بررسیلپ‌تاپ

بررسی لپ تاپ Acer Swift Go 14 2024: جذاب‌ترین لپ‌تاپ دانشجویی امسال [تماشا کنید]

لپ تاپ Acer Swift Gp 14 2024 جدیدترین لپ تاپ ایسر از این خانواده حالا با استفاده از پردازنده نسل جدید Meathor lake Core Ultra به دست بنچفا رسیده تا بتونیم اون رو مورد تست و بررسی قرار بدیم. این لپ تاپ با توجه به مشخصات، جزو لپ تاپ‌های سبک و دانشجویی به حساب میاد و برای کاربرانی مناسبه که قصد دارن به راحتی و بدون دردسر لپ تاپ خود را ساعات زیادی در روز با خود حمل کنن. اما ایسر سوییفت گو ۱۴، فقط یک لپ تاپ دانشجویی با عمکرد ضعیف نیست. در ادامه با بررسی  لپ تاپ Acer Swift Gp 14 2024 همراه بنچفا باشید. 

لپ‌تاپ ایسر Swift Go 14 جزو اولین دستگاهیه که از چیپ جدید اینتل Core Ultra استفاده می‌کنه. این چیپ رو اینتل توی رویداد AI Everywhere معرفی کرد. پیش از این ما یک لپ تاپ دیگه با استفاده از همین پردازنده رو هم مورد تست و بررسی قرار دادیم که می‌تونید بررسی اون یعنی لپ تاپ Asus zenbook OLED 14 2024 رو هم در بنچفا بخونید. 

بررسی لپ تاپ Acer Swift Go 14 2024

ویدیو بررسی و تست و بنچمارک لپ تاپ Acer Swift Go 14 2024 

ممنون که با دیدن این ویدیو در یوتوب بنچفا، از ما حمایت می‌کنید.


این لپ تاپ رو افرا شاپ رو برای بررسی در اختیار ما قرار داده. افرا شاپ یک فروشگاه آنلاین و حضوری فروش لپ تاپ و لوازم جانبیه که تنوع بسیار خوبی از برندها و مدل‌هارو با قیمت مناسب دارن. توی سایتشون هم یه قابلیتی هست که بهتون اجازه میده تا پردازنده‌های مختلف رو باهمدیگه مقایسه کنید.

همچنین شما می‌تونید هنگام خرید این لپ تاپ و باقی مدل‌ها، از کد تخفیف Benchfa استفاده کنید.

مشخصات لپ تاپ Acer Swift Go 14 2024 

همونطور که اشاره شد لپ تاپ Acer Swift Go 14 2024 دارای جدیدترین پردازنده‌های اینتله اما از نظر ظاهر تفاوتی با نسخه سال گذشته خودش نداره و این تفاوت فقط در بخش مشخصات سخت افزاری و عملکرد دیده میشه.  به خصوص، پردازنده جدید Core Ultra 7 که از معماری چیپ جدید Intel Meteor Lake استفاده می‌کنه و شامل یک واحد پردازشی عصبی (NPU) دو هسته‌ای میشه که توسط اینتل برای کمک به بارهای کاری AI طراحی شده. 

کاربری که این لپ‌تاپ رو میخره احتمالاً تا زمانی که نرم‌افزارهایی با استفاده از این قابلیت‌ها ساخته بشن هیچ بهره قابل ملاحظه‌ای از NPU احساس نخواهند کرد. اما GPU جدید Intel Arc این پردازنده، مزیت زیادی نسبت به iGPU قبلی اینتل ارائه می‌ده. Swift Go 14 با بهره‌گیری از سخت افزار جدید به شما اجازه اجرای تمامی بنرامه‌های روز رو میده در حالی که برای آینده نیز انتخاب خوبیه. یعنی وقتی که نرم‌افزارهای بیشتری از NPU استفاده کنن.

نسخه پایه لپ‌تاپ ایسر Swift Go 14 با پردازنده Intel Core Ultra 5 125H و ۸ گیگابایت رم و یک SSD 512 گیگابایتی از قیمت ۸۰۰ دلار شروع می‌شه. لپ تاپ تست ما اما از پردازنده Core Ultra 7 155H، با ۳۲ گیگابایت رم و یک SSD 1 ترابایتی استفاده می‌کنه و قیمت ۱۰۰۰ دلاری داره. این نسخه علاوه بر پردازنده بهتر، صفخه نمایش بسیار بهتری با پنل OLED 2.8K داره. در ادامه بیشتر درباره این صفحه نمایش صحبت خواهیم کرد. 

