بررسیکیس

بررسی کیس کولرمستر Cooler Master H500M: گران، اما عالی

کیس کولرمستر H500M یکی از کیس‌ها پرفروش و خوش‌قیمت بازاره که افراد زیادی مایل به تهیه اون هستن. دلیل این، ویژگی‌های خوبیه که کولرمستر در این کیس قرار داده. توی این مطلب از وب‌سایت بنچفا قصد داریم به بررسی کیس کولرمستر H500M بپردازیم. تا آخر این مطلب با من همراه باشید.

ویژگی‌ها و مشخصات کیس کولر مستر H500M

کیس کولرمستر H500M با ویژگی‌های متنوع، متریال باکیفیت و عملکرد حرارتی و صوتی خوب، دلایل زیادی به کاربر میده که اون رو انتخاب کنه. این قابلیت‌ها این کیس رو برای نصب انواع مختلف قطعات، آسون کرده و برای افرادی با بودجه متوسط، کیس خیلی خوبی محسوب میشه.

با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌ها برای فروش بیشتر و جلب توجه کاربر با همدیگه رقابت می‌کنن، به نظر می‌رسه که حالا توی سال ۲۰۲۳ هیچ برندی وجود نداره که یک کیس با کیفیت بالا با همه ویژگی‌های مدرن رو توی خط تولیدش نداشته باشه، از جمله صفحات شیشه‌ای، نورپردازی RGB قابل تنظیم، پورت‌های USB Type-C و انواع خنک کننده مایع. یکی از شرکت‌هایی که در رقابت برای جلب توجه شماست، کولرمستره. کولرمستر یکی از برندهای شناخته شده در زمینه تولید کیس و قطعات دیگه‌ کامپیوتر به حساب میاد.

کیس کولرمستر MasterCase H500M با قیمت ۱۹۹ دلار شبیه MasterCase H500P به نظر می‌رسه. اما با مشاهده‌ی دقیق‌تر، می‌تونیم تفاوت‌های ظریف طراحی رو ببینیم. این کیس بدون شک برای گیمرهایی طراحی شده که علاقه دارن یه سیستم جذاب با ظاهر گیمرپسند داشته باشن.

Mid-Tower ATXType
Mini-ITX, Micro-ATX, ATX (E-ATX support up to 12 x 10.7 inches)Motherboard Support
۲۱.۵ x 9.8 x 21.4 inches (546 x 248 x 544mm)Dimensions (HxWxD)
۱.۵ + ۱.۵ inches (76.2mm)Space Above Motherboard
۱۶.۲ inches (412mm)Card Length
۷.۵ inches (190mm)CPU Cooler Height
Standard ATX PS2-Style PSUPower Supply Format
۳۱.۱ lbs (14.1kg)Weight
External Bays
۲x 3.5 inches6x 2.6 inchesInternal Bays
۷ + ۲ عمودیCard Slots
۴x USB 3.01x USB Type-C (Gen 2), audio/mic jacks, RGB switchPorts/Jacks
Tempered-glass side panels, included RGB / fan controllerOther
۲x 200mm ARGB fansFront Fans
۱x 140mmRear Fans
Top Fans
Bottom Fans
Dampening
Side Fans
یک سالWarranty

ظاهر و ساختار کیس کولر مستر MasterCase H500M

این کیس از جنس فولاد و پلاستیک ساخته شده و رنگ اون سیاهه. ابعاد این کیس ۵۴۶×۲۴۸×۵۴۴ میلی‌متر (طول، عرض و ارتفاع) و وزن اون هم ۱۴ کیلوگرمه. طراحی این کیس به‌شکلی نوآورانه‌ست و کمی تغییر نسبت به طراحی crossbar صنعتی در MasterCase H500 و H500P دیده میشه و به‌صورت کلی و ظاهری شبیه به خطوط کیس‌های پانزر شرکت Cougar داره.

طراحی جدید کیس کولر مستر MasterCase H500M شامل ساختاری باریکه که دارای سوراخ‌های بزرگ تهویه در امتداد دو طرف پنل‌های جلو و بالا با مش دو لایه‌ای فلزی سیاه (یک فلز خام با سوراخ‌های کوچک، پشت آن یک صفحه فلزی نازک) میشه که در چهارچوب جاسازی شده. این سوراخ‌های ورود هوا مسیری رو برای جذب هوای تازه به داخل کیس فراهم می‌کنن.

فضای بین پنل بالایی و پنل جلوی کیس با زاویه ۴۵ درجه شیب داده شده. این بخش چهار پورت USB 3.0 و یک پورت USB 3.1، جک‌های هدفون و میکروفون، LED فعالیت هارد دیسک و دکمه ریست و روشن و خاموش داره. دکمه ریست همچنین می‌تونه برای کنترل دستی عملکرد نورپردازی RGB هم استفاده بشه. توجه داشته باشید که اگر قصد دارید تمام چهار پورت USB 3.0 رو استفاده کنید، باید از یک مادربرد با دو هدر ۳.۰ یا کابل تقسیم کننده ۲۰ پین استفاده کنید.

