محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

خیز اینتل برای رهبری دنیای نیمه‌هادی‌ها!

سال‌ها بود که پیشرفته‌ترین طراحی‌های تراشه و لیتوگرافی‌ها، در اختیار TSMC بود و اینتل زیر سایه این شرکت بزرگ حرکت می‌کرد. حجم تولید و تکنولوژی اینتل به حدی زیاد و پیشرفته‌ست که حتی خود شرکت اینتل برای کارت‌های گرافیک سری آرک، از لیتوگرافی ۶ نانومتری TSMC استفاده می‌کنه!

Intel ARC Limited edtition

پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری این شرکت استفاده می‌کردن. البته طبق خبرهای گذشته این کمپانی، قراره پردازنده‌های کلاس دسکتاپ سال آینده، از لیتوگرافی ۳ نانومتری استفاده کنن. این پیشرفتی بزرگ برای این شرکت محسوب میشه چون می‌تونه تا حد زیادی مصرف برق پردازنده‌های این شرکت رو پایین بیاره و دست مهندسین رو در طراحی باز می‌ذاره.

پردازنده های جدید اینتل

حالا قبل از اینکه این پردازنده‌ها از راه برسن، مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که طراحی  پردازنده ۱۸A و ۲۰A به پایان رسیده! البته باید توجه داشته باشید که صرفا طراحی این مدل کامل شده و راه زیادی تا رسیدن به تولید انبوه داره. اما به هرحال، قدم بزرگی برای این شرکت آمریکاییه تا به راس هرم تولید پردازنده برسه.

طراحی جدید اینتل

این طراحی، از یک تکنولوژی به نام PowerVia بهره می‌بره. به گفته Intel، این تکنولوژی باعث میشه تعداد ترانزیستورها بالا بره و به سرعت بالاتر پردازنده منجر شه و هدررفت انرژی کم بشه. این باعث میشه پردازنده‌های اینتل در مصرف انرژی، از پردازنده‌های ساخت سامسونگ و TSMC بهینه‌تر باشه.

این طمع اینتل می‌تونه جایگاه این شرکت رو در بین سازنده‌های مختلف تضمین کنه اما هزینه ساخت این تکنولوژی بالاتر از مدل‌های قبلیه و چالش‌های خودش رو داره.

نظر شما درمورد اینتل و برنامه‌هاش چیه؟ برای نسل جدید پردازنده‌ها آماده‌اید؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×