اخبار سخت افزار

نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی AMD Radeon احتمالا از سخت‌افزار جدیدی برای Ray Tracing استفاده می‌کنند

چند نسل از پردازنده‌های گرافیکی AMD در عملکرد Tray Tracing از Nvidia عقب‌ افتادن. گزارش شده که تیم سرخ آماده ارزیابی دوباره استراتژی در مورد این فناوریه. این اطلاعات با شایعات قبلی که می‌گفتن هیچ بهبودی تو ردیابی پرتو خط تولید Radeon دیده نمیشه، در تضاده. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.


افشاگر معروف Kepler_L2 اخیراً گفته که کارت گرافیک‌های RDNA 4 نسل آینده AMD، دارای یک پیاده‌سازی ray tracing کاملاً جدید هستن. خیلی واضح نیست که آیا محصولات آینده Radeon RX 8000 بهبودی تو ردیابی اشعه رو در مقایسه با نسخه‌های قبلی دارن یا نه، اما طبق این حرفش قراره تغیراتی تو این فناوری ایجاد بشه. کپلر گفته که همچنان پردازنده‌های گرافیکی RX 7000 ردیابی اشعه رو مشابه سری RX 6000 انجام می‌دن اما به نظر می‌رسد فناوری RT RDNA 4 کاملاً متفاوته.

محصولات AMD تو حوزه Ray Tracing تو سال‌های اخیر از Nvidia عقب افتادن. به‌عنوان‌مثال، بنچمارک‌ها نشون میدن که پرچم‌دار فعلی AMD RX 7900 XTX، در مقایسه با GeForce RTX 4080 انویدیا با قیمت مشابه، تأثیر عملکرد قابل‌توجهی رو از ردیابی پرتو تجربه می‌کنه.

گزارش‌های قبلی چشم انداز متفاوتی داشتن. اوایل سال جاری، منابع به RedGamingTech اطلاع دادن که RDNA 4 تنها ۲۵ درصد بهبود عملکرد تو Tray Tracing نسبت به RDNA 3 داره. این رقم احتمالاً کارت‌های AMD رو در مقابل سری‌های آینده Blackwell انویدیا و پردازنده‌های گرافیکی Arc Battlemage اینتل، از نظر ردیابی پرتو قرار می‌ده. پیش بینی میشه که هر سه این نسل جدید اواخر امسال منتشر بشن.

رقابت AMD با پردازنده‌های نسل جدید Nvidia و intel

یکی از مواردی که منابع در موردش صحبت می‌کنن تصمیم AMD برای پرهیز از رقابت GPUهای پرچم داره، در عوض تمرکزش رو روی عرضه‌های میان‌رده و مقرون‌به‌صرفه‌تر میزاره. کپلر گزارش‌های قبلی رو تکرار کرده که نشان می‌ده هیچ کدوم از کارت‌های RDNA 4 با دو پردازنده گرافیکی پرچم دار معماری Blackwell اینتل (RTX 5090 و ۵۰۸۰) رقابت نمیکنن.

داده‌‌ها نشون میده که AMD کارتی رو کنار گذاشته که می‌تونسته عملکرد ۷۹۰۰ XTX رو دو برابر کنه و تا دو برابر چیپلت و واحدهای محاسباتی داشته باشه. در همین حال، ورود سری Battlemage اینتل به بازار تراشه های گرافیکی احتمالا با استقبال خیلی خوبی مواجه میشه.

یکی دیگه از پیشرفت‌های جذاب در مورد عملکرد ردیابی پرتوهای آینده AMD تو مشخصات پیش‌بینی‌شده کنسول آینده سونی پلی‌استیشن ۵ پرو دیده میشه. شایعات نشون میده که با وجود اینکه مبتنی بر معماری RDNA 2 ساخته شده، می‌تونه عملیات ردیابی‌اشعه رو تا چهار برابر سریع‌تر از PS5 پایه انجام بده.

این طرح میتونه از قابلیت‌های Tray Tracing هر محصول فعلی AMD، از جمله پردازنده‌های گرافیکی RDNA 3 که از محدوده قیمت کنسول بیشتره هم فراتر بره. باید ببینیم که آیا سونی قصد داره از فناوری‌های جدید استفاده کنه یا به استفاده از فناوری‌های AMD که تو ساخت پردازنده‌هاش به کار رفته ادامه میده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×