اخباراخبار تکنولوژیاخبار سخت افزار

شایعه: تراشه M4 اپل از فرآیند N3E شرکت TSMC استفاده خواهد کرد و دارای سه مدل است

در یکی از شایعات اخیر نسبت به رونمایی مراسم اپل گفته شده تراشه M4 اپل قراره از فرآیند «N3E» شرکت TSMC استفاده کنه. همچنین گفته شده این سیلیکونی که قراره بیاد، سه نسخه داره. این نشون میده که احتمالا اپل برای نسخه‌های «پرو» و «مکس»‌ آماده میشه. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.


احتمال عرضه تراشه M4 اپل در رویداد Let Loose

منتظریم که اپل امروز در رویداد «Let Loose» از تراشه M4 رونمایی کنه و با توجه به اینکه اپل قبلاً از فناوری ۳ نانومتری شرکت TSMC استفاده کرده بود، حدس می‌زنیم که این سیلیکون جدید روی این لیتوگرافی ساخته میشه. اما یک گزارش میگه که برخلاف M3 که توی مک‌های مختلف استفاده و با معماری “N3B” ساخته شده، M4 اپل به فرآیند به‌روزشده “N3E” کوچ می‌کنه و این منجر به بهبودهای مختلفی میشه. در ادامه این گزارش هم می‌بینیم که احتمالا این تراشه با با سه نسخه عرضه بشه که این چیز عجیبی برای اپل نیست چون در سال‌های گذشته هم دیدیم که اپل، تراشه‌های خودش رو در سری‌های متفاوت عرضه می‌کنه.

احتمال عرضه تراشه M4 اپل در رویداد Let Loose

گزارش‌های قبلی نشون میدن که تراشه M4 می‌تونه یه چیپست کاملاً جدید نسبت به M3 باشه. معماری “N3E” شرکت TSMC امکان بازده بهتر، عملکرد محاسباتی بیشتر و بهبود کارایی انرژی رو نسبت به نود “N3B” فراهم می‌کنه. با گزارش چین تایمز که میگه M4 به فرآیند ساخت بهبود یافته منتقل میشه، اپل می‌تونه هزینه‌های مواد اولیه‌اش رو با داشتن بیشترین تامین ممکن کم کنه. همچنین گفته شده همین چیپست به همین صورت توی دستگاه‌های آینده‌ای مثل مک‌های سطح مقدماتی هم استفاده میشه، پس با داشتن تامین زیادی از چیپ‌ها، این شرکت تکنولوژی می‌تونه تعداد کافی از محصول رو برای مشتریان در دسترس قرار بده.

احتمالا تراشه M4 در ۳ سطح عرضه خواهند شد

گزارش درباره‌ی نسخه‌های دیگه‌ی تراشه M4 اپل هم صحبت می‌کنه. این تراشه یک نسخه معمولی با نام کد «Donan» داره و بعدش یه نسخه قوی‌تر به اسم براوا که احتمالاً قدرت دستگاه‌های خانواده MacBook Pro رو تامین می‌کنه و احتمالاً با نام M4 Pro و M4 Max معرفی میشه. آخرین نسخه هم «Hidra» هست، و براساس گزارش قبلی‌مون، این نام احتمالا به M4 Ultra اپل تعلق داره و احتمالاً توی مک پرو و استودیو آینده دیده خواهد شد. مواردی که درباره این تراشه مطرج شده، نشون میدن M4 می‌تونه یه چیپست کاملاً متفاوت با M3 باشه.

اما با توجه به فاصله کوتاه بین هر انتشار سیلیکون اپل، ما مطمئنیم که M4 و M3 چند تا ویژگی مشترک دارن. اما یک تفاوت قوی اینه که SOC جدید ممکنه قابلیت‌های مربوط به هوش مصنوعی رو به مدل‌های iPad Pro بیاره. این به معنای اینه که یه موتور عصبی بزرگ‌تر روی چیپست قرار گرفته، چون گزارش شده که A18 Pro اپل هم این ارتقاء رو دریافت کرده تا پشتیبانی از هوش مصنوعی تولیدی روی iOS 18 رو انجام بده. در حالی که تعداد هسته‌های CPU و GPU هنوز به اشتراک گذاشته نشده، M4 ممکنه دارای همین ترتیب چهار هسته P و چهار هسته E باشه.

متأسفانه فقط اطلاعات اساسی مربوط به این تراشه‌ها به اشتراک گذاشته شده، پس باید تا مراسم امروز اپل با نام «Let Loose» صبر کنیم تا ببینیم این کمپانی چه چیزی رو به‌صورت رسمی اعلام‌ خواهد کرد. امیدواریم که تفاوت‌های چشمگیری بین دو چیپست وجود داشته باشه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×