محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بررسیپردازنده

بررسی و مقایسه 7600X و 13600K: نبرد میان‌‍رده‌ها!

بررسی قبل از خرید - 7600X vs 13600K

چندماهی از عرضه پردازنده‌های نسل ۱۳ اینتل و سری ۷۰۰۰ ای‌ام‌دی می‌گذره. هر دو شرکت پردازنده‌های قدرتمند و باارزشی رو معرفی کردن. اما همه سراغ خرید پردازندهه‌های بالارده نمیرن و ترجیح میدن سیستمی میان‌رده داشته باشن! با ما همراه باشید تا پردازنده‌های میان رده ۷۶۰۰X ای‌ام‌دی و ۱۳۶۰۰K اینتل رو بررسی کنیم و ببینیم در مقایسه این دو چه نتایجی می‌بینیم.

نگاهی به جزئیات تست

در این بنچمارک که توسط رسانه Techspot انجام شده، بازی‌های مختلف روی دو پردازنده ۷۶۰۰X و ۱۳۶۰۰K با استفاده از کارت گرافیک RTX 4090 تست و مقایسه شدن. این کارت‌گرافیک برای این پردازنده‌ها کمی زیاده‌رویه، اما این امکان رو به ما میده که در هیچ عنوانی شاهد افت کیفیت به خاطر قدرت پایین کارت‌گرافیک نباشیم. رم دو سیستم هم متفاوته، چون پردازنده‌های اینتل از سرعت رم بیشتری پشتیبانی می‌کنن، و رم‌های استفاده شده روی پلتفرم اینتل، از AMD EXPO پشتیبانی نمی‌کنن و روی پردازنده ای‌ام‌دی غیرقابل استفاده هستن. البته تفاوت زیادی بین اون‌ها وجود نداره. برای پردازنده ۷۶۰۰X 32 گیگابایت رم ۶۰۰۰مگاهرتز با CL 30 و برای پردازنده ۱۳۶۰۰K 32 گیگابایت رم ۶۴۰۰مگاهرتز با CL 32. بریم سراغ نتایج مقایسه‌مون.

بنچمارک‌ها

با فورتنایت شروع می‌کنیم. این بازی روی هردو پردازنده به خوبی اجرا میشه و عملکرد خیلی خوبی داره. تنها مورد مشهود، افت شدیدتر ۱% حداقل فریم‌ها روی ۷۶۰۰X در مقایسه با ۱۳۶۰۰K هست. اما در هر حال، عملکرد خیلی خوبیه.

این تست، عجیب‌ترین تستیه که شاهدش هستیم و انگار داریم دو بازی متفاوت رو مقایسه می‌کنیم! در این تست ۱% حداقل فریم‌ها شبیه به هم بودن، اما میانگین فریم‌ها روی ۷۶۰۰X تا ۵۰% بیشتر از ۱۳۶۰۰K بود. ممکنه که در این عنوان E coreهای اینتل عملکرد این پردازنده رو محدود می‌کنن اما دقیقا مشخص نیست. به هرحال این یک باگ بوده و این تست مورد قبول نیست و ممکنه در مقایسه نمونه دیگه‌ای از همین پردازنده‌ها تفاوت داشته باشه.

در مقایسه بازی Battlefield 2042، می‌بینیم که این بازی روی پلتفرم اینتل عملکرد بهتری داره و نتایج پایدارتری هم نسبت به ۷۶۰۰X داره. این تست باگ داشتن تست قبلی رو هم ثابت می‌کنه.

در بازی Horizon Zero Dawn می‌بینیم که ۷۶۰۰X عملکرد بهتری داره. این بازی از ابتدای انتشار هم روی پلتفرم ای‌ام‌دی بهتر از اینتل اجرا می‌شد پس جای تعجب نداره. در ۴K عملکرد این دو پردازنده شبیه به همه چون کارت‌گرافیک ۴۰۹۰ باتلنک شده و عملکرد بیشتری ارائه نمیده (بله درست خوندید).

و می‌رسیم به رینبو ۶. این عنوان هم مثل هورایزن پلتفرم رایزن رو ترجیح میده و در رزولوشن‌ها ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p می‌بینیم که ۷۶۰۰X بیش از ۹۰ فریم نسبت به ۱۳۶۰۰K بیشتر ارائه میده! البته در این تعداد بالا این تفاوت خیلی مهم نیست اما به دلایلی پلیرهای رینبو به فریم‌ریت بی‌نهایت علاقه دارن. در ۴K هم این بازی با محدودیت گرافیک روبرو شده و هردو پردازنده عملکرد یکسانی داشتن.

