اخباربررسیراهنمای خریدراهنمای خرید قطعاتفن و خنک کننده

بهترین خنک کننده برای پردازنده Core i7 12700K (بادی و آبی)

در این مطلب از بنچفا قصد داریم به معرفی بهترین خنک کننده برای پردازنده core i7 12700K بپردازیم. این پردازنده پس از گذشت دو نسل از عرضه CPUهای جدید اینتل همچنان در بازار موجوده و جزو گزینه‌های خوب برای خرید بین کاربران به حساب میاد. دلیل این موضوع هم محبوبیت این پردازنده و عملکرد خوب اونه. 

درباره پردازنده core i7 12700K 

پردازنده core i7 12700K، پردازنده ۴۵۰ دلاری اینتله، و این قیمت اونو بین ۱۲۹۰۰K با قیمت ۶۵۰ دلار و ۱۲۶۰۰K با قیمت ۳۲۰ دلار قرار میده. این پردازنده به طور کلی ۱۲ هسته داره، ۸ هسته P core با سرعت پایه ۳.۶ گیگاهرتز، و ۴ هسته E core با سرعت پایه ۲.۷ گیگاهرتز، که P coreها به سرعت ۵ گیگاهرتز و E coreها به سرعت ۳.۸ گیگاهرتز بوست می‌شن. ۱۲۷۰۰K درواقع همون ۱۲۹۰۰K‍ه، با یک بلوک E core کمتر (هر بلوک E core، شامل ۴ هسته‌ست). کش L3 اون هم از ۳۰ مگابایت به ۲۵ مگابایت کاهش پیدا کرده. 

درباره پردازنده core i7 12700K 

پردازنده ۱۲۷۰۰K هم در گیمینگ و هم در رندر و تدوین و کارهای دیگه انتخاب خیلی خوبیه و اینتل رو در موقعیتی خیلی خوب در مقابل پردازنده‌های AMD قرار میده. اگه پردازنده‌ای می‌خواید که همه کارها رو برای شما انجام بده، ۱۲۷۰۰K بهترین انتخابه، اما اگه هدفتون صرفا بازیه، پردازنده ۵۸۰۰X و ۵۶۰۰X از AMD انتخاب خیلی بهتریه. اگر می‌تونید بیشتر هزینه کنید بدون اینکه از قطعه دیگه‌ای تو سیستمتون بزنید، پردازنده ۵۹۰۰X بهترین انتخابه، چون با مصرف برق کمتر عملکردی برابر و بعضی اوقات بهتر ارائه میده. پردازنده‌های نسل ۱۳ اینتل و AMD 7000 هم انتخاب‌های خیلی بهتری هستن و اگه قصد انتخاب دارید، بهتره اون‌ها رو هم مد نظر بگیرید. البته همونطور که مشخصه قیمت این پردازنده‌ها بیشتره و از طرفی ممکنه برای خنک کردن اون‌ها به خنک کننده پردازنده بهتری نیاز پیدا کنید.

«با انواع خنک کننده پردازنده آشنا بشید!» در این مقاله می‌تونید اطلاعات مفیدی درباره کولرهای پردازنده به‌دست بیارید.

اینتل نسل ۱۲ رو با تغذیه برق بیشتر مجبور کرد که با AMD رقابت کنه و میشه گفت بزرگ‌ترین مشکلش همینه. در مقایسه قیمت، پردازنده ۱۲۷۰۰K با قیمت ۴۵۰ دلار انتخاب خیلی بهتری نسبت به ۵۸۰۰X با قیمت ۴۵۰ دلار به حساب میاد (البته با عرضه نسل سری‌های جدیدتر، هر دو کاهش قیمت شدیدی داشتن)؛ تعداد هسته بیشتر و عملکرد بهتر از اونه اما مصرف برق هم بیشتره و به مادربرد و کولر بهتری برای اون نسبت به ۵۸۰۰X نیاز دارید. 

حالا که به‌طور خلاصه با این پردازنده آشنا شدید، وقتشه که به معرفی بهترین خنک‌کننده برای پردازنده core i7 12700K بپردازیم. در این لیست هم خنک‌کننده‌های بادی و هم حنک‌کننده آبی وجود داره تا شما عزیزان بتونید از بین گزینه‌های پیش رو، با توجه به نیاز و بودجه‌تون کولر CPU مورد نظر رو انتخاب کنید.

