بررسیکارت گرافیک

بررسی کارت گرافیک Geforce RTX 3060 Ti + بنچمارک

امروز می‌خوایم نگاهی به عملکرد کارت گرافیک RTX 3060 Ti داشته باشیم؛ کارت گرافیک ۴۰۰ دلاری انویدیا که هنوز در سری ۴۰ کارت گرافیک های این شرکت جایگزینی برای اون معرفی نشده. برای این بررسی، مدل FE شرکت انویدیا بررسی شده، که از نظر عملکردی همیشه حدود ۱% ضعیف‌تر از مدل‌های دیگه‌ست. اینجا از دیتای رسانه‌های Techspot و Gamers Nexus استفاده کردیم، که این کارت رو با کارت گرافیک های دیگه مقایسه و دیتای کاملی رو ارائه دادن. اگر قصد خرید کارت گرافیک Geforce RTX 3060 Ti رو دارید، با بنچفا همراه باشید.

بنچفا در این مقاله چکار کرده؟

در این مقاله، ما از دیتای سایت‌های دیگه استفاده کردیم. ما در این مقاله دو هدف داریم؛ اول اینکه شما بتونید این دیتا رو به زبان فارسی مطالعه کنید، و دوم اینکه سعی کردیم اصطلاحات سخت افزاری و تخصصی که این سایت‌ها استفاده میکنن رو براتون با زبان ساده تری توضیح بدیم، اینجوری شما می‌تونید درک بهتری از مطالب داشته باشید.

تمام مقالات ما با در نظر داشتن این دو هدف منتشر میشن. خوشحال میشیم که نظرتون درمورد این مقاله رو با ما در کامنت‌ها به اشتراک بذارید.

کارت گرافیک RTX 3060 Ti: از بهترین‌های نسبت قیمت به عملکرد!

انویدیا در سال ۲۰۲۰ با درس گرفتن از مشکلات عرضه سری ۲۰ کارت گرافیک هاش، کارت گرافیک های سری ۳۰ رو عرضه کرد، و به یکی از محبوب‌ترین سری‌های کارت گرافیک این شرکت تبدیل شد. این کارت‌ها ویژگی‌های خیلی بیشتری نسبت به نسل قبل داشتن، و با مصرف برق کمتر، عملکرد بهتری رو ارائه می‌دادن. و اما بزرگ‌ترین پیشرفت، این بود که افزایش قیمتی در این سری شاهد نبودیم و کارت ها با قیمت سری قبلی به بازار عرضه شدن.

سری RTX 30 انویدیا از معماری Ampere بر پایه لیتوگرافی ۸ نانومتری سامسونگ بهره می‌بره. تمامی این کارت‌ها از PCIe 4.0 بهره می‌برن، و از آخرین ورژن DirectX 12 پشتیبانی می‌کنن، که به اون‌ها اجازه میده تمام بازی‌های مدرن رو اجرا کنن.

کارت گرافیک RTX 3060 Ti مدل میان رده این شرکته، که با قیمت ۴۰۰ دلار به بازار عرضه شد. این کارت گرافیک از پردازنده گرافیکی GA104 استفاده می‌کنه، با ۴۸۶۴ هسته کودا، ۱۵۲ واحد TMU، ۸۰ واحد ROP، ۳۸ واحد SM و ۳۸ هسته RT برای پردازش‌های ری تریسینگ. این کارت گرافیک همچنین از ۱۵۲ هسته نسل سوم تنسور میزبانی می‌کنه، هسته‌هایی که قابلیت یادگیری ماشینی و استفاده از هوش مصنوعی رو برای این کارت فراهم می‌کنه.کارت گرافیک RTX 3060 Ti در بنچمارک FP32 نشون داده که ۱۶ ترافلاپس قدرت داره. این کارت گرافیک از ۸ گیگابایت حافظه GDDR6 با سرعت ۱۴ گیگابیت بر ثانیه با استفاده از باس ۲۵۶ بیتی بهره می‌بره، و مجموعا به سرعت ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه می‌رسه؛ این حافظه روی RTX 3070 و RTX 2060 super هم استفاده شده، و جالبه که ببینیم RTX 3060 Ti در مقایسه با بقیه کارت‌ها چه عملکردی به نمایش می‌ذاره. رقیب اصلی این کارت گرافیک، RTX 2060 Super از نسل پیش و RX 6600 XT و RX 6700 XT از AMD هستن. این کارت‌ها همگی موقع عرضه قیمت یکسانی نداشتن، اما در بازار فعلی قیمت همه اون‌ها نزدیک به همه.

