راهنمای خریدراهنمای خرید قطعات

بهترین مادربردها برای پردازنده Intel Core i5 13400 و Core i5 13400F – تابستان ۱۴۰۲

در این مطلب می‌خوایم نگاهی به لیست بهترین مادربرد های پیشنهادی برای i5 13400 که در بازار ایران موجود هستن داشته باشیم. پردازنده core i5 13400F هم همین پردازنده‌ست، تنها پردازنده گرافیکی نداره، پس تفاوتی در انتخاب مادربرد وجود نداره. اگه قصد خرید یک سیستم خوب با طول عمر بالا با پردازنده ۱۳۴۰۰ اینتل رو دارید، این مطلب از بنچفا رو از دست ندید.

هدف بنچفا از این مطلب چیه؟

ما اینجا تلاش کردیم تا شما رو در انتخاب قطعات راهنمایی کنیم تا شما در خریدتون گول فروشنده‌ها رو نخورید و تجربه خریدی خیلی خوب داشته باشید. در بازار مادربرد انتخاب‌های زیادی وجود داره، اما اگه حواستون رو جمع نکنید، ممکنه هزینه بالایی رو برای مادربردی بپردازید که هیچ استفاده‌ای از قابلیت‌های اون ندارید.

پس از این مطلب، شما می‌تونید با اطمینان خاطر مادربرد مورد نیازتون رو انتخاب کنید و به سراغ قطعات دیگه سیستمتون برید. همچنین مقاله «بررسی پردازنده i5 13400» رو هم در بنچفا منتشر کردیم تا بتونید در انتخاب پردازنده i5 13400 یا i5 13400F دید بازتری داشته باشید. اگر قصد خرید این پردازنده رو دارید، خوندن بررسی‌اش رو حتما پیشنهاد می‌کنم بهتون.


مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


نکات مهم انتخاب مادربرد برای i5 13400 چیه؟

موقع انتخاب مادربرد، باید خوب پردازنده‌تون رو بشناسید. پردازنده ۱۳۴۰۰ با ۱۰ هسته و ۱۶ ترد، ۷۵ وات مصرف داره، که با مصرف برق پردازنده ۱۲۴۰۰ برابره. بنابراین، شما برای استفاده از این پردازنده به مادربردی با برق‌رسانی قدرتمند احتیاج ندارید، و یه مادربرد پایین‌رده و ارزون‌قیمت کارتون رو راه میندازه، اما چنین مادربردی قابلیت‌ها و اتصالات کمی به شما ارائه میده. از طرفی هم از تمام مادربردهای سری ۶۰۰ و ۷۰۰ چیپست‌های اینتل می‌تونید برای این مادربرد استفاده کنید، و مثلا i5 13400 رو روی Maximus Z790 Hero نصب کنید، اما پردازنده شما نمی‌تونه از تمام قابلیت‌های این مادربرد استفاده کنه و عملا پول زیادی رو بی‌دلیل روی مادربرد هدر دادید.

موقع خرید مادربرد، به راحتی و با یکم بی‌دقتی ممکنه به جای اینکه پولتون رو صرف خرید پردازنده یا کارت گرافیک و SSD بهتر کنید، پول زیادی رو خرج خریدن یه مادربرد کنید که تاثیری هم روی عملکرد سیستمتون نداره. هدف ما از نوشتن این مطلب اینه که شما رو در خریدن مادربرد مناسب برای پردازنده‌تون راهنمایی کنیم؛ بازار مادربرد خیلی بزرگه و اگه حواستون جمع نباشه، ممکنه بین انتخاب‌های زیادی که هست گم بشید.

یکی از نکاتی که باید حواستون موقع خرید پردازنده برای i5 13400 بهش باشه، اینه که پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل از رم DDR4 و DDR5 پشتیبانی می‌کنن. رم DDR5 در مجموع سرعت بالاتری در اختیار شما می‌ذاره، اما هزینه سیستم شما رو می‌تونه به شدت بالا ببره. به خاطر همین موضوع، پیشنهاد ما اینه که برای پردازنده میان‌رده‌ای مثل ۱۳۴۰۰ سراغ رم‌های DDR5 نرید، چون رم DDR4 بخش زیادی از عملکرد این پردازنده رو در اختیارتون می‌ذاره و رم‌های پرسرعت در این رده عملکرد زیادی رو در اختیارتون نمی‌ذارن.

