بررسیکارت گرافیک

بررسی کارت گرافیک RTX 3050 MSI Gaming X + بنچمارک

کارت گرافیک Nvidia، RTX 3050، اواخر ژانویه ۲۰۲۲ توی فروشگاه‌های مختلف و آنلاین قرار گرفت و با قیمتی کمتر همه مزیت‌های سری ۳۰۰۰ Nvidia رو در اختیارتون می‌ذاره. توی این بررسی از وب‌سات بنچفا قصد داریم به بررسی کارت گرافیک RTX 3050 MSI Gaming X بپردازیم. اگر قصد خرید کارت گرافیک RTX 3050 MSI Gaming X رو دارید تا آخر این بررسی با ما همراه باشید.

ما برای نوشتن این بررسی از اطلاعات و نتایج تست‌هایی که در لابراتوارهای سخت افزار انجام شده استفاده کردیم.

همونطور که احتمالا می‌دونید کارت گرافیک RTX 3050 با کمی تاخیر وارد بازار شد. پس از عرضه هم در اون زمان بازار کامپیوتر با کاهش کارت گرافیک روبه‌رو شده بود. دلیل این مورد هم داغ شدن بازار کریپتوکارنسی و ماین رمزارزها با کمک کارت گرافیک بود. به‌همین‌دلیل در یک بازه زمانی، شاهد افزایش قیمت و کمبود کالا شدیم. حالا کارت گرافیک RTX 3050 در بازار به تعداد پیدا میشه و امکان خرید اون برای افراد به وجود اومده. در حال حاضر هم که من این بررسی رو می‌نویسم برند MSI توی بازار این مدل پردازنده گرافیکی یعنی RTX 3050 رو در اختیار داره.

بررسی RTX 3050 MSI Gaming X

مشخصات کارت گرافیک RTX 3050 MSI Gaming X

بررسی کارت گرافیک RTX 3050 MSI Gaming X – معماری

کارت گرافیک RTX 3050 MSI Gaming X با معماری Ampere که مربوط به سری ۳۰۰۰ انویدیاست ساخته شده. این کارت از بسیاری از ویژگی‌هایی که قبلاً فقط در پردازنده‌های گرافیکی بالارده‌تر می‌دیدیم بهره می‌بره. با هسته‌های نسل سوم Tensor و هسته‌های نسل دوم RT و ساعت تقویتی ۱۸۴۵ مگاهرتز، RTX 3050 عملکرد خوبی ارائه می‌دهه. استفاده از DLSS هم به طور چشمگیری باعث بهبود نتایج عملکرد می‌شه.

یکی از ویژگی‌های اصلی RTX 3050 پشتیبانی از DLSSـه. DLSS (Deep Learning Super Sampling) یک فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی مخصوص به انویدیاست که می‌تونه باعث افزایش فریم و بهبود کیفیت تصویر به طور نرم افزاری بشه. DLSS از پردازنده‌های اختصاصی Tensor Core AI برای تقویت فریم‌ها و همچنین از قابلیت‌های هوش مصنوعی خودش برای ارائه یک تصویر با کیفیت مقایسه با وضوح اصلی استفاده می‌کنه.

با توجه به اینکه تکنولوژی DLSS در RTX 3050 وجود داره، از همون اول انتظار داشتیم که این کارت به جایگاه خوبی توی بازار برسه. همچنین استفاده از ویژگی‌هایی که قبلاً فقط در کارت‌های گرون قیمت وجود داشت، در یک کارت بودجه‌محور باعث میشه که این کارت فضایی رقابتی تو بازار ایجاد کنه.

علاوه بر اون Nvidia Reflex یک نرم‌افزار هوشمنده که به بهبود زمان پاسخگویی سیستم در بازی‌های پرطرفدار کمک می‌کنه. این فناوری به سیستم و نمایشگر اجازه می‌ده سریع‌تر به ورودی‌های ماوس و صفحه کلید پاسخ بدن و اساساً به شما این امکانو می‌دهه تا دشمن‌ها رو سریع‌تر و با دقت بیشتری هدف قرار بدین. این فناوری برای کارت‌های RTX، به خصوص کارت‌های پایین‌‌رده، بسیار عملکرد خوبی ارایه میده. به نظر من، داشتن Nvidia Reflex می‌تونه تفاوت بین برد و باخت در بازی رو تعیین کنه

بررسی کارت گرافیک RTX 3050 MSI Gaming X – طراحی

حالا که می‌خوایم درباره طراحی صحبت کنیم قبل از هر چیز، اجازه بدید بگم که مجموعه Gaming X از MSI یکی از بهترین طراحی‌ها رو بین کارت گرافیک‌ها داره، حداقل از نظر بصری. مجموعه Gaming X با دقت‌های شناختی مشابه نسخه‌های قبلی، ظاهری جذاب و با گوشه‌های تیز داره.

