محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

احتمالاً پردازنده‌های Threadripper 7000 TR5 نیمه دوم ۲۰۲۳ عرضه می‌شوند

اخبار جدید نشون میده که شرکت AMD قراره پردازنده‌های جدید خودشو به نام Ryzen Threadripper 7000 TR5 به بازار بیاره. یکی از مدیراش شرکت ایسوس در چین تأیید کرده که این خبر درسته. پردازنده‌های Threadripper 5000 شرکت AMD خیلی موفق بودن و هیچ رقیبی تو این بازار نداشتن. اما یه ماه پیش شرکت اینتل پردازنده‌های Sapphie Rapids رو عرضه کرد و باعث شد که بازار پردازنده‌های HEDT کلی تغییر کنه. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.

پردازنده‌های Threadripper 7000 TR5 نیمه دوم 2023 عرضه می‌شوند

پردازنده‌های Ryzen Threadripper 5000 Zen3 شرکت AMD هنوزم بهترین و قوی‌ترین پردازنده‌های خودشونن. حتی پردازنده‌های Sapphire Rapids هم نمی‌تونن با این قدرت پردازشی رقابت کنن. اما مشکل اینجاست که پلتفرم Sapphire Rapids به‌روز و پیشرفته‌تریه و از فناوری‌های جدیدی مثل حافظه‌های DDR5 و رابط PCIe 5.0 استفاده می‌کنه. درحالیکه پلتفرم‌های HEDT فعلی AMD، یعنی پلتفرم‌های WRX40 و WRX80 با سوکت TR4، قدیمی شدن و با مشکلاتی روبرو هستن. پس تیم قرمز باید به سرعت به به‌روزرسانی و استفاده از فناوری‌های جدید برای پلتفرم خود فکر کنه.

به نظر می‌رسه که AMD قصد داره تا نیمه دوم سال ۲۰۲۳، پلتفرم TR5 جدید رو به بازار عرضه کنه. این خبر توسط Tony Yu، یکی از مدیران ارشد شرکت ایسوس، در یه ویدئوی جدید که روی سایت Bilibili منتشر شده، اعلام شده. این ویدئو به نمایش قابلیت‌ها و پتانسیل‌های پلتفرم Sapphire Rapids WS اینتل می‌پردازه. TR5 به نوعی جایگزین پلتفرم فعلی TR4 شرکت AMD هست.

اوکی، مشکل اینجاست که AMD دیگه نمی‌تونه از سوکت TR4 برای پردازنده‌های جدید استفاده کنه. پردازنده‌های Zen 4 با این سوکت سازگار نیستن. بنابراین، شرکت AMD برای پردازنده‌های Threadripper 7000 نیاز به سوکت جدید TR5 داره.

سوکت SP5 هم برای پردازنده‌های EPYC Genoa در دسترسه، ولی برای پلتفرم‌های سرور و ورک‌استیشن مناسبه و نمی‌تونه سوکت TR4 رو جایگزین کنه.

به هر حال، پردازنده‌های Threadripper 7000 Storm Peak شرکت AMD هم‌ مثل پردازنده‌های Sapphire Rapids WS اینتل، به دو دسته ورک‌استیشن و HEDT تقسیم می‌شن.

توی مورد پردازنده‌های جدید Threadripper 7000، دو نوع پردازنده با نام HEDT و ورک‌استیشن Pro ارائه می‌شه. پردازنده‌های HEDT، حداکثر ۶۴ اسلات PCIe 5.0 و چهار کانال حافظه DDR5 رو پشتیبانی می‌کنن و پردازنده‌های ورک‌استیشن Pro هم تا ۱۲۸ اسلات PCIe 5.0 و هشت کانال حافظه DDR5 دارن. هنوز جزئیاتی مثل تعداد هسته‌ها و توان حرارتی این پردازنده‌ها منتشر نشده، ولی فکر می‌کنن با پردازنده‌های Xeon W-2400 / W-3400 شرکت اینتل رقابت خواهند کرد.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×