۱. بهترین مادربرد تا ۸ میلیون برای پردازنده intel Core i5 13400/F

PRIME B660M-A WIFI

مادربردهای H610 و ارزون‌تر از این مادربرد هم در بازار هستن، اما اتصالات شما رو محدود می‌کنن. پیشنهاد ما اینه که برای پردازنده‌های نسل ۱۳ سراغ مادربردهای سری ۶۰۰ نرید، چون به ارتقای بایوس احتیاج دارن، اما اگه امکان آپدیت بایوس رو دارید و مشکلی با این موضوع ندارید، بهترین پیشنهاد ما این مادربرده که حدود ۷ میلیون تومان در بازار ایران قیمت داره.

PRIME B660M-A WIFI ایسوس یه پکیج نسبتا کامله؛ ۴ اسلات رم DDR4، دو درگاه حافظه M.2 و از همه مهم‌تر اتصال وایفای و بلوتوث، و دو درگاه PCIe 3.0 x16 در کنار درگاه اصلی PCIe 4.0 x16؛ این به شما این امکان رو میده که به جز کارت گرافیک، بتونید اکسسوری‌های دیگه‌ای مثل کارت کپچر هم استفاده کنید، البته فاصله کمی با درگاه اصلی داره و اگه از کارت گرافیک بزرگی استفاده کنید برای استفاده از اون‌ها به مشکل می‌خورید. سه کانکتور ARGB Gen 2 و یک کانکتور AURA RGB هم داره، برای نردهای نورپردازی، و دو کانکتور ۴ پین فن.

بزرگ‌ترین مشکل، رنج قیمت این محصول در بازار ایرانه که از ۶ تا ۸ میلیون تومان قیمت داره، که این تفاوت قیمت فاحش می‌تونه ارزش این مادربرد رو به شدت پایین بیاره.

مشخصاتASUS PRIME B660M-A WIFI
محدوده قیمت۶.۵ تا ۷.۵ میلیون تومان
(مرداد ۱۴۰۲)
سایز مادربردMicro ATX
چیپستB660
پشتیبانی رم۱۲۸GB DDR4
درگاه PCIe x16۱x PCIe 4.0
درگاه حافظه M.2۱x PCIe 4.0 x4
۱x PCIe 4.0 x2
اتصالات USB پشت مادربرد۴x USB 2.0
۲x USB 3.2 Gen 2
اتصالات اینترنت و بلوتوثIntel 1Gb ethernet
WiFi 5
Bluetooth 5

۲. بهترین مادربرد تا ۱۰ میلیون برای پردازنده intel Core i5 13400/F

MSI PRO B760-P WIFI

این مادربرد از چیپست B760 بهره می‌بره، که برای پردازنده‌های نسل ۱۳ اینتل آماده به کاره. دلیل انتخاب MSI PRO B760-P اینه که به نسبت قیمتش، ویژگی‌های خیلی خوبی در اختیار شما می‌ذاره، و همچنین می‌تونه از پردازنده‌های قدرتمندتر هم پیشتیبانی کنه.

MSI PRO B760-P در بازار ایران ۸ و نیم تا ۹ میلیون تومان قیمت داره، که پایین نیست، اما قابلیت‌ها و کیفیتیش به نسبت قیمتش خیلی خوبه. این مادربرد WiFi 6E و Bluetooth 5.3 داره، که عملا بهترین اتصالات بی‌سیمیه که می‌تونید داشته باشید. دو درگاه حافظه M.2، که یکی هیت‌سینک داره، و مدار تغذیه ۱۲+۱ فاز، که با هیت‌سینک خنک شده. این‌ها قابلیت‌هایی نیستن که بقیه مادربردها ارائه ندن یا برتری خاصی برای این مادربرد باشه، اما در این محدوده قیمتی، هیچ مادربردی به خوبی اون نیست.

مشخصاتMSI PRO B760-P WIFI D4
محدوده قیمتی۸ تا ۸.۵ میلیون تومان
(مرداد ۱۴۰۲)
سایز مادربردATX
چیپستB760
پشتیبانی رم۱۲۸GB DDR4
درگاه PCIe x16۱x PCIe 4.0
درگاه حافظه M.2 ۲x PCIe 4.0 x4
اتصالات USB پشت مادربرد۴x USB 2.0
۱x USB 3.2 Type-C
۲x USB 3.2 Gen 2
اتصالات اینترنت و بلوتوثRealtek 2.5Gb ethernet
WiFi 6E
Bluetooth 5.3

۳. بهترین مادربرد تا ۱۱ میلیون برای پردازنده intel Core i5 13400/F

TUF GAMING B760 PLUS WIFI D4

قیمت این مادربرد کمی برای این پردازنده بالاست، و تنها برتری اون نسبت به MSI PRO B760-P که قبل از این معرفی کردیم، خنک‌کنندگی بهتر و بهره‌مندی از PCIe 5.0 برای کارت گرافیکه، که هنوز هیچ گرافیکی ز PCIe 5 استفاده نمی‌کنه. کارت گرافیک‌ها حتی از نهایت سرعت PCIe 4.0 هم استفاده نمی‌کنن! میشه گفت این یجور نمایش برای مارکتینگ این محصوله، چون ایسوس چیزهای کاربردی‌تر رو فدای امکانات بیهوده کرده.

