راهنمای خریدراهنمای خرید قطعات

بهترین کارت گرافیک های بازار ایران تا ۱۰ میلیون تومان – تابستان ۱۴۰۲

کارت گرافیک تا 10 میلیون چی بخریم؟

امروز می‌خوایم نگاهی به چندتا از بهترین کارت گرافیک های موجود در بازار ایران با قیمت کمتر از ۱۰ میلیون تومان داشته باشیم. این کارت گرافیک ها قدرتمند نیستن، ازشون انتظار بالایی هم نباید داشته باشید، اما اگه به یه انتخاب کم هزینه نیاز دارید، این کارت گرافیک ها بهترین انتخاب هستن. برای بررسی و معرفی بهترین کارت گرافیک های زیر ۱۰ میلیون تومان در بازار ایران، با بنچفا همراه باشید.

هدف بنچفا در این مطلب چیه؟

بازار کامپیوتر همیشه پر از انتخاب‌های زیاده و فروشنده‌ها به خاطر سود خودشون، بیشتر به تبلیغ و فروش محصولات گرون قیمت می‌پردازن، در حالیکه کارت گرافیک های ارزون‌قیمت، پرفروش‌ترین کارت ها هستن. اگه یک نفر با هدف خرید یه کارت گرافیک پایین‌رده وارد بازار کارت گرافیک بشه، به سختی می‌تونه کارتی که نیازهاش رو پوشش بده تهیه کنه، چون هم تولیدکننده‌ها این کار رو برای خریداران سخت کردن، و هم AMD و انویدیا با نام‌های عجیبی که برای محصولات‌شون انتخاب کردن شما رو موقع خرید گیج می‌کنن. علاوه‌بر تمام این مشکلات، متاسفانه به خاطر شرایط دلار، قیمت کارت گرافیک ها چه پایین‌رده و چه بالارده، بالا رفته و بی‌ثبات شده و کارت گرافیک هایی که ارزش خرید ندارن هم قیمت بالایی پیدا کردن. ما می‌خوایم بهتون نشون بدیم که بین این کارت‌ها، بهترین‌ها کدومن.

به‌خاطر همین اتفاقات، امروز با این مطلب می‌خوایم بهتون چندتا از بهترین انتخاب‌ها رو با قیمت زیر ۱۰ میلیون تومان بهتون معرفی کنیم. با ما همراه باشید.


مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


چرا کارت گرافیک ارزون بخریم؟

کارت گرافیک‌های این لیست ما، تماما زیر ۱۰ میلیون تومان هستن؛ اما چرا باید کارت گرافیکی به این ارزونی تهیه کنیم؟

خب اول از همه اینکه هدف همه از خرید کارت گرافیک، بازی و رندر و کارهای سنگین نیست. به همین علت، بعضی افراد به دنبال هزینه بالا برای سیستمشون نیستن و فقط به کارت گرافیکی نیاز دارن که بتونن با اون از سیستمشون تصویر بگیرن، و کارهای ساده‌ای مثل کار با نرم‌افزارهای آفیس و ادوبی یا تنها وب‌گردی انجام بدن. شایدم یه گیم سبک بزنن :))

اگه شما هم از این دسته افراد هستید، نگران نباشید چون این مطلب برای شماست. در انتهای این مطلب، شما می‌تونید با در نظر گرفتن بودجه‌تون، کارت مورد نظرتون رو انتخاب کنید. البته این نکته رو هم در نظر داشته باشید که پردازنده‌های سری G شرکت AMD، پردازنده گرافیک آنبرد نسبتا خوبی دارن؛ اگه قصد تجربه بازی‌های سنگین با سیستمتون رو ندارید، پردازنده‌هایی مثل Ryzen 5 5600G و یا Ryzen 7 5700G می‌تونن انتخاب خوبی باشن، که با کولر استوک AMD به خوبی خنک میشن و عملکرد خیلی خوبی هم در پردازش مرکزی و هم در پردازش گرافیکی دارن.

