محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بازیبررسی بازی

بررسی بازی Resident Evil 4 Remake

بازگشت و بازسازی دوباره وحشت

بالاخره بعد از چندین ماه انتظار و هیجان، عنوان Resident Evil 4 بازسازی شده به دستمون رسید! الان وقتشه که این بازی رو بررسی کنیم و درباره بخش‌های مختلف اون به طور مفصل صحبت کنیم. تا آخر بررسی بازی Resident Evil 4 با بنچفا همراه باشید.

بررسی بازی resident evil 4 remake

این بازی نسخه بازسازی شده Resident Evil 4 که در سال ۲۰۰۵ منتشر شده بود. این بازی در همون سال‌ها به‌خاطر نوآوری‌های جدید و خفنش در ژانر اکشن، بسیار محبوب شد و به عنوان یکی از بهترین بازی‌های دهه گذشته شناخته می‌شد. این بازی نه تنها روی کنسول‌های بعدی منتشر شد، بلکه بازیکنان نسل بعدی هم از بازی کردن اون لذت بردن.

حالا بعد از تقریباً ۲۰ سال، یک بازسازی از این بازی رو داریم که علاوه‌بر حفظ روح اصلی بازی، به بهترین شکل ممکن بهبودش داده. الان می‌تونیم تجربه‌ای جدید و بی‌نظیر از این بازی معروف Resident Evil رو تجربه کنیم که همه خوبی‌های نسخه اصلی رو داره و حتی بهتر از اون شده.

داستان بازی Resident Evil 4 Remake

بازی ریمیک، مثل نسخه اورجینالش، بعد از شش سال از وقایع دلخراش Raccoon City شروع می‌شه. دختر رئیس جمهور آمریکا، Ashley Graham، توسط گروهی که نمیدونیم کی هستن، ربوده می‌شه. برای نجات Ashley، مامور مورد اعتماد رئیس جمهور یعنی Leon S. Kennedy به روستایی در اسپانیا میره. آخرین اطلاعات نشون میدن که Ashley اونجا دیده شده.

وقتی لیان به اسپانیا میرسه، با دو پلیس محلی همراه میشه که خیلی جدی در کارشون نمیان. یکی از پلیس‌ها، در حین گشت زدن در منطقه ناپدید میشه و لیان مجبور میشه به دنبالش بره. اینجاست که داستان شروع میشه و شما حس می‌کنید دوباره به سال ۲۰۰۵ برگشتین و دارید همون بازی رو تجربه می‌کنید. البته داستان‌سرایی بازی داره سعی می‌کنه که به رسوم سابق احترام بذاره و به همین دلیل داستان خودش رو هم اضافه می‌کنه.

داستان بازی Resident Evil 4 Remake

شاید بگید، این وفاداری چندان لازم نیست و خیلی زیاده روی شده! در این مورد باید بگم نه، چون کپکام این ریمیک رویکرد کاملا متفاوتی نسبت به ریمیک نسخه سوم داشته و از اشتباهاتشون در ریمیک قبلی درس گرفتن و حالا نسخه‌ای رو تحویل دادن که شبیهش رو ندیدید. الان میشه گفت توی این ریمیک تغییرات شدید در داستان و حذف بخش‌های زیادی رو نمی‌بینیم، بلکه داستان با شدتی خیلی هوشمندانه تغییرات منطقی و گاهاً جدید داشته که توی کلیت داستان و پویاییش تاثیر زیادی داره.

البته این‌جوری نیست که هیچ بخش جدیدی نداریم ولی به عنوان یه کسی که همیشه داستان نسخه‌ اصلی رو نقد می‌کرد، با اطمینان می‌گم که این ریمیک داستانی خیلی بهتر و با انعطاف‌تره. این موارد باعث تاثیر مستقیم بین شخصیت‌ها و ارتباطشون با پلیر میشه.

یک انتقاد دیگه که همیشه به بازی اورجینال داشتم، این بود که بعضی از شخصیت‌ها خیلی خشک و بدون انعطاف بودن و لوئیس سرا هم جزو این دسته شخصیت‌ها بود که واقعا پتانسیل خیلی بیشتری داشت ولی به درستی ازش استفاده نشده بود. حالا توی این بازسازی شاهد بهبودی فوق‌العاده‌ی شخصیت‌پردازی شخصیت‌های مختلفی هستیم از جمله خود لوئیس. حالا اشلی هم یه پردازش خیلی بهتری داره واقعا به شخصیتی متحرک و قابل قبولی تبدیل شده که باعث میشه از همراهی با اون لذت ببرید!