بررسی لپ تاپ Acer Swift Go 14 2024

پردازنده Core Ultra 7 155H شش هسته P و هشت هسته E و ۲۲ رشته پردازشی ارائه می‌ده. این معماری هیبریدی از ترکیب هسته‌های عملکرد و کارآمد معماری جدیدی نیست. اما بخش جدید، به اضافه شدن  NPU و دو هسته‌ی کم توان برای کمک به شتاب‌دهی کاری AI مربوط میشه.

متاسفانه در حال حاضر برنامه و بنچمارک خاصی برای تست و سنجش عملکرد npu وجود نداره به همین دلیل برای تست این بخش باید تا زمان ساخته شدن برنامه و تست‎‌های لازم صبر کنیم. 

بررسی لپ تاپ Acer Swift Go 14 2024

طراحی و کیفیت ساخت 

شاسی Swift Go 14 تقریباً به اندازه داخلش جذاب نیست. یک شاسی نقره‌ای معمولی و ساده با کمترین تفاوت نسبت به لپ‌تاپ‌های دیگه در کلاس خودش. شاید تنها ویژگی متفاوتش با بسیاری از لپ‌تاپ‌های آلومینیوم سادگی خمیدگی‌‌های به اندازه‌ست که مشخص می‌کنه این دستگاه متعلق به سری سوییفت از برند ایسره.

همچنین نام SWIFT در زیر کیبورد به زیبایی و سادگی نوشته شده و خبری از طراحی‌های عجیب نیست. 

لپ تاپ Acer Swift Gp 14 2024 یک شاسی کامل فلزی داره، همین باعث شده تا قیمت این دستگاه به ۱۰۰۰ دلار برسه. چون می‌دونیم که شاسی‌هایی که زیر ۱۰۰۰ دلار قیمت دارن معمولا پلاستیکی یا به صورت ترکیبی با فلز هستند. صفحه پشت نمایشگر و کیبورد به حد کمی انعطاف‌پذیر هستن و با فشار به سمت داخل فرو میرن اما این انعطاف‌پذیری واقعا زیاد نیست و نسبت به لپ تاپ‌های پلاستیکی و با کوالیتی متوسط و پایین بسیار بسیار کمتره. 

بررسی لپ تاپ Acer Swift Go 14 2024

نمایشگر لپ تاپ Acer Swift Go 14 2024 

نمایشگر  لپ تاپ Acer Swift Gp 14 2024 یکی از نقاط قوت این مدل محسوب میشه. این لپ تاپ با یک نمایشگر OLED با اندازه ۱۴ اینچ و رزولوشن ۲.۸K عرضه شده. این رزولوشن یعنی ۲۴۳ پیکسل در هر اینچ. همچینن نسبت تصویر ۱۶ به ۹ بوده و رفرش ریت هم ۹۰ هرتزیه. هرچند اگر سرعت صفحه نمایش از ۹۰ هرتز بیشتر بود، این مدل تبدیل به انتخاب بی‌رقیبی در این بازی قیمتی میشد اما متاسفانه ایسر تصمیم گرفته که رفرش ریت رو روی همون ۹۰ هرتز نگه داره. 

این صفحه نمایش به خوبی صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی زن بوک اولد ۱۴ نیست اما به طور کلی اگه در قالب مقایسه قرار نگیره به تنهایی عملکرد نرم و روونی داره. کنتراست نمایشگر هم بسیار خوبه و رنگ مشکی به سیاه‌ترین حالت خودش دیده میشه. 

روشنایی نمایشگر در حالت استاندارد حدود ۴۰۰ Nitsـه اما در حالت HDR به بیشتر از این هم میرسه. به طور کلی درباره این میزان از روشنایی باید گفت که برای استفاده در محیط داخل و به دور از نور آفتاب مناسبه. 

این نمایشگر به دلیل دقت رنگ بالا برای تولیدکنندگان محتوا و کسانی که کار اصلاح رنگ در ویدئو و عکس انجام میدن، انتخاب بسیار مناسبیه. البته توجه داشته باشید از نظر سخت افزار با یک سخت افزار میان‌رده طرف هستید و احتمالا نمی‌تونید به طور حرفه‌ای روی اون ویدئو ادیت کنید. 