معرفی بهترین خنک کننده برای پردازنده core i7 12700K 

همونطور که از عنوان مقاله مشخصه در ادامه می‌خوایم بهترین کولرهای مناسب پردازنده  i7 12700K رو معرفی کنیم. بدون معطلی بریم سراغ مدل‌ها.

خنک کننده DeepCool AK620

خنک کننده DeepCool AK620

بهترین کولر بادی برای پردازنده  i7 12700K

اولین خنک کننده از لیست بهترین خنک کننده برای پردازنده Core i7 12700K مدل DeepCool AK620 انتخاب شده. AK620 دارای شش لوله حرارتی مسی با روکش نیکله که از پایه خنک کننده به بالا و به هر دو بخش کولر گسترش پیدا می‌کنه. جداسازی لوله های حرارتی بین قسمت چپ و راست باعث عملکرد بهینه در این خنک کننده می‌شه. روی قسمت بالایی هر دو بخش خنک کننده دیپ کول AK620 یک پوشش قرار دارد که لوگوی دیپ کول روی آن ثبت شده.

یک جفت فن ۱۲۰ میلی‌متری FK120 PWM در جعبه وجود داره که توسط DeepCool تا ۱۸۵۰ RPM رتبه بندی شده. این فن‌ها با استفاده از گیره‌های فنری به کناره هیت سینک محکم متصل میشن. هر فن دارای پدهای لاستیکی برای کمک به عایق صداست. در آخر هم همونطور که توی عکس‌ها مشخصه این خنک‌کننده RGB نداره. اما نداشتن نداشتن RGB باعث میشه تا این محصول محبوب دیپ کول ظاهر مدرن خودش رو حفظ بکنه.

خنک کننده DeepCool AK620

این کولر علاوه بر قدرت خنک‌کنندگی خوب، ارزش خرید زیادی نسبت به برچسب قیمتی خودش داره. به همین دلیل من فکر می‌کنم توی سال ۱۴۰۱ که امروز داریم روزهای آخر اسفند ماه رو پشت سر میذاریم این کولر یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سیستم‌های میان‌رده محسوب ‌می‌شه. هرچند مطمئنم حداقل تا خرداد ماه این کولر جزو پرفروش‌ترین خنک کننده‌های بازار بمونه.

خنک کننده DeepCool AK620 یک خنک‌کننده باکیفیت نسبت به قیمتیه که داره. البته کاستی‌هایی هم داره. یمی از بهترین ویژگی‌هایی که درباره فاصله اون نسبت به رم‌ها و کارت گرافیکه. صدای این کولر یکمی بیشتر از اون چیزیه که انتظار دارید اما خیلی دور از ذهن نیست. نداشتن RGB و پلاستیک‌هایی که برای اضافه کردن نورپردازی به اون اجازه میده تا درنهایت عملکرد و ظاهر یکپارچه‌ای داشته باشه. فن‌های این کولر از سیستم استاندارد Fluid Dynamic Bearing استفاده می‌کنن.

عملکرد خنک کنندگی DeepCool AK620 خوبه و تقریباً در همان سطح کولرهای برند be quiet محسوب میشه! Dark Rock Pro 4 یا Noctua NH-U12A می‌تونن رقبای این خنک کننده باشن. اما Noctua NH-U12A حدودا دوبرابر DeepCool AK620 قیمت داره. با این حال همونطور که اشاره شد در حالی که عملکرد خنک کننده خوبه، خروجی نویز به نسبت بالاست.

 کولر DeepCool Assassin IV 

 کولر DeepCool Assassin IV: بهترین کولر بادی بازار

کولر DeepCool Assassin IV یه کولر به روز و جدید با طراحی منحصر به فرد محسوب میشه، که با نویز پایین می‌تونه عملکرد خیلی خوبی رو ارائه بده. بزرگ‌ترین مشکل این کولر، قیمت بالای اونه، که در قیمت ۱۰۰ دلار داره با کولر Cooler Master Master Air MA824 Stealth و Noctua NH-D15S رقابت می‌کنه. به نسبت قیمتش، عملکرد خیلی خوبی رو به نمایش می‌ذاره، اما نسبت به باقی کولرها برتری اون به قدری نیست که ارزش قیمت بیشترش رو داشته باشه، مگر اینکه به بقیه مزایای اون مثل سازگاری کامل رم و نویز خیلی پایین نگاه کنیم.