الان در این فرنچایز، سازنده‌ها باعث شدن که جزئیات ساختاری شخصیتا، رویکردهای داستان نسبت به اون‌ها و پس زمینه‌شون، بهتر بشه. حتی اهدافی که دنبال می‌کنن، بسیار بهتر و منطقی‌تر از صرفا انتقام و رستگاری جلوه می‌دن.

یه نمونه خوب این بهبودها، شخصیت Leonه. شخصیتش بهینه‌تر و به شکلی که با فرنچایز سازگار باشه، به تصویر کشیده شده. تعادل بین خصوصیات جذابش و بار سنگین روحیش به شدت خوشاینده. الان شخصیتی از Leon داریم که با وجود این که خصوصیات جذاب خودش رو از نسخه‌ی اورجینال به ارث برده، باز هم شخصیت‌پردازی بهتری داره و تعامل بین شوخ‌طبعی و جدیتش در شرایط بازی بسیار پویا و عالیه. سازنده‌ها هم با بهترین روش از شوخی‌ها و تکه کلام‌های جذاب Leon برای ایجاد پارادوکس در موقعیت‌های خاص استفاده کردن که باعث میشه گیم‌پلی لحظه به لحظه خیلی جذاب‌تر بشه.

مکانیسم‌های بازی Resident Evil 4 Remake

من قبلاً هم گفته بودم که منتظرم این بازسازی، داستان‌سرایی نسخه‌ی اصلی رو بهتر کنه، به کاراکترهای مختلف بیشتر توجه کنه و از پتانسیلشون استفاده کنه تا داستان بهتر و دینامیک‌تری داشته باشیم. حالا که بازی رو تموم کردم، مطمئنم که داستان این بازسازی از منابع خودش رو تامین کرده و نسخه‌ی نهایی‌ش بهترین حالت ممکن رو به خودش گرفته. داستانی که پویا و خیلی جذابه و همیشه به پلیرهای قدیمی احساس Deja Vu میده که این نکته خیلی مهمیه.

توی بازی Resident Evil 4 Remake همونطور که اشاره کردم ساختار کلی بازی خیلی دست نخورده، یکی از دلایل این موضوع می‎‌‌تونه این باشه که نسخه اصلی بازی Resident Evil 4 خیلی خوب بود و بدون تغییرات اضافی هم جذاب بود. ولی دقیقا اینجاست که مهمه، چون کمپانی کپکام نیازی نداشت که بازی رو به طور کلی تغییر بده، فقط با اضافه کردن چند چیز هوشمند و المان جدید، بازی و بهبود داده و باعث شده که این بازی به عنوان یه بازسازی خوب شناخته بشه.

مثلاً حالا می‌تونید همه ضرباتی که به لیان وارد میشه رو با چاقو دفع کنید. این یکی از بهترین ویژگی‌های بازسازی Resident Evil 4 هست، که باعث شده لیان به عنوان یه نیروی ویژه امنیتی، قابلیت‌های بیشتری داشته باشه. چاقوها در این بازی نقش پررنگی دارن و بدون اون‌ها دچار مشکل و چاتلش می‌شید. پس حفظ سلامت چاقو و سایر تجهیزات خیلی مهمه، مثل جلیقه ضدگلوله. برای تعمیر چاقو و دیگر اجناس هم باید پول خیلی زیادی به فروشنده مرموز بازی بدین.

گیم‌پلی و مکانسیم‌های بازی بررسی بازی Resident Evil 4 Remake

خب این مساله واضحه که از بهترین بخش‌های این بازی یعنی Resident Evil 4 میشه به گیم‌پلی و مکانیزم‌هاش اشاره کرد و این اصلا از دید کسی پنهان نیست که کپکام هم با توجه به این موضوع و علاقه پلیرها به گیم‌پلی این بازی برای ریمیک از همین گیم‌پلی برجسته به خوبی بهره برده و سعی کرده از ویژگی‌های اصلی اون بهترین استفاده رو بکنه. اگه دموی رزیدنت اویل ۴ رو بازی کرده باشین، می‌دونین که هنوز هم از بیشتر مکانیزم‌های گذشته استفاده می‌شه و با توجه به انعطاف‌پذیری خوب نسخه قدیمی، بعضی المان‌هاش به شکل مستقیم توی ریمیک هم قرار داره و به اون منتقل شده.