البته کیفیت مادربردهای ایسوس، بر خلاف ساپورت بایوس و نرم‌افزاریشون، خیلی بالاست و این مادربرد کیفیت ساخت خیلی خوبی داره. تمام مدار VRM این مادربرد توسط هیت‌سینک بزرگی خنک میشه، هر سه درگاه M.2 که PCIe 4.0 هستن هیت‌سینک دارن، و کلی کانکتور و پورت USB روی این مادربرده. بزرگ‌ترین مشکل این مادربرد، پسرفت اتصالات بی‌سیم به WiFi 6 و Bluetooth 5.2‍ه؛ این اتصالات بی‌سیم کیفیت ارتباط شما رو خیلی بالاتر می‌برن و شاهد عملکرد بهتری خواهید بود. مادربرد ارزون‌تر MSI از این اتصالات بهره می‌برد، اما ایسوس برای کم کردن هزینه و یا بیشتر کردن فاصله بین این مادربرد و مادربردهای بالارده، تصمیم گرفته که این اتصالات رو به این مادربرد نده.

مشخصاتASUS TUF GAMING B760 PLUS WIFI D4
محدوده قیمت۹ تا ۱۰میلیون تومان
(مرداد ۱۴۰۲)
سایز مادربردATX
چیپستB760
پشتیبانی رم۱۲۸GB DDR4
درگاه PCIe x16۱x PCIe 5.0
درگاه حافظه M.2 ۳x PCIe 4.0 x4
اتصالات USB پشت مادربرد۱x USB 2.0
۱x USB 3.2 Type-C
۱x USB 3.2 Gen 2
۳x USB 3.2 Gen 1
اتصالات اینترنت و بلوتوثRealtek2.5Gb ethernet
WiFi 6
Bluetooth 5.2

۴. بهترین مادربرد تا ۱۲ میلیون برای پردازنده intel Core i5 13400/F

MSI MAG B760M MORTAR WIFI

همونطور که دیدیم MSI مادربردهای باکیفیتی رو با قیمت خوب تولید می‌کنه، و این مادربرد هم از همون‌هاست. این MSI MAG B760M Mortar یه مادربرد میان‌رده‌ست که به نسبت قیمتش، خیلی بهتر از مادربردهای دیگه‌ست و میشه گفت از مادربرد قبلی ایسوس هم بهتره. این مادربرد از ۱۲+۱+۱ فاز مدار تغذیه بهره می‌بره، و از هیت‌سینک‌های نقره‌ای بهره می‌بره. اگه دنبال یه مادربرد با رنگ روشن هستید، این بهترین انتخابه.

MSI MAG B760M MORTAR WIFI یه درگاه توسعه PCIe x16 4.0 داره، و دو درگاه PCIe x4 4.0 برای حافظه‌های M.2، که تنها یکی از اون‌ها با هیت‌سینک خنک میشه. این مادربرد MSI هم از WiFi 6E و Bluetooth 5.3 بهره می‌بره، که سرعت و کیفیت اتصال رو بالا می‌بره. همونطور که گفتم، ایسوس این قابلیت رو فدای امکانات دیگه‌ای کرده، این دو مادربرد هم قیمت هستن اما اتصالاتشون با هم فرق می‌کنه. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مادربرد هم اینه که ۸ پورت USB روی پنل پشتی داره! به نظر ما این مادربرد نسبت به مادربرد TUF ایسوس ارزش خرید بیشتری داره.

