محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

سوختن پردازنده AMD، این کمپانی بالاخره واکنش نشان داد!

طی چند روز گذشته چندین گزارش از سوختن پردازنده های جدید AMD، یعنی پردازنده‌های سری ۷۰۰۰ و به خصوص سری ۷۰۰۰X3D مجهز به کش سه بعدی در فضای اینترنت به گوش رسید. حالا AMD واکنش نشون داده و گفته AMD EXPO و ولتاژ پردازنده مقصر این اتفاق هستن.

در این اتفاق، که اولین بار در ردیت دیده شد، کاربری عکسی از پردازنده ۷۸۰۰X3D منتشر کرده، که چند پین اتصال اون از پشت PCB بیرون اومده و باد کرده، و با این کار به سوکت مادربرد هم آسیب رسونده. پین‌های سوکت LGA روی مادربرد خیلی کوچیک و حساس هستن و با آسیبی این چنینی، کاملا از کار میفتن. این بیرون زدگی، اتفاقیه که تنها در یک صورت رخ میده: مصرف برق به حدی برسه که پردازنده بیش از حداکثر توانش گرم بشه. با توجه به اینکه چند سالیه پردازنده‌ها از مانیتورها و تنظیمات گرما و برق زیادی بهره می‌برن، این اتفاق چند وقتی بود که پیش نمیومد. اما حالا با توجه به اینکه این اولین سوکت LGA شرکت AMD‍ه و عادیه که در محاسبات اشتباهی پیش بیاد.

واکنش AMD

AMD به سرعت در تنها دو روز پس از این اتفاق، به این خبر واکنش نشون داد و توضیح مختصری در مورد اون ارائه داده:

«ما از تعداد ادعای محدود در شبکه‌های مجازی درباره اینکه ولتاژ اضافه ممکنه به پین‌های سوکت مادربرد آسیب رسونده باشه آگاه هستیم. به فعالانه داریم درباره این موضوع تحقیق می‌کنیم تا به کمک همکاران سازنده مادربرد مطمئن بشیم که ولتاژی که به پردازنده‌های Ryzen 7000X3D از طریق BIOS کنترل و اعمال میشه، در محدوده مجاز محصول باشه. اگر کسی با این مشکل مواجه شده، باید با پشتیبانی AMD تماس بگیره.»

پاسخ مسئول ارتباطات AMD به Tom’s Hardware

در این بیانیه، این شرکت فقط به پردازنده های مجهز به کش سه بعدی اشاره کرده و صحبتی درباره پردازنده های استاندارد سری Ryzen 7000 نکرده؛ قبل‌تر این اتفاق در این پردازنده‌ها هم رخ داده بود. اما چون کش سه بعدی به ولتاژ و دمای بالاتر حساسه، در پردازنده‌های مجهز به اون بیشتر شاهد این اتفاق هستیم. همچنین پردازنده های ۷۰۰۰X3D قابلیت اورکلاک ندارن و شما نمی‌تونید مصرف برق اون‌ها رو بالا ببرید. پس قطعا مشکل از طرف AMD و سازنده‌های مادربرده، به همین خاطره که این شرکت مسئولیت این اتفاق رو به عهده گرفته.

طبق بررسی‌ها، زمانی که شما AMD EXPO یا Extended profiles for overclocking رو فعال می‌کنید. برای اینکه پردازنده از سرعت بالاتر رم پشتیبانی کنه، مصرف برق اون رو بالا می‌بره. تمام کسانی که این اتفاق براشون افتاده، EXPO رو فعال کرده بودن، که نشون میده مادربردها تنظیمات مصرف برق درستی برای این تکنولوژی ندارن که منجر به داغ شدن بیش از حد و خراب شدن CPUهای ۷۰۰۰X3D میشه. این اتفاق در پردازنده‌های معمولی سری ۷۰۰۰ هم اتفاق می‌افته، اما چون کش سه بعدی روی تنظیمات ولتاژ حساسه، این اتفاق در اون‌ها رایج‌تره.

همون یوزری که برای اولین بار این خبر سوختن پردازنده AMD رو در ردیت منتشر کرد. در پست دیگه‌ای گفت که یک روز پس از اون پست، هر دو شرکت AMD و ایسوس برای جایگزین کردن قطعات تماس به این شخص پیام دادن. اما زودتر از اون‌ها، Steve Burke مدیر تیم Gamers Nexus باهاش تماس گرفته و هر دو رو برا تحقیقات و ساخت ویدیو ازش خریده. حالا باید منتظر بررسی دقیق این تیم باشیم تا ببینیم دقیقا قضیه چیه.

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×