راهنمای خریدراهنمای خرید قطعات

لیست بهترین مادربرد های پیشنهادی برای i3 12100 و i3 12100F – تابستان ۱۴۰۲

در این مطلب می‌خوایم نگاهی به لیست بهترین مادربرد های پیشنهادی برای i3 12100 که در بازار ایران موجود هستن داشته باشیم. پردازنده core i3 12100F هم همین پردازنده‌ست، تنها پردازنده گرافیکی نداره، پس تفاوتی در انتخاب مادربرد وجود نداره. اگه قصد خرید یک سیستم خوب با طول عمر بالا با پردازنده ۱۲۱۰۰ اینتل رو دارید، این مطلب از بنچفا رو از دست ندید.

هدف بنچفا از این مطلب چیه؟

ما اینجا تلاش کردیم تا شما رو در انتخاب قطعات راهنمایی کنیم تا شما در خریدتون گول فروشنده‌ها رو نخورید و تجربه خریدی خیلی خوب داشته باشید. در بازار مادربرد انتخاب‌های زیادی وجود داره، اما اگه حواستون رو جمع نکنید، ممکنه هزینه بالایی رو برای مادربردی بپردازید که هیچ استفاده‌ای از قابلیت‌های اون ندارید.

پس از این مطلب، شما می‌تونید با اطمینان خاطر مادربرد مورد نیازتون رو انتخاب کنید و به سراغ قطعات دیگه سیستمتون برید. همچنین مقاله «بررسی پردازنده i3 12100» رو هم در بنچفا منتشر کردیم تا بتونید در انتخاب پردازنده i3 12100 یا i3 12100F دید بازتری داشته باشید. اگر قصد خرید این پردازنده رو دارید، خوندن بررسی‌اش رو حتما پیشنهاد می‌کنم بهتون.


مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


نکات مهم انتخاب مادربرد چیه؟

مهم‌ترین عامل انتخاب مادربرد مناسب، اینه که اطلاعات کافی از پردازنده‌ای که انتخاب کردید داشته باشید. اینکه پردازنده شما رو چه شرکتی ساخته، از چه سری هست و چه میزانی برق مصرف می‌کنه. اینجا پردازنده هدف ما، پردازنده core i3 12100 اینتله، که از نسل ۱۲ پردازنده‌های این شرکته و از سوکت LGA 1700 بهره می‌بره. طبق اعلام اینتل، این پردازنده در حالت توربو حدود ۶۰ وات برق مصرف می‌کنه، که مصرف خیلی پایینیه و باعث میشه همونطور که در بررسی پردازنده i3 12100 دیدیم، این پردازنده توسط کولر استوک و ضعیف اینتل هم خنک میشه. به خاطر این مصرف پایین، نیازی به مادربردی با مدار تغذیه یا VRM خیلی قدرتمند برای برق رسانی به این پردازنده ندارید، و اکثر مادربردها این کار رو به خوبی انجام میدن.

با توجه به اینکه این پردازنده مدل پایین‌رده و نسبتا ضعیف اینتله و نباید انتظار عملکرد خیلی خفنی از i3 12100 داشته باشید؛ به همین خاطر، مگر اینکه دنبال استفاده از رم‌های DDR5 و اورکلاک رم و پردازنده هستید، هیچ نیازی به مادربرد بالارده نیست. ما قبلا نگاهی به عملکرد پردازنده i3 12100 در استفاده از رم‌های DDR4 و DDR5 داشتیم، و به پیشنهاد ما، نیازی نیست سراغ این رم‌ها برید؛ البته در نسل ۱۳، تفاوت عملکرد بین این دو نسل از رم بالا رفته و بهتره که از رم‌های سریع‌تر استفاده کنید، اما اون مبحث برای زمان دیگه‌ایه.

بریم سراغ مادربردهای پیشنهادی ما برای پردازنده i3 12100 و نگاهی به مشخصات اون‌ها داشته باشیم.

۱. بهترین مادربرد تا ۴ میلیون برای پردازنده intel Core i3 12100/F

ASUS Prime H610M-K

پیشنهاد ما برای ارزون‌ترین مادربرد موجود در بازار ایران، البته با کیفیت خوب نه طوری که یا برای خودش یا بقیه قطعات مشکلی ایجاد کنه، مادربرد ASUS Prime H610M-K‍ه، یه مادربرد Micro ATX که در اکثر کیس‌های بازار جا میشه و می‌تونیم بگیم که پایین‌ترین قیمت رو بین مادربردهای سری H610 اینتل، لااقل در بازار ایران داره، و با قیمت حدودا ۴ میلیون تومان در بازار آنلاین و یا حضوری ایران موجوده.

