محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار تکنولوژی

FSR 3 معرفی شد! تکرار موفقیت فریم جنریشن انویدیا؟

سال ۲۰۱۹ بود که انویدیا از تکنولوژی DLSS رونمایی کرد. این تکنولوژی که Deep learning super sampling نام داره، مجموعه‌ای از الگوریتم‌های قدرت‌گرفته از هوش مصنوعیه که همزمان با نمایش تصاویر به شما، اون تصاویر رو آپسکیل می‌کنن تا کیفیتی بالاتر و فریم‌ریت بیشتری به شما ارائه بدن.

بعد از انویدیا، در سال ۲۰۲۱ ای ام دی هم از روش خودش برای آپسکیل بازی‌ها یعنی FSR رونمایی کرد. برعکس DLSS که از هوش مصنوعی برای آپسکیل تصاویر استفاده می‌کنه، FSR تنها از الگوریتم‌های تعریف شده استفاده می‌کنه. این باعث شد که FSR در ابتدای عرضه چنگی به دل نزنه، البته عرضه DLSS هم همینطور بود.

حالت‌های مختلف تنظیم FSR در بازی GodFall

همچنین FSR یک ابزار اپن سورسه و تمام کارت‌ها از تمام شرکت‌ها و عرضه‌کننده‌ها تا زمانی که بازی از اون‌ها ساپورت کنه، می‌تونن از اون بهره ببرن. اپن سورس بودن به توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویس‌ها اجازه میده راحت‌تر و سریع‌تر با این ابزار کار کنن که در نهایت باعث شد FSR بدون استفاده از هوش مصنوعی و هسته‌های Tensor عملکردی در حد DLSS داشته باشه.

اما سال ۲۰۲۲ انویدیا با عرضه DLSS 3 و فریم جنریشن، نشون داد که چقدر این تکنولوژی از FSR جلوتره و اینکه AMD راه زیادی داره تا به اینجا برسه، تازه اگه برسه! فریم جنریشن یا تولید فریم، در بین هر چند فریم از فریم‌های رندر شده بازی، یک فریم تولیدشده مصنوعی قرار میده. این کار، باعث میشه با فشار پایین‌تر به کارت گرافیک، شاهد دو یا سه برابر شدن تعداد فریم در بازی‌ها باشیم. کیفیت فریم‌های مصنوعی عموما خوب بود، اما در ابتدای عرضه، مشکلاتی مثل ناپایدار بودن فریم‌ها و جزئیات اشتباه در تصاویر در اون وجود داشت که مثل تمام ورژن‌های DLSS و حتی FSR، در طول زمان بهبود پیدا کرد و بهتر شد.

افزایش فریم‌ریت چشمگیر بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ با استفاده از فریم جنریشن!

حالا هفته پیش AMD در مراسم FidelityFX Super Resolution (که نام کامل FSRعه!) جزئیات بیشتری از نسخه سوم FSR در اختیار ما گذاشت. طبق گفته این شرکت، FSR 3 می‌تونه تا دو برابر فریم‌ریت بیشتری نسبت به FSR 2 ارائه بده. اون‌ها گفتن با استفاده از روش الحاق فریم، می‌تونن همین الان این فریم‌ریت رو به نمایش بذارن، اما محدودیت‌ها و چالش‌هایی وجود داره که باید پشت سر بذارن تا این تکنولوژی رو آماده و بدون مشکل ارائه بدن. AMD هیچ صحبتی درمورد زمان عرضه این تکنولوژی نکرد و باید منتظر خبرهای بعدی درمورد این تکنولوژی باشیم.

اسلاید ارائه شده از AMD برای FSR 3 – ترجمه شده توسط بنچفا

اگه FSR 3 مثل نسخه‌های قبلی این تکنولوژی اپن سورس باشه و همچنان دستگاه‌های بیشتری رو از DLSS پشتیبانی کنه (DLSS فریم جنریشن تنها روی کارت‌های سری ۴۰ انویدیا قابل استفاده‌ست!) و کیفیت تصویر خوبی ارائه بده، میشه گفت که AMD موفق شده انویدیا رو در جنگ آپسکیل شکست بده! البته این برنده این جنگ، کاربران هستن که در هر صورت، فریم‌ریت و عملکرد بهتری از بازی‌ها می‌بینن.

نظر شما درمورد این تکنولوژی چیه؟ شما از DLSS یا FSR استفاده می‌کنید؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×