محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

عملکرد پردازشی معماری AMD Zen 5 افشا شد 

آخرین اخبار مربوط به عملکرد پردازشی معماری Zen 5 شرکت AMD، توسط جیم کلر، یکی از مهندسان و معماران سابق این شرکت و همچنین اینتل، منتشر شده. این روزها کلر دیگه در این دو شرکت فعالیت نمی‌کنه و به انجام پروژه‌های دیگه مشغوله، اما هنوز تأثیر اون روی نقشه های راهبردی این دو شرکت به چشم می خوره. در حقیقت، AMD و اینتل توسعه نهایی معماری‌هایی رو که کلر در اون‌ها نقش داشته، آغاز کرده. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.

در حال حاضر کلر یکی از مدیران ارشد شرکت Tenstorrentـه، که در حوزه توسعه پردازنده‌های هوش مصنوعی برای یادگیری ماشین کار می‌کنه. به یاد داشته باشید که چند ماه پیش، راجا کودوری هم به اینتل واگذار شد، اما حالا مشخص شده که شرکت مقصد کودوری همچنین Tenstorrentـه.

عملکرد پردازشی معماری AMD Zen 5 

آخرین خبر منتشر شده از Tenstorrent، شرکت توسعه‌دهنده پردازنده‌های هوش مصنوعی، درباره معماری RISC-V میشه که در یک رویداد در هند معرفی شده. در این رویداد، جیم کلر، مهندس سابق AMD و اینتل و اکنون یکی از مدیران ارشد Tenstorrent، درباره طراحی و عملکرد چیپ‌های دیتاسنتر این شرکت صحبت کرد. در نمودار مقایسه‌ای که توسط کلر نشون داده شده، معماری‌های سرور اینتل، AMD، انویدیا و آمازون در کنار معماری Tenstorrent قرار دارن. در این نمودار، عملکرد بالاتری توسط معماری AMD Zen 5 در مقایسه با سایر معماری‌ها به نمایش گذاشته شده که می‌تونه بهبودی تا ۳۰ درصد در مقایسه با معماری Zen 4 داشته باشه.

شرکت AMD اعلام کرده که پردازنده‌های مبتنی بر معماری Zen 5 در سال ۲۰۲۵ وارد بازار میشن. اما اطلاعاتی در خصوص اینکه کدوم سری اولین بار معرفی می‌شن، هنوز منتشر نشده. بر اساس گفته‌ها، این معماری جدید بهبود‌هایی در عملکرد فنی و مصرف انرژی داره و با هوش مصنوعی سازگارتره.

شرکت AMD قبلاً اعلام کرده بود که در معماری Zen 5 از نودهای ۳ و ۴ نانومتری استفاده می‌کنه. این معماری در سه نسخه Zen 5 استاندارد، Zen 5c با تراکم بهبودیافته و Zen 5 3D V-Cache در دسترس قرار می‌گیره. هنوز مشخص نیست که نسخه‌ای که Keller به آن اشاره کرده، از کدوم نسخه و بر پایه کدام نود ساخته شده.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×