با توجه به اینکه کارت گرافیک RTX 3060 Ti یک کارت میان‌رده‌ست، و کارت‌های میان رده امروزی خیلی پرطرفدار و پرقدرت شدن، بررسی این کارت خیلی جالب خواهد بود. تا از دهن نیفتاده بریم سراغ بررسی این کارت گرافیک تا ببینیم چه عملکردی رو برامون به نمایش می‌ذاره.

بررسی عملکرد کارت گرافیک RTX 3060 Ti

این کارت گرافیک برای رزولوشن ۱۴۴۰p طراحی و عرضه شده، و در اون بهترین عملکرد رو داره. البته اگه ۱۰۸۰p رو تست کنیم، این کارت عملکرد خیلی خوبی به نمایش می‌ذاره، اما توسط پردازنده محدود میشه و بررسی رو عجیب می‌کنه. همچنین RTX 3060 Ti عملکرد چندان خوبی در ۴K نداره، و بررسی این رزولوشن هم بی فایده‌ست. برای همین، برای بنچمارک‌های این کارت، فقط سراغ رزولوشن ۱۴۴۰p رفتیم.

تمام کارت گرافیک هایی که در این بررسی به اون‌ها اشاره شده، روی رزولوشن ۱۴۴۰p با ۳۲ گیگابایت رم ddr4 و پردازنده Ryzen 9 5950X تست و بررسی شدن. بریم ببینیم مدل FE کارت گرافیک RTX 3060 Ti چه عملکردی به نمایش گذاشته و عملکردش چطوره. عملکرد مدل‌های دیگه این کارت هم تا حد زیادی شبیه به همین کارته، منتها از کولر و قابلیت‌های دیگه بهره می‌برن.

با Assassin’s Creed Valhalla شروع می‌کنیم. در این عنوان، از تمام کارت گرافیک های امروزی، به استثنای RTX 3060، عملکرد خوبی رو شاهد هستیم و RTX 3060 Ti و RX 6600 XT هر دو نتایجی تقریبا برابر ارائه دادن، اما حداقل فریم‌ها روی نماینده انویدیا قوی‌تر هستن. RTX 3070 با ۱۰۰ دلار قیمت بالاتر، ۴% عملکرد بهتری ارائه داده؛ آماری که با اورکلاک RTX 3060 Ti می‌تونید بهش برسید. در مقایسه با نماینده‌های نسل قبل، شاعد تقریبا ۲۵% عملکرد بهتر نسبت به RTX 2060 Super و هستیم، که با توجه به یکی بودن قیمت این دو کارت، آمار خیلی خوبی محسوب میشه.

در بازی Shadow of the Tomb Raider کارت گرافیک RTX 3060 Ti آمار بهتری ثبت می‌کنه، و با ۱۰۵ فریم بر ثانیه فاصله‌ش با RX 6600 XT به ۲۸% می‌رسه، که به خاطر پهنای باند محدود ۱۲۸ بیتی این کارته. RX 6700 XT حدود ۲% میانگین و حداقل بهتری ارائه داده، که البته کارت گرون‌تری هم هست که ۴ گیگابایت حافظه بیشتری داره.

در مقایسه با نسل قبل، این کارت گرافیک ۴۰% از RTX 2060 Super قوی‌تر بوده، که نشون‌دهنده پیشرفت بین نسلی خیلی خوبی برای انویدیا، اون هم بدون بالا بردن قیمته.

