محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بازیبررسی

نقد و بررسی Nintendo Switch OLED: سطح جدیدی از کنسول‌های دستی

کنسول Nintendo Switch OLED همون کاری که باید به عنوان یه کنسول دستی انجام بده رو اجرا می‌کنه. اما نمیشه از این که قدرت پردازشی بیشتر می‌تونست این کنسول رو به یک جهش بزرگ تبدیل کنه، فرار کرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی Nintendo Switch OLED بپردازیم. اگر قصد خرید نینتندو دارید تا آخر این مطلب با بنچفا همراه باشید.

نقاط قوت:

  • صفحه نمایش OLED خیره‌ کننده
  • درگاه کابل اترنت بسیار کاربردی
  • بازی هیبریدی مناسب برای شرایط جدید

نقاط ضعف:

  • بدون ارتقاء GPU یا CPU
  • تنظیم کردن داک جدید کمی پیچیده 
  • کنترلرهای Joy-Con تغییر نکرده‌ 

حالا تقریبا ۳ سال از عرضه کنسول Nintendo Switch OLED می گذره. نینتندو یک کنسول خوش قیمت محسوب میشه. بنابراین ما تصمیم گرفتیم تا به بررسی Nintendo Switch OLED بپردازیم و ببینیم این کنسول در سال ۲۰۲۴ چه حرفی برای گفتن داره.

Nintendo Switch OLED

Nintendo Switch OLED vs. Nintendo Switch vs. Nintendo Switch Lite: Specs

BenchfaNintendo Switch OLEDNintendo SwitchNintendo Switch Lite
قیمت$۳۵۰$۳۰۰$۲۰۰
نمایشگر۷-inch OLED, 720p, 60 Hz۶-inch LCD, 720p, 60 Hz۵.۵-inch LCD, 720p, 60 Hz
ابعاد۹.۴ x 4.0 x 0.6 inches۹.۴ x 4.0 x 0.6 inches۸.۲ x 3.6 x 0.6 inches
وزن۱۴.۹ ounces۱۴.۱ ounces۹.۸ ounces
عمر باتری۴.۵ to 9 hours۴.۵ to 9 hours*۳ to 7 hours
حافظه۶۴ GB۳۲ GB۳۲ GB
TV DockingYesYesNo
جوی کان جدا شوندهYesYesNo
تنوع رنگیBlack and White / Red and BlueGray / Red and BlueGray / Turquoise / Yellow/ Pink / Purple

اگه در مسیر خرید Nintendo Switch OLED باشید، چند سوال در ذهن شما ممکنه شکل بگیره. آیا سویچ OLED خوبه؟ و آیا ارزش قیمتش رو داره که اون رو به گران‌ ترین نسخه سویچ تبدیل کرده؟

بررسی Nintendo Switch OLED

خلاصه نقد و بررسی Nintendo Switch OLED

Nintendo Switch OLED قطعاً بهتر از نسخه اصلی نینتندو سویچ معمولیه، اما قطعا نمیشه ویژگی‌ هایی که مانع از تبدیل شدن اون به Nintendo Switch Pro افسانه‌ ای که هنوز وجود خارجی نداره رو رو نادیده گرفت. 

در این کنسول خبری از گرافیک ۴K یا حافظه سریع SSD نیست، اما یک صفحه نمایش بزرگ‌تر و بهتر و چند بهبود دیگه در کیفیت کنسول وجود داره. برای طرفداران پر و پا قرص نینتندو ارزش خرید داره، اما برای کسانی که فقط به عنوان یه کنسول معمولی و روزمره از سویچ استفاده می‌ کنن، سخته که هزینه اضافی برا صفحه نمایش بهتر توجیه کنه.

Nintendo Switch OLED چه فرقی با نسخه معمولی داره؟

Nintendo Switch OLED یک نسخه ارتقاء یافته از نینتندو سوییچه که با قیمتی کمی بالاتر از نسخه‌ های قبلی به فروش می‌ رسه.

ویژگی اصلی جدید این کنسول صفحه نمایش OLED اونه که بزرگ‌ تر و روشن‌ تر از صفحه نمایش‌ های قبلی سویچ محسوب میشه. دیگه ویژگی‌ های جدید شامل یک داک بازطراحی شده (که اکنون دارای یک پورت اترنت هم میشه) و یک پایه بزرگ‌ تر در قسمت پشتی میشه.

کنترلرهای Joy-Con از نظر سخت‌ افزاری تغییر نکردن، اما به رنگ سفید عرضه شدن که یک گزینه رنگی جدیده. همچنین باید اشاره کرد که کنسول Nintendo Switch OLED همه بازی‌ های نسخه‌ های قبلی سویچ رو اجرا می‌ کنه.