پورت‌های لپ تاپ Acer Swift Gp 14 2024

به بخش اتصالات و پورت‌ها می‌رسیم. این لپ‌تاپ تنوع خوبی از پورت‌ها رو به کاربر ارائه می‌ده. در این مدل دو پورت Thunderbolt 4 USB-C، دو پورت USB Type-A، یک خروجی HDMI و یک جک صوتی کامبو دریافت می‌کنید. خوبه که دو پورت از هر نوع اتصال USB رو داشته باشید، اما دوست داشتم که پورت‌های USB-C به طور مساوی در لبه‌های چپ و راست تقسیم بشن تا بتونم لپ‌تاپ رو از هر دو طرف شارژ کنم ولی متاسفانه این دو پورت در سمت چپ دستگاه قرار گرفتن. الین لپ تاپ همچنین یک اسلات کارت حافظه microSD در اختیاراتون قرار میده که به نوبه خودش در این مدل لپ تاپ ایسر سوییفت گو ۱۴ جالبه.

در آخر این بخش هم باید اشاره کنم که این مدل از WIFI 6E و بلوتوث ۵.۱ بهره می‌بره. 

ارتقاپذیری

رم لپ تاپ Acer Swift Gp 14 2024 هم مانند بسیاری از لپ تاپ‌های این کلاس قابل ارتقا نیست و باید اون از اول با ظرفیت رم مورد نظرتون تهیه کنید. اما یک نکته جالب درباره ارتقای اس اس دی  لپ تاپ Acer Swift Gp 14 2024 وجود داره. معمولا لپ تاپ های ۱۴ اینچ اسلات اضافی برای ارتقای اس اس دی ندارن. اما این مدل یک اسلات اضافه SSD Gen 4 در اختیارتون قرار میده. این مورد باعث میشه تا بتونید فضای ذخیره‌سازی رو در صورت نیاز افزایش بدید. ارتقاپذیری  لپ تاپ Acer Swift Gp 14 2024  در همینجا به پایان میرسه. 

بررسی لپ تاپ Acer Swift Go 14 2024

کیبورد و تاچ پد 

کیبورد و تاچ‌پد  لپ تاپ Acer Swift Gp 14 2024 هر دو کیفیت مناسبی دارن. کیبورد جزیره‌ای و استفاده از کلیدهای مات ساخته شده. کلیدها تراول خوبی دارن، اما ترجیح می‌دادم که حس واکنش اونها کمی سخت‌تر باشه. تاچ‌پد دارای یک سطح مات برای لغزش نرم انگشت‌هاست. این تاچ پد از جنس پلاستیکم ساخته شده. فریب نام تجاری OceanGlass Acer رو  نخورید. تاچ‌پد این مدل اپ تاپ ایسر از پلاستیک بازیافتی تولید شده. با اینکه ترجیح میدادم جنس تاچ پد فلزی باشه اما با این حال حس خوبی از حرکت انگشت روی اون منتقل میشه به همین دلیل خیلی بهش سخت نمی‌گیریم. 

دکمه روشن و خاموش دستگاه هم قابلیت تشخیص اثر انگشت داره که باید اون رو توی محیط ویندوز تنظیم کنید. 

عمر باتری

عمر باتری این دستگاه ۶۵ وات ساعتیه و به همراه یک شارژر ۱۰۰ واتی عرضه میشه. عمر باتری Swift Go 14 تحسین‌برانگیزه. در تست خالی کردن باتری با پخش ویدیو آنلاین، ۱۲ ساعت و ۴۰ دقیقه روشن موند. این چند ساعت کمتر از MacBook Pro مبتنی بر M3 بود اما چند ساعت بیشتر از لپ‌تاپ‌های ویندوزی مبتنی بر چیپ Core i7 H-Series نسل قبل رو ثبت کرد. این پیشرفت قابل توجهی در عمر باتری محسوب میشه حتی اگر سیلیکون اپل هنوز در عمر باتری رهبری داشته باشه.

به‌طور کلی این لپ تاپ اگر اون رو خیلی تحت فشار CPU و GPU قرار ندید می‌تونه تا یک روز کاری به شما شارژ بده و نیاز به شارژ مجدد نداشته باشه. 