در ضمن، تکنولوژی FSR شرکت AMD، یه تکنولوژی اپن سورسه و چون بر خلاف DLSS از هسته‌های تنسور و هوش مصنوعی برای آپسکیل استفاده نمی‌کنه، همه کارت گرافیک ها، حتی گرافیک‌های آنبرد، می‌تونن از FSR استفاده کنن. در FSR، بازی توسط کارت گرافیک در رزولوشن پایین‌تر از رزولوشن انتخابی شما رندر میشه، و با استفاده از الگوریتم‌های خاصی، به رزولوشن مورد نظر شما آپسکیل میشه، بدون اینکه کاهش کیفیت محسوسی به وجود بیاد. پس حتی در صورت اجرای بازی‌های به‌روز، اگر اون بازی از تکنولوژی FSR پشتیبانی می‌کنه، می‌تونید با خیال راحت عملکرد قابل قبولی با FSR بگیرید.

بریم سراغ چندتا از کارت گرافیک های اقتصادی بازار ایران.

۱. ارزان ترین کارت گرافیک با قیمت کمتر از ۵ میلیون تومان:

ASUS GT1030-SL-2G-BRK

کارت گرافیک های ارزون‌تر از این هم در بازار ایران موجودن، اما اکثرا ساپورت نمیشن و به دوران شاه وزوزک برمی‌گردن. این کارت گرافیک، از پردازنده GP-108 انویدیا بهره می‌بره، که در سال ۲۰۱۷ معرفی شده و بر پایه لیتوگرافی ۱۴ نانومتری سامسونگ ساخته شده. کارت گرافیک GT 1030 از ۲ گیگابایت حافظه GDDR5 بهره می‌بره، که از باس ۶۴ بیتی استفاده می‌کنه و ۴۸ گیگابایت بر ثانیه پهنای باند داره. از این کارت نباید انتظار بالایی داشته باشید، چون تنها ۳ هسته SM با مجموعا ۳۸۴ واحد شیدر (همون CUDA Core) داره، که با توجه با سال ۲۰۲۳ که توش هستیم، عدد خیلی پایینیه.

مدلی که معرفی کردیم، GT1030-SL-2G-BRK ایسوس، یه مدل لو پروفایله، یعنی از کارت گرافیک‌های دیگه کوچیک‌تره و در مینی‌کیس‌ها جا میشه، و همچنین خنک‌کننده پسیو داره، که تنها یک هیت‌سینکه و فن نداره و کاملا بی‌صداست. چون این کارت دمای زیادی تولید نمی‌کنه، نیاز به خنک‌کننده خاصی هم نداره به همین دلیل با این کولر به خوبی خنک میشه؛ البته حواستون باشه که در محیط گرم و بدون تهویه کیس اونو قرار ندید چون به هر حال به جریان هوا احتیاج داره. اگه مصرفتون کمی بالاتره و یا در محیطی گرم هستید، بهتره که کارت گرافیک ASUS PH-GT1030-O2G رو تهیه کنید. این مدل هم از همین چیپ بهره می‌بره، اما بزرگ‌تره و یه هیت‌سینک بهینه‌تر داره که با یه فن خنک میشه و کمی هم کلاک بالاتری داره. از نظر قیمت این دو مدل تفاوتی با هم ندارن.

ASUS PH-GT1030-O2G
BENCHFA.COMGT1030-SL-2G-BRK
حدود قیمت۳.۵ تا ۴.۵ میلیون تومان
(مرداد ۱۴۰۲)
قدرت FP32۱,۱۲۷ ترافلاپس
هسته‌های SM۳
حافظه گرافیکی۲GB GDDR5
خروجی صفحه نمایش۱x DVI
۱x HDMI
مصرف برق۳۰ وات
کانکتور برقندارد
میزان پاور پیشنهادی۳۰۰ وات

۲. ارزان ترین کارت گرافیک گیمینگ در بازار ایران:

Palit GeForce GTX1050 TI StormX 4GB

بچه‌های امروزی باور نمی‌کنن، اما این کارت در زمان خودش انتخاب خیلی خوبی بود، که تنها ۱۴۰ دلار قیمت داشت و مصرف برقش هم ۷۰ وات!

این کارت گرافیک هم از سری GTX 10 انویدیاست، و یکی از پایین‌رده‌های این سری محسوب میشه. این کارت بین کارت‌های امروزی انتخاب خوبی به نظر نمیاد، اما به نسبت قیمتش از پس یه سری بازی‌ها برمیاد. البته انتظار رزولوشن ۱۰۸۰p در عناوین امروزی رو ازش نداشته باشید! این کارت با ۴ گیگابایت حافظه GDDR5 نهایتا بتونه یه سری بازی‌های ۵-۶ سال پیش و یا بازی‌های سبکی مثل Among us یا Fall Guys رو برای شما اجرا کنه.

