محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بررسیفن و خنک کننده

بررسی کولر مایع CORSAIR iCUE H170i ELITE CAPELLIX

بهترین خنک‌کننده پردازنده، اگه کاستوم لوپ رو حساب نکنیم!

کولر مایع Corsair H170i چجور عملکردی داره؟

کورسیر در زمینه قطعات اصلی و جانبی کامپیوتر، تولیدکننده قدرتمندیه و می‌تونه تمام نیازهای شما رو برآورده کنه. اما گاهی محصولات این شرکت رو می‌بینید و با خودتون می‌گید: چرا؟ این محصول، یکی از همون هاست! در ادامه با بررسی کولر مایع H170i با ما همراه باشید.

کولر مایع Corsair H170i در نگاه اول

کولر مایع H170i از Corsair، یک آل-این-وان سایز ۴۲۰ با ۳ فن ۱۴۰ میلی متریه. در همین اول اندازه بزرگ این کولر، در خیلی از کیس‌ها مشکل سازه و تو خیلی از کیس‌های موجود در بازار جا نمیشه! اما خب با توجه به اینکه کورسیر کیس هم تولید می‌کنه و این کولر توی اکثر کیس‌های این شرکت جا میشه، این مشکل خاصی محسوب نمی‌شه. البته بزرگ بودن رادیاتور، مزیت این کولر محسوب میشه! هرچقدر سطح رادیاتور شما بیشتر باشه، شاهد خنک‌کنندگی بیشتری خواهید بود، البته در تئوری!

کولر مایع H170i با 3 عدد فن 140 میلی‌متری
کولر H170i Elite کورسیر در مقایسه با یک مادربرد ATX!

فن‌های قدرتمند!

روی این رادیاتور غول‌آسا، سه فن ۱۴۰ میلی‌متری ML کورسیر نصب شده که یکی از بهترین فن‌های دنیا هستن! تکنولوژی این فن‌ها Magnetic Levitation  هست که همونطور که اسم اشاره داره، این فن‌ها با کمک آهنربا در جای خودشون شناور هستن و به چرخش درمیان! این تکنولوژی به این فن‌ها اجازه میده با صدای خیلی کمی چرخش بالایی داشته باشن و همچنین عمر این فن‌ها هم از فن‌های دیگه بیشتره. البته این فن‌ها قیمت بالاتری هم نسبت به فن‌های باکیفیت دیگه توی بازار دارن. سرعت چرخش این فن‌های ۱۴۰ میلی‌متری ۴۰۰ تا ۲۰۰۰ دور بر دقیقه‌ست و به‌خاطر سایز نسبتا بزرگشون، با سرعت کمتری میزان هوای زیادی رو جابجا میکنن و در نتیجه صدای کمتری تولید می‌کنن.

فن های کورسیرML Series با نورپردازی ARGB

متاسفانه کورسیر درباره پمپ این کولر اطلاعاتی نداده و ما نمی‌دونیم سرعت دقیق این فن چقدره. طبق گفته کورسیر، این کولر از پمپ سنتریفیوژال یا گریز از مرکز بهره می‌بره و با صدایی کمتر از ۲۰ دسیبل، ۸۲۰ سی‌سی آب رو در دقیقه جابجا می‌کنه!

بلاک پمپ و کلد پلیت به کار رفته در Corsair H170i

زیر این پمپ، کلد پلیت برنجی برس خورده رو می‌بینیم. این کلد پلیت کاملا پردازنده‌های سری ۷۰۰۰ ای‌ام‌دی و نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل رو می‌پوشونه و برای نصب هم محدودیتی نداره. روی این بلوک هم لوگوی کورسیر رو می‌بینیم که در جعبه برای شما دو رنگ مشکی و بی‌رنگ روپوش این بلوک وجود داره تا بتونید اونو شخصی‌سازی کنید. این بلوک با لوله‌های ۴۵۰ میلی‌متری به رادیاتور وصل شده، موقع خرید، حتما حواستون باشه که این بلوک از رادیاتور به پردازنده شما می‌رسه یا نه!

Corsair H170i Elite Pump Block

عملکردی نه چندان جالب!

و اما می‌رسیم به قسمت جالب بررسی کولر مایع H170i Elite. طبق نتایج تست‌های مختلف، این کولر عملکرد خیلی خوبی داشته و تونسته خیلی از کولرهای AIO دیگه که توی بازار هستن پردازنده‌ها رو خنک کنه؛ اما نکته جالب اینجاست که نتایج این کولر، به شدت شبیه به نتایج کولر H150i Elite همین شرکت کورسیر هستن!

tom's hardware benchmarks for H170i
(Image credit: Tom’s Hardware)

نکته: مقادیری که در این نمودار مشاهده می‌کنید، بر حسب دلتا-تی (یا دلتا-تتا) هستن، که داره تغییرات دمای پردازنده رو نسبت به دمای محیط نشون می‌ده، مثلا اگر دمای محیط ۲۵ درجه سانتی‌گراد باشه، و دمای پردازنده شده باشه ۷۵ درجه، اختلاف این دو یعنی ۵۰=۲۵-۷۵ که همون مقدار Delta-T رو به ما نشون می‌ده.

در مقایسه با کولرهای دیگه‌ای مثل Arctic Liquid Freezer 2 و Cougar Helor هم تفاوت بزرگی دیده نمی‌شه و این کولر تنها با دمای ۱ تا ۳ درجه بهتر، از بقیه کولرها بهتر ظاهر شده. این کولر حتی از نظر نویز هم برتری خاصی نداره و صدای فن‌ها در سرعت چرخش ۱۰۰% از باقی کولرها بیشتره. البته باید گفت که فن‌های این کولر به‌خاطر سایز بزرگ و انتقال دمای مناسب خیلی کم به این سرعت می‌رسن. تنها خاصیت فن‌های ۱۴۰ میلی‌متری نسبت به ۱۲۰ میلی‌متری همینه! اما به هرحال باید ما این کولر رو در بنچفا بررسی کنیم تا نتایج کامل‌تری رو بهتون ارائه بدیم :)

جمع‌بندی

به عنوان جمع‌بندی بررسی کولر مایع H170i از کورسیر، باید بگم که توانایی فوق‌العاده‌ای در خنک کردن پردازنده‌های پرقدرت امروزی داره. اگر دنبال کولر مناسبی برای پردازنده بالارده دارید، H170i Elite کورسیر انتخاب خوبیه، اما تنها گزینه موجود نیست! کولرهای دیگه همین سری کورسیر، کولرهای Ryujin II و Ryuo III ایسوس و خنک‌کننده‌های دیگه می‌تونن عملکرد مشابهی با این کولر داشته باشن.

خیلی ممنون که با ما تا آخر همراه بودید. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشه و توی خریدتون کمکتون کنه :)

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×