بررسی لپ تاپ Acer Swift Go 14 2024

عملکرد لپ تاپ Acer Swift Gp 14 2024

همانطور که در ابتدا اشاره شد پردازنده این لپ تاپ از خانواده کور اولتراست و وجه تمایز اون با سری قبلی پردازنده‌های اینتل داشتن پردازشگر عصبی مربوط به هوش مصنوعیه. اما تغییرات سخت افزاری به همینجا ختم نمیشد چون ما در این لپ تاپ به جای Iris Xe قبلی، گرافیک Arc اینتل رو داریم که باعث افزایش عملکرد ۳D میشه و به مراتب عملکرد بهتری داره. در آزمایش‌های ما، امتیازات Swift Go 14 با این گرافیک به طور واضح بهتر از لپ تاپ‌هایی با گرافیک Iris Xe عمل کرد. قبل از اینکه گیمرها خیلی هیجان‌زده بشن، باید بگم امتیازهای ۳D با Swift X 14 ایسر و Victus 16 اچ‌پی فاصله زیادی داشت. هر دوی این لپ تاپ‌ها دارای گرافیک GeForce RTX 4050 هستن. با این حال، بدون شک اینتل در بخش GPU یکپارچه خودش پیشرفت کرده.

بررسی لپ تاپ Acer Swift Go 14 2024

خب، اول باید تست بازی Swift Go 14 با گرافیک Intel Arc رو انجام بدیم تا بفهمیم چه عملکردی داره. یکی از تست‌های ما نرم‌افزار Riftbreaker بود. در تست GPU، میانگین ۶۷ فریم در ثانیه رو نشون داد، که خیلی از ۱۷۳ فریم در ثانیه و ۱۹۸ فریم در ثانیه که به ترتیب لپ‌تاپ‌های Acer Swift X 14 و HP Victus 16 با پردازنده RTX 4050 داشتن، کمتر بود. 

بنچمارک و بررسی عملکرد لپتاپ Acer Swift GO 14 2024

اول یه بار دیگه مرور کنیم با چه سخت افزاری رو به روییم. این لپتاپ مجهزه به پردازنده Intel Core Ultra 7 155H و ۳۲ گیگابایت حافظه غیر قابل ارتقای DDR5-6400. مثل خیلی از دستگاه‌های غیر گیمینگ دیگه، این لپتاپ هم به گرافیک یکپارچه Intel Arc مجهزه و گرافیک مجزا نداره، با ۱۲۸ Execution Unit. پردازنده این دستگاه از معماری Meteor Lake اینتل بهره می‌بره، ۶ تا P core با نام Redwood Cove داره، ۸ تا هم E core و ۲ تا LP E core با نام Crestmont. میزان TDP این پردازنده تنها ۲۸ واته؛ به لطف LP E coreهای موجود روی این پردازنده، مصرف اون در زمان‌هایی که زیر فشار نیست به شدت پایینه، اما زمانی که تمام هسته‌ها مشغول به کار میشن، میزان مصرف اون تا ۱۱۵ وات می‌تونه بالا بره، البته ما بیشتر از ۹۰ تا ۱۰۰ وات رو از اون ندیدیم، البته این میزان رو HWinfo داشت نشون میداد.


