محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخبار تکنولوژی

دلیل جدید قیمت بالای کارت گرافیک: استفاده ماینرها برای محاسبات هوش مصنوعی

پس از تغییر روش ماینینگ اتریوم و برخی ارزهای دیجیتال دیگه، و شکست بد متا در زمینه متاورس، افت قیمت NFT و خیلی مشکلات دیگه، بازار ماینینگ به بن بست خورد و مزارع ماینرها با کلی کارت گرافیک دست دوم که نیمی از عمر مفیدشون به اتمام رسیده پر شده. حالا خبرها از این حاکین که این ماینرها، قراره برای انجام محاسبات سنگین هوش مصنوعی‌های مولد، مثل ChatGPT استفاده بشن. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.

برخی شرکت‌ها، مثل HIVE Blockchain یا Hut 8 mining مزارع ماینینگ گسترده‌ای با تعداد زیادی کارت گرافیک داشتن، که فروش اون‌ها به خاطر از بین رفتن گارانتی و فشار بالایی که روی چیپ گرافیکی بوده، کمی سخته. حالا مدیر شرکت Hut 8 در مصاحبه‌ای گفته:

اگه شما بتونید مقداری از هزینه‌ای که برای کارت گرافیک ها در حوزه ماینینگ کردید رو برگردونید و برای کارهای جدیدی از اون‌ها استفاده کنید، کاری منطقیه.

این شرکت گفته بود که سال ۲۰۲۲ حدود ۱۷ میلیون دلار از ماینینگ درآمد داشته! همچنین هزینه هنگفتی رو برای کارت گرافیک ها پرداخت کرده بودن؛ شرکت HIVE Blockchain در سال ۲۰۲۱ حدود ۶۶ میلیون دلار مستقیما از انویدیا کارت گرافیک خریده بود، همون سالی که در بازار آزاد کارت گرافیکی پیدا نمی‌شد و انویدیا دنبال مقصر برای این قضیه می‌گشت!

دلیل جدید قیمت بالای کارت گرافیک: استفاده ماینرها برای محاسبات هوش مصنوعی

پردازنده‌های گرافیکی برای بالا بردن سرعت رندر گرافیکی استفاده میشن، و این کار رو با انجام محاسبات سنگین ریاضی انجام میدن. چون که این کارت‌ها در زمینه محاسبات سنگین خوبن، در ماینینگ عملکرد خوبی داشتن، و محاسبات هوش مصنوعی هم از همین ترتیب محاسبات استفاده می‌کنن، و استفاده از کارت گرافیک برای بالا بردن توان هوش مصنوعی، مثل کتاب خوندن برای انسانه. هرچی کارت گرافیک های بیشتری در دسترس هوش مصنوعی باشه، می‌تونه سریع‌تر یاد بگیره و توانایی حل مسئله اون بالاتر میره. در حال حاضر مدل هوش مصنوعی ChatGPT از سرورهای بزرگ مایکروسافت که از کارت گرافیک های انویدیا و پردازنده‌های AMD بهره می‌بره استفاده می‌کنه بهره می‌بره، و همچنین به کسانی که با استفاده از سیستمشون به پیشرفت اون کمک کنن، پاداش میدن.

سال ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰ با بالا رفتن تب ماینینگ قیمت کارت گرافیک ها سر به فلک کشید، حالا باید منتظر بمونیم و ببینیم هوش مصنوعی چه تاثیری روی قیمت کارت گرافیک می‌ذاره!

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

‫۲ نظر

  1. سلام. وقتتون بخیر. بنده چند ماه قبل از مرج ۳۰ عدد کارت گرافیک rx580 بستم و ۷۰۰ میلیون هزینه کردم. الان ریگهام خاموش هستن و همچنان منتظر برگشت سوداوری ماین هستم. میخواستم بدونم چطور میتونم از راه محاسبات برای هوش مصنوعی از کارتهام کسب درامد کنم؟ ممنون میشم اگر راهنمایی کنید

    1. سلام سجاد جان، درحال حاضر برای هوش مصنوعی از کارت های دیگری برای پردازش استفاده میشه، خصوصا سری ۴۰ انویدیا.
      همچنین تو ایران خیلی طلبه نداره و نیازش برای شرکت های بزرگ جهانی هست.
      البته شاید در آینده مثل شبکه های استخراج ارز دیجیتال، برای هوش مصنوعی هم این قابلیت فراهم بشه اما با توجه به مدل کارت گرافیک های شما، شاید بهینه نباشه اصلا نسبت به مصرف برقی که دارن و توانی که می‌تونن در پردازش هوش مصنوعی ارائه کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×