنابراین باید خودتون با توجه به شرایط و انتظاراتی که دارید، مادربردتون رو انتخاب کنید.

اگر به‎‌نظرتون گزینه خوبی رو از قلم انداختیم که برای i5 12400 ارزش خریدن داره، حتما در کامنت‌ها برامون بفرستید! امیدوارم این مطلب تونسته باشه در خرید مادربرد برای i5 12400 بهتون کمک کرده باشه. ❤️

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

‫۵۲ نظر

  1. سلام
    MSI PRO B660M-A WIFI با توجه به مدار تغذیه ۶+۱+۱ ایا میتونه از پس cpu های قویتر مثل ۱۲۶۰۰k به بالا بر بیاد ؟
    MSI PRO B760-P WIFI این با توجه مدار تغذیه ۱۲+۱+۱ تا چه cpu میتونه ساپورت کنه ؟
    من فعلا میخوام ۱۲۴۰۰ بخرم بین این دو کدوم رو پیشنهاد میدید ؟

    1. سلام دوست عزیز. پیشنهاد می‌کنم مقاله «ولتاژ رگولاتور ماژول (VRM) چیست؟» رو مطالعه کنید چون این موضوع خیلی عمیق و پیچیده‌ست. به طور کلی بخوام بگم، MSI PRO B660M-A WIFI می‌تونه به راحتی از پس ۱۲۴۰۰ بربیاد، اما به سختی می‌تونه ۱۲۶۰۰K رو تحمل کنه و فشار زیادی به VRM مادربرد میاد. MSI PRO B760-P WIFI هم به راحتی می‌تونه از پس ۱۲۶۰۰K و ۱۳۶۰۰K بربیاد، اما برای بیشتر از این‌ها پیشنهاد خوبی نیست.

      1. ممنون از پاسخ شما
        تو این لیست از برند ایسوس مادربردهای سری B OR H ۷۰۰ گزینه مناسبی هست که مثل MSI PRO B760-P WIFI هم قیمت مناسبی داشته باشه و هم بعدا بخوای ۱۲۶۰۰k بزاری راحت جواب بده ؟

      2. سلام ببخشید میشه بگید برای i5 12400
        بخام مثلا بازی های مثل وارزون.. ردد
        و….
        بزنم با حد اکثر توان مصرف چه کولری برای سی پی یو پیشنهاد میدین ؟
        میشه اگه چند تا پیشنهاد میدین بهترینشو از اول بنویسید ؟
        جایگزین cpu چیزی پیشنهاد میدین تو همین رده قیمتی ها ؟

        1. درود. این پردازنده مصرف برق بالایی نداره، و با کولر استوک اینتل هم خنک میشه که اگه مدل باکس رو بخرید در جعبه هست. اگر می‌خواید سراغ کولرهای دیگه برید، پیشنهاد می‌کنم با کمی هزینه بیشتر، سراغ کولر بادی Deepcool AG400 برید، چون هم قیمت خوبی داره و به خاطر عملکرد خوبش بعدا که خواستید پردازنده رو عوض کنید می‌تونید از همین کولر استفاده کنید. باقی کولرها قیمت بالاتری دارن، و نیازی هم نیست سراغشون برید.

  2. سلام وقت بخیر
    من میخوام یه سیستم جمع کنم با مشخصات زیر
    CPU: Ci5 12400f
    M.B: MSI PRO B760-P WIFI
    کورسیر RAM: 2*8G DDR4 3200
    SSD:XPG 500G Spectrix S40G M.2 2280
    Power: Green 580w
    اما کارت گرافیک خیلی قدیمی دارم از سری ۲۴۰T GeForce
    میخوام بدونم میشه با این مشخصات میتونم از این سیستم فعلا به عنوان کاربری ساده استفاده کنم؟
    چون بعداً میخوام کارت گرافیک ارتقا بدم و یه مدل ۳۰۶۰GTX نصب کنم و همین طور پاور قوی تر

    1. سلام وقت به خیر
      بله اوکیه، فقط اگر قصد ارتقای پردازنده ندارید میتونید H610-ma wifi ایسوس رو انتخاب کنید که هزینه مادربرد کمتر بشه.
      باقی موارد اوکیه و میتونید فعلا کاربری ساده داشته باشید تا کارت گرافیک اوکی بشه 👌❤️

  3. سلام ممنون از سایت خوبتون
    من میخواستم ۱۲۴۰۰f بگیرم و خب فرکانس پایه این سی پی یو رویه ۲.۶ هرتز که خیلی خیلی کمه و حتما نیاز به اورکلاک دارم تا به ۴ یا ۴.۵ برسه، چه مادربردی رو پیشنهاد میدید برایه کارم؟
    گرافیک هم ۳۰۸۰ti هست نیاز به سی پی یو بهتری داره یا همون ۱۲۴۰۰ با اورکلاک جوابمو میده؟

