محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بازیبررسی بازی

بررسی بازی Baldur’s Gate 3؛ فراتر از انتظار

از وقتی ژانر cRPG به جود اومد، خیلی از توسعه‌دهندگان سعی کردن تا تجربه برد گیم Dungeons & Dragons رو در قالب بازی ویدیویی به وجود بیارن. با این حال، هیچ بازی تا به امروز به این هدف نزدیک نشده جز سری Baldur’s Gate. دو بازی اول اون هنوز هم در بین بهترین بازی‌های نقش آفرینی ساخته شده قرار دارن. در این مطلب از بنچفا قصد داریم به بررسی بازی Baldur’s Gate 3 بپردازیم. پس بدون معطلی بریم در اعماق Baldur’s Gate 3.


بررسی بازی Baldur’s Gate 3

از انتشار بازی Baldur’s Gate 2، دقیقا ۲۲ سال می‌گذر و هنوز هم تا به امروز بازی کامپیوتری D&D جذاب مشابهی ندیدیم. علیرغم اینکه تعداد زیادی بازی دیگه هم به تنهایی بازی‌های خوبی هستن، مانند سری Divinity از استودیوی Larian. آخرین بازی این سری، شهرت استودیوی بلژیکی سازنده رو به عنوان یکی از بهترین استودیوهای بازی RPG تثبیت کرد و به اون‌ها فرصت داد با Wizards of the Coast همکاری کنن تا Baldur’s Gate 3 رو توسعه بدن. پس از مدت زمان طولانی بازی سوم این سری در نهایت عرضه شده، اما آیا به توقعات پاسخ می‌ده؟ یا حتی نسبت به بازی‌های قبلی خودش پیشرفت کرده؟ در ادامه به این سوال‌ها جواب می‌دیم.

بررسی بازی Baldur's Gate 3

قبل از شروع کمپین Baldur’s Gate 3، بازیکنان می‌تونن یکی از هفت شخصیت اصلی رو انتخاب کنن یا شخصیت خودشون رو ایجاد کنن. برای اولین بازی، با شخصیت سفارشی‌سازی شده پیش رفتم، چون فکر می‌کردم که تجربه جهان بازی با شخصیتی که خودم ایجاد کردم خیلی بهتر باشه. ایجاد شخصیت گزینه‌های خیلی زیادی رو ارائه می‌ده که به بازیکن اجازه می‌ده تقریباً هر جنبه‌ای از شخصیت‌ رو از ظاهر تا نژاد، طبقه، زمینه و خصوصیات سفارشی کنه. برخلاف بازی‌های قبلی در این سری، امکان انتخاب ویژگی‌های نقش وجود نداره، ولی امکان تنظیم به صورت دستی یا استفاده از موارد پیشنهادی وجود داره که به‌نظر من تعادل خوبی داره و مهم‌تر از همه، برای تازه‌واردهای این بازی مفیده. گزینه‌ای هم برای تصادفی‌سازی یا همون انتخاب های رندوم وجود داره که فرآیند ایجاد شخصیت رو با برخی گزینه‌های جذاب و سرگرم‌کننده سریع‌تر می‌کنه.

بازیکنان حرفه‌ای هم احتمالا ترجیح میدن که شخصیت رو خودشون کاستومایز کنن. تیم اصلی شخصیت‌های گوناگونی داره که علاوه‌بر داستان اصلی، داستان‌های شخصی جذابی رو هم در کنارش ارائه می‌ده. به‌عنوان مثال، الف آستاریون یک خون‌آشامه که بیش از دویست سال به استادش خدمت کرده تا اینکه بالاخره آزاد شده. شخصیت دیگه از Fronties Wyll پیمانی با شیطان بست تا قدرت‌های فوق‌العاده‌ای رو به دست بیاره اما با هزینه‌ای زیاد. لائزل، سرباز Githyanki، مجبوره در دنیایی که تاکنون تجربه نکرده و از اون متنفره زندگی کنه. دیوانه‌آوارگی The Dark Urge به نظر جذاب‌ترین شخصیت برای انتخابه. چون این جنگجو رو میشه دربرابر خواسته های خشن و وحشیانه‌ای که برای انجام اقدامات مختلفه کنترل کرد و بازیکن می‌تونه انتخاب کنه که یا با این انگیزه‌ها مقابله کنه یا تسلیم اون ها بشه تا به خطر دیگری در Forgotten Realms تبدیل بشه. 

