بررسیمادربرد

نگاهی نزدیک و بررسی مادربرد ASUS PRIME B760M-K D4 

مادربردهای سری ASUS Prime در سال‌های اخیر به‌دلیل قیمت پایین و عملکرد خوب به یکی از انتخاب‌های ثابت خریداران تبدیل شده. این مادربردها طوری طراحی شدن تا پتانسیل کامل پردازنده های Intel Core نسل سیزدهم رو آزاد کنن. PRIME B760M-K D4 با طراحی سبک پرایم، متریال با کیفیت مناسب و امکانات اولیه و کمی بیشتر از اون رو در یک مادربرد اقتصادی قرار داده تا خیلی از افراد که بودجه زیادی برای خرید مادربرد ندارن هم بتونن از این بردها استفاده کنن و تجربه خوبی داشته باشن. ما توی این مطلب از رسانه بنچفا قصد داریم به بررسی مادربرد ASUS PRIME B760M-K D4 بپردازیم و درباره همه جزئیات و اطلاعاتی که پیش از خرید به اون نیاز دارید، صحبت کنیم. بنابراین اگر قصد خرید مادربرد ASUS PRIME B760M-K D4 رو دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

مشخصات مادربرد ASUS PRIME B760M-K D4

مشخصات مادربرد ASUS PRIME B760M-K D4 

در ادامه می‌تونید جدول کامل مشخصات مادربرد ASUS PRIME B760M-K D4  رو بخونید.

Intel Socket LGA1700 for 13th Gen Intel Core Processors & 12th Gen Intel Core, Pentium Gold، CeleronCPU
Intel B760 ChipsetChipset
DDR4نوع RAM
۲تعداد اسلات RAM
دوگانهمعماری حافظه
۶۴ گیگابایتحداکثر حافظه قابل پشتیبانی
تا ۵۳۳۳ مگاهرتز (به صورت اورکلاک)فرکانس RAM قابل پشتیبانی
۴نسل PCI-E
۱PCI-E X16
۶Gb/s
نوع درگاه SATA
۴تعداد درگاه SATA
۲تعداد اسلات M.2
Micro ATXفرم فاکتور
Realtek 2.5Gb EthernetLAN
AURA Syncاکوسیستم نورپردازی
۱×۴-Pin (12V-R-G-B)هدر RGB
۲×۳-Pin (5V-D-G)هدر ARGB
۱×۸-Pinکانکتور برق پردازنده
پنل پشت: ۴xType-A | هدرها: ۱xType-Aپورت USB3.2
پنل پشت: ۲ | هدرها: ۲پورت USB2.0

انعطاف‌پذیری و امکانات مادربرد ASUS PRIME B760M-K D4 

مادربرد PRIME B760 ابزارهای منعطفی رو برای تنظیم هر بخشی از سیستم شما ارائه می‌کنه و به شما این امکان رو می‌ده تا تنظیمات عملکرد رو کاملاً با روش کار خودتون برای به حداکثر رسوندن بهره‌وری مطابقت بدید.

کنترل هوشمند در مادربرد ASUS PRIME B760M-K D4 

کنترل هوشمند همونطور که از اسمش مشخصه کامپیوتر شما رو هوشمند می‌کنه. همراه با مراقبت از تنظیم پیچیده و بهینه‌سازی پویا جنبه‌های ضروری سیستم، گزینه‌های ساده‌سازی شده هوشمندانه‌ای رو برای تازه واردان به دنیای رایانه شخصی و همچنین ویژگی‌های جامع‌تری رو برای افراد  باتجربه ارائه می‌ده.

قابلیت بهره‌وری انرژی همه جانبه

عملکرد صرفه‌جویی در انرژی شامل تنظیمات متعددی میشه که می‌تونید به‌راحتی مصرف برق رو بهینه کرده و صرفه‌جویی در مصرف انرژی رو به حداکثر برسونید. می‌تونید محدودیت قدرت CPU رو  فعال، نور Aura رو تیره کنید و مشخصات فن رو  روی حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی قرار بدید. همچنین می‌تونید برنامه Power Saver رو  که در ویندوز مایکروسافت تعبیه شده تغییر دهید.

کنترل‌های خنک کننده هوا و مایع انعطاف‌پذیر

نرم افزار ASUS Fan Xpert کنترل خیلی خوبی روی فن‌ها داره و به شما امکانات زیادی میده. یک حالت Extreme Quiet وجود داره که سرعت فن رو به کمتر از حداقل پیش‌فرض کاهش می‌ده تا سیستم شما زمان انجام کارهای سبک، بی‌صدا باقی بمونه. فن‌ها رو همچنین می‌تونید از طریق UEFI BIOS کنترل کنید. 