کارت گرافیک RTX 3050 MSI Gaming X طراحی زاویه داری داره که با وجود اون باز هم به نوعی ظریف به نظر می‌رسه و بر محور دو فن متمرکز شده. قاب کارت گرافیک دارای چندین زاویه و گوشه‌های تیزه که همگی در طرح کلی و طراحی گیمینگ و بازی‌محور تاثیر می‌ذارن. با داشتن یک بک پلیت فلزی، یک خنک کننده با دو فن و یک اشاره کوچک به RGB، طراحی این کارت خیلی خوب به نظر میرسه.

سیستم خنک‌کننده کارت گرافیک RTX 3050 MSI Gaming X دارای دو فنه که یک انتخاب خوب و موفق برای این کارت به حساب میاد. خنک‌کننده‌های سه فنه مانند Gaming X Trio و مدل‌های ASUS STRIX 3050 قیمت بالاتری نسبت به این کارت گرافیک دارن در صورتی که واقعا نیازی به ۳ فن برای خنک کردن پردازنده گرافیکی RTX 3050 نیست و این فقط باعث می‌شه مصرف کنندگان برای عملکرد مشابه پول بیشتری پرداخت کنن. نتایج تست مشخص کرد که حرارت‌ برای کارت گرافیک RTX 3050 Gaming X مسئله‌ نیست و سیستم خنک کننده این مدل به خوبی از ئس خنک کردن این GPU برمیاد. دلیل بالانرفتن خیلی زیاد حرارت هم مصرف برق کم ۱۳۰ واته.

اما بیایید فراموش نکنیم که RTX 3050 یک کارت کاملاً میان‌رده با برچسب قیمتی به نسبت کم محصوب میشه و برای انجام بازی با تضمیات FullHD و ۶۰ فریم مناسبه و نباید انتظاری بیشتر از این کارت داشته باشیم.

عملکرد کارت گرافیک RTX 3050 MSI Gaming X

در بین همه‌ کارت‌ گرافیک‌های سری ۳۰۰۰، RTX 3050 یک کارت میان‌رده حساب میشه. با این حال، عملکرد قوی RTX 3050 باعث میشه که انتخاب خیلی از کاربرها باشه. همونطور که همیشه هدف برای کارت‌ گرافیک‌هایی مانند این کارت، بازی در ۱۰۸۰p با فریم‌ریت ۶۰ـه، ولی در بیشتر موارد دیدیم که این GPU توانایی‌هایی بیشتر از این داره (البته نه خیلی بیشتر). با استفاده از کارت گرافیک RTX 3050 MSI Gaming X می‌تونید در همه‌ی بازی‌ها، مثل Fortnite، Apex، Valorant و COD Vanguard با داشتن ۱۰۰FPS+ پایدار، بازی کنید و RTX 3050 بدون مشکل این کار رو براتون انجام میده. کارت GAMING X 8G از MSI دارای یک OC کارخونه‌ای هم هست. یعنی از زمان تولید یک اورکلاک توسط شرکت سازنده روی اون انجام شده که این ویژگی باعث میشه عملکرد و سرعت یه کمی بهتر نسبت به کارت گرافیک‌های این مدل بدون اورکلاک داشته باشه.

در آزمایش‌های انجام شده روی کارت گرافیک RTX 3050 MSI Gaming X، بهبود‌های محسوسی نسبت به کارت‌های نسل قبلی دیده شده و به‌طور مداوم ۱۵% تا ۲۵% بهتر از Nvidia GTX 1660 super بود. این کارت رقیب اصلی کارت گرافیک RTX 2060 به حساب میاد. وقتی که مقایسه‌ای بین RTX 3060 و Gaming X 3050 انجام شد، Gaming X 3050 عملکرد خوبی از خودش نشون داد. مخصوصا وقتی DLSS رو فعال کنید، فاصله بین اون‌ها کمتر می‌شه.

متأسفانه، فعال کردن Ray Tracing یکی از نقاط ضعف یک کارت GPU میان‌رده محسوب میشه. عملکرد RTX 3050 با استفاده از Ray Tracing با DLSS فعال، به شدت کاهش پیدا می‌کنه. هر چند متأسفیم که RTX 3050 توانایی اجرای Ray Tracing رو به اندازه‌ی کافی نداره، اما با اینکه Ray Tracing هدف اصلی این کارت نیست، می‌توند توی بعضی از عنوان‌ها اون رو فعال کنید.