    1. سلام دوست عزیز. فرکانس پایه برای زمانیه که پردازنده کاری انجام نمیده. فرکانس بوست این پردازنده ۴.۴ گیگاهرتزه، و همچنین اورکلاک هم نمیشه. مادربردهایی که در همین لیست پیشنهاد دادیم انتخاب‌های خیلی خوبین، و پیشنهاد می‌کنیم تنها زمانی دنبال مادربرد بهتر باشید که پردازنده بهتری مد نظرتونه.

      1. سلام خیلی ممنون از سایت خوبتون 🌹
        من میخوام یه سیستم جمع کنم با مشخصات زیر :
        Cpu: core i5 12400f
        کارت گرافیک : rtx 3070 8gb
        رم : دو تا ۸ گیگ dd4 3200
        پاور : ۷۰۰ وات
        اس اس دی : ۱ ترا
        هارد : ۱ترا
        به نظر شما مادربرد ایسوس h610 m a wifi جوابمو میده ؟؟

    1. خیلی بستگی به نیاز و بودجه‌تون داره. اگه بودجه‌تون برای گرافیک رو بگید بهتر راهنماییتون می‌کنم 😎

  4. چند تا قطعه انتخاب کردم فقط مادربورد نمیدونم چی انتخاب کنم راهنمایی کنید تا ۶ تومان چی خوبه
    i5 12400f
    Ram 16 3200
    Vga 3060ti
    Power 600w
    Cooling green
    مادر بورد چی ؟ تا ۶ تومن

    1. سلام علی عزیز.
      برای مادربرد می‌تونید سراغ مادربردهایی با چیپست B660 برید. مثل PRIME B660 PLUS D4 یا PRIME B660M K D4 که قیمت کمتری داره.

  5. سلام مگه سوکت این مادربردها که معرفی کردین ۱۷۰۰ نیست
    پس چرا ننوشتین که نسل ۱۳ پردازنده ها هم ساپورت میکنه فقط به نسل ۱۲ اشاره کردین؟

    1. سلام وقتتون بخیر. این مقاله به پردازنده‌های نسل دوازده اختصاص داشت. در غیر این صورت درسته، ۱۳ هم ساپورت می‌کنه.

  6. سلام .
    می خوام مادربرد pro h610m-c csm ddr5
    رو خریداری کنم . نظرتون چیه
    با توجه به اینکه ddr5
    درگاه گرافیگ ۱۶x pcl5
    و …………

    1. سلام، روی این برد پردازنده های سری i3 و i5 400 میشه گذاشت که هیچکدوم مناسب DDR5 نیستن و اصلا توان استفاده از DDR5 رو ندارن.

        1. اول باید ببینید که اصلا DDR5 مناسب شما هست یانه.
          خرید DDR5 به شرطی توصیه میشه که کارت گرافیک ۴۰۸۰ یا ۴۰۹۰ داشته باشید و پردازندتون هم ۱۳۶۰۰k به بالا باشه. در غیر این صورت خریدنش موثر نیست.

  7. سلام برای این قطعات چه مادربردی مناسب هست؟ هزینش مهم نیست و اینکه نمیخوام هم چیزی بگیرم که نسبت به قطعاتم قوی تر باشه و میخوام تناسب و در یک راستا باشن
    رم کورسیر VENGEANCE RGB PRO 32GB 16GBx2 3200MHz CL16
    کولرمستر POWER G800 GOLD
    کیس کامپیوتر گرین مدل Aria
    پردازنده اینتل CORE i5-12400F
    خنک کننده پردازنده دیپ کول AK400
    SPATIUM M450 PCIe 4.0 NVMe M.2 ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت
    PALIT RTX 2060 SUPER DUAL 8GB
    و اینکه ak400 مناسب این پردازنده هست ؟ و توی گرین اریا جا میشه ak400؟

    1. سلام یونس عزیز. بله AK400 مناسبه و توی کیس آریا هم جا میشه. هرچند پیشنهاد می‌کنم سمت کیس‌های دیگه‌ای برید. آریا کمی قدیمی شده و الان تنوع بازار توی کیس‌های ارزون قیمت خوبه. برای این پردازنده هم می‌تونید با توجه به قیمت کمتر بین B660 یا B760 ایسوس از سری پرایم انتخاب کنید. مادربرد MSI PRO B660M-A WIFI هم گزینه خوش قیمیته.
      همچنین اگه بخواید هزینه رو کاهش بدید. H610 ایسوس پرایم هم برای این پردازنده کافیه.

