بررسیفن و خنک کننده

بررسی خنک کننده پردازنده DeepCool AK620

بررسی قبل از خرید خنک کننده پردازنده DeepCool AK620

دیپ کول توی سال‌های اخیر تونسته محصولات متنوع و باکیفیتی به بازار عرضه کنه. خنک کننده AK620 بدون شک در سال ۱۴۰۱ یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خنک کردن پردازنده بود. توی این مطلب از بنچفا می‌خوایم یه نگاهی به DeepCool AK620 داشته باشیم و اون رو بررسی می‌کنیم. این خنک کننده آیا هنوزم انتخاب خوبی هست؟ بدون شک بله.


دیپ کول DeepCool که در سال ۱۹۹۶ تأسیس شد، تا به امروز تونسته توجه خیلی از افراد رو به خودش جذب بکنه. تمرکز این شرکت روی بازار علاقه‌مندان به DIY نتایج فوق‌العاده‌ای به همراه داشته، چون این شرکت کیس‌های باکیفیت، پاور، هیت سینک‌ها، فن‌ و خنک‌کننده‌های مایع رو تولید می‌کنه. به طور کلی، این شرکت توانایی تفکر خارج از چارچوب رو نشون داده و به طور مداوم مایل به آزمایش چیزهای جدیده. با در نظر گرفتن این موضوع، جای تعجب نیست که DeepCool به یک تولیدکننده محبوب در بازار رایانه‌های شخصی DIY تبدیل شده.

مشخصات خنک کننده DeepCool AK620

مشخصات خنک کننده DeepCool AK620

ارتفاع۶.۳۸ اینچ / ۱۶۲.۱ میلی‌متر
عرض۵.۱ اینچ / ۱۳۰ میلی متر
عمق۴.۲۵ اینچ / ۱۰۸ میلی متر (۵.۳۸ اینچ / ۱۳۶.۷ میلی متر با فن)
ارتفاع پایه۲.۲۵ اینچ / ۵۷.۲ میلی متر
فن های خنک کننده(۲) ۱۲۰ × ۲۵ میلی متر
اتصالات(۲) PWM 4 پین
وزن۱۱۸۸ گرم
سوکت‌های اینتل۱۱۵x، ۱۲۰۰، ۲۰۱۱، ۲۰۶۶
سوکت‌های AMDFM2(+)، FM1، AM2(+)، AM3(+)، AM4
گارانتی۳ سال
قیمت۷۰ دلار

AK620 دارای شش لوله حرارتی مسی با روکش نیکله که از پایه خنک کننده به بالا و به هر دو بخش کولر گسترش پیدا می‌کنه. جداسازی لوله های حرارتی بین قسمت چپ و راست باعث عملکرد بهینه در این خنک کننده می‌شه.

روی قسمت بالایی هر دو بخش خنک کننده دیپ کول AK620 یک پوشش قرار دارد که لوگوی دیپ کول روی آن ثبت شده.

AK620 خنک کننده دیپ کول

یک جفت فن ۱۲۰ میلی‌متری FK120 PWM در جعبه وجود داره که توسط DeepCool تا ۱۸۵۰ RPM رتبه بندی شده. این فن‌ها با استفاده از گیره‌های فنری به کناره هیت سینک محکم متصل میشن. هر فن دارای پدهای لاستیکی برای کمک به عایق صداست. در آخر هم همونطور که توی عکس‌ها مشخصه این خنک‌کننده RGB نداره. اما نداشتن نداشتن RGB باعث میشه تا این محصول محبوب دیپ کول ظاهر مدرن خودش رو حفظ بکنه.

این کولر علاوه بر قدرت خنک‌کنندگی خوب، ارزش خرید زیادی نسبت به برچسب قیمتی خودش داره. به همین دلیل من فکر می‌کنم توی سال ۱۴۰۱ که امروز داریم روزهای آخر اسفند ماه رو پشت سر میذاریم این کولر یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سیستم‌های میان‌رده محسوب ‌می‌شه. هرچند مطمئنم حداقل تا خرداد ماه این کولر جزو پرفروش‌ترین خنک کننده‌های بازار بمونه.

بررسی خنک کننده دیپ کول AK620

مشخصات سیستم تست خنک کننده پردازنده Deepcool AK620

توی بنچمارک‌های کولر پردازنده AK620 همه‌ی تست‌ها با همین سخت‌افزار و تنظیمات اولیه انجام می‌شه و سعی شده تا متغیرهای محیطی تو تست‌ها کمترین اثر رو داشته باشه. این باعث میشه نتایج همه‌ی کولرها روی یک پلتفرم قابل مقایسه باشن و بتونیم اون‌هارو با هم مقایسه کنیم.

CPUIntel i9-10850k LGA1200 (Comet Lake), all 10 cores 4.6Ghz @ 1.190v, (3.60Ghz stock speed, single core boost @ 5.2Ghz)
مادربردMSI Z490 MEG Godlike (bios vers. 7C70v12)
رمCorsair Vengeance LPX, 32GB (4x8GB) DDR4-3000
حافظهCorsair MP600 m.2 2280 NVMe, 500GB
گرافیکGigabyte GTX 1050Ti
پاورbe quiet! Dark Power Pro11 1200w
کیسCorsair Graphite 760T
MonitoringCrystalFontz CFA-633-TMI-KU, 4x Dallas One Wire WR-DOW-Y17 sensors
کنترل فنCorsair Commander Pro, 100%/50% PWM Speed profiles (liquid cooling pump always @100%, if applicable)
سیستم عاملWindows 10 Pro 64bit
خمیر حرارتیArctic MX-4

مقایسه‌ها بر اساس داده‌هایی هستن که از تست‌های انجام‌شده روی سیستم اینتل i9-10850k جمع‌آوری شده. 

