محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار تکنولوژی

انویدیا: «رمزارزها هیچ فایده‌ای برای جامعه ندارند»

تغییر مواضع بزرگ‌ترین شرکت حوزه ارز دیجیتال!

بازار ارز دیجیتال، درآمد زیادی برای شرکت انویدیا داشت، تا جایی که بخش زیادی از کارت‌های سری ۳۰ این شرکت سر از بازار ارز دیجیتال در آورد و یکی از دلایل اصلی کمبود کارت‌گرافیک در بازار بود. اما حالا یکی از مدیران ارشد انویدیا، در مصاحبه‌ای گفته که «ارزهای دیجیتال هیچ سودی برای جامعه ندارن، اما هوش‌مصنوعی داره».

مدیر ارشد فناوی انویدیا، مایکل کاگان، در این مصاحبه گفته که کارت‌های گرافیک این شرکت باید برای توسعه هوش‌مصنوعی‌های کاربردی استفاده بشه، نه چیزی بی‌فایده مثل ارز دیجیتال!

«استخراج کریپتو به پردازش‌های موازی احتیاج داره، که کارت‌های ما در اون بهترین هستن. مردم کلی از کارت‌های ما رو خریدن تا برای این کار استفاده کنن و در نهایت همه‌ش نابود شد، چون ارز دیجیتال هیچ فایده‌ای برای جامعه نداره، اما هوش مصنوعی داره.

تعداد زیادی کارت بی‌گناه GTX TITAN X، که درحال استفاده در یک ریگ ماینینگ هستن.
تعداد زیادی کارت بی‌گناه GTX TITAN X، که درحال استفاده در یک ریگ ماینینگ هستن.

به ChatGPT نگاه کنید. با این هوش‌مصنوعی فوق‌العاده هرکسی می‌تونه برنامه و کد خودش رو خلق کنه، و شما فقط لازمه که بهش بگید چیکار باید بکنه. و اگه نتیجه چیزی که خواستید نبود، تنها کافیه بهش بگید «یه چیز دیگه می‌خوام.

من هیچوقت باور نداشتم که ارز دیجیتال برای بشریت سود داره و به درد می‌خوره. مردم کارای عجیبی انجام میدن، اما وقتی محصولات شما رو می‌خرن، شما محصولات رو بهشون می‌فروشید، اما به این معنا نیست که از اون کارشون حمایت می‌کنید.»

دیدن این انتقاد سنگین از سمت یکی از مدیران ارشد انویدیا خیلی جالبه! بخش زیادی از سود انویدیا در سال‌های اخیر از فروش کارت‌های گرافیک به ماینرهای ارز دیجیتاله، تا جایی که در پی سقوط کریپتو در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ سهام این شرکت افت زیادی رو تجربه کرد. انویدیا حتی یک سری پردازنده گرافیکی با هدف استفاده برای ماینینگ تولید کرد! پارسال هم انویدیا به‌خاطر تلاش در جعل درآمد خودش از ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۸ جریمه شد.

در سال ۲۰۲۱ که کمبود سیلیکون مشکلی بزرگ شده بود، انویدیا تلاش کرد با عرضه مدل LHR کارت‌هاش که عملکرد خوبی در ماینینگ نداشتن از بازار ارز دیجیتال فاصله بگیره، اما موفق نبود و نهایتا پایان ماین اتریوم بود که به این اتفاق پایان داد.

چیزی که عجیبه، ستایش مدل ChatGPT توسط انویدیاست. حرف‌های مایکل کاگان جوریه که انگار انویدیا این هوش‌مصنوعی رو طراحی کرده! البته این مدل روی سوپرکامپیوتر مایکروسافت ساخته شده، که از هزاران کارت‌گرافیک انویدیا بهره می‌بره. پس عجیب نیست که انویدیا خودش رو در طراحی این هوش‌مصنوعی شگفت انگیز و ترسناک تحسین کنه!

شما چی فکر می‌کنید؟ آیا این جبهه‌گیری انویدیا دلیل خاصی داره یا واقعا فقط از ارز دیجیتال بدشون میاد؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×