بررسیکارت گرافیک

مقایسه پردازنده Ryzen 5 7600 با Ryzen 5 ۵۶۰۰

راستش پردازنده‌های AMD Ryzen 5 7600 و Ryzen 5 5600 در دو کلاس محصول با قیمت‌های متفاوت هستن و بر خلاف نسل‌های قبلی، یکی از اون‌ها قرار نیست جایگزین اون یکی بشه. اما در این مطلب می‌خوایم به مقایسه پردازنده Ryzen 5 7600 با Ryzen 5 5600 بپردازیم تا شما به عنوان کاربر بتونید فرق این دو کارت رو با هم متوجه بشید و در نهایت بهترین انتخاب رو داشته باشید. بنابراین در ادامه این مقاله از بنچفا بنچمارک‌های CPU و GPU رو به طور دقیق می‌بینید.

با توجه به داده‌های منتشر شده و قیمت قطعات مختلف می‌دونیم که یک سیستم خوب با پردازنده Ryzen 5 5600 یه مبلغی حدود ۳۶۵ دلار میشه، در حالی که یک تنظیمات مشابه با پردازنده Ryzen 5 7600، با هزینه ۵۶۰ دلار، ۵۳٪ گرون‌تر محاسبه میشه. در همه‌ی بازی‌های آزمایش شده، پردازنده Zen 4 به‌طور میانگین ۳۳٪ سریع‌تر بود که بهبود این پردازنده رو مشخص می‌کنه اما با این حال هزینه‌ی بیشتری در هر فریم داره.

طبیعیه که که برای کسایی که در حال حاضر در پلتفرم AM4 از پردازنده‌ی نسل قدیمی‌تر استفاده می‌کنن یا اگر یک کیت DDR4 با کیفیت خوب دارن که می‌خوان از همون استفاده کنن، پردازنده Ryzen 5600 گزینه‌ بسیار مناسبی برای این افراد به حساب میاد چون که هزینه ارتقاء به‌طور چشمگیری ارزون‌تر میشه.

اما اگه شما دارید از اول یه کامپیوتر جدید جمع و قطعاتو انتخاب می‌کنید و قصد دارید که از پردازنده Ryzen 7600 استفاده کنید باید بدونید که آیا پردازنده Zen 4 جدیدتر و پلتفرم AM5 با قابلیت ارتقای بیشتر، سرمایه‌گذاری مناسب‌تریه؟ احتمالاً آره

برای کسایی که قصد دارن کارت گرافیک‌های جدید مثلاً سری ۴۰ انویدیا یا سری Radeon 7000 تهیه کنن، بله، باید بگیم که ارتقاء به Zen 4 نسبت به Zen 3 ارزش بیشتری داره. اما اگه از GPU‌های نسل قبل استفاده کنید چی؟

در سیستم‌هایی که از GPU‌های قدیمی و کندتر استفاده می‌کنن در بیشتر موارد با محدودیت GPU مواجه می‌شیم تا محدودیت CPU. به همین دلیل تفاوت بین ۵۶۰۰ و ۷۶۰۰ زیاااد مشاهده نمیشه، اما وقتی در آینده یک GPU سریع‌تر استفاده کنید همه‌چیز تغییر می‌کنه. خب دیگه بیاید وارد بنچمارک‌ها بشیم.

بنچمارک‌های مقایسه پردازنده Ryzen 5 7600 با Ryzen 5 5600

اول از همه بازی Watch Dogs: Legion با پیش‌تنظیمات کیفیت بسیار بالا در رزولوشن ۱۰۸۰p رو داریم. این بازی با توجه به نتایج RTX 4090 و پردازنده Ryzen 7600 با ۳۲٪ عملکرد بیشتر از پردازنده ۵۶۰۰، با ۱۴۹ فریم در ثانیه در صدر جدول قرار گرفت.

میزان تفاوت‌ها با استفاده از کارت گرافیک Radeon 6950 XT شبیه بودن، اما نرخ فریم‌ها به دلیل overhead درایور Nvidia که بیشتر توی محدودیت CPU خودی نشون میده، در کل بیشتر بود.

مقایسه کارت گرافیک Ryzen 5 7600 با Ryzen 5 5600

با استفاده از Radeon 6650 XT می‌بینیم که Ryzen 7600 حالا فقط ۱۳٪ سریع‌تر از ۵۶۰۰ عمل می‌کنه که بدون شک هنوز هم مارجین قابل قبولیه، اما پرداخت هزینه بیشتر رو توجیه نمی‌کنه.

نتایج بنچمارک بازی Hitman 3 متفاوت بود. اول با استفاده از کارت گرافیک RTX 4090، می‌بنیم که پردازنده ۷۶۰۰ با ۴۲ درصد سرعت بیشتر نسبت به ۵۶۰۰ پیروزی بزرگی برای پردازنده جدید Zen 4 به‌وجود میاره. اما این مرز برای ۶۹۵۰ XT به ۲۷ درصد کاهش پیدا می‌کنه. با وجود اینکه پردازنده Zen 4 بازهم برنده‌ست، اما با وجود کم‌ترین اشکال درایور در GPU Radeon، ۵۶۰۰ کم‌تر دچار مشکلات پردازشی میشه.

