محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

انویدیا در مراسم GTC 2023 از پردازنده‌های لپ‌تاپی و پردازنده RTX 4000 SFF ADA رونمایی کرد

NVIDIA سری جدیدی از GPU‌های حرفه‌ای Ada Lovelace RTX رو معرفی کرد که برای لپ‌تاپ‌ها و ورک‌استیشن‌های کوچک طراحی شدن. این پردازنده‌های گرافیکی جدید، نسخه‌های پیشرفته‌تری از سری GeForce هستن. پردازنده‌های گرافیکی کارشناسان داده و افراد متخصصی رو هدف قرار میدن که برای پردازش کارهای سنگین و فشرده به پردازنده‌های گرافیکی با کارایی بالا نیاز دارن.

RTX Ada نام رمز سری پردازنده‌های گرافیکی ورک استیشن انویدیاست. طی مراسم GTC 2023، انویدیا از این سری پردازنده‌های خودش رونمایی کرد. کارت گرافیک انویدیا RTX 4000 ADA SFF به ۱۹۲ هسته تنسور و ۶۱۴۴ هسته CUDA و ۴۸ هسته RT مجهز شده. این کارت گرافیک به هیچ کانکتور برق خارجی نیاز نداره چون TDP اون روی ۷۰ وات تنظیم شده. از نظر مشخصات حافظه این کارت همم، RTX 4000 ADA SFF 20 گیگابایت حافظه GDDR6 در یک رابط ۱۶۰ بیتی با ساعت حافظه ۱۶ گیگابیت‌برثانیه داره. مشخصات این کارت مشخص می‌کنه که این پردازنده گرافیکی مبتنی بر AD104ئه و در نهایت طبق گفته انویدیا، این پردازنده با قیمت ۱،۲۵۰ دلار در دسترس قرار می‌گیره.

پردازنده Ada Lovelace RTX Mobile

پردازنده Ada Lovelace RTX Mobile

پردازنده‌های گرافیکی لپ‌تاپ RTX از پنج مدل مختلف تشکیل شدن، از مدل‌های RTX 2000 تا RTX 5000 که هدف اون‌ها پردازنده‌های سطح پایه، میان‌رده و پرچمداره. هر پنج‌تای این تراشه‌های حرفه‌ای با سری GeForce RTX 40 خودشون تفاوت دارن. چون ویژگی‌های مربوط به سطح ورک استیشین از جمله پشتیبانی ECC، ظرفیت حافظه بزرگ‌تر و ویژگی های انحصاری NVIDIA که در GPU‌های GeForce مانند درایورهای سازمانی NVIDIA RTX موجود نیستن توی این پردازنده‌ها وجود داره.

با شروع از مدل پایه، RTX 2000 دارای ۲۵۶۰ هسته CUDA و ۲۰ هسته RT و ۸۰ هسته Tensor، رتبه‌بندی TGP تا ۹۵ وات و ظرفیت حافظه ۶ گیگابایت با پهنای باند ۱۶۸ گیگابایت‌برثانیه است. RTX 3000 یک پله بالاتر محسوب میشه و دارای ۳۰۷۲ هسته CUDA و ۲۴ هسته RT و ۹۶ هسته Tensor، تا ۱۴۰ وات TGP و ۸ گیگابایت حافظه با پهنای باند ۲۵۶ گیگابایت‌برثانیه‌ست.

RTX 3500 دقیقاً در وسط این مجموعه قرار داره و دارای ۵۱۲۰ هسته CUDA و ۴۰ هسته RT و ۱۶۰ هسته Tensor میشه که با حداکثر ۱۴۰ وات TGP و ۱۲ گیگابایت حافظه با پهنای باند ۴۳۲ گیگابایت بر ثانیه کار می‌کنه. RTX 4000 دارای ۷۴۲۴ هسته CUDA و ۵۸ هسته RT و ۲۳۲ هسته Tensor، امتیاز TGP تا ۱۷۵ وات و ظرفیت حافظه ۱۲ گیگابایت با پهنای باند ۴۳۲ گیگابایت‌برثانیه‌ست.

RTX 5000 با ۹۷۲۸ هسته CUDA و ۷۶ هسته RT و ۳۰۴ هسته Tensor، حداکثر امتیاز TGP 175 وات و ۱۶ گیگابایت حافظه با ۵۷۶ گیگابایت بر ثانیه، پرچمدار این سری به حساب میاد. NVIDIA به سرعت کلاک GPU اشاره‌ای نکرده، اما ما فکر می‌کنیم که تصمیم‌گیری در این مورد رو به تولیدکننده‌های لپ‌تاپ واگذار می‌کنه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×