در زمینه کارهای غیر بازی هم این کارت مناسب نیست، چون برای کارهای سنگین طراحی نشده. ۶ هسته SM و مجموعا ۷۶۸ واحد شیدر یا کودا کور، برای کارهای سنگین امروزی مناسب نیست، می‌تونه این کار رو بکنه، اما زمانبره و فشار زیادی به کارت میاد. مدل Palit GeForce GTX1050 TI StormX 4GB که عکسش رو می‌بینید، کارت نسبتا کوچیکیه، و چون این کارت تنها ۷۰ وات برق مصرف می‌کنه، کانکتور برق جداگانه نداره. با یک فن هم خنک شده، که برای این میزان مصرف برق مناسبه. برای تدوین و ادیت و کار با نرم افزار های ادوبی، میشه برای انجام پروژه های آماتوری ازش انتظار داشت. ورژن نرم افزارهاتون هم باید قدیمی انتخاب کنید.

BENCHFA.COMPalit GeForce GTX1050 TI StormX 4GB
قیمت۷ تا ۹ میلیون تومان
(مرداد ۱۴۰۲)
قدرت FP32۲.۱۳۸ ترافلاپس
هسته‌های SM۶
حافظه گرافیکی۴GB GDDR5
خروجی صفحه نمایش۱x DVI
۱x HDMI
۱x DisplayPort
مصرف برق۷۰ وات
کانکتور برقندارد
میزان پاور پیشنهادی۳۵۰ وات

۳. بهترین کارت گرافیک مناسب کارهای روزمره تا ۹ میلیون تومان:

ASUS PH-GTX1630-4G

این کارت در واقع مدل به‌روزتر کارت گرافیک GT 1030 به حساب میاد، با بیش از ۵۰% افزایش قیمت، که ارزش اونو به نسبت قیمتش پایین میاره. این کارت گرافیک ۴ گیگابایت حافظه GDDR6 داره، دو برابر حافظه GT 1030، و دو برابر سرعت حافظه اون. تعداد هسته‌های SM هم از ۳ به ۸ افزایش پیدا کرده. این کارت ممکنه قدرتمند به نظر بیاد، اما در عملکرد کمی از ۱۰۵۰Ti ضعیف‌تره. این کارت برای کارهای سبک و روزمره، و یا بازی‌های نه چندان جدید مناسبه. البته با تکنولوژی FSR، می‌تونه عملکرد خوبی در بازی‌ها به نمایش بذاره، اما بازی‌های زیادی از این تکنولوژی بهره نمی‌برن.

مدلی که ما انتخاب کردیم، ASUS PH-GTX1630-4G یکی از بهترین مدل‌های این کارت گرافیکه. این کارت نسبتا کوچیکه و تنها دو اسلات توسعه کیس جا می‌گیره؛ البته از GT 1030 بزرگ‌تره و مثل اون در مینی‌کیس‌ها جا نمیشه، اما در کیس‌های زیادی جا میشه و به‌خاطر فنی که داره، عملکرد خوبی رو در اختیار شما می‌ذاره. متاسفانه این کارت برخلاف اینکه کارت پایین‌رده به حساب میاد، قیمت نسبتا بالایی داره و ۸ تا ۹ و نیم میلیون تومان در بازار ایران قیمت داره. البته چون کارت جدیدتریه، پشتیبانی بهتری داره و با گارانتی مطمئن‌تری به شما تحویل داده میشه.

BENCHFA.COMASUS PH-GTX1630-4G
قیمت۶.۵ تا ۹ میلیون تومان
(مرداد ۱۴۰۲)
قدرت FP32۱.۸۲۸ ترافلاپس
هسته‌های SM۸
حافظه گرافیکی۴GB GDDR5
خروجی صفحه نمایش۱x DVI
۱x HDMI
۱x DisplayPort
مصرف برق۷۵ وات
کانکتور برقندارد
میزان پاور پیشنهادی۳۵۰ وات

