محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

رونمایی انویدیا از RTX 4060 و RTX 4060 Ti با شروع قیمت ۳۰۰ دلار!

انویدیا امروز رسما از کارت گرافیک های میان‌رده سری ۴۰ رونمایی کرد؛ کارت گرافیک RTX 4060 با قیمت ۳۰۰ دلار، RTX 4060 Ti 8GB با قیمت ۴۰۰ دلار و RTX 4060 Ti 16GB با قیمت ۵۰۰ دلار. این‌ها اولین کارت گرافیک های نسبتا ارزون قیمت سری ۴۰۰۰ ادا لاولیس هستن که زیر ۵۰۰ دلار قیمت دارن.

کارت گرافیک RTX 4060 از چیپ AD107 بهره می‌بره، با ۳۰۷۲ هسته کودا، که ۱۵ ترافلاپس قدرت داره و به طور شگفت‌انگیزی از تنها ۱۱۵ وات برق مصرف می‌کنه! مصرف برق این کارت گرافیک از خیلی از پردازنده‌های امروزی کمتره، حتی ۱۳۶۰۰K اینتل هم برق بیشتری از این کارت گرافیک که داره محاسبات ماتریسی انجام میده برق بیشتری مصرف می‌کنه! این کارت قراره در ماه جولای با قیمت ۳۰۰ دلار راهی بازار بشه.

کارت گرافیک RTX 4060 Ti در هر دو مدل ۸ و ۱۶ گیگابایتی، از چیپ AD106 استفاده می‌کنه و ۴۳۵۲ هسته کودا داره، ۴۱% بیشتر از RTX 3060! این چیپ ۲۲ ترافلاپس قدرت داره و ۱۶۰ وات برق مصرف می‌کنه. دو مدل ۸ و ۱۶ گیگابایتی این کارت گرافیک، روی کاغذ تفاوتی به جز حافظه VRAM با هم ندارن و جالبه ببینیم هرکدوم چه عملکردی به نمایش می‌ذارن. مدل ۸ گیگابایتی این کارت گرافیک قراره ۲۴ می با قیمت ۴۰۰ دلار راهی بازار بشه، کمتر از ۵ روز دیگه، و مدل ۱۶ گیگابایتی اون مثل RTX 4060 در ماه جولای با قیمت ۵۰۰ دلار وارد بازار میشه، که کمی قیمت بالایی برای کارتی با تنها حافظه بالاتر به حساب میاد.

اینوگرافی RTX 4060 و RTX 4060 Ti در مقایسه با کارت‌های نسل قبل؛ منبع: Nvidia

تمام این کارت‌ها، از نسل سوم هسته‌های RT انویدیا و نسل چهارم هسته‌های تنسور بهره می‌برن، این یعنی تمام کارت‌های سری ۴۰ انویدیا تا الان از DLSS 3 پشتیبانی می‌کنن. علت مصرف پایین این کارت گرافیک‌ها در مقایسه با مدل‌های قدیمی، بهره‌مندی اون‌ها از لیتوگرافی ۴ نانومتری شرکت TSMC‍ه که عملکرد کارت‌ها نسبت به مصرف برق رو به شدت بهینه کرده.

همونطور که در چارت می‌بینید، هر دو مدل کارت گرافیک RTX 4060 Ti از یک چیپ یکسان استفاده می‌کنن، وبا پهنای باند ۱۲۸ بیتی با سرعت مموری هر دو مدل ۵۵۴ گیگابایت بر ثانیه. با این اطلاعات من یاد مدل ۱۲ گیگابایت کارت گرافیک RTX 2060 افتادم که هیچ تفاوتی با مدل ۶ گیگابایت این کارت نداشت! باید ببینیم این‌بار آیا تفاوتی در بین این دو مدل وجود داره یا باز هم قراره شاهد همین اتفاق باشیم.

انویدیا چند بنچمارک هم از این کارت گرافیک ارائه داده و اون‌ها رو با کارت‌گرافیک‌های نسل قبل خودشون مقایسه کرده، که طبق اون‌ها، این کارت‌ها برای بازی روی رزولوشن ۱۰۸۰p مناسبن. این بنچمارک‌ها از خود انویدیا بیرون اومدن، هرچند که انویدیا تغییر عمدی در مقایسه کارت‌ها ایجاد نمی‌کنه، اما بهتره تا زمان بیرون اومدن بنچمارک‌های تخصصی شخص سوم صبر کنیم.

RTX 4060RTX 4060 Ti 8GBRTX 4060 Ti 16GBBENCHFA.COM
ADA (TSMC 4N)ADA (TSMC 4N)ADA (TSMC 4N)معماری
AD107-400AD106-350AD106-351پردازنده گرافیکی
۳۰۷۲۴۳۵۲۴۳۵۲هسته‌های کودا
۲.۴ GHz۲.۵ GHz۲.۵ GHzسرعت بوست پردازنده
۸GB GDDR6۸GB GDDR6۱۶GB GDDR6حافظه VRAM
۱۷Gbps۱۸Gbps۱۸Gbpsسرعت VRAM
۱۲۸-bit۱۲۸-bit۱۲۸-bitباس حافظه
۲۷۲GB/s۲۸۸GB/s۲۸۸GB/sپهنای باند حافظه
۱۱۵W۱۶۰W۱۶۰WTDP
PCIe Gen4 x8PCIe Gen4 x8PCIe Gen4 x8درگاه توسعه
۲۹۹ دلار۳۹۹ دلار۴۹۹ دلارقیمت شروع
جولای ۲۰۲۳۲۴ می ۲۰۲۳جولای ۲۰۲۳تاریخ عرضه

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×