همچنین این از اولین پردازنده‌های چیپلتی اینتله، که البته اینتل به اون‌ها تایلز میگه. Core Ultra 155H از ۴ تا تایل مجزا تشکیل شده که همگی در یک پکیج قرار دارن، یکی هسته‌هاست، یکی IO Die، یکی واحد پردازش گرافیکی و یکی هم واحد SoC. هر کدوم از این‌ها هم با استفاده از لیتوگرافی متفاوتی تولید شده. واحد پردازشی از پروسه ۷ نانومتری اینتل بهره می‌بره، واحد پردازش گرافیکی از پروسه ۵ نانومتری TSMC، دو واحد SoC و IO هم از پروسه ۶ نانومتری TSMC بهره می‌برن. این یعنی این پردازنده بیشتر از اینکه توسط اینتل ساخته شده باشه، توسط TSMC ساخته شده!
از اون که بگذریم، به خود لپتاپ می‌رسیم. خود Acer، ترکیبی از دو تا فن که با انتخاب عجیبی کنار هم گذاشته شدن، دوتا هیت پایپ و یه هیت سینک کوچولو برای خنک کردن این پردازنده استفاده کرده. حالا ایسر می‌تونه دلایل خودش رو برای این طراحی داشته باشه، اما ما استقبال چندانی از اون نکردیم و چندتا مشکل با اون داریم. بزرگ‌ترین مشکل ما، اینه که وقتی این لپتاپ رو باز می‌کنید، صفحه نمایش عملا میاد جلوی درگاه خروجی دوتا فن رو می‌گیره و گرمای این دو فن مستقیم می‌خوره به صفحه نمایش. صفحه نمایش خودش همینطور داغ میشه، مخصوصا این که روشنایی بالایی داره. حالا فکر کن گرمای ۱۰۰ وات سی پی یو رو بتابونی بهش. مگه دشمنتونه آخه؟:)))
مشکل دوم صداییه که این دو فن تولید می‌کنن. ما به این توافق رسیدیم که این لپتاپ زیر فشار صدای آبشار میده. یکی از دوستامون هم می‌گفت صدای دوش حمام میده! در هر حال علاوه بر صدای نسبتا زیادی که شما از یک اتاق اونورتر می‌تونید اونو بشنوید، صدای جالبی هم داره که حالا باید باهاش کنار بیاید.
راستی، ایسر یک اپلیکیشن برای کنترل این لپتاپ داره که خیلی ساده می‌تونید بین سه تا پروفایل Silent، Normal و Performance سوییچ کنید. یک کلید اختصاصی با علامت a ایسر هم روی کیبورد برای اجرای این اپلیکیشن وجود داره. ما خیلی با حالت سایلنت کار نکردیم چون هدفمون نبود، اما با نرمال و پرفورمنس کلی تست گرفتیم. بین این دوتا تفاوت نویز خیلی چشمگیری وجود داره، که خب البته جای تعجب هم نداره، دوتا فن کوچیک کنار هم دارن با سرعت بالا کار می‌کنن و با پایین اومدن دور اون‌ها تفاوت زیادی رو می‌بینیم، هم پروفایل نویز تولید شده تغییر می‌کنه هم قاعدتا دما. حالا نتایج رو جلوتر می‌بینیم.

تست Cinebench R23 لپتاپ Acer Swift Go 14 2024

تست‌های Cinebench R23 رو در ۴ حالت گرفتیم، دو حالت با استفاده از باتری و دو حالت با اتصال لپتاپ به شارژ.
نتیجه اول برای استفاده از لپتاپ بدون استفاده از شارژر و با پروفایل Normal بوده. اینجا این لپتاپ موفق به ثبت امتیاز مولتی کور ۱۰۵۸۶ شد، که در مقایسه با Zenbook OLED 2024 که از همین پردازنده بهره می‌برد، امتیاز بهتری ثبت کرده.

در تست دوم همچنان از شارژر استفاده نکردیم اما پروفایل لپتاپ رو از Normal به Performance تغییر دادیم، که باعث پیشرفت ۹ درصدی عملکرد نسبت به حالت قبل شد و امتیاز به ۱۱۵۶۲ رسید.
در دو حالت بعدی لپتاپ در حال شارژ بود. لپتاپ Acer Swift Go 14 2024 در حال شارژ با پروفایل Performance تونست امتیازش رو ۱۴% بهبود ببخشه و به امتیاز ۱۳۰۸۱ برسه.
در نهایت هم همون سناریو قبلی رو اجرا کردیم، یعنی لپتاپ در حال شارژ بود و روی حالت Performance، اما یه کول پد هم داشت خنکش می‌کرد که اینجا به طرز جالبی اصلا شاهد بهبود عملکرد خاصی نبودیم و امتیاز صرفا ۲% بالا رفت و ۱۳۳۱۲ رسید.
این می‌تونه دوتا معنی داشته باشه. یا اینکه این لپتاپ کلا از کول پد بهره خاصی نمی‌بره، که البته با توجه به یکم بهبود امتیاز و دمای پایین‌تری که شاهد بودیم، این حدس ما نیست. حالا ما دما رو ثبت نکردیم چون دلتاهای خیلی عجیب و غریبی داشت، اما با کول پد تا ۵-۶ درجه دما پایین‌تر بود. البته این به مدل کول پد هم بستگی داره.
یا اینکه کولینگ این لپتاپ انقدری خوبه که به کول پد نیازی نداره. درسته که صدای سیستم کولینگ این لپتاپ کمی زیاده و با فشار بالا داره این لپتاپ رو خنک می‌کنه، که شاید چندان جالب نباشه، اما باز بهتر از صدای بالا و خنک نشدن دستگاهه. حالا با کول پد صدا بالاتر میره، اما ما شاهد پیشرفت خاصی نبودیم. تست رو دوباره هم اجرا کردیم، اما باز امتیاز بهتر نشد و این بهترین نتیجه‌ای بود که از این لپتاپ ما گرفتیم.