خب بریم سراغ خود کولر. طراحی این کولر واقعا جالبه! کولر DeepCool Assassin IV طراحی تاور دوگانه داره، که توسط دو تا فن خنک میشه. خب شاید بگید این طراحی که همون AK620 این شرکته، اما خب در اشتباهید! دو فن این کولر دو سایز متفاوت دارن؛ یکی ۱۲۰ میلی‌متر با طراحی مناسب کشیدن هوا، و یکی ۱۴۰ میلی‌متری مناسب هل دادن هوا. جالب اینجاست که از ظاهر که نگاه می‌کنید، تنها یک فن قابل مشاهده‌ست! فن ۱۴۰ میلی‌متری این کولر، زیر توری بین دو تاور کولر قرار داره، که با برداشتن این کاور به راحتی خارج میشه. فن ۱۲۰ میلی‌متری هم در پشت کولر قرار داره، که وظیفه خارج کردن هوا رو داره. به این ترتیب، بخش جلوی کولر DeepCool Assassin IV هیچ فنی نداره، که باعث حل شدن دو مشکل بزرگ شده؛ اول اینکه دیگه مشکل ناسازگار بودن کولر با فن رو ندارید، و دوم اینکه دسترسی خیلی خوبی به قفل اسلات PCIe دارید! از نظر خنک‌کنندگی هم بعدا به این کولر می‌رسیم.

روی این کولر یه سوییچ هم دیده میشه، که یک طرف علامت ۲ مربع و طرف دیگه علامت ۴ مربع داره. با این سوییچ شما می‌تونید کولر رو در حالت Performance یا low noise تنظیم کنید. حالت low noise حالت بی‌صدای این کولره، که سرعت کولر پایین میاد تا صدای زیادی تولید نکنه، و در نتیجه عملکرد خنک‌کنندگی هم پایین میاد. حالت دوم Performance عملا محدودیت سرعت فن رو برمی‌داره، و به فن‌ها اجازه میده با بالاترین سرعت خودشون بچرخن تا پردازنده شما به خوبی خنک بشه. لوگوی DeepCool روی این کولر نورپردازی آبی رنگ داره، که در حالت Silent خاموش و در حالت Performance روشن میشه. وجود یه دکمه فیریکی برای این کار لازم نیست، اما وجودش بهتر از نبودنشه.

خنک کننده Lian Li Galahad 240 AIO

خنک کننده Lian Li Galahad 240 AIO

بهترین خنک کننده ۲۴۰mm برای i7 12700K

خب، حالا می‌خوایم به یه خنک کننده ۲۴۰mm نگاه بندازیم، یعنی خنک کننده Lian Li Galahad 240. مدل Galahad از برند لیان لی یه AIO خوب در رده قیمتی خودشه. این چیزیه که ما تو لیست خیلی دوسش داریم.

این خنک کننده پردازنده چند نسخه مختلف داره. به اندازه ۲۴۰mm یا ۳۶۰mm رادیاتور و هر دو نسخه‌ی سیاه یا سفید رو می‌تونید انتخاب کنید.

حالا بریم درباره طراحی Lian Li Galahad 240 AIO صحبت کنیم. اولین چیزی که توی این خنک کننده به چشم میاد بلاک پردازنده‌اشه. این بخش یک طراحی سه گانه داره که شامل پمپ، اتصال و صفحه سرد (Cold Plate) پردازنده رو شامل میشه.

پمپ این بلاک پردازنده یک جعبه آلومینیومی داره که در نسخه سفید این خنک کننده خیلی بهتر به‌نظر میاد. (از نظر ظاهری طبیعتا) وسط پمپ لوگوی Lian Li با LEDهای RGB قابل تنظیم احاطه شده. اگه می‌خواید لوگو رو پنهان کنید، یه کاور مغناطیسی هم توی جعبه هست که می‌تونید ازش استفاده کنید. این یه ایده هوشمنده از طرف لیان‌لی محسوب میشه تا بتونه بیشتر و بیشتر کاربرانش رو راضی نگه داره. 