کنترل برق دیجیتال دقیق

VRM

ماژول تنظیم کننده ولتاژ Digi+ به‌خوبی ولتاژ مورد نیاز پردازنده و باقی قطعات رو ارائه میده و عملکردی پایدار داره. این VRM تنظیمات فرکانس و راندمان انرژی رو به‌طور خودکار تغییر می‌ده. ماژول تنظیم‌کننده ولتاژ همچنین به شما این امکان رو میده که CPU رو برای ثبات و عملکرد نهایی تنظیم کنید. روی این مادربرد ما ۸ پاور استیج (Power Stage) می‌بینیم. تعداد پاور استیج رو میشه با شمردن مکعب‌های طوسی‌ (یا مشکی) رنگی که دور CPU هستن بدست آورد. معمولا تعداد این مکعب ها برابر با تعداد پاور استیج هستش اما گاهی اوقات ممکنه یکی در نیاد. برای اطلاعات دقیق‌تر به مقاله‌ی «ولتاژ رگولاتور ماژول (VRM) چیست؟» مراجعه کنید. 😎

استفاده مادربرد  ASUS PRIME B760M-K D4 از UEFI BIOS

استفاده مادربرد  ASUS PRIME B760M-K D4 از UEFI BIOS

بایوس مشهور UEFI ASUS همه چیزهایی که برای پیکربندی، بهینه‌سازی و تنظیم سیستم نیاز دارید رو در اختیارتون می‌ذاره. اگر بایوس‌های قدیمی رو به‌یاد داشته باشید، محیطی داشت که اصلا کاربرپسند نبود و به کلی بیشتر باعث گیج شدن کاربر می‌شد. اما UEFI ASUS، بایوس مشهور ایسوس، رابط کاربری خیلی بهتری داره و کار کردن با اون هم خیلی آسون‌تره. اما به طور کلی پیشنهاد می‌کنم اگه اطلاعاتی درباره بایوس ندارید، تنظیمات اونجارو تغییر ندید؛ مگه اینکه به‌خوبی قبلش درباره کاری که می‌خواید انجام بدید Search کرده باشید.

از ویژگی‌های این بایوس میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  •  امکان جستجو: با این قابلیت به‌سرعت و به‌راحتی گزینه یا تنظیمات مورد نیاز خودتون رو پیدا می‌کنید.
  • Setup سریع و ساده: حالت EZ تنظیمات و آمارهای حیاتی رو نشون می‌ده و به‌طور کلی به شما کمک می‌کنه  تا دستگاه خودتون رو در کم‌ترین زمان راه‌اندازی و اجرا کنید.
  •  کنترل گرافیکی بصری فن: تنظیمات تکی فن رو به سادگی با کشیدن یک منحنی با ماوس تنظیم کنید.
  •  حالت روشن/خاموش Aura: روشنایی Aura RGB یا هر LED داخلی رو به‌راحتی از این بخش فعال یا غیرفعال کنید.

قابلیت‌های خنک کنندگی مادربرد  ASUS PRIME B760M-K D4 

سری PRIME B760 با چندین هیت سینک داخلی و مجموعه ای از هدرهای فن هیبریدی طراحی و تولید شده تا اطمینان حاصل بشه که تحت بارهای کاری شدید مادربرد خنک و پایدار بمونه و عملکردشو حفظ کنه.

هیت سینک و پد حرارتی VRM

هیت سینک و پد حرارتی VRM

هیت سینک VRM و پد حرارتی، انتقال حرارت رو از ماسفت‌ها و چوک‌ها برای عملکرد خنک‌کنندگی بهتر بهبود می‌بخشن. البته ما در این مادربرد یک هیت‌سینک داریم که فقط بخشی از ماسفت‌هارو پوشش میده و برای چوک‌ها و ماسفت‌های بالای CPU خنک‌کننده‌ای نداریم.

منابع چندگانه دما

هر هدر مادربرد  ASUS PRIME B760M-K D4 می‌تونه به‌صورت پویا به سه حسگر حرارتی اشاره کنه. FAN Xpert به شما این امکان رو می‌ده تا دمای کارت‌ گرافیک پشتیبانی‌شده ASUS رو نقشه‌برداری کنید تا خنک‌سازی رو برای کارهایی که نیاز به پردازنده گرافیکی و پردازنده دارن، بهینه کنید.

فن ۴ پین PWM/DC

هدر مخصوص فن کیس روی این مادربرد از تشخیص خودکار فن‌های PWM یا DC پشتیبانی می‌کنه.

