محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

پلتفرم cuLitho شرکت انویدیا، سرعت ساخت پردازنده را ۴۰ برابر افزایش داد!

توی مراسم GTC 2023، انویدیا یه نرم‌افزار جدید به اسم cuLitho رو معرفی کرده که می‌تونه به طراحی و ساخت تراشه کمک کنه و سرعتش رو تا ۴۰ برابر بیشتر کنه. با استفاده از cuLitho، سرعت ساخت قطعات مهم فرایند تراشه‌سازی (Photomask) که چند هفته طول می‌کشه رو به هشت ساعت کاهش می‌ده. با ادامه این خبر با بنچفا همراه باشید.

این نرم‌افزار جدید انویدیا باعث حذف یه گلوگاه مهم در فرایند تولید پردازنده میشه. انویدیا میگه که cuLitho روی ۵۰۰ سیستم DGX H100 با چهار هزار پردازنده‌ گرافیکی Hopper اجرا شده و باعث میشه با ۴۰ برابر سرعت بیشتر و ۹ برابر مصرف کمتر انرژی به طراحی پردازنده بپردازند.

با استفاده از پلتفرم cuLitho میشه یه چیز به نام Photomask رو در هشت ساعت تولید کرد، در عوض اگه از روش قدیمی استفاده کنید باید چند هفته صبر کنید. شرکت های بزرگی مثل TSMC، ASML و Synopsys با انویدیا همکاری کردن تا با استفاده از این پلتفرم، تولید تراشه ها رو با تراکم بیشتر ترانزیستور، لیتوگرافی هوش مصنوعی و بازدهی بیشتر ادامه بدن.

دانشمندان انویدیا الگوریتم های جدیدی ساختن که باهاشون میشه پردازش های پیچیده لیتوگرافی رو روی پردازنده های گرافیکی به صورت همزمان اجرا کرد. این الگوریتم ها در قالب نرم افزار cuLitho ارائه میشن.

نرم افزار cuLitho شرکت انویدیا، سرعت ساخت پردازنده را 40 برابر افزایش داد!

توی این متن از تولید تراشه‌های پر قدرت صحبت شده. برای ساخت این تراشه‌ها از یه چیزی به اسم فتومسک استفاده می‌شه. این فتومسک یه تکه کوارتز شفافه که روش یه الگوی خاص حک شده و ازش برای ساخت تراشه‌های سه‌بعدی استفاده می‌شه. برای ساخت تراشه‌های مختلف، باید توی فتومسک‌ها نور تابیده بشه که باعث ساخت ساختارهای مختلف تراشه می‌شه. البته هر تراشه‌ی مختلف نیاز به تعداد مختلفی فتومسک داره، مثلا ساخت یه تراشه H100 نیاز به ۸۹ فتومسک داره.

در کل برای ساخت تراشه‌های پر قدرت باید از یه سری پردازش‌های پیچیده استفاده کرد که می‌تونن فقط با سرورهای قدرتمند انجام بشن. با این حال، ساخت هر فتومسک هفته‌ها طول می‌کشه و به میزان پیچیدگی تراشه‌ها بستگی داره. مثلا ساخت یه Photomask برای اینتل حدود ۵ روز طول می‌کشه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×