در بازی Watch Dogs: Legion کارت گرافیک های دو شرکت عملکرد خیلی خوبی رو به نمایش نمی‌ذارن، و RTX 3060 Ti تونسته ۶۱ فریم ارائه داده. در این عنوان RX 6600 XT حدود ۱۹%، و RTX 2060 Super حدود ۳۵% از این کارت ضعیف‌تر بودن، و RX 6700 XT حدود ۱۸% قوی‌تر.

در بازی Horizon Zero Dawn کارت گرافیک RTX 3060 Ti یکی از بهترین عملکردها رو به نمایش گذاشته، و با ۹۲ فریم بر ثانیه، ۲۲% بهتر از RX 6600 XT و ۳۷% از ۲۰۶۰ Super و حدود ۱۶% از RTX 2070 Super قوی‌تر بوده. ۶۷۰۰ XT تونسته ۴% عملکرد بهتری به نمایش بذاره، که به نسبت برتری حافظه‌ای که داره، کمی کم به نظر می‌رسه.

در عنوان Death Stranding کارت گرافیک‌های AMD عملکرد خیلی خوبی دارن، و همونطور که می‌بینید، RX 6600 XT فاصله با RTX 3060 Ti رو به ۳% کاهش داده. کارت گرافیک RTX 2060 Super و RTX 2070 هر دو حدودا ۳۰% از ۳۰۶۰ Ti ضعیف‌تر بودن.

کارت گرافیک RTX 3060 Ti در این عنوان عملکرد خوبی داره، و ۱۲۰ فریم بر ثانیه به نمایش می‌ذاره، اما این بار فاصله با کارت‌های دیگه بیشتر شده. کارت گرافیک RX 6700 XT و RTX 3070 اینجا ۱۹% عملکرد بهتری داشتن.

برای عنوان سنگین Cyberpunk 2077 که روی کارت گرافیک های بالارده هم به سختی اجرا میشه، ۵۷ فریم کارت گرافیک RTX 3060 Ti قابل قبوله. این کارت تونسته ۲۱% از RX 6600 XT بهتر عمل کنه، اما ۸% ضعیف‌تر از RX 6700 XT بوده.

کارت گرافیک RTX 3070 اینجا ۲۰% قدرتمندتر بوده، که فاصله اون با RTX 3060 Ti رو بیشتر می‌کنه. در مقایسه با نسل قبل هم کارت RTX 2060 Super حدود ۲۹%، و RTX 2070 حدود ۲۳% از RTX 3060 Ti ضعیف‌تر بودن.

عملکرد در ری تریسینگ

بیاید یه نیم نگاهی هم به نتایج ری تریسینگ کارت گرافیک RTX 3060 Ti با روشن کردن DLSS و ری تریسینگ داشته باشیم. این فقط یک بررسی کوتاهه، که ببینیم این کارت در استفاده از این دو تکنولوژی، چه عملکردی به نمایش می‌ذاره، و حضور کارت گرافیک RX 6600 XT صرفا برای اینه که چارت‌ها خیلی خالی نباشن. برای این بررسی سراغ رزولوشن ۱۰۸۰p رفتیم، چون تفاوت‌ها رو بهتر از رزولوشن ۱۴۴۰p نشون میده.

در بازی Cyberpunk 2077، کارت گرافیک RTX 3060 Ti در حالت رندرینگ عادی، ۸۷ فریم بر ثانیه ارائه میده، که با فعال کردن DLSS به ۱۲۵ فریم افزایش پیدا می‌کنه. DLSS عملا بازی رو با رزولوشن پایین‌تری رندر می‌کنه، و بعد اون رو آپسکیل می‌کنه تا در نهایت فریم ریت بالاتری به شما ارائه بده.

زمانی که ری تریسینگ رو برای بازتاب‌های نور فعال می‌کنیم، فریم ریت بازی از ۸۷ فریم بر ثانیه به ۶۲ فریم کاهش پیدا می‌کنه؛ قطعا قابل بازیه، اما روون روون نه، البته از دیدگاه یک کنسول گیمر از خوب هم بهتره! اما از دید ما پیسی گیمرها این اعداد پیش پا افتاده هستن. زمانی که با ری تریسینگ از DLSS روی حالت Quality هم استفاده کنید، فریم ریت به ۸۹ فریم بر ثانیه افزایش پیدا می‌کنه، که از حالت معمولی این بازی هم بهتره، اما همچنان از بهترین حالت از نظر فریم ریت، ۴۰% پایین‌تره. اما کیفیت در حدیه که می‌تونید در این رزولوشن با این فریم ریت و ری تریسینگ از نایت سیتی لذت ببرید.