بررسی بازی Baldur's Gate 3

مهم نیست که در نهایت چه شخصیتی رو انتخاب می کنید چون داستان به هرحال در راستای یک مسیر مشخصه. در شروع بازی و پس از انتخاب کاراکتر، در عرض چند دقیقه پس از فرود در Faerûn، در مبارزه‌ای درگیر می‌شید که شامل یک power-grasping druid میشه که تمایل داشت به خاطر جلوگیری از رنج و زحمت بیشتر، یک کودک رو بکشه و در ادامه می‎‌‌بینید که برای این چالش چندین راه پیش روتونه که می‌تونید هرکدوم از اون‌ها رو انتخاب کنید.

هرچند که بازی Baldur’s Gate 3 مثل سایر بازی‌های نقش‌آفرین (RPG) در همون تله همیشگی می‌افته که داستان اصلی رو فورا لو میده، اما به بازیکنان اجازه می‌ده که بدون پیامد هر کاری که بخوان رو انجام بدن. من به شخصا فکر می‌کنم که جالب نیست که یک راست سر اصل مطلب و خط اصلی داستانی بازی بشیم. چون باعث میشه که محتوایی که در شروع بازی باعث میشه بازیکن در بازی غرق بشه رو از دست بدیم. 

بازیکنان باید تجربه کنن که این بازی نه تنها به اونها این امکان رو می‌ده که گزینه‌های مختلفی برای حل مشکلات مطرح شده داشته باشن، اما برخی از این گزینه‌های پیش رو که توسط بازیکن انتخاب میشه همراه با پیامدهای سنگینی هستن که در ادامه بازی سر راهتون قرار می‌گیره. یکی از نکات قوت دیگه این بازی اینه که جهان بازی به تصمیمات شما واکنش نشون می‌ده. به‌عنوان مثال، وقتی به سمت یک اردوگاه گوبلین حرکت می‌کنید، گزینه‌ای برای تلاش در راستای نفوذ به داخل وجود داره یا گزینه دیگه که با موجودات مبارزه کنید. من انتخاب کردم که به اردوگاه برم و در نهایت مجبور شدم با گوبلین‌ها مبارزه کنم، اما اگه نخوام اکشن و جنگ رو تجربه کنم و به روش آروم‌تری هم پیش برم باز گزینه‌هایی برای اون هم بود. بازی پر از موقعیت‌های مشابهه که در طول بازی به شدت و سختی اون ها اضافه میشه. این موقعیت‌ها به بازیکنان اجازه میده به پرسش‌های بی‌شماری ایجاد شده، پاسخ بدن. Act 1 واقعا تنها یک پیش‌نمایش کوچیک نسبت به Actهای بعده.

بررسی بازی Baldur's Gate 3

هیچ بازی نقش‌آفرین (RPG) بدون تیمی از شخصیت‌ها جذاب نخواهد بود اما Baldur’s Gate 3 قطعاً در این زمینه موفق عمل کرده. تیم اصلی شخصیت‌ها توسعه یافتن و صحبت‌های گروهی به خوبی به تجسم و شناخت شخصیت‌ها کمک می‌کنه. داستان‌های شخصی اون‌ها هم بسیار جذابه، اگرچه وقتی به تیم شما اضافه می‌شن تا حد زیادی یکسان به نظر می‌رسن، چون بیشتر اونها به دنبال انتقام از کسایی هستن که به شکلی اونها رو اذیت کردن. داستان بازی و شخصیت‌ها از اول با تعادل خوبی بین لحظات جدی و دراماتیک و موقعیت‌های طنرآمیز به‌خوبی ساخته و پرداخته میشه. NPCهای دیگه هم به اندازه‌ خودشون جذاب هستن و تلاش‌های اونها باعث ایجاد حس زنده‌تری نسبت به دنیای بازی میشه. 

بالدورز گیت ۳ واسه داستان و گیم پلی خوبش خیلی مورد توجه قرار گرفته و تونسته بسیاری از گیمرها که سال‌های زیادی منتظر این بازی بودن رو راضی کنه. البته برای موفقیت یک بازی دلایل زیادی دست‌به‌دست هم میدن که این دو مورد و رکن اصلی یک بازی خوب به حساب میان. ولی خب از نظر کلی این بازی تفاوت خیلی زیادی با Divinity: Original Sin 2 نداره. مقداری هم منطقیه چون داره  روی آخرین نسخه موتور Divinity کار می‌کنه. 