این مادربرد ویژگی خاصی نداره، اما برای اسمبل یه سیستم ارزون‌قیمت بهترین انتخابه. H610M-K ایسوس از ۲ استیک رم پشتیبانی می‌کنه، یک درگاه توسعه PCIe 4.0 x 16، یک درگاه PCIe 3.0 x 1 داره، و یکی هم برای حافظه‌های NVMe M.2 داره، که این درگاه دو حالت استفاده از SATA و یا PCIe 3.0 داره. مشخص نیست منظور ایسوس از PCIe 3.0 برای این حافظه چیه، و هیچ توضیح دیگه‌ای هم در موردش داده نشده. در صورت استفاده از حالت SATA، حافظه شما از سرعت Sata 6G بهره می‌بره و زمانی که از حافظه‌های M.2 استفاده کنید، یکی از درگاه‌های حافظه‌های SATA قابل استفاده نخواهند بود. متاسفانه این مادربرد از نورپردازی ARGB پشتیبانی نمی‌کنه، و بزرگ‌ترین مشکل ما با اون اینه که هیت سینک مدار تغذیه نداره. با میزان مصرف پایین پردازنده‌هایی که روی اون نصب می‌کنید و سیستم تغذیه نه چندان پیچیده اون، مشکلی ایجاد نمی‌کنه.

مشخصاتASUS Prime H610M-K
محدوده قیمتی۴ تا ۵ میلیون تومان
(مرداد ۱۴۰۲)
سایز مادربردMicro ATX
چیپستH610
پشتیبانی رم۶۴GB DDR4
درگاه PCIe x16۱x PCIe 4.0
درگاه حافظه M.2۱x PCIe 3.0
اتصالات USB پشت مادربرد۴x USB 2.0
۲x USB 3.2 Gen 1
اتصالات اینترنت و بلوتوثRealtek 1Gb ethernet
اتصال بی‌سیم ندارد

۲. بهترین مادربرد تا ۶ میلیون برای پردازنده intel Core i3 12100/F

ASUS H610M-A WIFI D4

این مادربرد هم مثل مادربرد قبلی از چیپست H610 اینتل بهره می‌بره، و به جز ماژول WiFi، قابلیت‌های خیلی بیشتری نسبت به مادربرد قبلی به شما ارائه میده، اما به نسبت این قابلیت‌ها قیمت اون خیلی بالاتر نیست و با ۵ الی ۶ میلیون تومان می‌تونید اونو تهیه کنید. H610M-A WiFi بزرگ‌ترین مشکل مادربرد قبلی رو هم حل کرده، و از هیت سینک برای خنک کردن VRM استفاده می‌کنه. این مادربرد هم در سایز Micro ATX تولید شده، و از ۲ استیک رم، دو درگاه حافظه NVMe M.2 SSD و با ماژول وایرلس، از WiFi 5 و Bluetooth 5.0 بهره می‌بره. همچنین پشتیبانی از نورپردازی ARGB اونو نسبت به مادربرد قبلی متمایز می‌کنه، و H610M-A WiFi ایسوس ۲ کانکتور ۳ پین ARGB Gen 2 به شما ارائه میده.

قیمت اضافه‌تر این مادربرد نسبت به مدل قبلی، کاملا ارزشش رو داره و اگه براتون مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنه و به قدری پول دارید که هیچ قطعه دیگه‌ای رو نمی‌تونید ارتقا بدید اما می‌تونید مادربرد بهتری تهیه کنید، H610M-A WiFi انتخاب خیلی بهتریه.

این دو مادربرد، بهترین مادربردهای پایین رده برای پردازنده i3 12100 اینتل هستن. متاسفانه واردکننده‌های مادربرد شرکت‌هایی مثل msi و گیگابایت، به علت فروش پایین‌تر مادربردهای این شرکت‌ها، واردات اون‌ها رو کاهش دادن، و فعلا باید به مادربردهای ایسوس بسنده کنیم. ایسوس شرکت بدی نیست، اما هیچ شرکتی بی مشکل نیست و ایسوس هم در گذشته و حتی همین چند وقت پیش اشتباهات عجیبی در مادربردهای عرضه شده به بازار داشته.

مشخصاتASUS Prime H610M-A WiFi
محدوده قیمتی۵ تا ۶ میلیون تومان
(مرداد ۱۴۰۲)
سایز مادربردMicro ATX
چیپستH610
پشتیبانی رم۶۴GB DDR4
درگاه PCIe x16۱x PCIe 4.0
درگاه حافظه M.2۲x PCIe 3.0
اتصالات USB پشت مادربرد۴x USB 2.0
۲x USB 3.2 Gen 2
اتصالات اینترنت و بلوتوثRealtek 1Gb ethernet
WiFi 5
Bluetooth 5.0

