محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخبار سخت افزار

سوختن پردازنده‌های ۵۸۰۰X3D ای ام دی!

مادربردها دارن پردازنده‌های کش سه‌بعدی AMD رو نابود می‌کنن!

باگی که اخیرا در برنامه‌های مدیریت مادربرد پیدا شده، باعث شده که مادربردها پردازنده ۵۸۰۰X3D رو به عنوان پردازنده ۵۸۰۰X بدون کش سه‌بعدی تشخیص بدن و به کاربر اجازه اورکلاک بدن! این باعث میشه که پردازنده‌ها سریعا بسوزن و از بین برن. تا آخر این مطلب با بنچفا همراه باشید.

پردانزده AMD Ryzen 7 5800X3D، عکس از Techspot

این مشکل توسط Igor’s lab کشف شد، که پردازنده ۵۸۰۰X3D در اپ MSI Center به عنوان ۵۸۰۰X شناخته شده و امکان بالا بردن مصرف برق اون وجود داشت. بعد از فقط مدت کمی بازی کردن با ولتاژ پردازنده، ۵۸۰۰X3D به رحمت خدا رفت. کاربران دیگه‌ای گزارش دادن که این مشکل رو در اپ مادربردهای ایسوس و گیگابایت و ازراک هم دیدن.

کش سه‌بعدی به عنوان راه حل AMD برای بالا بردن عملکرد پردازنده‌هاش در بازی‌ها معرفی شد. در این راهکار، ۶۴ مگابایت حافظه کش L3 به طور مستقیم و عمودی روی CCD پردازنده نصب میشه. این حافظه کش به شدت به گرما حساسه و وجود اون، باعث میشه پردازنده سخت‌تر خنک شه. برای اینکه پردازنده خیلی گرم نشه، مصرف برق پردازنده محدود شده و به‌خاطر همین سرعت پایین‌تری داره. حالا اگه این محدودیت‌ها از بین برن، پردازنده به مرگ نزدیک میشه، اتفاقی که اینجا افتاده.

Igor’s lab نگفته که در چه مرحله‌ای پردازنده‌ش سوخت، اما شما می‌تونید ولتاژ هر هسته رو به ۱.۵۵v برسونید. چند وقت پیش هم یوتیوبر و اورکلاکر معروف Der8auer که به‌خاطر همکاری با شرکت لیان لی سر کیس‌های سری O11 میشناسیدش، یک پردازنده سری ۷۰۰۰ AMD با کش سه‌بعدی رو اورکلاک کرد. پردازنده داشت با نیتروژن مایع خنک میشد، و زمانی که به ولتاژ ۱.۵۵v رسید پردازنده سریعا سوخت. این نشون میده که چقدر کش سه بعدی به گرما حساسه که حتی با استفاده از نیتروژن مایع، پردازنده سریعا بدون هیچ استفاده‌ای می‌سوزه.

اگه از پردازنده‌های AMD با کش سه بعدی استفاده می‌کنید، بهتره چندوقت کلا از اپ‌های کنترل مادربرد دوری کنید. معلوم نیست که دیگه چه اتفاقاتی به‌خاطر باگ‌های متعدد اون‌ها بیفته!

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×