یه ویژگی جدید گیم‌پلی این نسخه، نه فقط نسبت به اثر اصلی بلکه نسبت به ریمیک‌های دیگر فرنچایز، اینه که وزن حرکات لیان و انیمیشن‌ها بهتر از هر وقتیه و این باعث می‌شه که حس سنگینی ضرباتی که به دشمنان می‌زنید، بهتر از گذشته حس بشه.

یه مثال براتون بزنم، سنگینی کیک راند هاوس خیلی بهتر به‌نظر میرسه و حس خوبی بهت دست میده. کار با اسلحه‌های گرم هم همینطوره، مثلا وقتی با تفنگ سیلور گوست شلیک می‌کنی، به خاطر اینکه طراحیش واقعی‌تر و باحال‌تر شده، حس خوبی بهتون دست میده و باعث میشه مبارزات و گیم‌پلی فوق‌العاده‌ای داشته باشید.

حتی دشمنا هم الان باحال‌تر شدن، چه به‌خاطر طراحی محیط و چه به‌خاطر ضرباتی که بهشون وارد می‌کنید. برای مثال، وقتی با یه حرکت کناری دشمنت رو به دیوار می‌کوبی، به خاطر اینکه با یه جسم سفت برخورد کرده، واکنش نشون میده. همینطور محیط بازی هم الان قابل تخریب‌تر شده و بهتره، تا به حال توی نسخه‌های قبلی اینطوری نبوده بود.

حالا بیایید کمی درباره مرچنت (فروشنده) ویژگی‌های جدید این کاراکتر و فروشگاهش حرف بزنیم. هنوز هم این کاراکتر ارتقاهای مختلفی برای اسلحه‌های لیان داره، مثل قبل. ولی الان ما شاهد یه کاراکتر قوی‌تر از مرچنت هستیم که دیالوگ‌های تازه‌ای داره که باعث میشه به سرعت تو دل پلیرها جا بگیره. فروشگاهش الآن یه منو تازه به اسم “Trade” داره که بهت اجازه میده که با پیدا کردن “Spinel”ها، که قبلا فقط برای فروش بودن، الآن با مبادله‌ی مشخصی از اون‌ها، آیتم‌های جدیدی مثل نقشه، اسلحه، گیاهان دارویی و غیره بگیرید.

سیستم خرید و فروش گنجینه‌ها هم بهتر شده که باعث افزایش کارایی این پروسه شده. حالا شما می‌تونید با جواهراتی که پیدا می‌کنید، گنجینه‌های مختلفی رو تزئین کنید و اگه از ترکیب‌های رنگی خوبی استفاده کنید، می‌تونید قیمت گنجینه‌هاتون رو در معامله افزایش بدید. بخش «Shooting Range» هم هنوز در بازی هست و الان بهبود‌هایی داشته. کپکام خواسته که توضیحات زیادی درباره این بخش ندیم، تا پلیرها بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای بتونن به راحتی باهاش آشنا بشن.

طراحی فضا و جو بازی Resident Evil 4 Remake

طراحی فضا و جو بازی Resident Evil 4 Remake

من امیدوار بودم این بازی یه ترکیب خفن از ترسناک و اکشن باشه، ولی همیشه می‌گفتم که اصلا نمی‌خوام سازنده‌ها هویت منحصربه‌فرد بازی رو از دست بدن و فقط یه بازی ترسناک و در جستجوی بقا بسازن، فکر می‌کنم این کار باعث نابودی بازی میشه. ولی در کل، تو بخش گیم‌پلی، المان‌های ترس بقا که جزو برجسته‌ترین چیزهای بازی بودن، به خوبی به کار رفتن و تعادل مناسبی رو ایجاد کردن.

طراحی فضا و جو بازی هم توسط این رویکرد سازنده‌ها تحت تاثیر قرار گرفت و با استفاده از تکنولوژی جدید، سعی شد تا مناطقی که پتانسیل خوبی برای ایجاد فضا و جو ترسناک داشتن، قوی‌تر بشن. به‌نظر من این کار خیلی خوبیه. این بخش فقط برای این نیست که پلیرها رو بیشتر بترسونه بلکه به صورت باورنکردنی‌تری تجربه‌ی جدید و ترسناکتری رو از سناریوهای قبلی بازی به وجود میاره. به نظرم این رویکرد شباهت زیادی به نسخه هشتم بازی داره.