در پیکربندی پیش‌فرض کیس کولر مستر MasterCase H500M، نمای جلویی با یک پنل مرکزی از همان مش فلزی دو لایه‌ای سیاه‌رنگ که در پنل‌های جلو و بالا تعبیه شده، ارائه می‌شه. کولرمستر همچنین یک پنل جلویی شیشه‌ای مقاوم نیز برای این شاسی طراحی کرده. تغییر قسمت مرکزی نیازمند برداشتن هشت پیچ میشه و یک فرایند ساده داره.

پشت پنل جلویی مش شما دو فن بزرگ ۲۰۰ میلی‌متری RGB روشن شده رو می‌بینید. طراحی پنل جلویی نیازمند برداشتن هر دو پنل جانبی شیشه‌ای میشه تا به بخش‌هایی که پنل جلویی رو در محل خودشون نگه می‌دارن دسترسی پیدا کنه.

پنل‌های جانبی شیشه‌ای با پوشش کامل و کمی تیره با استفاده از یک مکانیزم قفل با سری خطی در وسط لبه بالایی نگه داشته می‌شن. چرخوندم قفل به جهت عقربه‌های ساعت، پنل را از قاب آزاد می‌کنه. یک لبه فلزی در پایین پنل، پنل را در محل خودش نگه می‌داره و کمک می‌کنه تا شیشه در برابر سقوط تصادفی محافظت بشه.

در پشت کیس کولر مستر H500M، شما هفت شیار کارت‌ گرافیک استاندارد (به‌علاوه دو شیار عمودی برای نصب کارت‌گرافیک)، یک فضای مشخص برای منبع تغذیه در پایین و همچنین یک محل نصب برای فن خروجی می‌بینید که هم ۱۲۰ میلی‌متری و هم ۱۴۰ میلی‌متری رو پشتیبانی می‌کنه. این یکی از ویژگی‌های مثبت این کیس به‌حساب میاد. محل نصب فن خروجی با سوراخ‌هایی مناسب پیچ، تجهیز شده که به شما اجازه می‌ده موقعیت فن رو برای تنظیم جریان هوا یا فضای مورد نیاز برای اجزای سیستم به‌راحتی تنظیم کنید. یک فیلتر پلاستیکی بزرگ شبکه‌ای که فن منبع تغذیه رو پوشش می‌ده هم از پشت قاب قابل جدا شدنه. در نهایت هم چهار پایه بزرگ مستطیل شکل با پوشش لاستیکی، کیس را بیش از ۰.۵ اینچ از زمین بالاتر نگه می‌‌داره.

سیستم فیلتراسیون فن در کیس کولرمتسر H500M ساده ولی بسیار موثره. مش سیاه دو لایه‌ای که قبلاً بهش اشاره شد، محل نصب فن در بخش جلو و بالای قاب رو فیلتر می‌کنه. تمیز کردن و نگهداری این بخش بهتره که با جدا کردن کل پنل انجام داده بشه. فیلتر نایلونی بزرگ و قابل جدا شدن، محل باز شدن برای فن پاور، رو پوشش می‌ده که البته شما می‌تونید این فیلتر رو از پشت قاب جدا کنید.

نصب سخت افزار در کیس کولرمستر MasterCase H500M

از لوازم لوازم جانبی کیس کولرمستر H500M میشه به پیچ‌های مختلف، بست‌های پلاستیکی، یک کابل تمدید RGB و یک دستمال پاک‌کن برای صفحات کناری شیشه‌ای اشاره کرد. در جعبه همچنین یک دفترچه راهنما هم قرار داره. با اینکه می‌دونم عمراً اونو بخونید ولی بد نیست یک نگاهی بهش بندازید.

درون این کیس، تقریباً شبیه به H500P Mesh Whiteـه، البته با چند ارتقاء. هفت اسلات توسعه (با دو شیار عمودی) به کاربران امکان نصب کارت‌های گرافیکی بلند تا ۴۱۲ میلی‌مترو در حتی در پیکربندی‌های چند گرافیکی می‌ده. شیارهای عمودی VGA GPU به کاربران اجازه می‌دن که با نصب کابل riser PCIe x16، کارت گرافیک خودشون رو به‌صورت عمودی نصب کنن. البته باید بدونید که کابل riser به صورت جداگونه فروخته می‌شه.

اگرچه برگه مشخصات یک محدودیت ۲۰۰ میلی‌متری رو برای نصب پاور اعلام کرده، اما یک منبع تغذیه با طول تا ۲۲۰ میلی‌متر هم بدون هیچ مشکلی نصب میشه. همچنین شما می‌تونید از خنک کننده CPU تا ارتفاع ۱۹۰ میلی‌متر استفاده کنید.

