محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

حافظه رم ارزون شده و ارزون‌تر هم خواهد شد!

قیمت رم کامپیوتر افت بیشتری خواهد داشت

تا همین چند وقت پیش قطعات کامپیوتر قیمت بالایی داشتن، اما مدتیه که به‌خاطر کم شدن تقاضای این قطعات، قیمت اون‌ها هم افت داشته. رم کامپیوتر هم در چند ماه اخیر افت قیمت شدیدی رو تجربه کرده، اما گویا این ارزونی‌ها ادامه داره و رم قراره ارزون‌تر هم بشه. تا آخر این مقاله با بنچفا همراه باشید.

طبق گزارش‌ها، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ قیمت حافظه رم حدود ۲۰ درصد کاهش داشته. این کاهش قیمت برای تمام حافظه‌های رم بوده، کامپیوتر، سرور، موبایل و حتی کارت‌های گرافیک. همین گزارش‌ها، نشون میدن در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، که داریم واردش میشیم، قراره این کاهش قیمت‌ها ادامه داشته باشه و شاهد ۱۵ درصد افت قیمت دیگه برای حافظه رم در تمام بازارها باشیم.

گزارشی که از قیمت حافظه رم توسط TrendForce انجام شده
گزارشی که از قیمت حافظه رم توسط TrendForce انجام شده

با اینکه تولیدکننده‌ها رم کمتری تولید می‌کنن تا ضرر نبینن، اما همچنان انبارهاشون پره و باید برای خالی کردن اون، قیمت‌هاشون رو پایین بیارن تا آسیب بیشتری نبینن. بخش حافظه رم موبایل چون که به سفارش تولیدکننده‌های گوشی موبایل رم تولید می‌کردن، ضرر زیادی رو متحمل نشدن چون اگه سفارشی نداشته باشن، رمی تولید نمی‌کنن.

با وجود راه افتادن هوش مصنوعی‌ها و نیازشون به کارت گرافیک، باز هم می‌بینیم که قیمت رم کارت‌گرافیک هم قراره کاهش داشته باشه. این کاهش قیمت رم ممکنه باعث کاهش قیمت کارت گرافیک هم بشه، اما در هر حال قیمت کارت گرافیک در چند ماه اخیر به خاطر پر بودن بازار، کاهش قیمتی جزئی رو تجربه کرده و احتمالا شرکت‌ها قیمت‌هاشون رو از اینی که هست پایین‌تر نمیارن.

پردازنده گرافیکی GP102 انویدیا، که در کارت Titan X Pascal استفاده شد، محصور شده توسط 12 ماژول حافظه رم
پردازنده گرافیکی GP102 انویدیا، که در کارت Titan X Pascal استفاده شد، محصور شده توسط ۱۲ ماژول رم

این خبر خیلی خوبی برای کاربرانه. قیمت رم و SSD برای کامپیوترها کاهش پیدا کرده و حالا می‌تونیم با قیمت پایین‌تری یه سیستم سریع و قدرتمند تهیه کنیم. حافظه رم موبایل هم کاهش قیمت پیدا کرده و احتمالا تا چند وقت دیگه قیمت موبایل‌های میان‌رده هم کاهش پیدا می‌کنه. البته شرکت ARM اعلام کرده بود که قراره افزایش قیمت داشته باشه، باید ببینیم این همه تغییرات قیمتی چه نتایجی برای مصرف‌کننده‌ها به دنبال داره.

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×