محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

کارت گرافیک RTX 4070 عرضه شد!

کارت میان‌رده سری 40 انویدیا

سری ۴۰ کارت گرافیک های انویدیا استارت ضعیفی داشتن. این کارت‌ها پیشرفت چشمگیری نسبت به نسل قبل داشتن و با استفاده از لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC، مصرف برق به شدت بهینه‌تری نسبت به سری ۳۰ داشتن. اما افزایش قیمت شدید اون‌ها نسبت به نسل قبل، مخاطبان رو به شدت عصبانی کرد و فروش انویدیا به شدت افت کرد. حالا انویدیا با عرضه کارت ۶۰۰ دلاری RTX 4070، قصد داره مردم رو به خرید کارت‌های قدرتمند این سری راضی کنه.

کارت گرافیک RTX 4070 - عکس از IGN
کارت گرافیک RTX 4070 – عکس از IGN

این کارت از طراحی Ada Lovelace و چیپ AD104، که در RTX 4070 Ti هم استفاده شده بود بهره می‌بره، اما با قابلیت‌های کمتر. چیپ این کارت گرافیک ۵۸۸۸ هسته کودا داره، ۴۶ هسته RT برای ری تریسینگ، ۱۸۴ هسته تنسور، ۶۴ واحد رندر نهایی یا ROP، و ۱۸۴ واحد موقعیت تکسچر یا TMU. این کارت هم از ۱۲ گیگابایت حافظه GDDR6X بهره می‌بره، با باس ۱۹۲ بیتی با سرعت ۲۱ گیگابیت بر ثانیه. مصرف برق کارت گرافیک RTX 4070 حدود ۲۰۰ واته، و با اورکلاک با ۲۲۵ وات افزایش پیدا می‌کنه. این میزان مصرف برای سیستم‌های میان رده خیلی خوبه و اگه پاور ۵۰۰ وات دم دستتون هست می‌تونید ازش برای یک سیستم کامل با این کارت استفاده کنید!(البته این کار رو نکنید، بهتره از پاورهای با ظرفیت بالاتر و باکیفیت برای این کارت استفاده کنید.) قدرت این کارت در بنچمارک FP32 حدودا ۲۹ ترافلاپسه، ۱۱ ترافلاپس کمتر از ۴۰۷۰ Ti و ۹ ترافلاپس بیشتر از RTX 3070. البته باید با هم مقایسه بشن تا نگاه بهتری به عملکرد اون‌ها داشته باشیم.

کارت گرافیک RTX 4070 در سمت چپ و RTX 3070 سمت راست - عکس از Hardware Unboxed
کارت گرافیک RTX 4070 در سمت چپ و RTX 3070 سمت راست – عکس از Hardware Unboxed

این کارت هم مثل بقیه کارت‌های سری ۴۰ از Optical Flow Accelerator بهره می‌بره، سیستمی که در فریم جنریشن استفاده میشه و مشخصا RTX 4070 هم از DLSS 3 پشتیبانی می‌کنه. مدل FE این کارت ظاهری مثل تمام کارت‌های دیگه انویدیا داره، و از دو فن در پشت و جلوی کارت بهره می‌بره. اندازه اون هم از کارت‌های دیگه سری ۴۰ منطقی‌تره و نیاز به کیس‌های غول پیکر برای جا دادن اون ندارید.

به گفته انویدیا، این کارت با هدف اجرای بازی‌های AAA با بالاترین پروفایل گرافیکی ممکن با رزولوشن ۱۴۴۰p و عناوین esport با فریم‌ریت بالا عرضه شده. البته باید این کارت رو تست کنیم تا ببینیم این کارت چطوری عمل می‌کنه.

کارت گرافیک RTX 4070 که همچنان از سوکت 12vhpwr بهره می‌بره - عکس از Gamers Nexus
کارت گرافیک RTX 4070 که همچنان از سوکت ۱۲vhpwr بهره می‌بره – عکس از Gamers Nexus

کارت گرافیک RTX 4070 قراره ۱۳ آوریل، یعنی فردا به بازار عرضه بشه و انویدیا گفته تمام کارت‌های FE و شرکت‌های دیگه، با قیمت ۶۰۰ دلار به بازار عرضه میشن. البته کارت‌هایی که توسط شرکت‌ها اورکلاک میشن قیمت بالاتری خواهند داشت.

منتظر بررسی تخصصی بنچفا از کارت گرافیک RTX 4070 باشید.

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×