محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

حافظه کش L4 در راه نسل ۱۴ اینتل!

چند وقت پیش گزارشی از استفاده از کش L4 روی پردازنده‌های سری Meteor Lake اینتل یا نسل ۱۴ شده بود و حالا اینتل هم این خبر رو تایید کرده. حافظه کش L4 اولین بار در سری Broadwell، نسل پنجم پردازنده‌های اینتل استفاده شد که با نام eDRAM شناخته می‌شد. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.


حافظه کش L4 به نسل 14 اینتل رسید

مشخص نیست که این تکنولوژی روی پردازنده‌های جدید اینتل قراره چطور پیاده سازی و استفاده بشه، اما نزدیک‌ترین احتمال می‌تونه چیزی شبیه به کش سه بعدی AMD باشه، اما به صورت برعکس. طبق پتنت‌های اینتل، این کش فقط قراره روی پردازنده‌های System on Chip این شرکت استفاده بشه، به این صورت که این کش جزئی از پکیج زمینه چیپ باشه، و اینطوری تمام اجزای چیپ می‌تونن از این کش استفاده کنن. علت این کار هم مشخصه؛ حافظه کش از لحاظ فیزیکی به پردازنده نزدیک‌تره چون در یک واحد قرار کنار هم قرار دارن، و باعث میشه پردازنده برای هر کاری هربار سراغ حافظه رم بره و می‌تونه اطلاعات بیشتری رو داخل پردازنده نگه داره.

SoCها استفاده گسترده‌ای دارن، و در دستگاه‌های زیادی مثل خودروها، ربات‌های خانگی و برخی تبلت‌ها و کامپیوترها استفاده میشن.

پتنت ثبت شده به خوبی اجزای این SoC رو به نمایش می‌ذاره. این پردازنده از ۴ بخش اصلی تشکیل شده: واحد گرافیکی، واحد SOC، واحد پردازشی و واحد ارتباطی IO، که تمام این‌ها روی کش L4 یا ADM قرار می‌گیرن. اندازه این کش هنوز مشخص نیست. طبق گزارش‌های چنل یوتوب Moore’s Law is Dead این حافظه ممکنه بیش از یک ترابایت حجم داشته باشه، اما این اتفاق احتمالا در آینده میفته و فعلا فقط تا ۵۱۲ مگابایت برای Meteor Lake تست شده.

پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل با نام Meteor Lake قراره در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ عرضه بشن، زمان عرضه دقیق اون‌ها مشخص نیست، و همچنین معلوم نیست اینتل کدوم کلاس از این پردازنده‌ها رو زودتر یا دیرتر عرضه می‌کنه و باید چند ماهی منتظر بمونیم و ببینیم چه اتفاقی میفته.

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×