برای مثال، روستایی که تو بازی هست و زمانی که شب میشه، فضاش خیلی سنگین و ترسناک‌تر از قبل به‌نظر می‌رسه و حس انزوارو به پلیر منتقل می‌کنه. برای نزدیک‌تر شدن به المان‌های ترس، طراحی دشمنان تازه و جذاب‌تر شده و باید بگم که ترسناک‌تر هم شدن.

ریمیک بازی Resident Evil 4 دشمن‌های جدید معرفی می‌کنه که می‌تونن تجربه ترسناک و خفنی رو برای بازیکن ایجاد کنن. بعضی از دشمن‌های قدیمی هم توانایی‌های جدیدی به‌دست آوردن که می‌تونن به خوبی باعث ترس و استرس بازیکن بشن. من که خیلی راضیم، سازنده‌ها بدون اینکه ماهیت اکشن رو تغییر بدن، لحظاتی رو خلق کردن که واقعا جذاب هستن. طرفدارای بازی قدیمی و افرادی که نسخه‌ی اصلی رو تجربه کردن، می‌دونن که منظور من از چه بخش‌هایی از بازیه.

یه نکته‌ی دیگه هم در مورد اتمسفری که در این ریمیک ساخته شده، می‌تونم بگم که استفاده‌ی خوب و بهینه از محیط‌های تاریک، به خوبی باعث ترس و استرس بازیکن میشه. به‌طور کلی سازنده‌ها اتمسفر بازی رو به بهترین شکل ساختن، به طوری که نه زیاده‌روی کردن و نه چیزی کم گذاشتن. بازیکن در طول تجربه‌ی بازی، هم حس یه مامور زبده و کاربلد رو تجربه می‌کنه و هم حس شخص ناتوانی رو داره که جز فرار کار دیگه‌ای نمی‌تونه انجام بده.

بررسی بازی resident evil 4 remake

خب، یه مشکلی که قبل از اینکه بازی رو عرضه کنن، بهش اعتراض شده بود بارون تو بازی بود که از نظر بعضی از پلیرها خیلی زیاده. ولی خوشبختانه سازندگان به وعده‌شون عمل کردن و حالا بارون توی این بازی خیلی واقع‌گرایانه‌تر شده. اصلا به کیفیت و ظاهر و پویایی بازی آسیب نمیزنه، بلکه به بازی کمک و جذابیتش رو بیشتر می‌کنه.

موسیقی و صداهای بازی Resident Evil 4، آپدیت شدن و حالا با یه حال تازه توی گوشتون به‌همراه یه سری تغییرات قشنگی به صدا درمیان. حتی صدای ذخیره کردن بازی هم از طریق این آپدیت با یه نوای ترسناک به گوشتون می‌رسه.

در آخر زمانی که صحبت از صداهای کاراکترها میشه، بهترین کلمه‌ای که میشه استفاده کرد عالیه. همین خاصیت در چندین سال گذشته و نسخه‌های مختلف ثابت و قابل اطمینان بوده. صداگذاری کاراکترهای مختلف فوق‌العاده خوب هستن و به‌راحتی میشه فهمید که صداپیشگان جدید سعی کردن که به شخصیتی که قبلا ساخته شده، احترام بذارن و به همین خاطر می‌تونیم صداگذاری بهتری رو تجربه کنیم که همچنان روح قبلی کاراکترها رو حفظ کرده.

جمع‌بندی نویسنده از بررسی بازی Resident Evil 4 Remake

به آخر بررسی بازی Resident Evil 4 Remake رسیدیم. ریمیک بازی رزیدنت اویل ۴، خاطرات خوب دوران قدیم رو براتون زنده می‌کنه و حتی ممکنه این مجموعه رو به عصر شکوفاییش برگردونه. کپکام با این بازی، نه تنها یادآور میشه که این بازی از اول چه پتانسیلی داشته، بلکه با اضافه کردن نوآوری‌های جدید، هر جور بازیکنی رو برای ساعت‌ها سرگرم می‌کنه.

رزیدنت اویل ۴ ریمیک، یکی از بهترین نسخه‌های این سریه و می‌تونه توی اضافه کردن نوآوری به تجربه بازی کردنتون، حتی نسبت به خاطرات خوب قدیمی‌ هم بهتر باشه. از نظر گیم‌پلی، گرافیک و قصه، عالی عمل می‌کنه و نمیشه به راحتی چیزی رو پیدا کرد که به عنوان ایراد شناخته بشه. پس اگه دنبال یه بازی اکشن و ترسناک هستید، بدون شک رزیدنت اویل ۴ ریمیک، بازی مناسبی برای شماست.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×