مشخصاتMSI MAG B760M MORTAR
محدوده قیمتی۸ تا ۹.۵ میلیون تومان
(مرداد ۱۴۰۲)
سایز مادربردMicro ATX
چیپستB760
پشتیبانی رم۱۲۸GB DDR4
درگاه PCIe x16۱x PCIe 5.0
درگاه حافظه M.2 ۲x PCIe 4.0 x4
اتصالات USB پشت مادربرد۴x USB 2.0
۱x USB 3.2 Type-C
۳x USB 3.2 Gen 2
اتصالات اینترنت و بلوتوثRealtek 2.5Gb ethernet
WiFi 6E
Bluetooth 5.3

۵. بهترین مادربرد تا ۱۴ میلیون برای پردازنده intel Core i5 13400/F

ASUS ROG STRIX B760 F GAMING WIFI DDR5

همونطور که گفتیم برای پردازنده i5 13400 اینتل استفاده از رم DDR5 زیاده‌رویه، مگر اینکه قصد ارتقا داشته باشید. اگه در آینده‌ی نزدیکی قصد ارتقای پردازنده‌تون رو داشته باشید، ممکنه رم DDR4 سرعت سیستمتون رو خیلی محدود کنه. در پردازنده‌های بالارده نسل ۱۳، رم DDR5 خیلی مهمه و می‌تونه تاثیر زیادی روی عملکرد سیستمتون داشته باشه، به‌خاطر همین بهتره در صورتی که دنبال ارتقا به این پردازنده‌های هستید، سراغ مادربردی برید که هم اون رو به خوبی تغذیه می‌کنه و هم به اون اجازه میده که به نهایت قدرتش برسه.

این مادربرد ایسوس از سری ROG، که بهترین سری مادربردهای ایسوس از نظر کیفیت ساخته، از ۱۶+۱ فاز مدار VRM بهره می‌بره، و از رم DDR5 تا ۱۹۲ گیگابایت پشتیبانی می‌کنه. یه درگاه PCIe x16 5.0 برای کارت گرافیک، و سه درگاه PCIe 4.0 x4 برای حافظه M.2 داره که همگی با هیت‌سینک خنک شدن. کلی هم نورپردازی، با ۳ تا کانکتور ۳ پین ARGB داره. مهم‌ترین قسمت هم بهره‌مندی این مادربرد از WiFi 6E و Bluetooth 5.3‍ه، همونی که ما در مادربرد TUF ازش انتقاد کردیم. البته با توجه به قیمت بالای این مادربرد، اگه اینو نداشت باید تعجب می‌کردیم.

مشخصاتASUS ROG STRIX B760 F GAMING WIFI DDR5
محدوده قیمت۱۲.۵ تا ۱۳.۵ میلیون تومان
(مرداد ۱۴۰۲)
سایز مادربردATX
چیپستB760
پشتیبانی رم۱۹۲GB DDR5
درگاه PCIe x16۱x PCIe 5.0
درگاه حافظه M.2 ۳x PCIe 4.0 x4
اتصالات USB پشت مادربرد۱x USB 2.0
۱x USB 3.2 Type-C
۱x USB 3.2 Gen 2
۶x USB 3.2 Gen 1
اتصالات اینترنت و بلوتوثIntel 2.5Gb ethernet
WiFi 6E
Bluetooth 5.3

جمع‌بندی: بهترین مادربرد برای پردازنده Core i5 13400 اینتل کدومه؟

مادربردهای زیادی در بازار هستن که از پردازنده i5 13400 اینتل پشتیبانی می‌کنن، اما اکثر اون‌ها مادربردهای سری ۶۰۰ چیپست‌های اینتل هستن و برای پشتیبانی از اون باید بایوس و گاها درایور Intel ME مادربرد رو آپدیت کنید، که معضلیه برای خودش. ما سعی کردیم در این لیست بهترین و مناسب‌ترین مادربردها رو برای پردازنده Core i5 13400 اینتل به شما معرفی کنیم، تا شما موقع انتخاب مادربرد مناسب کارتون راحت باشه.

ما در این لیست تنها مادربردهای ایسوس و MSI رو پیشنهاد دادیم، مادربردهای خوش قیمت زیادی از گیگابایت در بازار ایران موجودن، اما گیگابایت بدون اختیار شما، اقدام به نصب آنتی ویروس Norton روی سیستم شما می‌کنه. گیگابایت تنها شرکتیه که این کار رو می‌کنه، دلیلش هم قرارداد گیگابایت با این آنتی ویروسه. به همین دلیله که می‌تونه قیمت مادربردهاش رو انقدر پایین نگه داره.

مادربردهای ارزون‌تر از انتخاب‌های ما در این لیست هم در بازار هستن، اما کیفیت پایین‌تری دارن و گاهی امکانات مهمی رو ندارن، به خاطر همین به استانداردهای بنچفا نمی‌رسن و ما اون‌ها رو پیشنهاد نمی‌کنیم. لیست ما، صرفا مادربردهایی هستن که کیفیت ساخت خوبی دارن و همیشه کمی قدرت ارتقا در اختیار شما می‌ذارن. ارتقاپذیری در حوزه کامپیوتر کمی کمرنگ شده، اما همچنان با انتخاب‌های هوشمندانه، می‌تونید کمی دست خودتون رو برای ارتقا باز بذارید.