بازی Doom Eternal به حدی فریم ریت بالایی ارائه میده که عملا استفاده از DLSS رو بی خاصیت می‌کنه. همونطور که می‌بینید، این عنوان با استفاده از کارت گرافیک RTX 3060 Ti تونسته در حالت عادی ۲۸۸ فریم بر ثانیه به نمایش بذاره، و استفاده از DLSS روی پروفایل Quality کمتر از ۱۰ فریم روی عملکرد بازی تاثیر می‌ذاره. این احتمالا به خاطر محدود بودن توسط پردازنده‌ست.

داستان زمانی جالب میشه که ری تریسینگ رو فعال می‌کنیم. با فعال کردن ری تریسینگ، فریم ریت بازی تقریبا نصف میشه و از ۲۸۸ فریم بر ثانیه به ۱۵۰ فریم بر ثانیه می‌رسه، ۹۲% کاهش؛ اما استفاده از DLSS بخش زیادی از عملکرد رو برمی‌گردونه و فعال کردن ری تریسینگ و DLSS با همدیگه، فریم ریت رو به ۲۲۴ فریم بر ثانیه می‌رسونه تا با بهترین تصویر ممکن از مبارزه در جهنم لذت ببرید!

فکر کنم همین دو مثال برای یه نگاه کلی از عملکرد کارت گرافیک RTX 3060 Ti در تکنولوژی ری تریسینگ و استفاده از DLSS کافی باشه. برای بررسی بهتر، بعدا سراغ بررسی تمام کارت‌ها در ری تریسینگ با آخرین نسخه DLSS و FSR می‌ریم.

مصرف برق کارت گرافیک RTX 3060 Ti

کارت گرافیک پرمصرف‌ترین قطعه در هر سیستمیه، برای همین باید موقع خریدش به مصرف برق کارت گرافیکتون توجه کنید و بر اساس نیاز اون، یه پاور باکیفیت و پرقدرت بگیرید.

TDP اعلام شده توسط انویدیا برای این کارت، ۲۰۰ واته و طبق معمول با کارت گرافیک های انویدیا، مصرف برق این کارت تقریبا برابر با این عدده. کارت گرافیک RTX 3060 Ti در حالت استوک بدون اورکلاک، ۲۰۲ وات برق مصرف می‌کنه، و با اورکلاک مصرف این کارت تقریبا با مصرف کارت گرافیک RTX 3070 برابره، و ۲۲۳ وات برق مصرف می‌کنه؛ مصرف برق مدل‌های OC شرکت‌های دیگه مثل گیگابایت و ایسوس احتمالا نزدیک به همین مقدار برق مصرف می‌کنن. مدل FE انویدیا از یک کانکتور ۱۲ پین برای تامین برق این کارت گرافیک استفاده می‌کنن، اما شرکت‌های دیگه با توجه به اینکه مدل OC یا معمولی هستن، از یک یا دو کانکتور ۸ پین بهره می‌برن. اگر شما این کارت رو اورکلاک کنید، عملکرد این کارت تقریبا با RTX 3070 برابر میشه، کارتی که ۱۰۰ دلار قیمت بالاتری داره؛ البته اون کارت رو هم میشه اورکلاک کرد.

پاور پیشنهادی انویدیا برای این کارت گرافیک، ۵۵۰ واته، اما با توجه به بالا رفتن مصرف برق پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل و Ryzen 7000 از AMD، بهتره به سراغ پاور بالاتر از ۶۰۰ وات برید.