۴. جدیدترین کارت گرافیک بازار با قیمت زیر ۱۰ میلیون تومان

ASUS Dual Radeon™ RX 6500 XT OC Edition

کارت گرافیک RX 6500 XT عرضه عجیبی از سمت AMD بود. این کارت گرافیک از تنها ۴ لین PCIe 4.0 استفاده می‌کنه، با اینکه از درگاه x16 استفاده می‌کنه، بیش از ۵۰% از کارت گرافیک‌های هم نسل خودش ضعیف‌تره، و مشخص نیست مخاطب هدف این کارت کدوم گروهه. علت این اتفاق، اینه که پردازنده گرافیکی این کارت گرافیک، یعنی Navi 24، برای استفاده در لپتاپ‌های سبک و ارزون‌قیمت طراحی شده بود، اما به دلیل کمبود کارت گرافیک در بازار و بالا رفتن قیمت، AMD این کارت رو به عنوان کارت گرافیک دسکتاپ هم عرضه کرد. علت مصرف پایین و خروجی صفحه نمایش پایین اون هم همینه. و اما بزرگ‌ترین مشکل این کارت، اینه که از فشرده‌سازی سخت‌افزاری پشتیبانی نمی‌کنه! یعنی علاوه بر قابلیت‌هایی که از دست می‌دید، از تکنولوژی Relive که صحنه‌های بازی رو ضبط می‌کنه تا صحنه مهمی رو از دست ندید هم نمی‌تونید استفاده کنید.

اما در عمل، به نسبت تفاوت قیمتی با کارت‌های دیگه موجود در این لیست، عملکرد خیلی خوبی رو به نمایش می‌ذاره. این کارت ۴ گیگابایت حافظه GDDR6 داره، که از باس ۶۴ بیتی استفاده می‌کنه. این باعث میشه سرعت حافظه این کارت گرافیک به تنها ۱۴۴ گیگابایت بر ثانیه محدود بشه، به همین خاطر، این کارت تنها در رزولوشن ۱۰۸۰p عملکرد قابل قبولی ارائه میده. این کارت ۱۶ واحد پردازشی EU داره و ۱۶ هسته RT هم داره! این کارت واقعا می‌تونه تصویر با ری تریسینگ به شما ارائه بده؛ البته ری تریسینگ در سری RX 60 خیلی کاربردی نبود، چون اولین تجربه AMD با این تکنولوژی بود و خیلی عملکرد ضعیفی ارائه میده. با تکنولوژی FSR، این کارت می‌تونه عملکرد خیلی خوبی در بازی‌های امروزی به نمایش بذاره، اونم با ۱۰۷ وات TDP (میزان TDP اعلامی AMD، مستقیما نشون‌دهنده مصرف اون نیست، به خاطر همین روش زیاد حساب نکنید). RX 6500 XT مناسب بازی‌های سبکه، و با FSR بازی‌های تا حدودی سنگین روی تنظیمات پایین. بهتره حساب زیادی روی اون باز نکنید.

مدل انتخابی ما، ASUS Dual Radeon™ RX 6500 XT OC Edition، مدل اورکلاک شده این کارته که با دو فن خنک شده. از یه کانکتور ۶ پین هم برای تامین برق استفاده می‌کنه، و یک پورت Displayport و یک پورت HDMI داره.

BENCHFA.COMASUS Dual Radeon™ RX 6500 XT OC Edition
قیمت۸ تا ۱۰ میلیون تومان
(مرداد ۱۴۰۲)
قدرت FP32۵.۷۶۵ ترافلاپس
واحدهای پردازشی۱۶
حافظه گرافیکی۴GB GDDR6
خروجی صفحه نمایش۱x HDMI
۱x DisplayPort
TDP۱۰۷ وات
کانکتور برق۱x 6-pin
میزان پاور پیشنهادی۴۰۰ وات

۵. بدترین کارت گرافیک به نسبت عملکرد تا ۱۰ میلیون تومان:

MSI GeForce GTX 1650 VENTUS XS 4G OC

در سال ۲۰۱۹ برای آروم کردن جو بازار، انویدیا سری ۱۶ کارت گرافیک ها رو عرضه کرد که کمی عجیب بودن. عرضه اون‌ها بعد از عرضه کارت‌های سری RTX 20 بود، و از معماری همون سری استفاده می‌کردن، اما از ری تریسینگ و نسل دوم هسته‌های تنسور بهره نمی‌بردن! این کارت‌ها همچنان دارن تولید میشن، اما به نسبت ۱۵۰ دلار قیمت، کمی موقعیت عجیبی دارن.