تست Blender Benchmark لپتاپ Acer Swift Go 14 2024

تست Blender Benchmark لپتاپ Acer Swift Go 14 2024

اپلیکیشن blender خیلی محبوبه و خیلی از افراد از اون استفاده می‌کنن. برای تست این اپلیکیشن از بنچمارک خود بلندر، با نام Blender Benchmark استفاده کردیم که خودتون هم می‌تونید به صورت رایگان اونو دانلود و استفاده کنید. اینجا هم ما همون ۴ تا سناریو رو پیاده کردیم.
در حالت اول، یعنی با حالت normal و روی باتری، لپتاپ Acer Swift Go 2024 تونسته در سه تست monster و junkshop و classroom به ترتیب ۶۴ و ۴۲ و ۳۳ سپمل بر دقیقه یا samples per minute رندر بگیره.
در حالت دوم، یعنی پروفایل performance با شارژر، شاهد پیشرفت خاصی نیستیم، صرفا یه مقدار خیلی کم عملکرد در تست junkshop بهبود پیدا کرده.
وقتی شارژر وارد عمل میشه عملکرد پیشرفت زیادی پیدا می‌کنه. روی شارژ با پروفایل performance این لپتاپ تونسته به ترتیب ۸۵ و ۵۵ و ۳۷ سمپل بر دقیقه رندر گرفته، به طور میانگین هم حدود ۲۸٪ بهتر از نتایج قبلی بوده که پیشرفت چشمگیریه.
در تست آخر دوباره همین پروفایل آخر بود، اما با استفاده از کول پد. اینجا باز هم شاهد پیشرفت خاصی نبودیم، به همون دلایلی که در تست Cinebench راجع بهشون صحبت کردیم. اینجا پردازنده ۱۵۵H روی این لپتاپ تونسته به ترتیب ۸۹ و ۵۷ و ۴۱ سمپل بر دقیقه رندر بگیره.

عملکرد لپتاپ Acer Swift Go 14 2024 در Geekbench

عملکرد لپتاپ Acer Swift Go 14 2024 در Geekbench
عملکرد لپتاپ Acer Swift Go 14 2024 در Geekbench

بنچمارک گیک بنچ دو بخش داره، یکی برای پردازنده، یکی هم برای پردازنده گرافیکی. در بخش پردازنده، عملکرد این لپتاپ رو با استفاده از باتری تست کردیم، و با هر دو پروفایل Normal و Performace نتایجی یکسان گرفتیم و در هر دو حالت، امتیاز ما ۹۳۹۲ در تست MC و ۱۴۴۷ در تست SC بود.
این امتیازات از نظر ما پایین‌تر از امتیازاتیه که این پردازنده باید ثبت کنه. حدس ما اینه که با وجود اینکه این لپتاپ دوتا فن داره و بدنه اون آلومینیومیه، باز هم انتقال گرما به خوبی صورت نمی‌گیره و پردازنده به خوبی خنک نمیشه. در تمام تست‌های ما، پردازنده دمایی بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ درجه داشت، که حد تراتل محسوب میشه. با وجود این دما، این احتمال هست که خیلی اوقات پردازنده مصرف رو کاهش بده تا آتیش نگیره:).

عملکرد لپتاپ Acer Swift Go 14 2024 در ۷-Zip

برای تست ۷-zip دو لایبرری مختلف رو با تنظیمات دیفالت این اپلیکیشن تست کردیم، لایبرری ۳۲ مگابایتی و لایبرری ۱۹۲ مگابایتی. هر دو لایبرری هم روی باتری و با پروفایل Performance تست شدن.
در لایبرری ۳۲ مگابایتی، این پردازنده تونسته عدد ۶۹.۶۳۷ GIPS رو در فشرده سازی ثبت کنه. در استخراج همین تست هم عدد ۶۹.۲۲۱ GIPS رو ثبت کرده.