تعداد LEDها توی نسخه ۲۴۰mm این خنک کننده ۳۵ تاست، در حالی که نسخه ۳۶۰mm تا ۴۷ داره. یه نکته جالب اینه که این بخش با خیلی از نرم‌افزارهای کنترل نور مادربردها خیلی خوب کار میکنه، پس مشکل سازگاری ندارید. حتی یه ریموت هم داره که برای کنترل نور می‌تونید ازش استفاده کنید. این برای زمانیه که مادربردتون هدر RGB قابل تنظیم نداره و برای این کار باید از ریموت مستقیم استفاده کنید.

یه چیز دیگه‌ای که Galahad رو از سایر خنک‌کننده‌های پردازنده جدا می‌کنه، طراحی چرخان بلاک پردازنده‌شه. این بلاک پردازنده می‌تونه ۳۶۰ درجه بچرخه و بهتون این امکان رو می‌ده که لوگو رو بر حسب نصب خنک‌کننده تغییر بدید. واقعاً یه طراحی عالی و فکر شده. در همین راستا یه چیزی رو توی پرانتز بهش اشاره کنم :) می‌دونیم که الان یه سری از شرکت‌های داخلی دست به تولید خنک کننده پردازنده آبی زدن. لوگوی یکی از این برندها روی پمپ هک شده و وقتی اون رو نصب می‌کنید لوگو به صورت عمودی قرار می‌گیره و خب اصلا جالب نیست. چرا باید کسی همچین چیزی بخواد؟ یه لوگوتایپ عمودی وسط سیستمش :) خب بگذریم…

قبل از نصب به یاد داشته باشید که این خنک کننده به طور پیش‌فرض خمیر حرارتی نداره. البته ترمال‌پیست توی جعبه هست و باید اون رو دستی خودتون روی سی پی یو بمالید.

این خنک‌کننده شامل دو فن UNI Fan SL120mm هم میشه. این فن‌ها فشار هوایی بالایی دارن و خیلی خوب هوا رو به چرخش درمیارن. ما اینو اخیراً خیلی دیدیم به ویژه در بیلد‌هایی که از کیس داینامیک Lian Li O11 استفاده می‌کنن. این فن‌ها ظاهر مستطیلی متقارن دارن و البته رنگشون سفیده که با رنگ خنک‌کننده هماهنگه.

در زمینه عملکرد هم باید بگیم این خنک کننده سی پی یو به خوبی عمل می‌کنه و از پس خنک کردن پردازنده ۱۲۷۰۰k برمیاد. 

بررسی خنک کننده مایع DeepCool LS520

خنک کننده مایع DeepCool LS520

خنک کننده مایع DeepCool LS520 دارای یک رادیاتور ۲۴۰ میلی‌متریه که همراه با فن‌ها و بلاک آب و نورپردازی RGB درون کیس شما و روی پردازنده قرار می‌گیره. این کیت شامل همه چیزی میشه که برای خنک کردن پردازنده در زمان بازی یا رندر طولانی به اون نیاز دارید. همچنین بد نیست بگیم که یکی از دلایلی که بررسی این کولر رو انتخاب کردیم، عملکرد خوب و محبوبیت این کولر نسبت قیمت DeepCool LS520 در بازاره.

DeepCool LS520 یک خنک کننده مایع (AIO) پردازنده‌ست که طراحی شده تا پردازنده رو حین کار به خوبی خنک نگه داره. خنک کننده مایع DeepCool LS720 RGB CPU روی سوکت‌های مختلف نصب میشه. این سوکت‌ها شامل LGA 1700/115x/1200/1366/1700/2011/2066 از اینتل و AM5/AM4/sTR4/sTRX4 از AMD می‌شن. به‌طور کلی، DeepCool LS520 به طور پیش فرض تمامی سوکت‌های حال حاضر که استفاده می‌شن رو پشتیبانی می‌کنه.

ما قصد داریم نسخه رادیاتور ۲۴۰ میلی‌متری از خنک کننده مایع DeepCool LS520 رو بررسی کنیم ولی این AIO همچنین با رادیاتور ۳۶۰ میلی‌متری که سه عدد فن ۱۲۰ میلی‌متری و رادیاتور ۱۲۰ میلی‌متری با یک عدد فن ۱۲۰ میلی‌متری هم در دسترسه. شما می‌تونید بررسی کولر LS720 دیپ کول رو در بنچفا بخونید.

