محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

پردازنده‌های Ryzen 8000 Granite Ridge؛ با معماری Zen 5 تا ۱۶ هسته

اخیراً اطلاعات جدیدی درباره پردازنده‌های Ryzen 8000 Granite Ridge از شرکت AMD منتشر شده. طبق این اطلاعات جدید، نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپ AMD هنوز بیشتر از ۱۶ هسته ندارن و تعداد هسته‌ها در بالاترین مدل‌ها، مثل نسل‌های قبلی، همچنان محدود خواهد بود. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.

این اطلاعات جدید توسط سایت آلمانی PC Games Hardware و کانال یوتیوب Moore’s Law is Dead منتشر شده. طبق این اطلاعات، پردازنده‌های Ryzen 8000 Granite Ridge از ۶ تا ۱۶ هسته Zen 5 تشکیل شده و این هسته‌ها به نام Nirvana شناخته می‌شن. خوشه‌های هسته در معماری Zen 5 همراه با CCDهای جدید به نام Eldora هستن.

پردازنده‌های Ryzen 8000 Granite Ridge؛ با معماری Zen 5 تا 16 هسته

با توجه به این شایعات، سری Ryzen 8000 مدل‌های ۶ هسته‌ای خواهد داشت و این به این معنیه که ترکیب هسته‌ها در پردازنده‌های سری Ryzen 7000 و Ryzen 8000 به شدت شبیه همدیگه‌ست. البته هنوز اطلاعاتی درباره زمان عرضه این پردازنده‌های جدید وجود نداره.

بخش بعدی از اطلاعات، مربوط به اسلایدهای منتشر شده توسط کانال یوتیوب Moore’s Law is Deadـه که نقشه راه شرکت AMD برای سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ رو نشون می‌ده. در این نقشه راه، عبارت کلیدی «سرور» مشخص می‌کنه که منظور از پردازنده‌های سری Granite Ridge کل سری Ryzen 8000 نیست و به پردازنده‌های Embedded این سری اشاره می‌کنه. این پردازنده‌ها حداکثر ۱۶ هسته دارن و توان حرارتی اون‌ها بین ۶۵ تا ۱۷۰ واته.

پردازنده‌های Ryzen 8000 Granite Ridge؛ با معماری Zen 5 تا 16 هسته

یه نکته خیلی مهم اینه که این اسلاید نشون می‌ده که تولید این پردازنده‌ها توی «اولین سه ماهه سال ۲۰۲۴ و اولین سه ماهه سال ۲۰۲۵» شروع میشه. ولی باید یادتون باشه که معمولاً پردازنده‌های Embedded (درون‌ریز) تا یک سال بعد از پردازنده‌های گیمینگ (بازی) به بازار عرضه میشن.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×