بررسیکیس

بررسی کیس Corsair iCue 5000T: زیبا و پرسروصدا

کیس Corsair iCue 5000T یک هیولای دیگه از سری کیس‌های کورسیر به‌حساب میاد. این کیس حدود ۳۹۹ دلار قیمت داره که اون رو به یکی از گرون‌ترین کیس‌هایی که در چند سال اخیر معرفی شدن، تبدیل می‌کنه. بنابراین شما واقعاً باید نورپردازی RGB رو  دوست داشته باشید و مایل به پرداخت هزینه بیشتر در ازای زیبایی باشید که این کیس انتخابتون باشه. ما توی این مطلب از رسانه بنچفا به بررسی کیس Corsair iCue 5000T می‌پردازیم. بنابراین اگر شما از طرفداران این کیس زیبا هستید یا قصد خرید کیس Corsair iCue 5000T رو دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

بررسی کیس Corsair iCue 5000T: زیبا و پرسروصدا

کیس Corsair iCue 5000T در دو رنگ مشکی و سفید در بازار موجوده و شما می‌تونید اون رو از بازار یا فروشگاه‌های آنلاین تهیه کنید. اما سؤال اینجاست که کیس Corsair iCue 5000T با قیمت بالا و پشتیبانی زیاد از RGB، آیا شایسته جایگاهی در لیست بهترین کیس‌هاست؟ خیلی از این موارد به میزان علاقه (یا عدم علاقه) شما به RGB بستگی داره، اما این کیس دارای ویژگی‌های قابل توجهی فراتر از نورپردازیه که در ادامه این مطلب به این‌ها اشاره می‌کنیم. 

ویژگی‌های کیس Corsair iCue 5000T

ویژگی‌های کیس Corsair iCue 5000T

اکثر کیس‌های موجود در بازار دارای مقداری RGB هستن، چه به اندازه یک نوار LED یا چند فن. اما بین فن‌های جلویی اون و سه طرف از چهار طرف، Corsair iCue 5000T، یه کیس خاص در زمینه نورپردازی محسوب میشه. با این اوصاف، وقتی به کیس در حالت خاموش نگاه می‌کنید، به نظر نمی‌رسه که وقتی روشن بشه اینقدر تغییر می‌کنه. اما به‌طور کلی باید بگم که این کیس با خاموش کردن RGBها هم به همان اندازه‌ای که در حالت روشن هستن خوب ‌به‌نظر می‌رسه.

گفتیم RGB در همه جای iCue 5000T وجود داره. روی سقف، پنل جلو، پنل کف و البته فن‌ها، که مدل Corsair LL120 RGB هستن.

وقتی در مورد iCue 5000T شنیدیم، امیدوار بودیم که Corsair ویژگی‌هایی رو که در کیس ۷۰۰۰D Airflow وجود داشت، به خصوص با توجه به قیمت فضایی ۴۰۰ دلاری اون توی این مدل هم ببینیم. با بررسی این کیس می‌بینیم که کورسیر ما رو از این بابت ناامید نکرده. 

یکی از بخش‌های مهم هر کیس پنل‌های جانبی و نحوه باز و بسته کردن اون‌هاست. این مورد اهمیت زیادی در زمان اسمبل داره. توی کیس Corsair iCue 5000T دیدیم که پنل‌های جانبی بدون ابزار و به‌راحتی باز می‌شن. 

روند بدون ابزار در پنل بالا و جلویی هم ادامه داره که خوشحال‌کننده‌ست. پنل بالایی، برای برداشتن به نیروی کمی نیاز داره و حذف پنل جلو هم تقریباً آسونه و پیچیدگی خاصی نداره. موردی که وجود داشت اینه که قبل از جابه‌جایی کیس، حتماً پنل جلویی رو بررسی کنید که متصل باشه چون نحوه اتصال خیلی ساده‌ست و ممکنه که جدا شده باشه و در صورت جابه‌جایی آسیب ببینه. 