خنک‌کننده مایع AIO جدید دیپ‌کول با نام LS520 به قیمت ۱۰۹ دلار در آمریکا عرضه می‌شه. باید بگیم که دیپ‌کول یکی از چند شرکتیه که طراحی پمپ خودش رو در داخل انجام می‌ده. بنابراین شما پمپ رو نمی‌بینید اما حین کار می‌تونید صدای اون رو بشنوید.

خنک کننده مایع LS520 شامل فن‌های FC120 از برند دیپ‌کوله که دارای یک سیستم اتصال فن منحصربه‌فرد میشه و امکان اتصال آسان همزمان برای کنترل فن و نور در یک کابل واحد رو فراهم می‌کنه. فن‌های FC120 نسخه قوی‌تری نسبت به مدل‌های قبلی هستن و به‌دلیل سرعت فن بالاتر، جریان هوای ارتقاء‌یافته و فشار استاتیک بالاتری دارن.

خنک کننده پردازنده Deep Cool LS720

خنک کننده پردازنده LS720 دیپ کول

کولر LS720 دیپ کول از جهات زیادی به کولر‌های دیگه شبیهه؛ یک رادیاتور ۳۶۰ میلی‌متری با عرض ۲۵ میلی‌متر، لوله‌های روکش دار و پمپ و بلاک سی پی یو ترکیب شده. اما دو مزیت اصلی نسبت به باقی کولرها داره.

خیلی از کولرهای موجود در بازار، از رادیاتور و پمپ‌های Asetek استفاده می‌کنن، درحالیکه دیپ‌کول یکی از تولیدکننده‌های پمپ کولره و پمپ نسل ۴ خودش رو در کولر LS720 استفاده کرده، پمپی که در کولر موفق LT720 هم استفاده شده.

مزیت دوم این کولر، سطح رادیاتوره. درسته که این کولر هم مثل کولرهای دیگه ۳۶۰ میلی‌متره، اما fin-per-inch یا fpi (تعداد ورقه‌های فلزی در هر اینچ) در این کولر از کولرهای دیگه بیشتره. این باعث میشه این کولر با استفاده از فن‌های خوب، بتونه عملکرد خنک‌کنندگی بهتری نسبت به باقی کولرهای موجود در بازار بده.

رادیاتور کولر LS720 دیپ کول توسط دو لوله ۴۱۰ میلی‌متری روکش دار با بلاک پردازنده متصل شده. این بلاک از جنس پلاستیکه، در زیر اون صفحه مسی برای انتقال دما رو می‌بینیم، به همراه جای پیچ برای نصب براکت‌ها. این بلاک، نورپردازی ARGB وجود داره و صفحه وسط این بلاک، میتونه با صفحه بی‌رنگی که دیپ کول با این کولر به شما ارائه میده عوض بشه.

فن‌های این کولر، در واقع فن‌های FC120 دیپ کول هستن، اما با پروفایلی متفاوت برای استفاده روی رادیاتور طراحی شدن و نام DF120 رو یدک می‌کشن. این فن‌ها در کولر LT720 دیپ‌کول هم استفاده میشن، اما در کولر مایع LS720 دیپ کول، این فن‌ها RGB هستن. این فن‌های ۱۲۰ میلی‌متری مخصوصا برای استفاده روی رادیاتورها بهینه شدن و سرعت بالاتر، جریان هوای بهتر و فشار استاتیک بیشتر دارن که اون‌ها رو به انتخابی خوب برای نصب روی رادیاتور تبدیل می‌کنه.

ضخامت این فن‌ها ۲۵ میلی‌متره، که در مجموع با رادیاتور به ضخامت ۵۲ میلی‌متر می‌رسیم، سایزی عادی برای کولرهای مایع. این فن‌ها از Fluid dynamic bearing استفاده می‌کنن، که عمر رادیاتور رو بالا می‌بره و نویز کمتری تولید می‌کنه. طبق گفته دیپ کول، این فن‌ها از پلاستیک پلی بوتیلن ترفتالات (polybutylene terephthalate) ساخته شدن تا عمر طولانی‌تری داشته باشن. همچنین از پدهای لاستیکی در محل پیچ شدن فن‌ها استفاده شده تا لغزش و صدای فن کم بشه. همچنین اون‌ها PWM هستن و سرعت اون‌ها قابل کنترله، که ۵۰۰ تا ۲۲۵۰ دور بر دقیقه می‌چرخن و جریان هوایی برابر با ۲.۴ متر مکعب بر دقیقه دارن.