در لایبرری ۱۹۲ مگابایتی، ۶۰.۶۰۸ GIPS رو در فشرده سازی و ۶۳.۱۶۹ GIPS رو در استخراج شاهد بودیم.
دوست داشتیم که بتونیم لایبرری بزرگ‌تری رو هم زیر تست قرار بدیم و عملکرد لپتاپ رو اونجا هم ببینیم، اما اپ ۷-zip ارور کم بودن حافظه رم رو می‌داد و نتونستیم این کارو بکنیم. این در حالیه که مدلی که دست ما بود ۳۲ گیگابایت حافظه DDR5-6400 داشت!

عملکرد لپتاپ Acer Swift Go 14 2024 در Handbrake

عملکرد لپتاپ Acer Swift Go 14 2024 در Handbrake

اپ Handbrake از ابزارهای مورد استفاده خیلی از تدوینگرها و ادیتورهاست، که برای فشرده سازی ویدیو کاربرد داره. برای تست Handbrake، ما یک ویدیوی ۴K با فرمت MP4 رو به این اپ دادیم تا با پریست Fast 1080p، اونو برامون ۱۰۸۰p کنه. این لپتاپ توی شارژ و روی حالت Performance با کول پد، تونست این کار رو در ۱۷ دقیقه و ۴۲ ثانیه به پایان برسونه.

عملکرد لپتاپ Acer Swift Go 14 2024 در بازی Alan Wake 2

این سنگین‌ترین بازی ممکنه که می‌تونستیم روی این لپتاپ اجرا کنیم :). هدف ما این بود که ببینیم آیا این لپتاپ که پردازنده گرافیکی آنبرد داره توان اجرای یک بازی جدید و سنگین رو داره یا نه و اگه نداره، با چه مشکلاتی روبرو هستیم. در کمال تعجب دیدیم که علی رغم نمایش یک ارور هنگام اجرای بازی، این لپتاپ موفق به اجرای بازی شد و تونستیم بدون مشکل وارد محیط بازی Alan Wake 2 بشیم. حالا که تا اینجا اومدیم رفتیم سراغ تست‌ها، برای این کار هم لپتاپ رو روی شارژ قرار دادیم و تست رو هم روی کول پد انجام دادیم.
با رزولوشن اصلی این مانیتور یعنی ۲۸۸۰۱۸۰۰ و بدون ابزارهای آپسکیل با پریست گرافیکی Low، این لپتاپ موفق به نمایش ۱۳.۵ فریم بر ثانیه به طور میانگین و ۶.۳ فریم بر ثانیه در ۱% low شد. این رقم پایینیه، اما ما انتظار همین نرخ فریم رو هم نداشتیم، اونم روی همچین رزولوشن سنگینی. پس از اون دوباره روی همین رزولوشن و با همین پریست، اما این بار با استفاده از FSR روی حالت Balance این بازی رو تست کردیم، که اونجا موفق به نمایش ۱۵.۵ فریم بر ثانیه به صورت میانگین با ۸.۵ فریم بر ثانیه ۱% low شد. پیشرفت خیلی خاصی نبود، البته فریم ریت بیس ما هم به قدری نبود که بخوایم شاهد تفاوت خاصی باشیم.

برای دو تست بعدی رفتیم سراغ رزولوشن ۱۹۲۰۱۲۰۰، همون Full HD خودمون با نسبت تصویر ۱۶:۱۰، با همون پریست تصویر low. اینجا باز هم می‌بینیم که عملکرد بهتر شده، هر چند باز از FSR استفاده نکردیم. اینجا شاهد ۱۶.۵ فریم بر ثانیه به صورت میانگین و ۹.۶ فریم بر ثانیه ۱% low بودیم.
در آخر همین تست آخر رو دوباره انجام دادیم اما FSR رو روی حالت Balance قرار دادیم. این بار عملکردمون خیلی بهتر شد و عملا به حوزه قابل بازی رسیدیم، هر چند خیلی روون نبود. میانگین نرخ فریمی که دیدیم، ۲۳ فریم بر ثانیه و ۱% low ما ۱۳.۱ فریم بر ثانیه بود.
البته یه مشکل دیگه‌ای هم با این لپتاپ داشتیم، که نمیشه گفت مشکل بزرگیه، اما مشکل طراحی ایسره. عی رغم اینکه بدنه این لپتاپ تماما آلومینیومیه و دوتا فن برای خارج کردن گرما داره، اما بخش زیادی از گرمای این لپتاپ به کیبورد منتقل میشه که این اجرای بازی سنگین برای طولانی مدت روی این لپتاپ رو سخت می‌کنه. البته باید اینم در نظر داشت که این لپتاپ اصلا گیمینگ نیست که بخوایم توی چنین حالتی تستش کنیم، کاربران اون هم قرار نیست بشینن باهاش نیم ساعت Alan Wake 2 بازی کنن.

