محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخبار

AMD علت سوختن پردازنده های Ryzen 7000 رو شناسایی و حل کرد

چند روزی اینترنت پر از خبر سوختن پردازنده های Ryzen 7000 بود که علت مشخصی نداشت، و تنها دلیل احتمالی اون، مصرف برق بیش از حد بود. حالا AMD با انتشار بیانیه‌ای، گفته که علت سوختن پردازنده ها رو پیدا کرده و نسخه جدیدی از AGESA، که بایوس مادربرد ها بر اساس اون طراحی میشن رو در اختیار سازنده‌های مادربرد گذاشته.

• ما دلیل مشکل رو شناسایی و نسخه جدیدی از AGESA منتشر کردیم، که روی مصرف برق برخی از مدارهای تغذیه پردازنده روی مادربردهای AM5 نظارت می‌کنه و از عملکرد پردازنده در مصرف برق بالاتر از توان مشخص جلوگیری می‌کنه، که شامل یک محدودیت در ولتاژ SOC روی ۱.۳ ولت میشه. این محدودیت‌ها باعث جلوگیری از اورکلاک رم با استفاده از XMP و یا EXPO برای بالا بردن عملکرد با استفاده از تکنولوژی PBO نمیشه.
انتظار داریم که تمام همکارانمون در طی چند روز آینده نسخه جدیدی از BIOS برای مادربرد های AM5 منتشر کنن. ما به تمام کاربران پیشنهاد می‌کنیم سایت سازنده مادربردشون رو بررسی کنن و آخرین نسخه BIOS رو نصب کنن تا مطمئن بشن سیستم اون‌ها از آخرین نرم‌افزار برای پشتیبانی از پردازنده بهره‌منده.
اگر کسی پردازنده‌ای داره که تحت تاثیر این مشکل قرار گرفته، باید با پشتیبانی AMD تماس بگیره. تیم پشتیبانی AMD از این موضوع مطلع هستند و این مشکل رو در اولویت کارشون قرار میدن.

AMD

پاسخ AMD به موقع و کامل بود و خیلی خوب میشد اگه همه شرکت‌ها در قبال مشکلات چنین پاسخگویی خوبی داشتن. البته این شرکت باید قبل از عرضه پردازنده ها این مشکلات رو رفع می‌کرد، اما با توجه به جدید بودن پلتفرم AM5 و پشتیبانی خوب AMD، میشه از اون چشم‌پوشی کرد. فعلا باید منتظر بمونیم و ببینیم که این آیا پایان مشکل خواهد بود و آیا AMD پشتیبانی بی قید و شرط ارائه میده یا نه. در ایران هم ما گزارشی مبنی بر سوختن پردازنده ندیدیم، اما با توجه به اینکه بخش عمده پردازنده‌های AMD با گارانتی وارد میشه، باید این مشکل هم تحت پوشش باشه. درسته که این گارانتی‌ها مستقیما با AMD در ارتباط نیستن، اما در صورتی که مشکل از طرف شما نباشه، نباید با مشکلی برای پشتیبانی اون مواجه بشید.

نکته مهم در پاسخ AMD، این بود که تغییرات اورکلاک رم به وسیله AMD EXPO یا Intel XMP تحت تاثیر قرار نمی‌گیره، و این تنظیمات همچنان در دسترس هستند. گویا به جز تغییرات گفته شده، چیزی اعمال نشده که استفاده کاربران رو تحت تاثیر قرار بده. همچنین AMD در مورد اینکه این اتفاق بیشتر برای پردازنده‌های مجهز به کش سه بعدی رخ داد چیزی نگفت. البته این عادیه، چون با درست کردن مصرف برق پردازنده این پردازنده‌ها هم دیگه دچار مشکل نمیشن. کش سه بعدی به ولتاژ و دمای اضافه خیلی حساسه، به همین دلیل پردازنده‌های Ryzen 7000X3D بیشتر در معرض خطر بودن.

اگه از پردازنده های Ryzen 7000 چه با کش سه بعدی و چه بدون اون استفاده می‌کنید، بهتره برای سلامت پردازده و مادربرد هرچه سریع‌تر BIOS مادربرد رو ارتقا بدید. این هشدار رو جدی بگیرید چون ممکنه آسیب سنگینی به شما وارد کنه!

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×