خنک کننده پردازنده Deepcool LT720 

خنک کننده پردازنده Deepcool LT720 

قدرتمندترین کولر آبی برای core i7 12700K از نظر قیمت

اکثر کولرهای مایع موجود در بازار، از پمپ‌های آماده شرکت Asetek استفاده می‌کنن. این باعث شده خیلی از کولرهای مایع عملکردی شبیه به هم داشته باشن و هیچ نوآوری تو این بازار حس نشه. اما بعضی شرکت‌ها مثل کورسیر و دیپ کول، پمپ‌های خودشون رو طراحی می‌کنن که اکثر اوقات، این پمپ‌ها عملکرد بهتری از کولرهای Asetek دارن. کولر مایع LT720 از پمپ طراحی شده توسط خود شرکت دیپ کول استفاده می‌کنه. این پمپ که نسل چهارم پمپ‌های این شرکته، از موتور قدرتمندی با سرعت ۳۱۰۰ دور بر دقیقه بهره می‌بره که مایع رو با قدرت در کانال‌های بلاک به حرکت درمیاره تا انتقال دمای خوبی رو از صفحه مسی شاهد باشیم.

روی این پمپ هم Infinity Mirror قرار داره که ظاهر جالبی به این کولر داده. این اولین بار نیست که از آینه برای نورپردازی در لوازم کامپیوتر استفاده میشه اما اینجا به خوبی انجام شده و نتیجه جالبی داره. نورپردازی این بلاک هم توسط اپ‌های متعددی قابل کنترله خداروشکر نیاز ه نصب اپلیکیشن جدا برای تنیظیم نورپردازی اون ندارید. اپ‌های Aura Sync, Razer Chroma RGB, RGB Fusion, Mystic Light, Asrock Polychrome sync توانایی تنظیم نورپردازی این بلاک رو دارن. اندازه بلاک هم خیلی خوبه و مزاحم رم‌های شما نمیشه، هرچقد هم که بزرگ باشن.

کولر مایع Deepcool LT720 یک رادیاتور ۳۶۰ میلی‌متری با ضخامت ۲۷ میلی‌متری داره که رادیاتور بزرگی محسوب نمیشه، اما در تقریبا همه کیس‌ها جا میشه. همچنین این کولر قابل سرویس توسط کاربره. شما می‌تونید درپوشی که روی این رادیاتور قرار داره رو بردارید تا به اون مایع اضافه کنید. این کار باعث میشه گارانتی محصول رو قبول نکنه، اما به هرحال تا زمانی که حجم مایع این کولر به حدی برسه که نیاز به اضافه کردن داشته باشه، گارانتی تموم شده. علت نیاز به این کار، اینه که کولرهای مایع، چه کاستوم لوپ و چه AIO، در طول زمان با تبخیر مایع مواجه میشن. حجم این تبخیر خیلی کمه اما به هرحال پس از چند سال به حدی هست که نیاز به اضافه کردن مایع داشته باشید.

دیپ کول برای کولر مایع LT720 سه فن FK120 در نظر گرفته. این فن‌های ۱۲۰ میلی‌متری مخصوصا برای استفاده روی رادیاتورها بهینه شدن و سرعت بالاتر، جریان هوای بهتر و فشار استاتیک بیشتر دارن که اون‌ها رو به انتخابی خوب برای نصب روی رادیاتور تبدیل می‌کنه. ضخامت این فن‌ها ۲۵ میلی‌متره، که در مجموع با رادیاتور به ضخامت ۵۲ میلی‌متر می‌رسیم، سایزی عادی برای کولرهای مایع. طبق گفته دیپ کول، این فن‌ها از پلاستیک پلی‌بوتیلن ترفتالات (polybutylene terephthalate) ساخته شدن تا عمر طولانی‌تری داشته باشن. برای این فن‌ها از Fluid Dynamic Bearing شده که در کنار عملکرد خوبشون صدای کمتری تولید کنن.