یعنی شما یه گروه تا چهار نفر رو کنترل می‌کنید، دور دنیای فراوون Faerûn می‌گردید و دنبال کمک می‌گردید تا از توده آبی که توی سر شما جا کرده خلاص بشید. وقتی گروه به دنیای گسترده و پویای Faerûn سفر می‌کنه، با خیلی از شخصیت‌ها آشنا می‌شه، از شیاطین وحشتناک تا گوبلین‌های نسبتاً احمق، برده‌کش‌های مسافر و همه‌جور مخلوقی که انسان‌ها انتظار دارن توی دنیای خیالی ببینن. درواقع انواع و اقسام موجودات و همه‌جور دشمن.

بازی Baldur's Gate 3، فراتر از انتظار ظاهر شد

 شما باید از این محصولات دوری کنید و در مسیر ابزار به دست بیارید و باهاشون مبارزه کنید. رفت‌وآمد و کاوش در این بازی نسبت به بازی‌های نقش‌آفرین کامپیوتری خیلی معمولیه، اما استفاده از توانایی‌هایی مثل پرش، تجربه رو خیلی بهتر می‌کنه. همچنین حالت تبدیل نوبتی (Turn-Based Mode)، که واقعاً برای اجتناب از تله‌ها و تشخیص دشمن و پیدا کردن موقعیت بهتر برای مبارزه خیلی مفیده. چون دنیای Faerûn خیلی گسترده و پر از اسرارهای مختلفه، کاوش مناسب همیشه ارزشمنده، همچنین توجه به سیستم لوت بازی، که اصلاً لوت تصادفی نداره هم اهمیت زیادی داره. این یعنی یه اسلحه که از ابتدای کمپین قدرتمند به نظر می‌رسه، احتمالاً بعداً هم قدرتش همین‌طور باقی می‌مونه. این انتخاب نه تنها باعث می‌شه بازی به قوانین D&D وفادار باشه، بلکه مدیریت گروه رو هم راحت‌تر می‌کنه.

مبارزه در Baldur’s Gate 3 تنها به حالت نوبتیه. این ویژگی رو ما در بازی‌های قبلی این سری ندیدیم. این می‌تونه به شدت طرفدارای قدیمی این سری محبوب رو نگران کنه، ولی من فکر می‌کنم که استفاده از سیستم مبارزه نوبتی راه درستی بوده تا تجربه D&D رو به یه بازی ویدئویی منتقل کنه. گیم‌پلی‌های اخیر دیگه هم داشتن همین کارو امتحان می‌کردن، ولی Larian این کار رو به یه سطح دیگه برد، سیستم مبارزه از سری Divinity: Original Sin رو تغییر داد تا بهتر بشه. این تغییر تنها در یکی از تنظیمات مبارزات در Baldur’s Gate 3 اعمال شده که خیلی جذاب‌تر شده. مبارزه هم به مقدار کمی ساده‌تر شده، که خوبه چون تجربه رو راحت‌تر می‌کنه. در همین راستا بیشتر روی مدیریت منابع و قرارگیری تمرکز شده.

بازی Baldur’s Gate 3، فراتر از انتظار ظاهر شد

هر کاراکتر بسته به کلاس خودش، باید منابع مختلفی رو مدیریت کنه. از محدوده حرکت تا اقدام، اقدام اضافه، Spell Slots، و منابع منحصربه‌فرد، مثل Superiority Dies برای زیرگروه Battle Master، یا Channel Divinity برای کلیریک‌ها و پالادین‌ها. به همین دلیل، در هر نوبت امکان داره بیش از یک اقدام انجام بدین. البته بعضی از این منابع فقط با استفاده از استراحت‌های کوتاه یا طولانی قابل بازیابی هستن، پس بازیکنان باید به خوبی فکر کنن که موقعیت‌های قدرتمندی که این منابع رو تخلیه می‌کنن رو کی استفاده کنن. استراحت طولانی توی اردوگاه نیازمنده تامین لوازمه که کاراکترها رو به طور کامل بر می‌گردونه، پس نمی‌شه به هر نبرد دشمن وارد شد بدون اینکه پیامدی داشته باشه.