در سال‌های اخیر، Corsair با مجموعه قطعات خنک کننده سفارشی Hydro X، جامعه خنک‌کننده DIY رو جذب کرده. با یک کیس به این بزرگی، انتظاراتمون از پشتیبانی خنک‌کننده مایع بالاست که البته این انتظارها برآورده میشه. کیس Corsair iCue 5000T از رادیاتور تا ۳۶۰ میلی‌متر در بالا، جلو و سینی مادربرد پشتیبانی می‌کنه.

کیس Corsair iCue 5000T

IO کیس Corsair iCue 5000T پورت های USB بیشتری رو نسبت به برخی مادربردها ارائه می‌ده. این کمی عجیب به نظر می‌رسه که دکمه یا کنترلر RGB در اینجا وجود نداره. البته، این شرکت از شما انتظار داره که از نرم‌افزار iCue برای کنترل نور استفاده کنید، اما خوب بود اگه که یک راه ساده‌تر برای کنترل وجود داشت. مخصوصاً که نرم افزار iCue از نظر من یک نفرین واقعیه که نصیب کاربرا میشه :)) نه به این شدت حالا :)) ولی واقعا باگ‌های زیادی داره. 

چیدمان داخلی کیس Corsair iCue 5000T

چیدمان داخلی کیس Corsair iCue 5000T

کیس Corsair iCue 5000T فقط یک کیس زیبا نیست بلکه ویژگی‌هایی داره که اون رو به یک کیس باکیفیت و بالارده تبدیل می‌کنه.

این کیس از یک کیس میدتاور بزرگ‌تره. در ابعاد ۲۲.۰۵ x 9.88 x 20.87 اینچ (۵۶۰.۳۲۴ x 250.952 x 530.09 میلی‌متر).

به‌دلیل این اندازه، بزرگ‌ترین خنک‌کننده‎‌های پردازنده و کارت گرافیک باید بدون مشکل در اینجا قرار بگیرن. شما ۱۷۰ میلی‌متر فاصله برای CPU و ۴۰۰ میلی‌متر برای GPU فضا در اختیار دارید. 

با این حال، ممکنه همچنان انتخاب برخی قطعات نیاز به دقت داشته باشن. ارتفاع خنک‌کننده Noctua NH-D15 ما ۱۶۵ میلی‌متره و فقط ۵ میلی‌متر از پنل جانبی فاصله داره، بنابراین باید مراقب میزان ارتفاعی که فن‌ها رو قرار می‌دید، باشید.

این کیس از نظر فنی می‌تونه برای مادربردهای E-ATX مناسب باشه، اگرچه به عنوان مثال Gigabyte Z690 Aorus Master به اون فشار میاره و شما رو ملزم به برداشتن پوشش کابل می‌کنه. طبق معمول، بهترین شرط شما برای پشتیبانی از مادربرد E-ATX اینه که یک کیس فول تاور رو انتخاب کنید که به‌طور ویژه برای بزرگ‌ترین مادربردها طراحی شده.

پشت سینی مادربرد جاییه که Corsair iCue Commander Core XT، یک هاب بزرگ RGB / فن رو پیدا می‌کنید. این همون چیزیه که به‌خوبی RGB این ۵۰۰۰T رو هماهنگ می‌کنه و همراه با یک مرکز فن مناسب، اجازه می‌ده تا حداکثر شش فن (سه فن بیشتر از سه عدد موجود در جعبه) و شش هدر RGB Corsair برای استفاده وجود داشته باشه. این یعنی که نمی‌تونید دستگاه‌هایی با هدرهای استاندارد RGB رو به کیس وصل کنید (حداقل بدون کابل تبدیل غیررسمی). اما صادقانه بخوام بگم با سه فن RGB و همه نورهای اضافی، احتمالاً نیازی به اضافه کردن ندارید.

iCue نام Corsair برای RGB و نرم‌افزار مانیتورینگ سیستمه و به این ترتیب می‌تونید تمام ۲۰۸ RGB آدرس‌پذیر کیس رو کنترل کنید. همونطور که قبلا هم گفتم، هیچ دکمه‌ای در بالا یا جلو تنظیمات ARGB وجود نداره و تنها راه از طریق نرم‌افزاره.

