محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

نتایج Cinebench پردازنده Core i5-14600K با ۱۴ هسته و کلاک بوست ۵.۳ گیگاهرتز منتشر شد

یه هفته‌ به معرفی رسمی نسل چهاردم پردازنده‌های دسکتاپ اینتل (Raptor Lake Refresh) باقی مونده. اینتل در حال آماده‌سازی برای معرفی شش مدل پردازنده‌های خودشه از جمله مدل‌های K و KF. از این میان، پردازنده i5-14600K که یک پردازنده با ۱۴ هسته‌ای به حساب میاد، جالبه چون از نظر قیمتی به عنوان ارزان‌ترین مدل آنلاک با مصرف برق ۱۲۵ وات به‌شمار می‌ره. تا آخر این خبر با بنچمارک پردازنده Core i5-14600K با بنچفا همراه باشید.


مشخصات پردازنده Intel Core i5-14600K

همونطور که از طرف ECSM اعلام شده، این پردازنده ۶ هسته P و ۸ هسته E داره که مجموعاً شامل ۱۴ هسته و ۲۰ رشته میشه. این تنظیمات با Core i5-13600K یکسان هستن، تنها تفاوتش اینه که سرعت کلاک حداکثری کمی پایین‌تره. به جای ۵.۱ گیگاهرتز قبلی، اینتل اون رو ۲۰۰ مگاهرتز افزایش داده تا به ۵.۳ گیگاهرتز برسه. این بالاترین سرعت کلاکی رو نمایش می‌ده که این پردازنده برای هسته‌های عملکردش می‌تونه بدون نیاز به پشتیبانی از فناوری Turbo Boost 3.0 یا Thermal Velocity Boost به اون برسه.

بنچمارک پردازنده Core i5-14600K

مهمه که توجه کنیم که این پردازنده با عنوان «نمونه مهندسی» (ES) شناخته می‌شه. این عنوان نشون می‌ده که عملکردش ممکنه با نسخه نهایی پردازنده فرق کنه. در متن فعلی، به نظر میاد که این پردازنده مشکلی در حفظ سرعت کلاک ۵.۳ گیگاهرتزی نداره، اگرچه مصرف برق بسته پردازنده به ۱۶۰ وات هم می‌رسه. ECSM اشاره کرده که ولتاژ به نظر میاد کمی بالا و بیش از ۱.۴ ولت+ باشه، ولی این ممکنه به نمونه خاص یا پلتفرم تست مرتبط باشه.

در مورد تست واقعی، حالا یکی از امتیازهای اولیه Cinebench 2024 برای رپتور لیک رفرش منتشر شده. یک بررسی اولیه از نتایج آزمایشات Cinebench 2024، Cinebench R23 و CPU-Z مشخص می‌کنه:

بنچمارک پردازنده Core i5-14600K

Core i5-13600K در مقابل Core i5-14600K:

Cinebench R23

ST: 2021 → ۲۰۲۷ (۰%)

MT: 24528 → ۲۵۲۷۰ (۳%)

Cinebench 2024:

ST: 115 → ۱۲۴ (۸%)

MT: 1255 → ۱۴۳۰ (۱۴%)

CPU-Z:

ST: 819 → ۸۶۸ (۶%)

MT: 9847 → ۱۰۲۵۰ (۴%)

این پردازنده به طور میانگین به افزایش تک رقمی رسیده که ممکنه با اورکلاک دستی هم برای Core i5-13600K دست‌یافتنی باشه.

زمان عرضه و قیمت پردازنده Intel Core i5-14600K

i5-14600K برای عرضه در تاریخ ۱۷ اکتبر برنامه‌ریزی شده. اگرچه اینتل به طور رسمی قیمت این پردازنده رو اعلام نکرده، انتظار می‌ره که قیمتش خیلی نزدیک به قیمت Core i5-13600K باشه، با توجه به بهبود عملکرد.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×