کارت گرافیک RTX 3050 به‌طور کلی خودش رو به خوبی توی بازار جا داده و به جایگاه خوبی هم رسیده. درواقع میشه اینطوری گفت که این کارت نسبت به قیمتی که در مقایسه با سایر کارت‌ها داره، عملکرد خیلی خوبی داره.

مشخصات سیستم تست:

AMD Ryzen 7 5800X (1800MHz FCLK)Processor
ASUS ROG Crosshair VIII HERO (Wi-Fi)
BIOS 3703
AGESA V2 PI 1.2.0.3 Patch C
Motherboard
۳۲GB (16GBx2) G.Skill Trident Z NEO DDR4-3600 CL14Memory
Samsung 980 PRO 2TB NVMe SSD
Samsung 850 EVO 1TB SSD
Storage
CORSAIR RM1000x 1000WPower Supply
Windows 10 64-bit (21H1, 19043.928)Operating System
GeForce Game Ready Driver 512.95
GeForce GRD 472.12 – ۵۱۱.۳۲ (legacy tests)
Radeon Software Adrenalin 21.10.2 – ۲۲.۵.۱
Drivers

به سرعت بریم سراغ نتایج: در چند نمودار زیر می‌تونید نتایج بنچمارک و بررسی کارت گرافیک RTX 3050 MSI Gaming X رو ببینید.

در بخش بنچمارک ۳DMark، کارت گرافیک RTX 3050 MSI Gaming X کمی سریع‌تر از GTX 1660 Super و کندتر نسبت به RTX 3060 عمل می‌کنه. رادئون RX 6600 XT بالاتر از سایر گزینه‌ها در این گروه قرار می‌گیره و نمونه MSI GAMING X 8G این GPU از شرکت AMD، عملکرد جذابی رو ارائه میده.


در تصاویر بالا می‌تونید عملکرد کارت گرافیک RTX 3050 MSI Gaming X رو توی عنوان‌های محبوب ببینید و اون رو با کارت گرافیک‌های هم رده و سایر کارت‌ گرافیک‌ها مقایسه کنید.

دمای کارت گرافیک RTX 3050 GAMING X 8G در حالت بیشینه و در یک اتاق با دمای محیطی ۲۲.۴ درجه سانتی‌گراد فقط به ۶۳ درجه سانتی‌گراد رسید. در مورد مصرف برق، نگاهی به تعدادی کارت که اخیرا در این سیستم آزمایش شدن، بندازید.

با نگاه به کلیه مصرف برق سیستم تست ، حتی در حالت فابریک اورکلاک، RTX 3050 کارتی با مصرف برق بالا محسوب نمیشه.

جمع‌بندی نویسنده

کارت گرافیک MSI GAMING X 8G به‌شدت شبیه EVGA XC Gaming عمل می‌کنه. هر دو این کارت‌ها Overclocking کارخونه‌ای دارن، ولی MSI خنک‌تره. با این‌حال، از چند نمودار بالا واضحه که حتی همین MSI GAMING X 8G هم در مقایسه با کارت‌های گرون‌تر RTX 3060 قدرت کمتری داره که طبیعیه. یکی دیگه از کارت گرافیک‌هایی که میشه این کارت رو با اون مقیسه کرد RX 6600 XTـه. در نهایت شما باید با توجه به نتایج بنچمارک‌ها که در بالا مشاهده کردید بهترین گزینه رو نسبت به بازار اران انتخاب کنید.
کارت گرافیک RX 6600 XT در حال حاضر حدود ۲۶۰ دلار قیمت داره ولی MSI GeForce RTX 3050 GAMING X 8G 360 دلار. توی مقایسه این دو کارت دیدیم که RX 6600 XT عملکرد بهتری داره. با این حال می‌دونیم که RX 6600 XT توی بازار ایران به‌ راحتی پیدا نمیشه و کارت گرافیک‌های AMD هم قیمت بالاتری نسبت به قیمت اصلیش می‌گیره که واقعا نمیدونم چرا :))

درنهایت لازم به یادآوری نیست که MSI GeForce RTX 3050 GAMING X 8G یه کارت خوش‌ساخته و سیستم خنک‌کننده بسیار خوبی داره. در حال حاضر شما می‌تونید کارت گرافیک MSI GeForce RTX 3050 GAMING X 8G رو از بازار و فروشگاه‌های آنلاین و یا به صورت دست دوم تهیه کنید.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×