یکم جای تعجب داره که یک کیس به این بزرگی فقط دو درایو ۳.۵ اینچی رو پشتیبانی می‌کنه. بنابراین کسایی که فضای ذخیره‌سازی زیادی نیاز دارن باید به این موضوع توجه کنن. پشتیبانی از درایو SSD / 2.5 اینچی به نسبت بیشتره. سه درایو ۲.۵ اینچی در پشت سینی مادربرد و فضایی برای قرار دادن دو SSD دیگه در بخش مربوط به هارددیسک وجود داره که می‌تونید ازشون استفاده کنید. البته اگر درایوهای ۳.۵ اینچی بزرگ‌تر رو نصب نمی‌کنید.

مدیریت کابل در کیس Corsair iCue 5000T

مدیریت کابل در کیس Corsair iCue 5000T

به‌طور کلی انتخاب قطعات و خرید و اسمبل یک سیستم جدید اونقدر هم که کاربرها فکر می‌کنن کار سختی نیست. برای این کار فقط نیاز به تحقیق و سرچ زیاد دارید. ولی فقط همین. با این حال، چیزی که معمولاً ساده‌ نیست اسمبل و مدیریت کابل‌هاست. این کار رو فقط یک متخصص باتجربه می‎‌تونه انجام بده. مدیریت کابل‌ها در کیس Corsair iCue 5000T به لطف سیستم مدیریت کابل Corsair (کورسیر بهش می‌گه RapidRoute) بدون زحمت زیادی انجام میشه. با این سیستم می‌تونیم کابل‌ها رو بدون هیچ مشکلی مسیریابی و در جای مناسب قرار بدیم. همچنین فضای خالی زیادی در پشت مادربرد وجود داره. شما حدود ۳۰ میلی‌متر دریافت می‌کنید، که برای کابل برق ATX و هر کابل دیگه بدون خم شدن از پشت کیس کافیه.

خنک‌کننده کیس Corsair iCue 5000T

کیس Corsair iCue 5000T به سه فن RGB LL120 مجهز شده. فن LL120 محدوده دور در دقیقه ۶۰۰-۱۵۰۰ RPM داره و دارای ۱۶ LED آدرس‌پذیره. این فن‌ها هوا رو به اندازه کافی به داخل کیس می‌کشن، اگرچه با صدای زیاد :) 

از اونجایی که این کیس ۴۰۰ دلار قیمت داره و با رنگ RGB ساخته شده، دوست داشتیم ببینم که Corsair از فن‌های QL120 RGB در این کیس استفاده می‌کنه، چون خط تولید LL کمی قدیمه. اما این مسئله خیلی بزرگی نیست؛ ولی خوشایند هم نیست.

تست سخت افزار کیس Corsair iCue 5000T

تست سخت افزار کیس Corsair iCue 5000T

حالا بعد از بررسی مشخصات کلی کیس Corsair iCue 5000T به تست و بنچمارک کیس Corsair iCue 5000T می‌رسیم. ما برای نوشتن این بررسی از نتایج تست و بنچمارک‌های انجام شده در لابراتوارهای سخت‌افزار معتبر در دنیا استفاده کردیم. برای تست این کیس از پردانزده Intel i7-12700KF استفاده شده که توسط یک ایرکولر Noctua U12s خنک می‌شه. کارت گرافیک هم یک Gigabyte RTX 3070 Ti Gaming OC استفاده شده.

نتایج آکوستیک کیس Corsair iCue 5000T

تست آکوستیک شامل سه سناریوئه: CPU در بار کامل، CPU و GPU در بار کامل و یک حالت بهینه‌سازی شده. تست بار کامل CPU، CPU و فن‌های کیس رو با حداکثر سرعت اجرا می‌کنه. برای تست آکوستیک بار کامل CPU و GPU، همچنین روی Gigabyte RTX 3070 Ti Gaming OC تاکید شده و سرعت فن‌ها رو روی ۷۵٪ تنظیم شده، چون در بازی، فن‌ها هرگز روی ۱۰۰ درصد کار نمی‌کنن و زمانی که این کار انجام بشه صدای تولیدی خیلی زیاده.

برای حالت بهینه، سرعت فن GPU روی ۳۰ درصد و CPU و فن‌های کیس رو با کمترین سرعت خودش اجرا شده.

