محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بازیمعرفی بازیمقالات

۵ بازی برای تست کارت گرافیک

کارت گرافیک زیر حداکثر فشار

اگه تازه یک کارت گرافیک جدید خریدید یا کارت گرافیک قبلی رو هنوز به طور کامل تست نکردید و نمی‌دونید چقدر توانایی داره تا آخر این مطلب با من همراه بشید. چون‌که می‌خوام ۱۰ بازی رو بهتون معرفی کنم که بیشترین فشار رو روی کارت گرافیک می‌ذارن و می‌تونید کارت گرافیک‌تون رو با اون‌ها بسنجید.

وقتی حداکثر همیشه با حداکثر برابر نیست

قبل از شروع، باید چندتا مورد رو بررسی کنیم. اول از همه، اگر واقعاً سعی می‌کنید کارت گرافیک خودتون رو به حداکثر توانایی‌هاش برسونید، بدون شک باید انتظار داغ شدن خیلی زیاد کارت گرافیک رو داشته باشید.

بیشترین قطعاتی که هنگام کارهای سنگین داغ میشن، پردازنده مرکزی (CPU) و کارت گرافیک هستن. بنابراین زیر فشار باید به فکر خنک کردن اون‌ها باشید. پیشنهاد می‌کنم قبل از اجرا کردن بازی‌ها سرعت فن کارت رو افزایش بدید تا میزان خنک‌کنندگی اون هم بیشتر بشه.

ممکنه وسوسه بشید که هر تنظیمات گرافیکی رو روی بالاترین مقدارش قرار بدید و در صورت امکان، رزولوشن هم روی مقداری بالاتر از اونچه که مانیتور شما پشتیبانی می‌کنه تنظیم کنید. وابسته به کارتی که دارید، این رویکرد ممکنه به نظر کارآمد باشه، چون نرخ فریم به پایین‌ترین حد خود می رسد، اما اونچه که اتفاق می‌افته ینه که فشار روی VRAM بسیار زیاد میشه.

بنابراین بهترین راه برای تست استرس کارت گرافیک اینه که از بالاترین یا نزدیک به بالاترین کیفیت تنظیمات استفاده کنید تا رندر تا حد ممکن پیچیده بشه و بعدش رزولوشن (یا استفاده از گزینه ارتقاء مقیاس، در صورت وجود) را به شکلی تغییر بدید که مصرف شما به حافظه RAM محدود بشه.

حالا دیگه بریم سرغ بازی‌ها.

بازی سایبرپانک
Cyberpunk 2077

سایبرپانک ۲۰۷۷ / Cyberpunk 2077

حالا که قراره کارت گرافیکمون رو تحت فشار بذاریم، بازی سایپانک می‌تونه در صدر لیست قرار بگیره. این بازی با رندرهای سنگینش می‌تونه همه توان گرافیک رو به کار بگیره. درواقع برای انجام دادن عملیات پردازش گرافیکی سنگین، سایبرپانک ۲۰۷۷ بی‌نظیره. در فضایی که شامل آینده‌ای دیستوپیایی، با کلی اشاره به انیمه‌های کلاسیک و فیلم‌های علمی تخیلی، طراحی هنری این بازی نیاز به پردازش گرافیکی سنگینی داره.

اگر ray tracing, reflections, and shadows رو از توی تنظیمات بازی فعال کنید، شانس اینو دارید که کل کامپیوتر خودتون رو به چالش بکشید، نه فقط کارت گرافیک.

تنها مشکل اساسی که با این بازی داریم اینه که اگه تنظیمات گرافیکی رو روی بیشترین حالتش قرار بدید، نرخ فریم به سرعت کاهش پیدا می‌کنه، مگر اینکه از یکی از جدیدترین کارت‌ گرافیک‌های موجود در بازار مانند سری ۴۰ انویدیا استفاده کنید.