بررسی Nintendo Switch OLED

قیمت Nintendo Switch OLED چقدره؟

در ایران قیمت Nintendo Switch OLED برابر 

خرید هر یک از کنسول‌ های نینتندو سویچ همچنان ارزان‌تر از خرید PS5 یا Xbox Series X میشه، اما باید توجه داشت که کنسول بدون دیسک Xbox Series S مایکروسافت با قیمتی قابل مقایسه با سویچ عرضه شده.

طراحی Nintendo Switch OLED

از نظر طراحی، Nintendo Switch OLED چندتا چیز جدید ارائه میده. صفحه نمایش ۷ اینچی OLED عالی به نظر می‌رسه و فضای بین Joy-Conها رو به شکلی بسیار رضایت‌ بخش‌ تر از مدل‌ های LCD قبلی پر می‌ کنه.

Joy-Conهای سفید هم خوب به نظر می‌ رسن و به نمایشگر OLED ظاهری کمی نسل بعدی دادن. شاید این طرح رنگی سفید و مشکی به‌ طور عمدی از طراحی پلی‌ استیشن ۵ سونی و Xbox Series S مایکروسافت الهام گرفته شده باشه.

طراحی نینتندو سوییچ OLED

در مورد طراحی، نینتندو سوییچ OLED چند تغییر خوب داره. صفحه نمایش ۷ اینچی OLED خیلی عالی به نظر میاد و فضای بین جوی-کان‌ها رو خیلی بهتر از مدل‌های قبلی که LCD بودن پر می‌کنه.

جوی-کان‌ های سفید هم خیلی خوب دیده می‌شن و به OLED یه ظاهر نسل جدیدی میدن. شاید این ترکیب رنگ سفید و مشکی عمداً به طراحی پلی‌ استیشن ۵ سونی و ایکس‌ باکس سری S مایکروسافت شبیه شده باشه. ولی خوب بود اگه تو کنترلرها یه سری ویژگی‌ های جدید اضافه می‌کردن و یه طراحی جدید ارائه می‌ دادن.

پایه‌ ی بزرگ‌ تر پشت دستگاه که حالا به طول کامل کنسول می‌ رسه، خیلی بهتر و مقاوم‌تر از پایه‌ ی تک‌ پایه‌ ی مدل اصلیه. و داک جدید هم خیلی خفن‌تر و کم‌ جلوه‌ تر از مدل اصلیه، با این که شاید نصب و برداشتنش یکم سخت‌ تر باشه.

همچنین باید گفت که نینتندو سوییچ OLED همون مفهوم طراحی اصلی سوییچ رو حفظ کرده – این کنسول رو می‌تونید به صورت دستی، متصل به تلویزیون یا در حالت «DESK» بازی کنید که از نظر تنوع استفاده هنوز هم فوق‌ العاده ست.

بررسی Nintendo Switch OLED

ویژگی‌ های نینتندو سوییچ OLED

نینتندو سوییچ OLED همون ویژگی‌ های مدل‌ های قبلی رو داره – می‌ تونید کنسول رو به صورت‌ های مختلفی بازی کنید (دستی، متصل به تلویزیون یا روی میز)، و کتابخانه بازی‌ هاش هم خیلی چشم‌گیره.

ویژگی‌ های جدید خوشاینده – صفحه نمایش OLED خیلی روشن‌ تر و زنده‌ تر از صفحه‌ های LCD مدل‌ های قبلیه و امکان اتصال کابل اترنت به داک هم خیلی به درد بخوره. این کار به طور کلی اتصال آنلاین شما رو سریع‌تر و پایدارتر می‌ کنه که باعث می‌شه دانلودها سریع‌ تر و بازی‌ های آنلاین روون‌تر اجرا بشن.

با این حال، یه سری ویژگی ها هستن که دوست داشتیم تو یه مدل ارتقا یافته از سوییچ ببینیم – پردازنده گرافیکی (GPU) و پردازنده مرکزی (CPU) بهبودی نداشته. این یعنی قدرت پردازش همون قبلیه. بازی‌ ها همون جوری که روی سوییچ قبلیتون اجرا می‌شدن، اجرا می‌شن. البته بازی های آنلاین بهتر می‌شه وقتی داک بهتره و تصویر روشن‌ تره ولی تجربه واقعی بازی تغییری نمی‌ کنه.

از لحاظ بصری هم یه فرصت از دست رفته‌ وجود داره. با این که صفحه روشن‌ تر و بزرگ‌ تره، سوییچ OLED همچنان به رزولوشن ۷۲۰p در حالت دستی و ۱۰۸۰p در حالت داک محدود شده. گزینه‌ ای برای ۴K وجود نداره.

همچنین، کنسول‌ های جدید مایکروسافت و سونی زمان بارگذاری سریعتری دارن به خاطر ذخیره‌ سازی SSD. نینتندو سوییچ OLED این ویژگی رو نداره، پس زمان بارگذاری‌ ها همون قبلی می‌مونه.