تست بازی Shadow of the Tomb Raider

Swift Go 14 نتونست تست Shadow of the Tomb Raider رو با تنظیمات باکیفیت بالاتر ۱۹۲۰x۱۰۸۰ اجرا کنه، اما میانگین ۵۶ فریم در ثانیه رو در رزولوشن ۱۰۸۰p با تنظیمات کیفیت پایینتر داشت. Swift Go 14 در هنگام اجرای بازی، صدای بلندی می‌داد و گرم می‌شد که چیز عجیبی نیست با توجه به ابعاد کوچکش. فن‌ها هم به طور مداوم می‌چرخیدن و کیبورد هم پس از چند دقیقه بازی گرم می‌شد.

بنچمارک CrystalDisk mark

بنچمارک Superposition 

بنچمارک Furmark 

وب کم و هوش مصنوعی

Swift Go 14 نمونه‌ای نادر از یک لپ‌تاپ با وب‌کمی با وضوح بالاتر از نمایشگرشه. نمایشگر ۱۹۲۰x۱۲۰۰ و وب‌کم تصویری ۲۵۶۰x۱۴۴۰ رو تولید می‌کنه. تصاویر روی نمایشگر Swift Go 14 شفاف و متوازن به نظر می‌رسه. این وب‌کم کیفیت QHD داره. 

دوربین از طریق افکت‌های ویندوز استودیو ویژگی‌های هوش مصنوعی داره. بهترین افکت، فریمینگ اتوماتیکه که وقتی جلوی لپ‌تاپ جابه‌جا میشید و از یک طرف به طرف دیگه حرکت می‌کنید، صورتتون رو درون فریم نگه می‌داره. می‌تونیم همچنین پس‌زمینه رو در تماس‌های ویدیویی مات کنیم و دوربین در این بخش به خوبی کار می‌کنه و باگی نداره.

بررسی لپ تاپ Acer Swift Go 14 2024

این وب‌کم حسگر IR نداره، بنابراین استفاده از شناسایی چهره برای ورود به سیستم امکان‌پذیر نیست. اما دکمه روشن‌شدن به عنوان یک خواننده اثر انگشت هم عمل می‌کنه.

جمع‌بندی بررسی  لپ تاپ Acer Swift Gp 14 2024 

در این مطلب به بررسی  لپ تاپ Acer Swift Gp 14 2024  پرداختیم و تست‌های زیادی از اون گرفتیم تا بهتر بتونیم با پردازنده جدید اینتل یعنی Core ultra 7 155H و گرافیک اینتل آرک آشنا بشیم. انتخاب ایسر سویفت گو ۱۴ برای کسانی مناسبه که به دنبال یک لپ تاپ سبک با عملکرد قابل قبول و شارژدهی بالا هستن. همچنین این لپ تاپ به دلیل داشتن وبکم باکیفیت می‌تونه انتخاب خوبی برای کسانی باشه که زیاد در جلسات آنلاین شرکت می‌کنن. ایسر سویفت گو ۱۴ با پردازنده‌ی Core Ultra 7 مزایایی هم داره که میشه به طولانی شدن عمر باتری اشاره کرد و همچنین گرافیک‌های Arc یک بهبود سخت افزاری نسبت به GPU یکپارچه قبلی اینتل محسوب میشه. 

در آینده وقتی توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها شروع به به‌روزرسانی یا معرفی نرم‌افزارهای جدید با ویژگی‌های هوش مصنوعی می‌کنن تا بتونن از واحد پردازشی NPU Meteor Lake بهره‌برداری بیشتری کنن، جذابیت سویفت گو ۱۴ بیشتر خواهد شد. اما ممکنه در اون زمان لپ‌تاپ‌های دیگه‌ای وجود داشته باشه که جذابیت بیشتری داشته باشن.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×