اگر برای خرید مادربرد به مدلی غیر از این لیست شک دارید، مدلش رو داخل کامنت‌ها برامون بفرستید تا راهنماییتون کنیم. ❤️

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

‫۱۲ نظر

  1. با سلام(ببخشید طولانی شد)
    خیلی خیلی ممنونم بابت توضیحات و راهنمایی حرفه ای و صد البته دلسوزانه شما عزیزان.دمتون گرم!
    یه سوالی داشتم فردا پس فردا امکانش زیاده بنده سیستم جمع کنم.برای گرافیک ۳۰۶۰ تی ای یا ۳۰۷۰
    و سی پی یو i5 13400f چه مادربردی عالیه؟تا سقف ده تومن!¡
    قطعا ب لطف راهنمایی شما یکی از این مادربردهایی که پیشنهاد فرمودین میخرم.با توجه ب کارت گرافیک انتخابی من کدومش رو توصیه میکنین؟خیلی ممنون میشم جواب بدین..سپاس ❤️

    1. سلام عزیزم، برای این پردازنده و رنج ۱۰ میلیون میتونید سراغ ASUS TUF B660 PLUS WIFI D4 یا همین مادربرد با چیپست بالاترش یعنی B760 برید. حواستون باشه که B660 نیاز به آپدیت بایوس داره تا پردازنده شمارو شناسایی کنه.

    1. سلام محمدجان، درستش اینه که اول کارت گرافیک مورد نظر رو انتخاب کنیم، بعد متناسب با گرافیک انتخاب شده پردازنده رو انتخاب کنیم، بعد متناسب با پردازنده یک مادربرد انتخاب کنیم. درواقع انتخاب گرافیک بر حسب مادربرد کار اشتباهیه چون هیچ ارتباطی به هم ندارن.

  2. سلام و سپاس فراوان از بنچفایی های عزیز
    میخواستم بدونم برای rx 6800 xt و i5 13400f
    مادربرد b660 plus بهتره یا b760 plus?
    منظورم اینکه b660 بگیرم اپدیت کنم بهتره یا b760 بگیرم از نظر مقرون به صرفه بودنش و اینکه برای i5 13400f چه خنک کننده ای پیشهناد میدید ( هم واتر و هم ایر)

    1. سلام وقتتون به خیر.
      هرچقدر کمتر هزینه مادربرد کنید بهتره توی این رنج قطعات.
      برای کولر هم واتر نیاز نداره ولی اگر خواستید بگیرید، LS520
      برای ایر هم AG400 یا AG500 نهایتا کافی هست.

  3. سلام عرض ادب و خداقوت
    ببشخید کمترین مادربردی که میتونه ۱۳۴۰۰ رو کامل ساپورت کنه مخصوصا داخل گیم چه مادربردیه ؟ این مدل میتونه مناسب باشه ؟ GIGABYTE B760M D2H DDR4

    1. سلام علی عزیز. بله این چیپست برای این پردازنده اوکیه. میتونید برای مثال مادربرد ایسوس PRIME B760 PLUS D4 هم انتخاب خوبیه همچنین سری‌های دیگه با همین چیپست مثل تاف

      1. ممنونم مهرانا جان
        غیر از خود چیپست آیا vrm و مدار تغذیه این برد (که مدلشو کامنت قبلی نوشتم) هم کاملا ۱۳۴۰۰ رو تغذیه میکنه ؟

        در کل میشه یه راهنمایی هم بذارید که چجوری میتونیم این مورد رو تشخیص بدیم ؟

  4. سلام ادمین جان خسته نباشی، سال نوت مبارک ❤️ برای پردازنده i5 13400F با کارت گرافیک ۴۰۶۰ همین مادربرد B760 خوبه؟ و سوال دومم اینه ک مادبرد وای دار بگیرم خوبه یا معمولی شو بگیرم یه دانگل وصل کنم، خواستم بدونم آیا تو سرعت وپایداری اتصال اینترنت واقعا تفاوتی دارن آیا؟!

    1. سلام پیمان عزیز. سال نوی شما هم مبارک ❤️بله همین مادربرد کافیه و بهتره که با wifi رو تهیه کنید. صدردصد از دانگل‌های رندوم بازار بهتر و پایدارتر کار می‌کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×