      1. نظرتون راجب b 660 m plus wifi d4 tuf چیه من ۱۲۴۰۰میخام بگیرم و در اینده ۱۲۶۰۰k0کارتمم ۶۸۰۰xt میگیرم
        نظرتون راجب این مین چیه چون چندین جا خوندم که مادر برد خوبی درنیومده و با ی سری چیزا سازگار نیست مثل ار جی بی رم کورسیر و غیره
        ممنون میشم خیلی نخصصی بگید

        1. سلام نجیب عزیز. انتخاب خوبیه. راستش مادربرد منم دقیقا همینه و با رم کورسیر مشکلی نداره. بعدا برای ارتقا هم خوبه و میتونید ۱۲۶۰۰k روش نصب کنید.

          1. دم شما گرم
            این مادربرد با نسخه atx خودش هم قیمته ک بنظرم نسخه کوچکش usb بیشتری دارع بهتره
            نسخه بزرگش usb کمتر و اسلات sata با هیت سینکش بیشتر

    1. سلام آرمان جان
      مدلی که فرمودید هم عالیه فقط به قیمت‌ها توجه کنید که اضافی چیزی پرداخت نکنید :)))

      1. سلام
        اول ممنون از پاسختون
        واقعیت مسئله همین قیمت هست نمیدونم چرا ولی مدل های ایسوس b660 گرون تر از این مدل msi هست

        1. به طور کلی قیمت مادربردهای MSI نسبت به ایسوس کمتره. البته این به معنی کیفیت پایین‌ترشون نیست. اگه بودجه محدودی دارید، تمام مشخصات رو مقایسه کنید و ببینید کدوم بیشتر برای شما مناسب‌تره. هرچند که مشخصات هم شباهت بسیار زیادی داره

  8. سلام علیک
    خسته نباشید
    ببخشید کیس خالی دارم SADATA 103
    لیست قطعات بنویس ۲۵ تا ۲۸ میلیون تومان – مادربرد خنک کننده و ۱۲۴۰۰ cpu هم باشد؟
    بنویس ممنونم

  9. سلام
    بایوس مادربرد b660m_k میخوام دانلود کنم چه فرکانسی آپدیت کنم روی کارتن مادربرد پیدا نکردم داخل سایت ایسوس بایس های مختلفی هست فرقی نمیکنه بایس چی باشه

  10. درود
    سوالی داشتم از خدمت دوستان
    میشه از پردازنده‌ی core i512400f برای سیستم اداری بدون داشتن کارت گرافیک استفاده کرد؟
    یا حتما برای اجرای روان ویندوز به کارت گرافیک مجزا احتیاج هست؟

    1. سلام و روزتون بخیر. باید نسخه غیر F رو تهیه کنید. یعنی مدل core i5 12400. برای سیستم اداری بدون کارت گرافیک هم می‌تونید استفاده کنید بدون مشکل.

  11. سلام . لطفا برای سی پی یو اینتل ۱۲۴۰۰
    یک مادربورد اقتصادی و خوب که بتونه رم دی ۴دی ار و دی دی ار ۵ ساپورت کنه و هم کارت گرافیکی دی دی ار ۵ بتونه ساپورت کنه معرفی
    نماییید . گارانتی اصلی مد نظرم است نه گارانتی های متفرقه
    بنظرتون رم ۱۶ گیگ کیفیه برای کارهای خونگی و بازیهای عادی
    کارت گرافیکی چی بزارم .
    برای سی پی یو ۶ تومن
    ماردبورد ۴ تومن
    کارت گرافیک ۳ تومن و
    رم ۲ تومن مد نظر دارم
    هارد و کیس و …. دارم
    میخام حدود ۱۵ تومن هزینه کنم فقط دقیقن مشخصاتشون رو نمیدونم
    مادر بودر چی باشه – کارت گرافیکی چی باشه – مدل رم چی باشه
    اما سی پی یو رو میدونم آی ۵ مدل ۱۲۴۰۰
    مخصوصن مادر بورد که با یک H یا نداشتن یک F تفاوت میکنه
    ممنون میشم جواب رو ایمیل کنین

    1. سلام روزبخیر. مادربرد فقط میتونه DDR4 یا DDR5 ساپورت کنه. که برای ۱۲۴۰۰ میتونید همون مادربرد DDR4 انتخاب کنید. برای مثال از چیپست B660 یا B760 از برندهای ایسوس یا MSI. اگر نیاز به مشاوره تخصصی خرید قطعات کامپیوتر دارید می‌تونید فرمی که در لینک زیر وجود داره رو پر کنید.
      benchfa.com/help