این کارت گرافیک، ۷۵ وات برق مصرف می‌کنه و ۱۴ هسته SM داره. GTX 1650 برای بازی‌های امروزی، اصلا انتخاب مناسبی نیست، اما می‌تونه بازی‌هایی که قدرت گرافیکی بالایی نمی‌خوان رو با فریم ریت قابل قبولی روی رزولوشن ۱۰۸۰p اجرا کنه. ۴ گیگابایت هم حافظه GDDR5 داره، با باس ۱۲۸ بیتی که به سرعت ۱۲۸ گیگابایت بر ثانیه می‌رسه.

GTX 1650 اون‌قدر هم بد نیست، حالا چرا ما میگیم ارزشش رو نداره؟ خیلی ساده‌ست؛ کارت گرافیک های دیگه بهتر از اونن. این کارت پس از گذشت ۴ سال از عرضه، همچنان با قیمت اولیه ۱۵۰ دلار به فروش می‌رسه، درحالی‌که کارت گرافیک های دیگه افت قیمت داشتن. همونطور که دیدید، کارت گرافیک RX 6500 XT هم جدیدتره، هم قدرتمندتره و هم بهینه‌تر، و الان با این کارت گرافیک در یک بازه قیمتی به فروش می‌رسه، و حتی ارزون‌تر! کارت گرافیک GTX 1650 ، ۹ تا ۱۲ میلیون تومان در بازار معامله میشه، در حالیکه RX 6500 XT زیر ۹ میلیون تومان هم هست. درسته که این کارت هم از نظر ما بی مشکل نیست، اما همچنان بهتر و به روزتر از اینه. اگر این کارت رو با قیمت کمتر از ۸ میلیون تومان پیدا کنید، ارزشش رو داره، اگر نه، RX 6500 XT انتخاب بهتریه، و به خاطر جدیدتر بودن، پشتیبانی بهتری داره.

مدل انتخابی ما، کارت گرافیک MSI GeForce GTX 1650 VENTUS XS 4G OC‍ه، کارت‌های MSI کیفیت بالایی دارن، اما دلیل اصلی انتخاب این مدل قیمت پایین‌تر اون نسبت به مدل‌های دیگه این کارته.

BENCHFA.COMMSI GeForce GTX 1650 VENTUS XS 4G OC
قیمت۸ تا ۹.۵ میلیون تومان
(مرداد ۱۴۰۲)
قدرت FP32۲.۹۸۴ ترافلاپس
SM۱۴
حافظه گرافیکی۴GB GDDR5
خروجی صفحه نمایش۱x HDMI
۱x DisplayPort
۱x DVI
TDP۷۵ وات
کانکتور برقندارد
میزان پاور پیشنهادی>350 وات

نتیجه‌گیری: بهترین کارت گرافیک تا قیمت ۱۰ میلیون تومان؟

ما با هم مشخصات ۵ کارت گرافیک موجود در بازار ایران رو دیدیم، و با این داده‌ها می‌تونیم اون‌ها رو با هم مقایسه کنیم. متاسفانه قیمت‌ کارت گرافیک ها در این محدوده قیمت، کمی عجیبه و هیچ کارت گرافیکی از قیمت ۵ تا ۸ میلیون تومان در بازار ایران نیست! این مشکل بزرگیه، چون شما رو به یه انتخاب ارزون‌تر یا یه انتخاب گرون‌تر مجبور می‌کنه.

ما سعی کردیم در انتخاب‌ها تنوع باشه، تا شما مجبور به انتخاب کارتی نشید و با توجه به نیازتون، کارت مورد نظرتون رو انتخاب کنید. این کارت‌ها همونطور که گفتیم، مناسب بازی نیستن، اما با استفاده از FSR، بعضی از اون‌ها می‌تونن عملکرد خوبی رو در بازی‌های نه چندان سنگین ارائه بدن.

با بالا رفتن سیستم مورد نیاز بازی‌ها و نرم‌افزارها، ارزش این کارت گرافیک ها پایین میاد. بهتره که از این لیست انتظارات بالایی نداشته باشید، چون این کارت‌ها برای این استفاده‌ها طراحی نشدن.

اگر روی خرید کارت گرافیک با مدلی غیر از این لیست شک دارید، مدلش رو داخل کامنت ها برامون بفرستید تا راهنماییتون کنیم. ❤️

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×