محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

اینتل تولید Thunder Bay را لغو کرد و AMD عرضه Ryzen 7040HS را به تأخیر انداخت

اینتل و AMD این هفته رو با دوتا خبر بد شروع کردن. تیم قرمزها در حالی که نزدیک به زمان عرضه محصولات جدید خود یعنی ۷۰۴۰HS بود آن را تا ماه آوریل به تعویق انداخت. تیم آبی هم تولید و کار روی پروژه چیپست‌های سری Thunder Bay خودش رو که قرار بود به تلفیق هسته‌های عمومی پردازنده و هسته‌های اختصاصی Movidius Vision Processing Unit (به‌اختصار VPU) بپردازده رو کنسل کرد.

AMD در CES 2023 از سری پردازنده‌های Ryzen 7040HS AMD رونمایی کرد. این پردازنده‌ها قرار بود در این ماه در بازار موحود بشن اما این کمپانی دیروز اعلام کرد که عرضه این پردازنده‌ها با تاخیر انجام میشه و در ماه آوریل به دست مصرف‌کننده میرسه. اخیرا AMD سری ۷۰۴۵HX رو هم معرفی کرده بود که بر اساس معماری Zen4 بود و از فناوری N4 TSMC استفاده می‌کرد. اما شباهت این دو مدل پردازنده تقریباً همینجا تموم میشه. سری HS دارای یک قالب یکپارچه‌ست که ترکیبی از یک پردازنده گرافیکی RDNA3 با حداکثر هشت هسته میشه ولی سری HX از طراحی چیپلت استفاده کرده که از سری دسکتاپ با تنها یک GPU RDNA2 یکپارچه اصلی اما تا ۱۶ هسته استفاده می‌کنه.

اواخر جمعه بعد از ظهر، AMD اعلام کرد که عرضه سری ۷۰۴۰HS تا یک ماه به تأخیر افتاده تا اشکالات اون برطرف بشه. تیم قرمز در بیانیه مطبوعاتی گفت:«ما اکنون انتظار داریم که شرکای OEM ما اولین نوت بوک‌هایی را با استفاده از پردازنده‌های سری Ryzen 7040HS در ماه آوریل معرفی کنند.»

اینتل تولید Thunder Bay را لغو کرد و AMD عرضه Ryzen 7040HS را به تأخیر انداخت

از طرفی دیروز دیدیم که اینتل تو یک سکوت خبری تولید و عرضه چیپست‌های سری Thunder Bay خودش رو که قرار بود به تلفیق هسته‌های عمومی پردازنده و هسته‌های اختصاصی Movidius Vision Processing Unit (به‌اختصار VPU) بپردازه رو کنسل کرد.

کمپانی اینتل جزئیات مربوط به تراشه‌های سری Thunder Bay رو خیلی عمومی نکرد اما طبق شایعات اولیه اشاره به ترکیب هسته‌های پردازنده Xeon x86 و هسته‌های اختصاصی Movidius VPU داشت. اینتل، شرکت Movidius رو در سال ۲۰۱۶ خریداره البته که کلاً خیلی کم درباره این خرید اینتل می‌دونیم و هرچند وقت یکبار یک خبر کوتاه از این همکاری درز می‌کنه. با این حال ما تاحالا چند محصول بر مبنای هسته‌های VPU مثل کیت توسعه محاسبات عصبی، پهبادهای اینتل، دوربین ردیابی ریل‌سنس و به‌تازگی پردازشگر ۳۷۰۰VC که قبلاً با اسم Keem Bay شناخته می‌شد دیدیم. به نظر می‌رسه که این کمپانی در حال فراموشی ایده ترکیب هسته‌های پردازنده x86 و هسته‌های محاسباتی Movidius VPUئه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×