SSD/HDDبررسی

بررسی حافظه اس اس دی Corsair MP600 GS

SSD PCIe Gen4 میان رده

بازار SSDها داغه و اگه شما دنبال سرعت بیشتر هستید، باید سراغ حافظه‌های PCIe SSD باشید که به‌خاطر اتصال بهتر و نزدیک بودن به پردازنده، عملکرد بهتری به شما ارائه میدن. اما قیمت این حافظه‌ها به‌خاطر مرغوبیت و محدودیت در ساخت، کمی بالاست و ممکنه در انتخاب اون‌ها به مشکل بخورید. حافظه اس اس دی MP600 GS از شرکت آمریکایی کورسیر، یک حافظه میان‌رده‌ست که شاید بهترین سرعت ممکن رو به شما نده، اما قیمت مناسب‌تر و طول عمری طولانی داره. با بررسی این حافظه SSD با بنچفا همراه باشید.

تصویری از MP600 GS نصب شده روی مادربرد
MP600 GS نصب شده روی مادربرد

قیمت، حجم و اندازه

اس اس دی MP600 GS کورسیر همونطور که گفتم، یک اس اس دی میان‌رده و خوش قیمته. این اس اس دی در فرمت M.2 2280 ساخته شده که سایزی معمولی برای حافظه‌های امروزیه. کورسیر MP600 GS رو در سه حجم ۵۰۰ گیگابایت، یک و دو ترابایت به بازار عرضه کرده. سرعت نوشتن و طول عمر این حافظه  روی حجم‌های ۵۰۰ گیگابایت و یک ترابایت نسبت به حجم ۲ ترابایت محدودتره، در حالیکه هر سه از یک کنترلر و فلش مموری بهره می‌برن! در تمام مدل‌ها، چیپ‌های فلش مموری تنها روی یک سمت اس‌اس‌دی نصب شدن. این کار هم به خنک کنندگی بهتر اون کمک می‌کنه هم باعث می‌شه این حافظه در دستگاه‌های متنوع زیادی قابل نصب باشه.

اس اس دی Corsair MP600 GS در جلوی جعبه این محصول
اس اس دی Corsair MP600 GS

کورسیر مدل ۵۰۰ گیگابایتی MP600 GS رو ۵۸دلار، مدل ۱ ترابایت ۹۳ دلار و برای مدل ۲ ترابایت، ۱۷۸ دلار قیمت‌گذاری کرده. این قیمت‌ها کمی برای یک حافظه میان‌رده با سرعت‌هایی که به اون‌ها می‌رسیم زیاده و باید کمی از اون‌ها کم بشه. همچنین در زمان نوشتن این مقاله، این حافظه‌ها در هیچ فروشگاهی در ایران موجود نبودن، پس ما نمیتونیم نگاه درستی به قیمت MP600 GS داشته باشیم.

سرعت

تنها مزیت SSDها، سرعت بالاشونه. MP600 GS از اینترفیس PCIe Gen 4×۴ بهره می‌بره و به سرعت خواندن ترتیبی ۴۸۰۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسه. اما سرعت نوشتن این حافظه  کمی عجیبه. کورسیر رفتاری مثل اپل داره و سرعت نوشتن این اس اس دی رو محدود کرده. مدل ۲ ترابایت MP600 GS سرعت نوشتن ترتیبی ۴۵۰۰مگابایت بر ثانیه داره، اما مدل‌های ۱ ترابایت و ۵۰۰ گیگابایت، به ترتیب ۳۹۰۰ مگابایت بر ثانیه و ۳۵۰۰ مگابایت بر ثانیه سرعت نوشتن ترتیبی دارن! این در حالیه که هر سه مدل از کنترلر Phison E21T و فلش مموری ۱۷۶ لایه Micron TLC بهره می‌برن! این فلش مموری رو کورسیر روی حافظه‌های بالارده MP600 Pro XT هم استفاده میکنه.

بزرگ‌ترین تفاوت MP600 GS با SSDهای دیگه، نبود حافظه DRAM روی این مدله. حافظه DRAM نقشه‌ای کلی از محل ذخیره شدن اطلاعات روی SSD دارن. نبود اون‌، باعث میشه که این وظیفه گردن کنترلر NAND بیفته، که از DRAM کندتره و در نتیجه باعث میشه این حافظه از حافظه‌های دیگه کندتر باشه.

تصویری از چیپ حافظه فلش نصب شده روی اس اس دی Corsair MP600 GS
چیپ حافظه فلش نصب شده روی اس اس دی Corsair MP600 GS

طول عمر MP600 GS هم به همین شکله. مدل ۲ ترابایت،طول عمر  نوشتن ۱۲۰۰ ترابایت، مدل ۱ ترابایت طول عمر نوشتن ۶۰۰ ترابایت و مدل ۵۰۰ گیگابایتی تنها نوشتن ۳۰۰ ترابایت طول عمر داره. این نحوه مشخص کردن طول عمر شاید عجیب باشه، اما برای یک SSD حجم زیادی از اطلاعات هستن و این اس اس دی ها تا چندسال برای شما کار می‌کنن.

