محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

عرضه RTX 4070، قیمت کارت گرافیک های AMD رو کاهش داد!

کمتر از یک ماه پیش در ۱۲ آوریل انویدیا از کارت گرافیک جدیدش یعنی GeForce RTX 4070 رو با قیمت ۶۰۰ دلار رونمایی کرد. این کارت از ۱۲ گیگابایت حافظه GDDR6X بهره می‌بره و ۲۰۰ وات مصرف برق داره. این کارت عرضه نه چندان جالبی داشت و انویدیا پس از مدتی تولید چیپ برای اون رو متوقف کرد! اما این تنها تاثیر کارت RTX 4070 روی بازار نبود!

چند روز پیش، قیمت کارت گرافیک های پرچمدار نسل پیش AMD از سری RX 6000 یعنی RX 6950XT و RX 6900XT به زیر ۶۰۰ دلار در بازار جهانی رسید، که یعنی اونا الان هم قیمت RTX 4070 هستن، و قدرت بیشتری از اون دارن! البته RTX 4070 در عناوین ری تریسینگ از هر دو کارت‌های AMD بهتره، و از DLSS 3 هم پشتیبانی می‌کنه، همچنین مصرف برق پایین‌تری داره. در بازار ایران هم همینطوره و شما می‌تونید با حدود ۲۸ میلیون تومان، RX 6900XT تهیه کنید. RTX 4070 هنوز وارد ایران نشده اما کارت رده بالاتر اون یعنی RTX 4070 Ti که ۸۰۰ دلار قیمت داره، بالای ۵۰ میلیون تومانه.

حالا جالب‌تر اینه که کارت‌ها جدیدتر سری AMD RX 7900 هم با کاهش قیمت مواجه شدن! کارت ۹۰۰ دلاری RX 7900 XT حالا در خیلی فروشگاه‌ها دارن با قیمتی کمتر از ۸۰۰ فروش میرن، یعنی ۱۲% قیمت پایین‌تر از قیمت عرضه، که فقط قیمت مدل پایه رو مشخص کرده و کارت‌های تخفیف خورده مدل‌های شرکت ASRock و Sapphire هستن. متاسفانه این کارت‌ها در ایران با تقاضای خوبی مواجه نشدن و واردات این کارت‌ها به شدت ضعیفه.

این کاهش قیمت‌ها دو دلیل دارن؛ اول اینکه فروش قطعات کامپیوتری به صورت کلی در تمام جهان افت داشتن و شرکت‌ها با پایین آوردن قیمت‌ها، سعی در خالی کردن انبارها دارن. دوم اینکه کارت‌ها AMD همونطور که بررسی Steam نشون میده، حال و اوضاع خوبی نداره و با اینکه این شرکت کارت‌های خیلی خوبی رو روونه بازار کرده، سهم اون خیلی کمه. این کاهش قیمت می‌تونه به بالا بردن فروششون کمک کنه.

ما احتمالا کاهش قیمتی از سمت انویدیا نخواهیم داشت. با توجه به اطلاعاتی که EVGA پس از خروجش از بازار کارت گرافیک در اختیار عموم گذاشت، مشخص شد که سود شرکت‌های سازنده کارت‌ها از فروش کارت گرافیک خیلی پایینه و برای شرکت‌ها نمی‌صرفه که بخوان روی محصولاتشون تخفیف بزنن، اون هم با خرج‌های بالای ساخت کارت‌ها و خرج کارکنان. به همین خاطر، تنها در صورتی شاهد کاهش قیمت کارت‌های انویدیا خواهیم بود که انویدیا خودش خواهان اون باشه، که گویا فعلا نیست و حتی کارت‌های سری ۳۰ هم با قیمتی بالاتر از قیمت عرضه به فروش می‌رسن!

به هرحال پایین اومدن قیمت کارت چیز خوبیه، و امیدواریم به زودی دوباره شاهد کارت‌ها با کیفیت با قیمت مناسب باشیم، مثل کارت فوق‌العاده ۱۰۸۰ Ti که با قیمت ۷۰۰ دلار عرضه شد! (البته همون موقع هم خیلی‌ها شاکی بودن که قیمت اون خیلی بالاست)

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×