عملکرد نینتندو سوییچ OLED

می‌ تونیم کل روز درباره ویژگی‌ هایی که میتونست این کنسول داشته باشه و نداره حرف بزنیم، ولی مهم‌ ترین چیز درباره نینتندو سوییچ OLED اینه که بازی کردن باهاش فوق‌ العاده‌ ست. این حس رو میده که انگار یه سطح بالاتر از بازی دستی رو تجربه می‌ کنی، چون صفحه نمایش OLED خیلی زنده‌ تر و شفاف‌ تر از مدل‌ های قبلیه.

صفحه نمایش یه کم بزرگ‌ تر شده. صفحه OLED هفت اینچه، در مقایسه با صفحه ۶.۲ اینچی مدل اصلی سوییچ تفاوت چشمگیریه. اگه معمولاً به صورت دستی بازی می‌‌ کنی، OLED بهترین انتخابه.

ارتقا به سوییچ OLED حس یه جهش نسلی تو کنسول‌ ها رو نمیده، که نباید تعجب‌ برانگیز باشه اگه به مشخصات دقت کرده باشید. این بیشتر شبیه اینه که تلویزیونت رو به یه مدل کمی بهتر ارتقا بدی. از رنگ‌ های بهتر شگفت زده می‌شی، ولی همچنان همون محتوایی که قبلاً داشتی رو تجربه می‌ کنید.

ما بیشتر وقتمون رو با نینتندو سوییچ OLED به بازی Metroid Dread گذروندیم و تو حالت‌های دستی، رومیزی و متصل به تلویزیون امتحانش کردیم – بازی تو همه حالت‌ ها عالی اجرا شد و تعویض بین این حالت‌ ها همچنان راحت بود. سوییچ هنوز هم یه مفهوم عالیه و ارتقاهای OLED اونو بهتر هم کرده، حتی با این که هنوز نمی‌ تونه به رزولوشن‌ ها و نرخ فریم بقیه دستگاه‌ های بازی برسه.

راه‌اندازی نینتندو سوییچ OLED

اولین بار که سوییچ OLED رو تو حالت دستی روشن کردیم، خیلی راحت بود – دستورالعمل‌ های روی صفحه رو دنبال کردیم و حساب نینتندومون رو از سوییچ قبلی تو چند دقیقه منتقل کردیم. این انتقال از طریق وای‌فای انجام می‌شه و خیلی ساده‌ ست.

دانلود بازی‌ ها از فروشگاه نینتندو هم خیلی راحت بود (فروشگاه یادش می‌ مونه کدوم بازی‌ ها رو قبلاً خریدید) و همه فایل‌ های ذخیره بازی ها هم با این انتقال به این دستگاه اومدن.

اما وقتی داک جدید نینتندو سوییچ OLED رو راه‌ اندازی کردیم، کار یه کم سخت‌ تر شد. باز کردن پشت داک به راحتی قبل نیست – داک اصلی یه لولا داشت که دسترسی به ورودی کابل‌ ها رو راحت می‌ کرد، ولی داک OLED باید کل پشتش رو باز کنی. این تغییر کوچیکه، ولی باز و بسته کردنش واقعاً دردسر بیشتری داشت.

حیف که کابل اترنت تو جعبه نیست، ولی خوشبختانه یکی داشتیم. سوییچ بلافاصله اتصال سیمی رو شناخت و به صورت خودکار وصل شد. و واقعاً دانلودها رو سریع‌تر کرد.

نظر ما: آیا باید نینتندو سوییچ OLED ارزش خرید داره؟

خریدن یا نخریدن OLED، مسئله این است. خرید این کنسول یه انتخاب شخصیه و ما بسته به سبک بازی هر کاربر، توصیه‌ های متفاوتی داریم.

اگه از طرفدارای پروپاقرص بازی به صورت دستی با نینتندو سوییچ هستید، به احتمال زیاد از خرید نینتندو سوییچ OLED پشیمون نخواهید شد. این یه محصول لوکس محسوب می‌شه، ولی تفاوت صفحه نمایش رو قطعاً احساس خواهید کرد. بعد از دیدن صفحه نمایش OLED، احتمالاً سخت می‌ تونید به سوییچ معمولی برگردید!

اگه بیشتر سوییچ‌تون رو در حالت داک استفاده می‌ کنید و اضافه شدن پورت اترنت براتون مهم نیست، به سختی می‌شه دلیل قانع‌ کننده‌ ای برای خرید سوییچ OLED پیدا کرد. شما واقعاً ارتقای زیادی به دست نمی‌ارید مگر این که بیشتر در حال حرکت ازش استفاده کنید و از صفحه نمایش جدید بهره ببرید.

امتیازدهی:

  • راه‌ اندازی: ۳.۵/۵  
  • طراحی: ۴.۵/۵  
  • ویژگ ی‌ها: ۴/۵  
  • عملکرد: ۴.۵/۵  
  • ارزش خرید نسبت به قیمت: ۴/۵  
  • امتیاز کلی: ۴.۲/۵  

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×