همون‌طور که گفتم، قرارگیری مناسب خیلی مهمه تا در مبارزات Baldur’s Gate 3 برنده بشید. مثلاً حملات از دور با تیروکمان. به طور کلی امکانات واقعاً زیادی توی این بازی وجود داره، همچنین سیستم پیشرفت شخصیت، توی این بازی به بازیکنان انواع و اقسام گزینه‌های ساخت کاراکتر رو می‌ده.

هر کاراکتر، به اصطلاح D&D، به یه کلاس تعلق داره، که می‌تونید برای کاراکترهای سفارشی توی ایجاد کاراکتر انتخابش کنید یا به طور پیش‌فرض به کاراکترهای Origin اختصاص بدید، البته تغییر کلاس هم ممکنه با پرداخت طلا انجام بشه. ولی اولین بار که هر کاراکتری به سطح جدیدی می‌رسه، می‌تونه چند کلاسی داشته باشه که باعث می‌شه بازیکنان میکس‌کلاس‌های منحصربه‌فردی رو بسازن. برخلاف D&D استاندارد که برای میکس‌کلاس نیاز به امتیازهای توانایی مشخصی داره، میکس‌کلاس Baldur’s Gate 3 هیچ محدودیتی نداره، پس می‌تونید از ابتدای کمپین ترکیب‌های هر کلاسی رو بسازید. البته بعضی از ترکیب‌ها واقعاً هم خوب نیستن و کاراکتری که میکس‌کلاس شده ربطی به توانایی‌های کامل هیچ‌کدوم از کلاس‌ها نداره، ولی بازی کردن با این سیستم یه لایه دیگه از تجربه بازی رو اضافه می‌کنه و به بازیکنان اجازه می‌ده که کسی باشن که خودشون انتخاب کردن.

سطح سختی عادی (Normal) خیلی چالشی نیست، پس به راحتی هرچیزی که دوست دارید، انتخاب کنید. اگرچه دانش خوب از کلاس‌های نسخه پنجم D&D می‌تونه به برنامه‌ریزی یه کاراکتر میکس‌کلاس قوی کمک کنه. من یه ترکیب اولیه از Barbarian با Fighter رو انتخاب کردم و مشکل خاصی نداشتم، علی‌رغم یه مقدار تداخل بین قابلیت‌های دو کلاس. اما وقتی توی سطح سختی Tactician هستید، توصیه می‌کنم که با اطلاعات کمی از هر کلاس، خیلی آزمون و خطا نکنید، چون دشمنان قوی‌تر و هوشمندتر هستن و برای بردن مبارزات، نیاز به مهارت خیلی بیشتری دارید. 

حتی اگر دانش از قوانین نسخه پنجم D&D به کمکتون نیاد، به‌هیچ‌وجه به این معنی نیست که از Baldur’s Gate 3 لذت نمی‌برید. هر چند بازی برای بار اول ممکنه کمی گیج‌تون کنه، اما با کمک آموزش‌های متناسب با مفهومی که وقتی یه مکانیک جدید معرفی می‌شه، این وضعیت حل میشه و در ادامه می تونید از بازی لذت ببرید.

هر چند دایس‌ها هر عمل مبارزه رو تعیین می‌کنن، اما بیشتر اوقات این کارها به طور خودکار انجام می‌شن، پس دقیقاً این که چه دایس‌هایی برای حملات مبارزه‌ Fighter استفاده می‌شه، باعث ساخت یا خراب کردن تجربه جدیدی نمیشه. همین‌طور برای Saving Throws و موارد مشابه. بازیکنان D&D از این قابلیت بازی ها خیلی خوششون می‌اد و بقیه هم می‌تونن از بازی لذت ببرن بدون اینکه واقعاً بدونن تمام این اسکورها و اعدادی که یه وقتایی دیده میشه دقیقاً چکار می‌کنن.

بیشترین باری که بازیکنان دایس رول‌ها رو توی Baldur’s Gate 3 می‌بینن، توی دیالوگ ها یا چک‌های مهارتی برای باز کردن قفل‌ها و غیره‌ست. توی این موارد، بازیکنان باید نمره‌ای رو برابر یا بیشتر از چک مهارت مشخص رول کنن. بسته به کاراکتر، شرایط فعلیشون و مهارت‌ها، ممکنه بونوس‌هایی فعال کنن که انجام دادن چک مهارت رو آسون‌تر می‌کنه. 