همه‌ داده‌های گزارش شده در اینجا روی پلتفرم فعلی اینتل i9-10850k جمع‌آوری و به عنوان معیار در نظر گرفته شده. اخیراً توی حافظه‌ها، حافظه‌های Corsair Dominator RGB بلندتر رو با Corsair Vengeance LPX که حافظه‌های با ارتفاع کمتری هستن، عوض کردیم که این اجازه رو می‌ده کولر به‌راحتی نصب بشه و برای انجام بنچمارک بهتر باشه.

هرچند که پلتفرم تست قابلیت اورکلاک ۱۰ هسته رو با سرعت ۵.۰ گیگاهرتز و ولتاژ ۱.۲۶۵ ولت داره، ولی دیدیم که AIOهای ۳۶۰ میلی‌متری در سرعت‌های پایین فن، نمی‌تونن دماهای هسته‌ها رو کنترل کنن و نشون می‌دن که i9های کاربردی نیاز به کولینگ عالی دارن، البته اگه هدف اورکلاک کردن باشه.

در این تست‌ها HWInfo64 برای خوندن دمای هسته‌ها به صورت Real-Time، هشدارهای محدود‌کردن حرارت، مصرف برق مادربرد، سرعت پردازنده و برای ثبت این داده‌ها استفاده می‌شه، در حالی که یک CrystalFontz CFA-633-TMI-KU برای نظارت و بعداً میانگین‌گیری دمای اتاق (۲ سنسور) و حرارت‌سنج مادربرد (۲ سنسور) مورد استفاده قرار گرفته.

تست و بنچمارک خنک کننده DeepCool AK620

دیگه توضیحات کافیه و وقتشه بریم نتایج بنچمارک خنک کننده پردازنده Deepcool AK620 رو ببینیم. 

تست و بنچمارک خنک کننده DeepCool AK620؛ دما

برای کولر AK620، دمای به دست اومده کمترین دما رو نشون نمی‌ده، اما یه نکته‌ مهم وجود داره که رقبای انتخاب شده توی این تست، تعدادی از بهترین ایرکولرها و به قول تامزهاردور بهترین ایرکولرهایی هستن که تاحالا تست کردن. خنک کننده AK620 تقریباً هم‌سطح این رقباست و این یه پیشرفت قابل توجه در مقابل محصولات دیگه با قیمت بالاتره. حتی در بعضی مواقع می‌بینیم که این کولر با اندازه کمی کوچک‌تر این عملکرد رو نشون می‌ده که نکته مثبتیه.

تست و بنچمارک خنک کننده DeepCool AK620؛ فن

فن‌های FK120 PWM از DeepCool اعلام شده با سرعت ۱۸۵۰ دور در دقیقه می‌چرخن. پس اینکه سرعت فن در حالت ۱۰۰٪ اندازه ۱۸۸۵ دور در دقیقه به دست اومده، نزدیک به مشخصات اعلام شده‌ست. همچنین لازم به ذکره که فن‌های ۱۲۰ میلی‌متری AK620 با سرعت‌ مشابهی نسبت به گزینه‌های ۱۲۰ میلی‌متری از رقبا کار می‌کنن.

تست و بنچمارک خنک کننده DeepCool AK620؛ سطح نویز و صدا

سرعت فن مهمه، ولی سطح صدا حین عملکرد، یه داستان دیگه‌ست که نشون میده کولر چقدر طراحی خوبی داره و اینکه فن‌هایی که باهاش مچ شدن، برای بهینه‌سازی عملکرد دستگاه، مناسب هستن یا نه. این دو فن FK120 در اینجا حین تست حالت ۱۰۰٪ سرعت، تقریباً ناشنوا هستن، که برای هرکسی که دنبال تنظیم فن کارایی بر اساس صدای خنک‌کننده‌ قابل شنیدنه، خیلی راحت می‌شه.

نتیجه‌گیری نهایی درباره خنک کننده DeepCool AK620

خنک کننده DeepCool AK620 یک خنک‌کننده باکیفیت نسبت به قیمتیه که داره. البته کاستی‌هایی هم داره. یمی از بهترین ویژگی‌هایی که درباره فاصله اون نسبت به رم‌ها و کارت گرافیکه. صدای این کولر یکمی بیشتر از اون چیزیه که انتظار دارید اما خیلی دور از ذهن نیست. نداشتن RGB و پلاستیک‌هایی که برای اضافه کردن نورپردازی به اون اجازه میده تا درنهایت عملکرد و ظاهر یکپارچه‌ای داشته باشه. فن‌های این کولر از سیستم استاندارد Fluid Dynamic Bearing استفاده می‌کنن.

عملکرد خنک کنندگی DeepCool AK620 خوبه و تقریباً در همان سطح کولرهای برند be quiet محسوب میشه! Dark Rock Pro 4 یا Noctua NH-U12A می‌تونن رقبای این خنک کننده باشن. اما Noctua NH-U12A حدودا دوبرابر DeepCool AK620 قیمت داره. با این حال همونطور که اشاره شد در حالی که عملکرد خنک کننده خوبه، خروجی نویز به نسبت بالاست.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

یک نظر

  1. بنظرتون مبارزه ۷۰۰ تومن بیشتر بدیم بجا ag620 ak620 بگیریم؟‌ از نظر دما چقدر فرق داره؟
    میشه یه مقاله در مورد تفاوت ag ak بنویسد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×