در بررسی بازی هیلو اینفینیت، نتایجی نزدیک به همرو می‌بینیم، اما در رزولوشن ۱۰۸۰p همونطور که می‌بینید، ۱۳۶۰۰K تا ۱۶% میانگین فریم بهتری داره. ۷۶۰۰X در رزولوشن ۴K برعکس دو رزولوشن دیگه، عملکرد بهتری ارائه میده. این رفتار ممکنه به‌خاطر طرز بهره‌وری ای‌ام‌دی از پردازنده‌ها باشه.

و می‌رسیم به بدترین بازی عرضه شده سال ۲۰۲۲. شنیده بودم که این بازی چقدر مشکل داره، اما انتظار چنین اتفاقی رو نداشتم! این بازی با کارت ۴۰۹۰ با هیچکدوم این پردازنده‌ها حتی به ۱۲۰ فریم بر ثانیه هم نمی‌رسه! این بازی اصلا ارزش بررسی نداره. فقط بدونید که در این عنوان پردازنده اینتل ۸% سریع‌تر بود.

فورتزا هورایزن ۵ خیلی از پردازنده بهره نمی‌بره و عملکرد اون بیشتر گرافیک محوره، اما در این نتایج می‌بینیم که این عنوان روی پردازنده ای‌ام‌دی بهتر اجرا می‌شه و حداقل فریم‌ها هم بهتر هستن.

مدرن وارفر ۲ هم عملکردی شبیه به فورتزا هورایزن ۵ داره.

رد دد ردمپشن ۲ تاثیر زیادی روی پردازنده داره. در مقایسه این دو پردازنده می‌بینیم که ۷۶۰۰X در این عنوان قوی‌تر ظاهر شده اما تنها ۶% عملکرد بهتری داره.

تفاوتی قابل انتظار

به طور کلی، این دو پردازنده عملکردی یکسان دارن و در بررسی ما و سایت‌های مختلف، تفاوت کمی با هم دارن و به طور کلی پردازنده ۷۶۰۰X تا ۴% سریع‌تر از ۱۳۶۰۰K بود. این تفاوت به قدری کوچیکه که برتری اون رو نشون نمیده. برای مقایسه این دو، بهتره به مصرف برق هم نگاهی داشته باشیم.

چارت بالا، نشون‌دهنده میزان مصرف برق کلی سیستم در رزولوشن ۱۴۴۰p هست. توجه داشته باشید که این میزان مصرف به‌خاطر یک کارت‌گرافیک ۴۰۹۰ هست، نه این پردازنده‌ها!

طبق داده‌های رسانه Gamers Nexus، پردازنده ۷۶۰۰X 116 وات و پردازنده ۱۳۶۰۰K، مصرف برق ۱۶۰ واتی داره. همونطور که از طراحی بهینه‌تر چیپلت لیتوگرافی کوچک‌تر انتظار میره، پردازنده ۷۶۰۰X مصرف برق کمتری نسبت به ۱۳۶۰۰K داره.

چیزی که ۱۳۶۰۰K رو نسبت به ۷۶۰۰X متمایز می‌کنه، پشتیبانی پلتفرم و رم بهتر و از همه مهم‌تر، ۸ هسته E core هست. این ۸ هسته همونطور که دیدیم در بازی‌ها تفاوتی ایجاد نمیکنن، اما ممکنه در محیطهای رندرینگ و کارهایی که از هسته‌های بیشتر بهره بهتری می‌برن، مفید واقع بشن.

به خاطر تکنولوژی XMP و ساپورت بهتر تولیدکننده‌های مادربرد، رم‌هایی که در بازار برای پردازنده‌های اینتل وجود دارن بهتر و پرسرعت‌تر از بقیه رم‌هاست. همچنین شما می‌تونید درکنار پردازنده ۱۳۶۰۰K از رمDD4  استفاده کنید. درسته که این کار عملکرد سیستم شما رو محدود می‌کنه، اما می‌تونه هزینه ابتدایی شما موقع خرید سیستم رو کم کنه.

از طرفی هم در پلتفرم ای‌ام‌دی، شما می‌تونید با خرید یک پردازنده برای سال‌ها از تعویض مادربرد برای پردازنده جدید در امان باشید. به‌خاطر تکنولوژی چیپلت و io die ثابت در پردازنده‌های ای‌ام‌دی، نیازی نیست هر یک یا دو نسل یک‌بار کل سیستم رو فقط به‌خاطر ارتقای پردازنده عوض بکنید. (برای اطلاعات بیشتر، می‌تونید مقاله مربوط به کش سه بعدی و در پردازنده‌های سری ۷۰۰۰ AMD رو بخونید)

به هرحال انتخاب بین این دو، به قیمت و انتخاب شما بستگی داره. شما کدوم پردازنده رو ترجیح میدید؟ آیا قصد خرید سیستم دارید یا نه؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×