بازی Baldur's Gate 3 بدون ایراد نیست

بازی Baldur’s Gate 3 بدون ایراد نیست

هر ادامه بررسی بازی Baldur’s Gate 3 باید بگیم که هر چند Baldur’s Gate 3 یه cRPG عالیه، ولی چند مشکل جزئی وجود داره که فکر می‌کنم تو تجربه بازی تاثیر می‌ذاره. اگرچه رابط کاربری به میزان کافی با هر دو روش کنترل کار می‌کنه، اما با کمی تکمیل و پرداخت ویژگی‌های quality-of-life بهتر می‌شد، مثل مرتب‌سازی بهتر اجناس یا برجسته‌کردن بهتر عناصری که با اونها تعامل داریم. علاوه‌براین، تعامل با یه شیء مشخص که نزدیک به دیگرانه، کمی سخت احساس می‌شه، حتی بعضی اوقات آزاردهنده‌ست. عدم وجود چارت پیشرفت برای همه کلاس‌ها هم ناامید کننده‌ست، چون برنامه‌ریزی برای ساخت میکس‌کلاس‌ها بدون آزمایش و تغییر دشواره، حتی برای کسانی که به طور کامل کلاس‌های D&D 5e رو می‌شناسن، چون Larian تغییراتی توی تقریباً همه‌ اونها ایجاد کرده. بعضی از cRPGهای اخیر چنین چیزی رو دارن، مثل Pathfinder: Wrath of the Righteous، پس امیدوارم توسعه‌دهنده‌ها چیز مشابهی رو به بازی اضافه کنن.

برسیم به اجرا و گیم پلی بازی Baldur’s Gate 3 که همونطور که قبلا اشاره کردم، گیم پلی خوب و قابل قبولی از این بازی می بینیم. توجه به جزئیات توی این بازی به وفور دیده میشه. کاراکترها بسیار جزئی طراحی شدن، جهت‌دهی صحنه‌ها و انیمیشن‌های چهره‌ عالی هستن و به بازی حس سینمایی بیشتری می‌دن تا هر cRPG. ما این ویژگی‌ها رو توی بازی‌های این سبک خیلی کمتر دیدیم. افکت های صوتی و موسیقی هم به همین اندازه خوبه. هر دیالوگ در بازی با صدای بازیگران اجرا می‌شه.

پرفورمنس هم خیلی قویه، من هیچ مشکلی با اجرای بازی در رزولوشن ۴K، تنظیم کیفیت DLSS با میانگین ۹۰ FPS روی سیستم ندیدم. 

مشخصات سیستم: 

  • پردازنده: i7-10700
  • کارت گرافیک: RTX 3070
  • رم: ۱۶ گیگابایت 

بازی همچنین دارای یه مجموعه بزرگ از تنظیمات گرافیکیه که توی منوی بازی می تونید بهش دسترسی داشته باشید. با استفاده از این تنظیمات می تونید توازن مناسبی بین کیفیت تصویر و عملکرد برقرار کنید. همچنین بازی از AMD FSR پشتیبانی می‌کنه، پس حتی افرادی که GPU RTX NVIDIA ندارن هم یک گزینه برای افزایش کیفیت تصویر دارن.

مهمه که به عنوان یکی از مزیت‌های بی‌شمار Baldur’s Gate 3، به پشتیبانی از کنترلر اشاره کنیم. اگرچه برای نسخه PlayStation 5 هنوز بهبودها و تنظیمات بیشتری انجام می‌شه، اما در حال حاضر هم خیلی خوب کار می‌کنه.

جمع‌بندی بررسی بازی Baldur’s Gate 3

در این مطلب به بررسی بازی Baldur’s Gate 3 پرداختیم. قبل از عرضه بازی Baldur’s Gate 3 قول یک cRPG بسیار خوب داده شده بود و استودیو Larian با ایجاد یکی از بهترین بازی‌های پنج سال گذشته، انتظارات رو برآورده کرد. تنوع بی‌نهایتی که به بازیکن داده می‌شه، همراه با داستان و شخصیت‌های عالی، مبارزات جذاب سفری رو ایجاد می‌کنن تا کاراکترتون رو نجات بدید. سفری که باید توسط تمام کسایی که حتی کمی علاقه به بازی‌های نقش‌آفرینی دارن، تجربه بشه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×