پس بهتره که برای بهبود نرخ فریم، به گرافیک اجازه نفس کشیدن بدید. :)) پس تا جایی که میشه تنظیمات رو توی بیشترین حالت اما نه جوری که افت فریم شدیدی داشته باشید تنظیم کنید.

اگر کارت گرافیک سری GeForce RTX انویدیارو دارید، DLSS رو حتماً فعال کنید و اگر یکی از مدل های Radeon RX به عنوان پردازنده گرافیکی استفاده می‎‌کنید، FidelityFX Super Resolution (FSR) رو اکتیو کنید.

حالا می‌تونید عقب وایسید و ببینید که دما تا چه میزانی بالا میره.

بازی سایرپانک یه بازی خیلی جذاب و علمی-تخیلیه که تو دنیای آینده رخ میده. توی بازی، شما نقش هکری رو بازی می‌کنید که به دنبال سرقت از بانک‌های بزرگ با استفاده از تکنولوژی‌های جدید هک می‌گرده. تو دنیای بازی، تکنولوژی‌های فوق‌العاده‌ای وجود دارن که می‌تونید ازشون استفاده کنید. بازی سایبربانک ۲۰۷۷ بازی هیجان‌انگیزیه که گیمر میتونه توش به عنوان یه هکر بی‌رقیب، دنیای دیجیتال رو به دست بگیره.

Metro Exodus Enhanced Edition
Metro Exodus

Metro Exodus Enhanced Edition

بازی بعدی که توی این لیست قرار داره نسخه نهایی از سه گانه Metro یک بازی پسا آخرالزمانی دیگه‌‌ست. البته این بازی نسخه بهبودیافته‌ی این بازیه و اگر بدونید که چقدر روی این نسخه بهبودیافته کار شده و با نسخه اصلی فرق داره متوجه می‌شید که چرا همه چیز توی این بازی اینقدر خوب به‌نظر میرسه.

توی این بازی ما رندرهای خیلی کم‌نظیری می‌بینیم که البته همین رندرها باعث میشن که کارت گرافیک حسابی زیر فشار قرار بگیره و از تمام توانش استفاده کنه. حتی وقتی که تنظیمات رو روی حالت معمولی هم قرار بدید خیلی زود می‌بینیم که دمای کارت داره بالا میره.

اگه کارت گرافیک شما از Ray Tracing پشتیبانی می‌کنه، اونو روشن کنید و تمام تنظیمات دیگه رو روی حالت Ultra قرار بدین (از حالت Extreme استفاده نکنید مگر اینکه کارت گرافیک شما بیش از ۸ گیگابایت VRAM داشته باشه). مثل بازی سایبرپانک، فعال کردن DLSS می‌تونه تاثیر زیادی داشته باشه. کسایی هم که میخوان از FSR رو فعال کنن باید از یک مد استفاده بشه چون نرخ فریم بالاتر، پردازنده رو بیشتر تحت فشار میذاره.

بازی Forza Horizon 5
Forza Horizon 5

Forza Horizon 5

ممکنه فکر کنید که یک بازی open-world مسابقه‌ای چطور ممکنه اینقدر رندرهای سنگین و نیاز به یک کارت گرافیک قوی رو داشته باشه اما Forza Horizon 5 بدون دلیل توی این لیست ما قرار نگرفته. درسته که این بازی به اندازه سایبرپانک کارت گرافیک شمارو به کار نمی‌گیره اما اصلا نباید دست کم بگیریدش. چون وقتی تنظیمات رو روی سطح بالا تنظیم می‌کنید می‌بینید که دمای کارت در زمان به نسبت کوتاهی بالا میره.

Ray tracing گزینه‌ایه که که میشه توی این بازی ازش چشم پوشی کرد. چونکه استفاده از اون محدود به تماشای ماشین شما تو یک گاراژ شیک میشه. ولی بیرون و در جاده‌های باز، رندر معمولیه.