در صفحه‌ی مادربرد این کیس هفت سوراخ عبور کابل برای مدیریت کابل‌ها وجود داره: سه عدد بزرگ و دو عدد کوچک با لبه‌های فلزی بازشده در بالای صفحه‌ی مادربرد و دو عدد دیگر در بالای پوشش تونل منبع تغذیه.

این مدل از کیس کولرمستر H500M با چندین پوشش جدا شونده برای کابل‌ها ارائه شده که این امکان رو به شما می‌ده تا محیطی پشت پنل مادربرد داشته باشید که خیلی ترومیز باشه. این یک ویژگی خیلی خوبه چون برخلاف مدل H500P Mesh White، این طرح از یک پنل جانبی شیشه‌ای هم برخورداره.

برای مدیریت کابل‌ها، علاوه بر طراحی خاص کابینت، محفظه داخلی کابینت نیز با برخی قطعات جداشدنی مجهز شده که به شما اجازه می‌ده تا تمام کابل‌ها رو به‌طور منظم و تمیز جایگذاری کنید. با این حال، برای استفاده از قطعات جداشدنی، باید به طور دقیقی برنامه‌ریزی و مسیریابی کابل‌ها رو انجام بدید. حتماً قبل از اسمبل باید این موردهارو مشخص کنید.

دو محل نصب برای هارددیسک‌های ۳.۵ اینچی در زیر تونل تامین برق دو قطعه‌ای، نزدیک‌تر به جلوی کیس قرار دارن. به علاوه، می‌تونید تا شش هارددیسک ۲.۵ اینچی رو روی تونل تامین برق، پشت پنل مادربرد و روی نوار پوشش کابل بالای پشتیبانی‌کننده GPU نصب کنید.

این کیس دو فن ورودی ۲۰۰ میلی‌متری در جلوی کیس و یک فن خروجی ۱۴۰ میلی‌متری در نزدیکی منطقه سوکت CPU داره. این ترکیب فن‌ها تقریباً برای حتی بالاترین سیستم‌هایی که نیاز به جریان هوای قوی دارن جواب میده.

اما کسایی که دوست دارن حتماً از سی‌پی‌یو کولرها برای خنک نگه داشتن پردازنده‌شون استفاده کنن می‌تونن در این کیس رادیاتورها و سیستم خنک کننده‌های All-in-One با اندازه ۳۶۰ میلی‌متر رو در بخش بالا و جلوی کیس نصب کنن. محل نصب در جلوی کیس هم برای برای نصب خنک کننده و رادیاتور وجود داره.

در این کیس، بالای مادربرد ۳۹ میلی‌متر برای نصب رادیاتورها و سیستم‌های خنک‌کننده فضا هست. همچنین، در قسمت عقب کیس، محل فن خروجی در نزدیکی منطقه سوکت CPU از نوع ۱۲۰ / ۱۴۰ میلی‌متر برای نصب رادیاتورها و سیستم‌های خنک‌کننده با تنظیمات یک یا دو فن در دسترسه.

جمع‌بندی نویسنده

رسیدیم به آخر بررسی کیس کولرمستر H500M. این محصول کولرمستر یکی از پرفروش‌ترین مدل‌ها بوده. به همین دلیل کولرمستر حدودا ۷ بار اونو ریدیزاین کرده. ما هم سعی می‌کنیم به‌زودی بررسی مدل‌های دیگه این کیس رو براتون قرار بدیم. پبه‌طور کلی میشه گفت این کیس می‌تونه انتظارهاتون رو از یک کیس گیمینگ میان‌رده کاملاً برطرف کنه. چون با مشخصات و ویژگی‌هایی که داره چیز زیادی از کیس‌های خیلی گرون و خفن کم نداره. درسته که الان اگر قیمت دلاری این محصول رو به تومن تبدیل کنیم، با عدد زیادی روبهرو می‌شیم اما با این حال نسبت به قیمت، می‌تونه انتخاب خیلی خوبه باشه. در آخر همن همیشه انتخاب با شماست و بودجه و سلیقه تصمیم نهایی رو می‌گیرن. فعلا

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۲ نظر

  1. من این کیس رو دارم . مدیریت کابلش خیلی خوبه . ظاهر عالی . ایر فلو بسیار خوب مخصوصا اگر پنل جلویی رو مش بندازی . یک مقدار وزنش زیاده . و ای کاش کولرمستر فن پشتی رو هم ار جی بی مینداخت چون فن ۱۴۰ ار جی بی به سختی پیدا میشه

    1. سلام معین جان، بله کاملا موافقم، فن ۱۴۰ از نوع ARGB خیلی سخت گیر میاد. چند تا مورد محدود هست برای خرید، من SL140 از LIAN Li رو پیشنهاد میکنم. آخرین بار که چک کردم پک دوتاییش موجود بود تو بازار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×