محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

پوشش گارانتی ایسوس برای بایوس‌های بتا و پروفایل EXPO/XMP

اگه پیگیر اخبار سخت افزار باشید می‌دونید که یه مدته داستانی درباره مادربردهای ایسوس و پردازنده‌های Ryzen 7000X3D در حال بررسیه و صحبت درباره اون خیلی زیاده.  داستان از این قرار بود که به‌خاطر یه مشکل نرم‌افزاری در مدارهای ولتاژ پردازنده و عدم کالیبره بودن بایوس در مادربردهای ایسوس، ولتاژ بیش از حد به پردازنده‌های Ryzen 7000X3D می‌رسید و آسیب‌های غیرقابل جبرانی به پردازنده و مادربرد وارد می‌شد. شرکت ایسوس به این مشکل پاسخ داد و یه نسخه بتا از بایوس روی سایت خودش منتشر کرد. اما با حیرت اعلام کرد که از اونجایی که این نسخه بتاست، خدمات گارانتی رو پوشش نمیده! تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید. 


اینکه شرکت‌های سازنده مادربرد یه نسخه بتا از بایوس‌هاشون منتشر کنن و بعضی قابلیت‌ها رو زودتر برای کاربرا در دسترس قرار بدن خیلی عجیب نیست. معمولاً امکانات جدید بایوس یا پروفایل‌های حافظه یه کم زودتر از طریق بایوس‌های بتا برای کاربرا در دسترس قرار می‌گیرن. این تغییرات به‌طور کلی تغییرات اساسی نیستن و به سیستم آسیب نمی‌زنه. اما تا حالا ندیدیم که شرکت ایسوس یا هر شرکت دیگه‌ای، یه نسخه بتا از بایوس عرضه کنه که ولتاژ پردازنده رو تغییر بده! تنظیم ولتاژ پردازنده مهم‌ترین کاریه که مادربرد باید انجام بده و هر اشتباهی در اون، نه تنها به پردازنده، بلکه به خود مادربرد و قطعات دیگه سیستم وارد می‌کنه.

سوختگی پردازنده و مادربرد بر اثر نقص تنظیم ولتاژ

ایسوس بایوس بتا را بدون گارانتی منتشر کرد!

باور کنین داستان هنوز تموم نشده. شرکت ایسوس، نه فقط یه بایوس ناقص و آزمایش نشده از سری بتا برای «تغییر ولتاژ پردازنده» منتشر کرده، بلکه اعلام کرده که نصب این بایوس روی مادربرد، گارانتیشو باطل می‌کنه. یعنی اگه کاربر این بایوس بتا رو نصب کنه و به قطعات سیستمش آسیب ببینه، ایسوس هیچ مسئولیتی قبول نمی‌کنه.

«استیو» از کانال یوتیوب Gamers Nexus، که خودش چند دستگاه پردازنده و مادربرد آسیب دیده به خاطر این نقص را خریداری و بررسی کرده بود، اولین کسی بود که به تصمیم عجیب ایسوس واکنش نشون داد. استیو در ابتدا سعی کرد با شرکت ایسوس ارتباط برقرار کنه و علت این تصمیم عجیب و خطرناک را بپرسه، اما شرکت ایسوس به مدت پنج روز به استیو پاسخی نداد و استیو هم در یک ویدئو به تفصیل به این موضوع پرداخت و اون رو کامل توضیح داد و تقریبا ایسوس رو با خاک یکسان کرد:)). واکنش‌ها به حدی برای ایسوس سنگین شد که یوتیوبر JayzTwoCents، یکی از همکاران قدیمی ایسوس، اعلام کرد که قرارداد اسپانسری خودش با ایسوس رو پس از سال‌ها لغو می‌کنه.

گارانتی از این به بعد برای بایوس های بتا و EXPO/XMP هم فعال خواهد بود

با این حرف‌ها واکنش‌ها به ایسوس به اوج رسید تا این که یوتیوبرهای سخت‌افزاری بتونند تأثیرگذاری خودشون رو به درستی اعمال کنن و در یک بیانیه، ایسوس اعلام کرد که از این پس سرویس گارانتی اون نه تنها برای بایوس‌های اصلی بلکه برای بایوس‌های بتا هم فعال میشه؛ به عبارت دیگه، هر بایوسی که ایسوس منتشر کنه تحت پوشش گارانتی قرار خواهد گرفت. علاوه‌براین، اعلام شده که پروفایل‌های XMP در مادربردهای اینتل و پروفایل‌های EXPO در مادربردهای AMD هم از این به بعد تحت پوشش گارانتی ایسوس قرار می‌گیرن. تا قبل از این، استفاده از پروفایل‌های EXPO و XMP به عنوان یک شکل از اورکلاک به حساب می‌اومد و بنابراین گارنتی رو باطل می‌کرد.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×