جمع بندی: آیا کارت گرافیک RTX 3060 Ti انویدیا ارزش خرید داره؟

این کارت گرافیک یکی از بهترین کارت های سری ۳۰ انویدیا بود. همونطور که دیدید، کارت گرافیک RTX 3060 Ti پیشرفت خیلی خوبی به نسبت سری ۲۰ ارائه داده، البته سری ۲۰ کارت گرافیک های انویدیا بدترین کارت ها از نظر نسبت عملکرد به قیمت بودن، اما به هر حال این کارت با بالای ۵۰% عملکرد بهتر در برخی مواقع، به خصوص در ری تریسینگ، که بررسی کاملی از اون خواهیم داشت، تونسته به راحتی اون کارت رو شکست بده و عملا بهترین کارت گرافیک Nvidia در قیمت ۴۰۰ دلار باشه.

AMD پس از انویدیا، RX 6600 XT رو عرضه کرد، که برای بازی در رزولوشن ۱۰۸۰p عرضه شده بود، و به هر حال از RTX 3060 Ti ضعیف‌تر بود. RX 6700 XT رقیب اصلی این کارت محسوب میشه، که اون هم با توجه به قیمت بالاترش، هیچ بهبود عملکرد قابل توجهی نداشت، و قیمت بالاتری هم داشت. در سری ۴۰ هم انویدیا همچنان کارتی با قیمت ۴۰۰ دلار عرضه نکرده، پس میشه گفت که RTX 3060 Ti بهترین کارت این قیمت باقی می‌مونه.

رزولوشن هدف این کارت، ۱۴۴۰p‍ه؛ اگه هدف شما بازی در رزولوشن پایین‌تره، کارت گرافیک RTX 3060 با ۷۰ دلار قیمت پایه پایین‌تر می‌تونه انتخاب بهتری باشه، اما برای رزولوشن ۱۴۴۰p کارت گرافیک‌های RTX 3060 Ti و RTX 3070 بهترین انتخاب هستن، و بیشتر به بودجه شما مربوطه که سراغ کدوم یکی از این کارت‌ها می‌رید. در حال حاضر، کارت گرافیک Zotac Gaming Twin Edge OC RTX 3060 Ti LHR رو با قیمت ۳۹۱ دلار، معادل حدود ۲۰.۵ میلیون تومان (که البته این مدل در ایران ۲۳ میلیون تومان معامله میشه!) و کارت گرافیک MSI VENTUS 2X OC RTX 3070 رو با قیمت ۴۶۰ دلار، معادل ۲۴ میلیون تومان (که البته هیچ مدلی از این کارت گرافیک با قیمت پایین‌تر از ۳۰ میلیون تومان به صورت نو در بازار ایران نیست!) ارزون‌ترین مدل‌های این دو کارت گرافیک هستن. با این اوصاف بازار، انتخاب کارت گرافیک RTX 3060 Ti خیلی منطقی‌تره.

این کارت احتمالا تا مدت‌ها بهترین کارت میان‌رده به خاطر قدرتی که در این بازه قیمتی ارائه میده باقی می‌مونه، حتی با این وجود که به نظر ما قیمت عرضه اون باید پایین‌تر می‌بود، اما ۴۰۰ دلار هم قیمت بدی برای این عملکرد نیست. حالا باید دید که انویدیا با باقی کارت‌های سری ۴۰ چیکار می‌کنه و آیا جانشین خوبی برای اون عرضه می‌کنه یا نه.

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

‫۲ نظر

  1. سلام خوب هستید من میخواستم کارت گرافیک rtx 3060 ti 8gb بخرم مادربرد من h110m و pcle 3.0 هستش ولی کارت گرافیک rtx 3060 ti 8gb pcle 4.0 هست ایا ممکن هست این کارت گرافیک روی مادربرد من ساپورت بشه و از لحاظ طول و عرض و ارتفاع میتونه ساپورت کنه

    1. سلام و روزبخیر. از نظر نصب کردن مشکلی نداره و نصب میشه اما باید عملکرد کارت گرافیک رو فدا کنید چون کاهش پیدا می‌کنه. توصیه می‌کنم از مادربردی استفاده کنید که اسلات pci gen 4 داشته باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×