تصویری از کنترلر اس اس دی Corsair MP600 GS، مدل Phison E21T
کنترلر اس اس دی Corsair MP600 GS، مدل Phison E21T

تست سرعت

تست‌های خیلی زیادی برای بنچمارک گرفتن از حافظه‌ها وجود داره، اما چک کردن همه اون‌ها زمان‌بره و به هرحال اطلاعات تقریبا یکسانی به ما میده.

تست اول، تست عملکرد حافظه ۳DMark هست که روی عملکرد حافظه در محیط بازی‌ها تمرکز داره. این تست حافظه رو زیر تست‌هایی می‌ذاره که در دنیای واقعی توسط بازی‌ها انجام میشن.

منبع تست: Tom’s Hardware

همونطور که در این چارت می‌بینید، MP600 GS عملکرد متوسطی داره اما نسبت به برخی حافظه‌های دیگه، عملکرد بهتری داره. البته توجه داشته باشید که این نتایج مدل ۲ ترابایت و سریع‌ترِ این SSD هست و مدل‌های دیگه این سری، قطعا عملکرد ضعیف‌تری دارن.

دیسک‌بنچ، بنچمارکی برای تست سرعت حافظه در انتقال فایله. دیسک بنچ در این تست هزاران فایل مثل عکس و ویدیو رو منتقل می‌کنه و سرعت انتقال رو به شما میگه.

تست سرعت خوندن فایل زیپ اس اس دی MP600 GS

در تست سرعت خوندن فایل زیپ ۶.۵ گیگابایتی هم MP600 GS عملکرد مشابهی رو ثبت کرده و همچنان در اواسط چارته.

تست سرعت نوشتن فولدر 50 گیگابایتی روی MP600 GS در Diskbench توسط Tom's Hardware

در تست سرعت نوشتن فولدر ۵۰ گیگابایتی ورق برمی‌گرده! اس اس دی MP600 GS یکی از برترین‌ها در این دسته بوده و تنها دو اس اس دی WD Black SN770 و حافظه بالارده کورسیر یعنی MP600 Pro XT از این حافظه عملکرد بهتری دارن، اون هم تنها با چند مگابایت!

تست سرعت کپی کردن فولدر 50 گیگابایتی روی MP600GS در Diskbench توسط Tom's Hardware

در تست سرعت کپی کردن فایل ۵۰ گیگابایتی، این حافظه عملکردی مناسب برای کلاس خودش داشته و ۱۲۹۵ مگابایت بر ثانیه، نتیجه خوبی برای MP600 GS هست.

دو تست بالا روی کارهای روزمره تمرکز داشتن. بنچمارک CrystalDiskMark مجموعه تست‌هایی داره که شرکت‌های تولیدکننده معمولا از همین بنچمارک برای اعلام سرعت حافظه‌هاشون استفاده می‌کنن.

تست سرعت خواندن ترکیبی در CrystalDiskMark روی MP600 GS توسط Tom's Hardware

اینجا می‌بینیم که سرعت خوندن ترکیبی MP600 GS از سرعت اعلام شده ۴۸۰۰ مگابایت بر ثانیه کورسیر عملکرد بهتری داره و به سرعت ۴۹۷۷ مگابایت بر ثانیه می‌رسه.

تست سرعت نوشتن ترکیبی در CrystalDiskMark روی MP600 GS توسط Tom's Hardware

 سرعت نوشتن ترکیبی هم رفتاری مشابه ثبت کرده و به جای سرعت اعلام شده ۴۵۰۰ مگابایت بر ثانیه برای مدل ۲ ترابایت، سرعت ۴۷۹۰ مگابایت بر ثانیه ثبت شده. این سرعت‌ها ممکنه روی هر یک حافظه یکسان تفاوت داشته باشه، اما نتایج خوبی برای کورسیره.

جمع‌بندی

MP600 GS به نسبت قیمتی که داره، عملکرد و طول عمر خوبی داره. البته باید قیمت این حافظه در بازار ایران با محصولات دیگه مقایسه بشه، اما به هرحال، آمار خوبی برای یک حافظه میان‌رده‌ست. سرعت اس اس دی های PCIe Gen 4 عموما بالاست و این اس اس دی هم عملکردی مشابه با حافظه‌های همرده‌ش داره. اما برای تست‌های بهتر و دقیق‌تر، باید تیم بنچفا این حافظه‌ها رو زیر تست قرار بده.

نظر شما در مورد این حافظه چیه؟ تاحالا محصولی از کوسیر داشتید؟ حاضرید برای MP600 GS  چقدر هزینه کنید؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×