نتایج آکوستیک کیس Corsair iCue 5000T

میزان صدایی که کیس Corsair iCue 5000T می‌تونه ایجاد کنه واقعا زیاده. وقتی RGB رو با آهنگی که در حال گوش دادن به اون هستید همگام‌سازی کنید، این افکت حتی بیشتر شبیه کنسرت میشه. نکته جالب توجه از این تست اینه که تفاوت کمی در سطح صدا در تست GPU و CPU وجود داره. با این حال، در مواردی مانند این، برای رسیدن به سرعت کامل فن‌ها که در تست حرارتی جلوتر می‌بینید، زمان زیادی نیازه.

نتایج حرارتی کیس Corsair iCue 5000T

برای تست‌های حرارتی، تمام سرعت‌های کیس و فن CPU روی ۱۰۰ درصد تنظیم شده. i7-12700K روی کلاک ۴.۷ گیگاهرتز در ۱.۳ ولت در تمام هسته‌های عملکرد تنظیم شده تا از مصرف انرژی ثابت در سناریوهای آزمایشی اطمینان حاصل بشه. GPU با سرعت فن ۷۵ درصد باعث میشه تا قدرت مورد نظر حفظ بشه و در عین حال به یک تنظیم سرعت فن معقول پایبند باشه، به طوری که تنها دما متغیر باشه.

نتایج حرارتی کیس Corsair iCue 5000T

به طور کلی، عملکرد حرارتی iCue 5000T واقعاً چشمگیره که حداقل تا حدودی به توجیه قیمت ۴۰۰ دلاری اون کمک می‌کنه. (تا حدودی)

کیس Corsair iCue 5000T بررسی

جمع‌بندی نویسنده از بررسی کیس Corsair iCue 5000T

چه دوست داشته باشید و چه از اون متنفر باشید، سخت افزار RGB و PC سال‌هاست که در هم تنیده شدن و از هم تغذیه می‌کنن و در این فرآیند فروش رو هم افزایش می‌دن؛ چون غالباً افراد از RGB خوششون میاد. به‌همین‌دلیل، بازار سیستم‌های RGB احتمالاً به این زودی‌ها از بین نمی‌ره.

متاسفانه قیمت همه چیز از کارت گرافیک گرفته تا مادربرد و کیس به طور پیوسته در حال افزایشه و حالا یک کیس ۴۰۰ دلاری رو بررسی کردیم. خیلی گرونه نه؟ حتی خود ۴۰۰ دلار هم زیاده چه برسه وقتی تومن میشه:)) بگذریم.

واضحه که ویژگی برجسته اصلی iCue 5000T  آرجی‌بی اونه و بیشتر قیمت توی این ویژگی خلاصه شده. بنابراین اگر مقدار زیادی RGB در لیست خواسته‌های شما نباشه، این کیس با توجه به قیمتی که داره خیلی منطقی نیست. این کیس برای طرفداران RGBـه که با پرداخت هزینه بیشتر برای نورپردازی زیاد با رنگ کنترل شده مشکلی ندارن. 

من دوست داشتم پشتیبانی بیشتری از هارد دیسک رو توی یک کیس به این اندازه ببینم. ارائه تنها دو پایه درایو ۳.۵ اینچی در اینجا به نظر کمی اتلاف فضاست. همچنین گنجاندن فن‌های قدیمی سری LL (مخصوصا با این قیمت) این احساس رو به من می‌ده که Corsair در تلاشه انبار خودش رو از موجودی قدیمی خالی کنه. با ۴۰۰ دلار، باید جدیدترین فن‌های QL رو صاحب می‌شدید که متاسفانه اینطور نیست.

Corsair با توجه به نکاتی از کیس‌های اخیر خودش، مثل پایه‌های فن جانبی، درهای لولایی، مدیریت عالی کابل‌ها، دسترسی بدون ابزار و البته بیشترین RGBی که تا به حال روی یک کیس دیدیم، عملکرد خوبی داشته. واضحه که کیس Corsair iCue 5000T برای همه نیست. اما اگر RGB و پورت‌های زیاد، IO عالی و فضای مناسب برای اجزای بزرگ ویژگی‌هایی هستند که به دنبال اون هستید، Corsair iCue 5000T می‌تونه انتخاب خوبی باشه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×