توی این بازی با تنظیمات بالا می‌تونید تصاویر بسیار فوق‌العاده‌ای مثل موشن‌بلرها، انعکاس و نور و رنگ‌های زیادی ببینید و لذت ببرید.

بازی Hitman 3
Hitman 3

Hitman 3

هیتمن ۳، یک بازی اکشن و بر پایه مخفی‌کاریه که پلیر توی اون نقش یک قاتل حرفه‌ای به نام آژانت ۴۷ رو بازی می‌کنه. در این بازی، شما باید به ماموریت‌های مختلفی در سراسر جهان برید و اهداف خودتون رو به صورت سری، با حفظ پوشش و مخفی‌کاری، انجام بدید.

هر ماموریت دارای هدف‌های خاص خودشه که باید اون‌هارو به بهترین شکل انجام بدید. شما می‌تونید با استفاده از تجهیزات مختلف و هوش بالای خود، راه‌های مختلفی رو برای رسیدن به هدف‌ها پیدا کنید.

گرافیک بسیار زیبا، داستان جذاب و موسیقی متنی عالی، همه در کنار بازی‌پردازی فوق‌العاده این گیم، اون رو به یکی از بهترین بازی‌های اکشن و بر پایه مخفی‌کاری تبدیل کرده. این بازی که دائماً در حال پیشرفته با رندهای بسیار زیبایی که داره می‌تونه حسابی از کارت گرافیک کار بکشه.

مثل بسیاری از موارد موجود توی این لیست، ray tracing در زیبایی ظاهری این بازی نقش زیادی داره. برای تست کارت گرافیک با این بازی تمام تنظیمات رو روی High, Bar Level of Detail قرار بدید ولی اگه کارت پیشرفته‌ای رو دارید تست می‌کنید حالت Ultra هم تست کنید. همچنین می‌تونید از DLSS، FSR 2.0 یا XeSS اینتل برای بهبود عملکرد هم استفاده کنید. فقط اون‌هارو روی بالاترین کیفیت تنظیم کنید و حالا نتایج رو مشاهده کنید.

Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

رد دد ۲ بازی ویدیویی اکشن-ماجراجویی و وسترنه که در سال ۲۰۱۸ توسط استودیوی Rockstar Games ساخته شده. این بازی در دنیای واقعی و دوران غرب وحشی در سال ۱۸۹۹ روایت شده و شما نقش آرتور مورگان رو بازی می‌کنید، یک عضو از گروه باند غرب وحشی به نام داچ ون در سراسر آمریکا.

در این بازی شما باید در طول داستان اصلی و به همراه اعضای گروه، از شهری به شهر دیگر سفر کنید، در جنگ‌های وحشیانه شرکت کرده، شکار کنید و به شکل‌های مختلف با مردم رابطه برقرار کنید. در این بازی، شخصیت‌های داستانی و ماموریت‌های فرعی بسیار زیادی وجود داره که به شما کمک می‌کنه تا داستان رو به پایان برسونید.

رندرهای زیبا و طراحی واقعا بی‌ظیر اون دوران باعث میشه واقعا فکر کنید دارید تو غرب وحش زندگی می‌کنید. اما در نهایت همه اینارو مدیون پردازنده گرافیکی هستیم که داره جون میده :))))) این بازی هم یک ویدئو گیم مناسب برای تست کارت گرافیکه. برای این کار هم مجدد تنظیمات گرافیکی رو روی بیشترین حالت قرار بدید و علاوه بر اون در صورت پشتیبانی، DLSS یا FSR رو فعال کنید.

توی این مقاله ۵ تا از بازی‌هایی که برای بنچمارک کارت گرافیک استفاده میشن رو بهتون معرفی کردم. البته بازی‌های دیگه‌ای هم هستن که در مقالات آینده حتما اون‌ها هم معرفی می‌کنیم. اگه این خودتون این گیم‌هارو بازی می‌کنید، بهمون بگید نهایتاً چند FPS می‌گیرید. ;)

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×