محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

عدم توانایی TSMC برای پاسخ به تقاضای اپل در تولید تراشه‌های ۳ نانومتری


تولید تراشه‌های ۳ نانومتری شرکت تایوانی TSMC در حال حاضر خوب پیش می‌ره. این تراشه‌ها قراره برای پردازشگرهای مهمی مثل A17 آیفون ۱۵ و M3 مک‌های آینده اپل استفاده بشن. اما شرکت تولیدکننده TSMC به تحلیلگران گفته که هنوز نمی‌تونه به حجم بالای تقاضای اپل برای تولید تراشه‌های ۳ نانومتری پاسخ بده. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.

سازنده تراشه‌های اپل هم گفته که نرخ بازده تولید تراشه‌ها هنوز خوب نیست و این می‌تونه به تأخیر در تولید پردازنده‌های آیفون ۱۵ پرو منجر بشه.

شرکت TSMC سال‌هاست که مدیریت فرآیند تولید ترانزیستورهای بیشتر و با فاصله کمتر در سراسر جهان رو برعهده داره. همونطور که شاید بدونید هر چقدر فاصله بین ترانزیستورها کمتر باشه، تراشه‌هایی با قدرت بیشتر تولید می‌شه.


شرکت TSMC داره آخرین فناوری تولید تراشه‌ها رو به کار می‌گیره که بهش میگن N3 و سامسونگ معمولاً دو سال عقب‌تر از این شرکت در این زمینه فعالیت می‌کنه. اینتل هم سال‌هاست که در تولید تراشه‌های ۳ نانومتری عقبه.

منتظریم که TSMC این فناوری رو برای تراشه A17 آیفون ۱۵ پرو استفاده کنه. البته بقیه مدل‌های آیفون ۱۵ از یه تراشه کمی قدیمی‌تر به اسم A16 استفاده می‌کنن. همچنین انتظار داریم که تراشه M3 مک‌های آینده هم با این فناوری تولید بشن.

سی‌سی وی، مدیرعامل TSMC گفته که TSMC هنوز نمی‌تونه به همه تقاضای مشتریان برای تولید تراشه ۳ نانومتری پاسخ بده و از بین مشتریان به اپل اشاره کرد.

در یک کنفرانس تلفنی، مدیر عامل TSMC به تحلیلگران گفت که فناوری ۳ نانومتری اون‌ها، امکان تولید تراشه‌های جدید با حجم بالا و بازدهی خوب را برای صنعت نیمه‌هادی فراهم می‌کنه. با توجه به تقاضای بالای مشتریان برای این فناوری، انتظار می‌ره تمامی خطوط تولید به‌طور کامل در سال ۲۰۲۳ برای تأمین این نیازها مورد استفاده قرار بگیرن.

در این صنعت، تراشه‌ها در ویفرها تولید می‌شن و اپل معمولاً قیمت توافقی هر ویفر رو به TSMC می‌پردازه. ولی به دلیل اینکه فقط نیمی از تراشه‌های هر ویفر قابل استفاده هستن، هزینه‌های تولید تراشه‌های سالم توسط سازنده آیفون پرداخت می‌شه.

تحلیلگران اعتقاد دارن که TSMC در نیمه اول سال ۲۰۲۴ قیمت معمولی برای ویفرهای تولیدی به اپل پیشنهاد میده و قیمت‌های فروش اون حدود ۱۶ تا ۱۷ هزار دلار محاسبه میشه. همچنین، بازدهی فناوری ۳ نانومتری TSMC برای پردازنده‌های A17 و M3 در حدود ۵۵ درصده و این شرکت به دنبال افزایش بازدهی حدود ۵+ درصدی در هر سه ماهه‌ست.
گزارش جدید اعلام کرده است که علیرغم بازده ۵۵ درصدی، در زمانی که TSMC هنوز در حال تکمیل تولید انبوه فرآیند جدیده، این موضوع طبیعی به نظر می‌رسه. گام بعدی مهم در صنعت نیمه‌هادی، ساخت تراشه با فرآیند ۲ نانومتریه و انتظار می‌ره که تراشه‌های تولید شده با این فرآیند در سال ۲۰۲۵ عرضه بشن. به نظر می‌رسه که آیفون ۱۷ احتمالاً یکی از اولین دستگاه‌هایی خواهد بود که از این فرآیند تولید استفاده می‌کنه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×