همچنین از پدهای لاستیکی در محل پیچ شدن فن‌ها استفاده شده تا لغزش و صدای فن کم بشه. همچنین اون‌ها PWM هستن و سرعت اون‌ها قابل کنترله، که ۵۰۰ تا ۲۲۵۰ دور بر دقیقه می‌چرخن و جریان هوایی برابر با ۲.۴ متر مکعب بر دقیقه دارن. میشه گفت بزرگ‌ترین مشکل این فن‌ها، نبود هیچ نورپردازی روی اونهاست که ممکنه برای برخی مهم باشه. در کل از نظر کیفیت ساخت و توجه به جزئیات، این کولر یکی از بهترین‌هاست.

بررسی پردازنده Core i7-12700K اینتل با رم DDR4

چطور یه کولر مناسب برای پردازنده اینتل i7 12700K انتخاب کنیم؟

خب، یک چیزی که از آخرین پرچمدارهای اینتل میشه یاد گرفت، اینه که کولر پردازنده هم مثل خود پردازنده مهمه. این پردازنده‌های پرقدرت وقتی زیر بار کار کامل هستن، حتی اگه فقط دارید بازی می‌کنید، خیلی داغ میشن. اگه یه روز معمولی و کاری شما شامل کارهای تولید محتوا هم باشه، این مشکل حتی بیشتر دیده میشه.

اگه پردازنده‌تون رو به درستی خنک نکنید، ممکنه با مشکلات thermal throttling (کم کردن سرعت پردازنده به خاطر گرمای زیاد) روبرو بشید. بنابراین مهمه که مادربرد، پردازنده و کولر پردازنده‌تون همه باهم عالی کار کنن. یه پردازنده مثل Core i7 12700K هم به اندازه سایر قطعاتی که باهاش مچ میشه عملکرد بسیار خوبی از خودش نشون میده.

حالا که اینو گفتیم، برای یه پردازنده آنلاک مثل Core i7 12700K به یه مادربرد Z690 خوب نیاز دارید. اگه قصد اورکلاک ندارید، بهتره نسخه non-K رو بخرید. استفاده از حافظه RAM DDR5 هم ایده خوبیه تا بهترین عملکرد رو از پردازنده بگیرید. البته ما در یک مقاله به تفاوت رم DDR4 و DDR5 در بازی‌ها پرداختیم که می‌تونید اونو مطالعه کنید.

خلاصه همه اینا تأثیر مستقیم روی انتخاب کولر پردازنده‌تون داره. اما چند تا مسئله دیگه هم هست که باید بهشون توجه کنید.

سازگاری سوکت پردازنده و کولر

اولین چیزی که باید بررسی کنید، مسئله سازگاریه. ما قبلاً درباره این صحبت کردیم که چرا این مسئله بخصوص با پردازنده‌های مثل Core i7 12700K مهمه. ولی این سخته که اینو به خوبی تعیین کنید، خصوصاً با وضعیت فعلی قیمت‌گذاری قطعات کامپیوتر.

سازگاری سوکت پردازنده و کولر

برای خنک کردن پردازنده‌ای مثل ۱۲۷۰۰K، نیازه که عملکرد عالی داشته باشید. اما مسائلی مثل سازگاری با کیس و فضای RAM ممکنه مشکل ایجاد کنه. به عنوان مثال، خیلی از کیس‌های ITX یا برخی از میدتاورها نمی‌تونن یه کولر ۳۶۰mm رو داخل خودشون جا بدن. 

تو کیس‌های ITX یا بعضی از کیس‌های میدتاورها بهتره از یه AIO 240mm یا ۲۸۰mm استفاده کنید. اینجوری مطمئن می‌شید که فضای کافی برای تنفس قطعاتتون هست.

داستان وقتی به کولرهای بادی میاد، تقریباً همینه، ولی وضعیت متفاوته. این بار ممکنه با مسئله سازگاری با فضای RAM مواجه بشید. خیلی از کولرهای دوتاور خیلی بزرگن و اگه ماژول‌های رم بلند باشن ممکنه با ایرکولر شما برخورد کنن.