  12. سلام خسته نباشید . مادربرد h610mk تحت فشار درحالت توربوست میتونه cpu i5 12400f رو تا فرکانس۴،۴ یا ۴،۶، افزایش بده ؟؟یا تا چه فرکانسی میتونه افزایش بده ؟ممنون میشم راهنمایی کنید

  13. درود خدمت شما دوستان و سایت خوب بنچفا. من به صورت کامل مقالتون رو خوندمو بهترین انتخابی ک برای خودم از بین ۴ مدلی ک معرفی کردید مادربورد MSI PRO B760-P WIFI هست که متاسفانه موجود نیست در بازارو آیاممکنه مجدد موجود بشه؟ یکی اینکه من اولویتم برای پردازنده ی i5 10400f چیپست سری b هستش البته توو رنج قیمتی تا ۷ تومن .چون یوتوبر هستم و هم با گیم های مختلف سنگین و سبک سرو کار دارم و هم مشغول تدوین و ادیت هستم با پریمیر. اما ی مادربورد دیگه ای پیدا کردم تقریبا نزدیک به این مادربورد به اسم Gigabyte B760M Gaming AC که این هم متاسفانه در بازار کمیابه… ممکنه راهنماییم کنین که این مادربورد باهاش به راحتی مچ میشه و جواب نیازهای منو میده؟ یا خیر؟

    1. سلام محمد عزیز. اینکه دوباره موجود میشن یا نه خیلی مشخص نیست. البته پیشنهاد میکنم تا بعد تعطیلات صبر کنید تا فروشگاه‌ها موجودی جدید رو اعلام کنن. اما به طور کلی b660 TUF هم انتخاب خوبیه. و همچنین که برای این پردازنده اگه بعدا قصد ارتقا نداشته باشید می‌تونید سری پرایم هم بردارید. حتی h610 که اقتصادی‌ترین گزینه‌ست و با این پردازنده و کار شما هم مشکلی ایجاد نمیکنه

      1. ممنون مهرانای عزیز. اون که صددرصد b660 TUF بهتر هست . اما حدود ۱۰ تومن هست. راستش چون که چیپست های سری h معمولا برای کارهای روزمره و اداری هست به نظر شما برای منه گیمر و تولید کننده محتوا که ساعتها به سیستم فشار زیادی میارم و گیم و تدوین انجام میدم و خصوصا از کارت ۳۰۶۰ ti میخوام استفاده کنم آیا با چیپست h گلوگا ه نخواهم داشت؟ وگرنه از خدامه با هزینه ی خیلی پایین تر چیپست سری h رو بخرم. ممنون میشم با توجه به کارت ۳۰۶۰ ti پاسخ بدی. میخوام از نهایت پتانسیل کار ت استفاده کنم

  14. سلام .من میخوام برا پسر ۹ساله خودم یه سیستم جمع کنم از ddr2 قبلی خودم بیام به ddr4. مادربرد asuse H610 m-e D4 csm و cpu corei3 12100f box و رم ۱۶گیگ ۳۲۰۰ ای دیتا .اما کارت گرافیک قدیمیه Evga 450 gts ddr5 کیس و پاورم هم قدیمیه پاورم ۳۰۰ گرین دارم ان شالله برا بازی کردن در حد pes 2024 و cal of مشکلی پیش نمیاد .

    1. سلام رضای عزیز. بهتره کارت گرافیک و پاور رو تعویض کنید. میتونید در بازار دست دوم کارت ارزون قیمت پیدا کنید که خیلی بهتر از کارت خودتون باشه. وابسته به اون پاور هم تغییر میکنه. باقیش مشکلی نداره.

    1. سلام عزیز. با توجه به اینکه رم DDR5 دارید، مادربردهای پایین رده مناسب شما نیستن. H610M-E می‌تونید تهیه کنید، اما قابلیت‌های محدودی داره. با هزینه بیشتر می‌تونید Prime B760-Plus DDR5 تهیه کنید، بهترین انتخاب‌ها هم Gigabyte B760M AORUS ELITE AX DDR5 و GIGABYTE B760M AORUS PRO DDR5 و ASUS TUF GAMING B760-PLUS WiFi DDR5 هستن. با تمام این مادربردها می‌تونید پردازنده قدرتمندتر هم بندازید.

    1. سلام. برای چه پردازنده‌ای؟ اگر همین پردازنده منظورتونه از اقتصادی‌ترین مادربرد می‌تونید انتخاب کنید به بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×