با تغییر به گرافیک Radeon 6650 XT، مرز‌های عملکردی صفر می‌شن و نتایج ۱۰۰ درصد محدود به GPU میشه.

کال آف دیوتی: مدرن وارفار ۲ یکی از بازی‌هاییه که توی اون داشتن حداقل ۲۰۰ فریم در ثانیه مزیت خیلی زیادی محسوب میشه و به عنوان یک بازی شوتر رقابتی، بازیکنان حرفه‌ای بیشتر ترجیح می‌دن تنظیمات کیفیت رو پایین بیارن. چرا؟ نه تنها برای بهبود فریم‌های بازی بلکه بیشتر برای بهبود توانایی بازیکن در شناسایی دشمن.

بنابراین، این بازی یک مثال خوب برای نشون دادن قدرت پردازنده‌ست. توی این بازی پردازنده قوی مثل Ryzen 7600 واقعاً مفیده، چون که نرخ فریم در مقایسه با ۵۶۰۰ با استفاده از GeForce RTX 4090 تا ۴۲٪ بهتر میشه. اگرچه این مارجین با استفاده از ۶۹۵۰ XT به ۲۸٪ کاهش پیدا می‌کنه.

برای بیشتر گیمرها، ۱۹۰ فریم در ثانیه ارائه شده توسط Radeon 6650 XT کافیه و اگه شما در این دسته از گیمرها قرار می‌گیرید، به طور کلی Ryzen 7600 چیزی برای ارائه نداره. اما همونطور که پردازنده گرافیکی ۴۰۹۰ و ۶۹۵۰ XT نشون دادن، برای بخش‌های بیشتر و دشوارتر بازی، ممکنه Ryzen 7600 با یک کارت گرافیک کم توان‌تر نسبت به پردانزده رایزن ۵۶۰۰، عملکرد بهتری ارائه بده.

مزیت بزرگ پردازنده Ryzen 7600 در بازی Spider-Man Remastered اینه که از حافظه DDR5 استفاده می‌کنه. با استفاده از RTX 4090، ۷۶۰۰ با ارائه ۳۵٪ فریم بیشتر از ۵۶۰۰ به ۱۱۱ فریم بر ثانیه می‌رسه. این مارجین با استفاده از پردازنده گرافیکی ۶۹۵۰ XT بسیار نتایح شبیه به همی داشتن و به طور جالبی هر دو CPUهای Ryzen با ۶۹۵۰ XT کمی کندتر عمل کردن.

سپس وقتی این پردازنده با گرافیک Radeon 6650 XT تست شد، نتایج در حد محدودیت GPU بود، با این حال ۷۶۰۰ همچنان تونست که ۸٪ برتری نسبی نسبت به ۵۶۰۰ ارائه بده.

تغییرات سرعت در بازی Shadow of the Tomb Raider بسیار معموله. با استفاده از کارت گرافیک RTX 4090، Ryzen 7600 نسبت به Ryzen 5600، تقریباً ۳۴% سریع‌تر عمل کرد و این اختلاف با ۶۹۵۰ XT به ۲۰% کم شد. چون Ryzen 7600 محدود به کارت گرافیک می‌شد. با استفاده از پردازنده گرافیکی ۶۶۵۰ XT همه سه پردازنده به حداکثر سرعت GPU محدود شدن و در حدود ۱۱۰ فریم در ثانیه، که برای لذت بردن از این بازی کافیه، عمل کردن.

در بازی Cyberpunk 2077، پردازنده Ryzen 7600 با استفاده از کارت گرافیک RTX 4090، تقریباً ۳۵ درصد عملکرد بیشتری نسبت به ۵۶۰۰ داشت که این یک مزیت بزرگ برای پردازنده Zen 4 جدیدتر به‌حساب میاد. با انتخاب جی‌پی‌یو ۶۹۵۰ XT، این میزان کاهش پیدا کرده و به ۱۴ درصد می‌رسه، چونکه کارت گرافیک Radeon عملکرد پردازنده رایزن ۵۶۰۰ رو بهبود می‌بخشه و باعث افزایش ۱۲ درصدی عملکرد اون می‌شه، در حالی که عملکرد ۷۶۰۰ به دلیل محدودیت جی پی یو ۵ درصد کاهش یافته. همونطور که انتظار می‌رفت، با استفاده از پردازنده گرافیکی ۶۶۵۰ XT، همه پردازنده‌ها در حدود ۹۵-۹۶ فریم در ثانیه محدود شدن و دیگه کاملاً به کارت گرافیک محدود شدن.