حالا بریم سراغ چند مادربرد رده بالاتر. مادربردهای قبلی، صرفا راه حلی برای اسمبل سیستمی پایین رده با استفاده از پردازنده i3 12100 بود، و هدف این بود که قیمت رو تا حد ممکن پایین نگه داریم، بدون فدا کردن کیفیت. حالا می‌ریم سراغ مادربردهایی که قیمت بالاتری دارن، اما از طرفی پشتیبانی طولانی‌تری خواهند داشت، پردازنده عملکرد پایدارتری روی اون‌ها ارائه میده و شما می‌تونید در آینده هم تنها با تعویض پردازنده، عملکرد سیستمتون رو چند برابر افزایش بدید و دیگه نیازی به تغییر مادربرد نیست. همچنین به خاطر طراحی خنک‌کننده VRM و برق رسانی بهینه‌تر، می‌تونید پردازنده‌های قدرتمندی رو روی اون نصب کنید؛ البته بهتره برای پردازنده‌های سری K اینتل از مادربردهای چیپست Z690 استفاده کنید تا بتونید از نهایت توانشون بهره ببرید. برای این لیست آماده‌اید؟

۳. بهترین مادربرد تا ۷ میلیون برای پردازنده intel Core i3 12100/F

MSI PRO B660M-A WIFI

یه مادربرد Micro ATX دیگه. مادربرد MSI PRO B660M-A میشه گفت یکی از بهترین مادربردهای MSI موجود در بازار ایرانه، و قیمت خیلی خوبی هم داره و حدودا ۷ میلیون تومانه. این مادربرد از چیپست میان رده سری ۶۰۰ اینتل، یعنی B660 بهره می‌بره، ۴ درگاه حافظه رم DDR4 تا ۱۲۸ گیگابایت حافظه و سرعت پایه ۳۲۰۰ مگاهرتز با قابلیت اورکلاک تا ۵۳۳۳ مگاهرتز، ۲ درگاه حافظه NVMe M.2 SSD PCIe 4.0 داره، و با استفاده از ماژول ارتباط بی‌سیم، از Intel Wi-Fi 6 و Bluetooth 5.2 بهره می‌بره. روی این مادربرد نورپردازی وجود نداره، اما ۲ کانکتور ۳ پین ARGB در اختیار شما می‌ذاره که به دلایلی MSI تصمیم گرفته نام این نورپردازی رو از ARGB به RAINBOW RGB تغییر بده که خیلی راجع بهش فکر کردم اما به نتیجه‌ای درباره علت تصمیم این شرکت نرسیدم.

این یکی از بهترین مادربردهای B660 اینتل به حساب میاد، و قبول دارم که کمی برای i3 12100 اینتل زیاده رویه، اما راه ارتقای زیادی رو جلوی پایتون قرار میده. دیگه بیشتر از این هزینه کردن برای یک پردازنده پایین‌رده منطقی نیست، اما به هرحال چند مادربرد دیگه هم ببینیم.

مشخصاتMSI PRO B660M-A WiFi
محدوده قیمتی۶ تا ۷ میلیون تومان
(مرداد ۱۴۰۲)
سایز مادربردMicro ATX
چیپستB660
پشتیبانی رم۱۲۸GB DDR4
درگاه PCIe x16۱x PCIe 4.0
درگاه حافظه M.2۲x PCIe 4.0
اتصالات USB پشت مادربرد۲x USB 2.0
۲x USB 3.2 Gen 2
۲x USB 3.2 Gen 1
اتصالات اینترنت و بلوتوثRealtek 2.5Gb ethernet
WiFi 6.0
Bluetooth 5.2

۴. بهترین مادربرد تا ۹ میلیون برای پردازنده intel Core i3 12100/F

MSI PRO B760-P WIFI DDR4

باز اومدیم سراغ MSI و یه مادربرد باکیفیت و خوش قیمت دیگه، که حدود قیمت اون از ۸ و نیم میلیون تومان تا ۹.۵ میلیون تومنه. این مادربرد از چیپست B760 استفاده می‌کنه، و شما می‌تونید بدون هیچ مشکلی پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ رو روی اون نصب کنید.

درگاه نصب ۴ استیک رم با قابلیت اورکلاک به بالای ۵۳۰۰ مگاهرتز، و ۲ درگاه نصب حافظه‌های NVMe M.2 SSD داره، که هر دو از طریق PCIe 4.0 x4 متصل میشن، یکی مستقیما به پردازنده و اون یکی از طریق چیپست B760. ماژول اتصال بی‌سیم این مادربرد هم به شما امکان استفاده از Wi-Fi 6E و Bluetooth 5.3 رو میده. این مادربرد هم مثل مادربرد قبلی MSI روی خودش نورپردازی نداره، اما ۲ کانکتور ARGB V2 و یک کانکتور RGB در اختیار شما می‌ذاره.

