محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

اولین بنچمارک‌ها از یک پردازنده AMD Zen 5 در CB R23 منتشر شد

می‌دونیم که شرکت AMD تا میانه سال آینده پردازنده‌های Zen 5 رو به بازار عرضه نمی‌کنه. ولی با این حال در حال حاضر محصولات اولیه‌ش داره توی آزمایشگاه‌های این شرکت تست می‌شه. به‌تازگی یوتیوبر Moore’s Law is Dead با یک اسکرین‌شات از یک تست Cinebench R23، تونسته با یک پردازنده Zen 5 امتیاز ۱۲۳،۰۰۰ رو بگیره که تقریباً با Sapphire Rapids با نیتروژن مایع بازی می‌کنه و ۱۵ درصد بهتر از EPYC Genoa Zen 4 هستش. البته این تست روی یک سیستم دو سوکته با دو پردازنده ۶۴ هسته‌ای انجام شده که در مجموع ۱۲۸ هسته و ۲۵۶ رشته داره.

پردازنده‌های Zen 5 در این تست با فرکانس ۳.۸۵ گیگاهرتز دیده شدن ولی هنوز مشخص نیست که فرکانس بالاتری برای این پردازنده‌ها وجود داره یا نه. به‌علاوه، تصویری که از محیط Task Manager منتشر شده، نشون می‌ده که هر هسته ۱۰ مگابایت کش L1 داره.

به نظر می‌رسد که این پردازنده هشت هسته‌ایه و هر چیپلت ۸ هسته داره. همچنین شایعه شده که پردازنده‌های Zen 5 یک خانواده دیگر هم با ۱۶ هسته برای هر CCD خواهند داشت.

شرکت AMD قراره توی سال آینده پردازنده‌های EPYC Zen 5 رو عرضه کنه. این معماری کاملاً جدید و بازطراحی شده است و بهینه‌سازی‌های زیادی برای هوش مصنوعی هم داره. به‌نظر می‌رسه پردازنده‌های خانگی Zen 5 هم با پشتیبانی از سوکت AM5 در مارکت عرضه می‌شن که پردازنده‌های Ryzen 7000 هم با همون سوکت کار می‌کنن. پلتفرم پردازنده‌های EPYC هم با SP5 خودشون رو نشون میدن.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×