بازی کیک بازی دیگه‌ست که به شدت محدود میشه به عملکرد پردازنده. به طور کلی، در تمامی حالت‌ها، Ryzen 7600 حدود ۲۶ تا ۲۸ درصد سریع‌تر از ۵۶۰۰ بود، حتی موقع استفاه از گرافیک ۶۶۵۰ XT.

میانگین عملکرد بازی‌ها در مقایسه پردازنده Ryzen 5 7600 با Ryzen 5 5600

با تست پردازنده گرافیکی GeForce RTX 4090 می‌بینیم که میانگین عملکرد Ryzen 7600 نسبت به Ryzen 5600 حدود ۳۵ درصد بیشتره، اما با استفاده از پردازنده گرافیکی Radeon 6950 XT این میزان به ۲۳ درصد کاهش پیدا می‌کنه.

میانگین عملکرد بازی‌ها در مقایسه کارت گرافیک Ryzen 5 7600 با Ryzen 5 5600

با توجه به بازی‌هایی که شدیداً به CPU وابسته هستن، مثل CS:GO و ACC، می‌تونیم ببینیم که Ryzen 7600 با استفاده از Radeon 6650 XT در میانگین ۷٪ سریع‌تر عمل کرده، اما این نوع مزیت کافی نیست تا شما رو به سرمایه‌گذاری در یک پردازنده Zen 4 ترغیب کنه.

جمع‌بندی نویسنده

قطعاً نمیشه ادعا کرد که پردازنده Ryzen 5 7600 نسبت به ۵۶۰۰ قدرتمندتره و همون‌طور که در بیشتر شرایط معمول حداقل ۳۰ درصد بهبود در عملکرد بازی دیدیم، در صورت محدودیت سخت افزاری (CPU Limited) این تفاوت حتی بیشتر از این مقدار هم میشه.

شاید برای دیدن این تفاوت، داشتن یک GPU اکستریم مثل RTX 4090 همیشه لازم نباشه. بهبود عملکرد با تعویض Ryzen 5600 با ۷۶۰۰ در صورت استفاده از کارت گرافیک با قیمتی کمتر هم می‌تونه معقول باشه، اما نمیشه گفت که این بهره‌مندی برای همه در نهایت مفیده.

برای بیشتر صاحبان پردازنده Ryzen 5 5600، ارتقای به پردازنده ۷۶۰۰ کمی بیهوده‌ست. (شایدم بیشتر از کمی). همونطور که قبلا هم گفتیم، هزینه ارتقا به ۷۶۰۰ حداقل ۵۶۰ دلار برای یک مادربرد B650 و یک کیت ۳۲ گیگابایتی حافظه DDR5 مناسب میشه. یک جایگزین بهتر برای صاحبان AM4 که به دنبال رسیدن به عملکردی مثل پردازنده ۷۶۰۰ هستن، پردازنده ۵۸۰۰X3Dـه که در حال حاضر با قیمت ۳۴۰ دلار، تقریباً با یک تخفیف ۴۰٪ نسبت به ارتقای ۷۶۰۰ می‌تونه انتخاب خیلی خوبی باشه. یکمی پیدا کردن پردازنده‌های رایزن توی ایران سخته اما امیدوار باشید چون ارزشش رو داره.

مقایسه پردازنده‌های رایزن

با این حال اگه می‌خواید یک سیستم جدید جمع‌ کنید و بین این دو پردازنده شک دارید، انتخاب کردن بین اون‌ها خیلی سخته یا شاید هم نیست… بدون شک، اگه قصد دارید کمترین هزینه رو پرداخت کنید، پردازنده Ryzen 5600 بهترین گزینه‌ست، اما اگه به دنبال بهینه کردن سرمایه خود هستید، Ryzen 7600 یک انتخاب هوشمندانه‌ست.

اگرچه رایزن ۷۶۰۰ حداقل ۵۳ درصد گرن‌تره، اما با یک GPU میان‌رده تا بالارده، به‌طور میانگین ۳۰ درصد بیشترین عملکرد رو دریافت می‌کنیم که تفاوت واقعاً زیاده. این یک بهبود عملکرد قابل توجه محسوب میشه که ارزش رایزن ۷۶۰۰ رو در پلتفرم AM5 افزایش میده که در آینده پردازنده‌های دیگه رو هم پشتیبانی می‌کنه.

در نهایت، هیچ گزینه درست یا غلطی وجود نداره. از نظر ما هر دو پردازنده Ryzen 5600 و ۷۶۰۰ گزینه‌های بسیار قابل قبولی هستن. Ryzen 5600 همچنان یک پردازنده با توانایی کافی برای بازی محسوب میشه، به خصوص اگه از یک کارت گرافیک متوسط استفاده کنید و بیشتر بازی های تک نفره اجرا کنید. البته همچنان برای بازی‌های چند نفره رقابتی هم قابل قبوله.

Ryzen 7600 پردازنده جدیدتریه که به‌طور کلی عملکردش توی سطح بالاتری قرار می‌گیره. بنابراین تصمیم بر عهده شماست که کدوم گزینه برای کاربری شما بهترین انتخابه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×