محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بررسیپردازنده

بررسی پردازنده Intel Core i5 10400 + بنچمارک

میان‌رده نسل دهمی اینتل

امروز می‌خوایم پردازنده Core i5 10400 از شرکت اینتل رو بررسی و مقایسه کنیم. در این مقایسه، از دیتای رسانه Techspot استفاده کردیم که بررسی کاملی از این پردازنده انجام دادن و اونو با همرده‌های AMD مقایسه کردن. اگه قصد خرید Core i5 10400 رو دارید یا فقط می‌خواید ببینید این پردازنده سال ۲۰۲۰ چه عملکردی داشته، با بنچفا همراه باشید.

پردازنده core i5 10400 از ۶ هسته و ۱۲ ترد بهره می‌بره، که با قیمت۱۸۲ دلار عرضه شده و پردازنده میان رده این شرکته، که نباید انتظارات زیادی از اون داشت، اما ارزش خرید خوبی داره. این پردازنده نشون میده که اینتل بالاخره داره از خواب بیدار میشه تا با AMD در قیمت‌های پایین مبارزه کنه، اما به دلیل پایبندی به اصول قدیمی، و لیتوگرافی ۱۴ نانومتری، حالا حالا ها راه داره تا به موفقیت‌های AMD برسه.

اینتل برای نسل ۱۰ پردازنده ها از سوکت LGA 1151 و سوکت‌های سری ۳۰۰ خداحافظی کرده، و از سوکت جدید LGA 1200 رونمایی کرد، که همونطور که از نامش پیداست، ۴۹ پین بیشتر داره و از حداکثر مصرف برق بالاتری پشتیبانی می‌کنه. این سوکت‌ها از لحاظ سایز تفاوت زیادی با هم ندارن و اکثر کولرهایی که روی سوکت LGA 1151 قابل نصب بودن، با LGA 1200 هم قابل استفاده هستن.

رقیب اصلی این پردازنده، پردازنده Ryzen 5 3600‍ه که مثل همین پردازنده، ۶ هسته و ۱۲ ترد داره، اما ۲۰۰ دلار قیمت داره، ۱۸ دلار بالاتر از i5 10400 و ۴۵ دلار بالاتر از i5 10400F. البته پردازنده ارزون‌تر AMD یعنی ۳۳۰۰X در گیمینگ رقیب قدرتمندی برای این پردازنده محسوب میشه. اینم باید گفت که در Ryzen 3000 عملکرد گیمینگ خوب نبود اما در کارهای دیگه، عملکرد خیلی خوبی دارن. از زمان عرضه این پردازنده، هر دو شرکت اینتل و AMD از پردازنده‌های بهتر، قدرتمندتر و به صرفه تری رونمایی کردن و بهتره نگاهی به اون‌ها هم داشته باشید.

بریم سراغ بنچمارک‌ها این پردازنده، چون بدون اعداد و ارقام اطلاعات به هیچ دردی نمیخورن.

مشخصات پردازنده اینتل Core i5-10400

بنچمارک پردازنده اینتل Core i5-10400

این پردازنده روی مادربرد Z490 تست شده، و روی این مادربرد شما می‌تونید از رم DDR4 3200 استفاده کنید، اما چون این پردازنده سری K نیست، روی بقیه مادربردها نمی‌تونید از رم سریع‌تر از ۲۶۶۶ مگاهرتز برای اون استفاده کنید. تست‌ها با پردازنده RTX 2080 Ti انجام شدن، تا شاهد کمترین محدودیت توسط کارت گرافیک باشیم. بریم سراغ نمودارها.

در همین تست چند هسته ای Cinebench R20، پردازنده ۱۰۴۰۰ با هر دو کانفیگ رم امتیاز یکسانی رو ثبت کرده، و این پردازنده ۱۲% ضعیف‌تر از ۱۰۶۰۰K و ۱۷% ضعیف‌تر از Ryzen 5 3600 بوده. در مقایسه با نسل قبل، ۱۰۴۰۰ حدودا ۲۲% بهتر از ۹۶۰۰K ظاهر شده، که نشون‌دهنده پیشرفت خیلی خوبی از طرف اینتله.

AMD در تست‌های استخراج و فشرده سازی معمولا عملکرد بهتری داره، و تست‌های فشرده سازی و استخراج ۷-Zip به خوبی این تفاوت رو نشون میده.

در تست Photoshop، دو پردازنده ۳۷۰۰X و ۱۰۶۰۰K تقریبا برابر بودن، و تا ۲۲% از ۱۰۴۰۰ عملکرد بهتری ثبت کردن.

در تست رندر Blender، پردازنده‌های ۴ هسته ای AMD عملا قدرتی ندارن، و ۱۰۴۰۰ عملکرد بهتری رو ثبت کرده. اینجا هم تفاوت کانفیگ رم تفاوتی ایجاد نکرده، پس رم گرون‌تر همیشه بهتر نیست.

بنچمارک های گیمینگ i5 10400

اینتل تست‌های گیمینگ رو طوفانی شروع می‌کنه، و پردازنده میان رده ۱۰۴۰۰ در عنوان Battlefield V حدود ۳% از ۵۷۰۰X قوی‌تر بوده، البته با استفاده از رم سریع‌تر ۳۲۰۰.

در بازی Far Cry New Dawn هم نتایج تقریبا یکسانی رو شاهد هستیم. ۱۰۴۰۰ با ۳۷۰۰X برابره، و کمی از ۳۶۰۰ قوی‌تر.

و اما نتایج جالب Rainbow Six Siege. در این بازی پردازنده‌های اینتل میانگین فریم ریت بهتری رو ثبت کردن، اما حداقل فریم ریت ها افت شدیدی در مقایسه با پردازنده‌های AMD داشته! این می‌تونه به کش بیشتر در پردازنده‌های AMD مربوط باشه، اما مطمئن نیستیم.

در بازی Shadow of The Tomb Raider تفاوت استفاده از رم ۳۲۰۰ با رم ۲۶۶۶ به ۱۰% می‌رسه، و در استفاده از رم ۳۲۰۰ این پردازنده از تمام پردازنده های این چارت، به چز i5 قدرتمندتر اینتل یعنی ۱۰۶۰۰K قدرتمندتره.

نتیجه گیری: آیا Intel Core i5 10400 ارزش خرید داره؟

طبق نتایج، پردازنده ۱۰۴۰۰ اینتل یکی از بهترین پردازنده‌های میان رده به حساب میاد، اما از سن دار بودن پلتفرم رنج می‌بره. همونطور که گفتیم، نسل ۱۰ اینتل در سال ۲۰۲۰ عرضه شد؛ با اینکه ۳ سال زمان زیادی نیست، اما در طول این زمان، اپلیکیشن‌ها سنگین‌تر شدن و این پردازنده دیگه میان رده خوبی محسوب نمیشه.

اگه اونو بخوایم در زمان خودش ببینیم، این پردازنده یکی از بهترین و بهینه‌ترین میان رده ها به حساب میاد، که با قیمتی پایین تجربه خیلی خوبی رو در اختیار شما می‌ذاره. این پردازنده به طور معمول در بازی‌ها عملکرد بهتری از Ryzen 5 3600 داره، اما در کارهای رندر و تدوین و بقیه کارهای پردازنده محور، از اون عقب می‌افته؛ اما باز هم i5 10400 به خاطر قیمت بهتر، ارزش خرید بالاتری داره.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×