مشخصاتMSI PRO B760-P WIFI D4
محدوده قیمتی۸ تا ۸.۵ میلیون تومان
(مرداد ۱۴۰۲)
سایز مادربردATX
چیپستB760
پشتیبانی رم۱۲۸GB DDR4
درگاه PCIe x16۱x PCIe 4.0
درگاه حافظه M.2 ۲x PCIe 4.0 x4
اتصالات USB پشت مادربرد۴x USB 2.0
۱x USB 3.2 Type-C
۲x USB 3.2 Gen 2
اتصالات اینترنت و بلوتوثRealtek 2.5Gb ethernet
WiFi 6E
Bluetooth 5.3

۵. بهترین مادربرد تا ۱۰ میلیون برای پردازنده intel Core i3 12100/F

ASUS TUF GAMING B660-Plus WiFi D4

عملا بهترین مادربردی که می‌تونیم برای این پردازنده پیشنهاد کنیم B660 PLUS WiFi از سری TUF هستش. این مادربرد از سایز کامل ATX بهره می‌بره، و قیمتی بین ۸ و نیم تا ۱۰ میلیون تومان در بازار ایران داره؛ علت این بازه زیاد تفاوت قیمت هم بازار به‌هم‌ریخته ایرانه! امیدوارم فروشنده‌ها با هم دیگه به یه نتیجه‌ای برسن چون این قیمت‌گذاری اصلا منطقی نیست.

TUF B660-PLUS هم از همون چیپست B660 بهره می‌بره، ۴ درگاه حافظه رم DDR4 تا ۱۲۸ گیگابایت حافظه و سرعت پایه ۳۲۰۰ مگاهرتز با قابلیت اورکلاک تا ۵۳۳۳ مگاهرتز، ۳ درگاه حافظه NVMe M.2 SSD PCIe 4.0 داره، و با استفاده از ماژول ارتباط بی‌سیم، از Intel Wi-Fi 6 و Bluetooth 5.2 بهره می‌بره.

این مادربرد هم روی خودش نورپردازی داره، و هم سه کانکتور ۳ پین ARGB و یک کانکتور AURA RGB بهره می‌بره، و دست شما رو در غرق کردن سیستمتون با نورپردازی رو باز می‌ذاره.

مشخصات Asus TUF GAMING B660-PLUS WiFi D4
محدوده قیمتی۹ تا ۱۰ میلیون تومان
(مرداد ۱۴۰۲)
سایز مادربردATX
چیپستB660
پشتیبانی رم۱۲۸GB DDR4
درگاه PCIe x16۱x PCIe 4.0
درگاه حافظه M.2 ۲x PCIe 4.0 x4
۱x PCIe 4.0 x2
اتصالات USB پشت مادربرد۱x USB 2.0
۱x USB 3.2 Type-C
۱x USB 3.2 Gen 2
۳x USB 3.2 Gen 1
اتصالات اینترنت و بلوتوثIntel 2.5Gb ethernet
WiFi 6.0
Bluetooth 5.2

جمع بندی: بهترین مادربرد برای پردازنده i3 12100 اینتل چه مادربردیه؟

ما ۵ مادربرد مختلف از ۲ کمپانی رو به شما معرفی کردیم و اطلاعات کامل اون‌ها رو در اختیار شما گذاشتیم. با استفاده از این لیست، شما می‌تونید به راحتی و با توجه به بودجه مورد نظرتون، بدون اینکه در دریای بی‌کران بازار مادربرد گم بشید مادربرد مناسبتون رو پیدا کنید.

اگه می‌تونید بیشتر خرج کنید و بودجه‌تون خیلی محدود نیست، پیشنهاد می‌کنم که سراغ مادربردهای B660 یا B760 که معرفی کردیم برید، اگه نه، مادربردهای پایین رده H610 هم برای Core i3 12100 فوق‌العاده‌ن و تنها دلیلی که تنها به اون‌ها بسنده نکردیم، اینه که راه ارتقا جلو پای شما بذاریم. البته زیبایی و امکانات بیشتر هم بی تاثیر نبودن :)

اگر روی خرید مادربرد با مدلی غیر از این لیست شک دارید، مدلش رو داخل کامنت ها برامون بفرستید تا راهنماییتون کنیم. ❤️

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

‫۲ نظر

  1. تشکر بابت مقاله تون

    هنوز هم برای خرید مادربورد بین b660 و h610 مردد هستم، با اینکه بودجه محدودی دارم ولی اگر بشه b660 بگیرم

    متاسفانه در حال حاضر b660 تو ایران خیلی کمیاب و قیمت هاش فضایی شده

    1. سلام عزیز. برای ۱۲۱۰۰ و ۱۳۱۰۰ و ۱۲۴۰۰ همون H610 کافیه، مگر اینکه به قابلیت‌های بیشتری که B660 در اختیارتون می‌ذاره نیاز داشته باشید. B660 کلا موجودیش پایین اومده، اما B760ها قیمت خیلی بهتری نسبت به قبل دارن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×