بعضی تولیدکننده‌ها با استفاده از نگهدارنده‌ها و طراحی‌های نوآورانه این مشکل رو حل می‌کنن. با این حال، مطمئن بشید که پیش از خرید سازگاری بین کیس، مادربرد، RAM و کولرتون رو چک کنید. 

فن‌ها در انتخاب بهترین خنک کننده برای پردازنده Core i7 12700K 

این یه قسمت دیگه از مواردی به حساب میاد که در راهنمای خرید بهترین خنک کننده برای پردازنده i7 12700K باید بهش توجه کنید. یک تنظیمات خوب فن می‌تونه به طور قابل توجهی وضعیت کولینگ داخل سیستم رو تغییر بده. خیلی از خنک‌کننده‌های بادی یک یا دو فن داخل جعبه دارن، بسته به طراحی.

اگه قبلاً یه خنک‌کننده خریدید و از عملکردش راضی نبودید خرید فن‌های بهتر می‌تونه کمک کنه. به عنوان مثال، فن‌های NF-A15 تو این زمینه خیلی خوبن. ولی اکثر اوقات تغییر فن‌ها توی یه خنک‌کننده بادی به طور قابل توجهی بر عملکرد تأثیر نمیذاره.

وضعیت وقتی به AIOها میرسیم خیلی متفاوته. این بار مهم نیست که فن‌ها خودشون چه قدر خوبن، چون این مهم‌تره که چطور تنظیم شدن. بعضی افراد فن‌ها رو جلوی رادیاتور می‌ذارن، بعضی دیگه پشت. راستش خیلی نمیشه گفت درست یا غلط کدومه. چون این بستگی داره که شما سعی دارید از کجا هوا رو داخل بکشید و از کجا هوا رو خارج کنید.

همچنین یه چیزی به نام تنظیم push-pull هم هست. این به این معناست که فن‌ها هم پشت رادیاتور و هم جلوش باشن. بعضی افراد میگن که بهبود عملکرد میاره، ولی نتیجه ممکنه متفاوت باشه. این بیشتر به اندازه کیس، دمای داخلی و سایر عواملی بیلد شما بستگی داره.

ظاهر و RGB در انتخاب بهترین خنک کننده برای پردازنده Core i7 12700K 

اگه دنبال بهترین خنک‌کننده‌ پردازنده برای i7 12700K هستید، احتمالاً کمی به جلوه ظاهری اون هم اهمیت میدید. 

خب، ظاهر و زیبایی کاملاً ذهنیه و بستگی به خودتون داره. به عنوان مثال، بعضی‌ها شاید از ظاهر یه خنک‌کننده بادی خوششون بیاد، در حالی که دیگران ممکنه طراحی و عملکرد یه AIO خاص رو بپسندن.

البته، ما نمی‌تونیم از RGB چشم‌پوشی کنیم. خیلی از AIOها امروزه شامل RGB بر روی پمپ/بلاک پردازنده و همچنین فن‌ها هستن. این باعث افزایش هزینه میشه، پس باید انتظار داشته باشید که در این حالت بیشتر پول بدید. البته بعضی‌ از مدل‌ها هم اصلاً RGB ندارن؛ اگه این ترجیح شما باشه.

به یاد داشته باشید که توجه به این نکته مهمه که چطور قراره RGB رو کنترل کنید. ممکنه نیاز به یه کنترل‌گر RGB یا حداقل یه هدر RGB قابل تنظیم روی مادربردتون داشته باشید تا بتونید ازش لذت ببرید.

جمع‌بندی بهترین خنک کننده برای پردازنده Core i7 12700K 

در این مطلب به معرفی بهترین خنک کننده برای پردازنده Core i7 12700K  پرداختیم و چند مدل از خنک کننده‌های بادی و آبی پردازنده رو معرفی کردیم. همچنین درباره ویژگی و تفاوت‌های هرکدوم به طور مفصل توضیح دادیم. به نظر شما جای چه خنک‌کننده‌ای توی این لیست خالیه؟

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

یک نظر

  1. برا گیم ak620خوبه با ls520اما باید توانشو محدود کنی…. و برای کار سنگین و رندر و… باید ls720 lt720بندازی اونم با کیسی که ایرفلو عالی داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×