عملکرد مادربرد  ASUS PRIME B760M-K D4 

سری‌های PRIME B760 برای پاسخگویی به تعداد هسته‌های بالا و نیازهای پهنای باند پردازنده‌های نسل سیزدهم Intel Core ساخته شدن. مادربرد ASUS B760 تمام اصول اولیه رو برای افزایش بهره‌وری روزانه فراهم می‌کنن. بنابراین سیستم شما با قدرت پایدار، سیستم خنک کنندگی مناسب و گزینه های انتقال داده انعطاف پذیر برای یک تجربه خوب در دسترسه.

پشتیبانی از DDR4

بهبود طراحی، آخرین پردازنده‌های Intel رو با دسترسی پیشرفته به پهنای باند حافظه سازگار کردن. فناوری ASUS مسیرهای سیگنال حافظه رو در لایه‌های مختلف PCB ترسیم می‌کنه تا فاصله مسیر رو کم کنه و مناطق محافظی رو اضافه می‌کنه و به‌طور قابل توجهی تداخل رو کاهش می‌ده.

دو اسلات M.2 (تا ۶۴ گیگابیت در ثانیه)

مادربرد PRIME B760 در مجموع دو اسلات M.2 ارائه می‌ده که از سرعت انتقال داده تا ۶۴ گیگابیت بر ثانیه از طریق PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کنه و زمان راه‌اندازی و بارگذاری برنامه رو سریع‌تر با سیستم عامل یا درایوهای برنامه امکان‌پذیر می‌کنه.

البته این هم بگیم که سرعت انتقال واقعی کمتر از حداکثر سرعت تئوریه در نهایت و به مدل SSD شماهم بستگی داره.

اسلات PCIe 4.0 در مادربرد ASUS PRIME B760M-K D4 

مادربرد PRIME B760 به طور خاص برای پردازنده‌های نسل سیزدهم و دوازدهم اینتل طراحی شده و اتصال PCIe 4.0 رو برای جدیدترین پردازنده‌های گرافیکی ارائه می‌کنه.

Realtek 2.5 گیگ اترنت

Realtek 2.5 Gb Ethernet بدون شک TCP و UDP بالایی رو برای انتقال سریع‌تر و رووون‌تر داده ارائه می‌کنه.

  • حجم کاری CPU کمتر
  • توان عملیاتی TCP و UDP بالا

سفارشی‌سازی در مادربرد ASUS PRIME B760M-K D4

مادربرد ASUS PRIME B760M-K D4 جزئیات ظریفی رو اضافه کرده که هر تجربه‌ای رو بهبود ببخشه و در اون پیشرفت کنه. برای مثال از استفاده از کدک‌های انحصاری که کیفیت صدای خوبی رو ارائه میدن تا کنترل‌های روشنایی RGB بصری که به شما اجازه میده سیستم رو  برای ایجاد ظاهری منحصر به فرد شخصی سفارشی کنید.

  • طراحی هوشمند و سخت افزار مناسب کیفیت صدا رو بر خلاف هر چیزی که قبلا از مادربردهای اقتصادی انتظار داشتید در اختیارتون می‌ذارن.
  • علاوه‌براین، محافظ صوتی، جداسازی دقیق آنالوگ/دیجیتال رو به‌خوبی تضمین می‌کنه و تداخل چند جانبه رو تا حد زیادی کاهش می‌‎ده.
  • لایه‌های PCB صوتی اختصاصی مجزا برای مسیرهای چپ و راست تضمین می‌کنن که هر دو کانال کیفیت یکسانی رو ارائه میدن. در آخر هم به گفته ایسوس از خازن های صوتی درجه یک در این بخش استفاده شده.

پشتیبانی از Aura Sync

ASUS Aura کنترل نور RGB کامل رو با انواعی تنظیم‌های کاربردی برای LEDهای داخلی RGB و همچنین نوارها و دستگاه های متصل به هدرهای RGB داخلی در دسترس قرار میده. شما می‌تونید همه این‌ها رو با مجموعه‌ای از سخت افزارهای دارای قابلیت Aura همگام‌سازی کنید.

هدرهای Gen 2 آدرس پذیر

هدرهای Gen 2 آدرس پذیر

دو هدر Addressable Gen 2 قادر به تشخیص تعداد LED ها در دستگاه‌های RGB آدرس پذیر نسل دوم هستن و به نرم افزار اجازه می‌دن تا به‌طور خودکار جلوه‌های نور رو برای دستگاه‌های خاص تنظیم کنه. 

حفاظت از اضافه ولتاژ – طراحی برق حفاظتی مدار در کلاس جهانی

یک طراحی مدار منحصربه‌فرد با تنظیم کننده های ولتاژ داخلی برای محافظت از این مادربرد در برابر آسیب ناشی از ولتاژهای سطح بالای غیرمنتظره از منابع تغذیه ناپایدار یا ضعیف وجود داره که از ویژگی‌های مثبت این قطعه به حساب میاد.

جمع‌بندی نویسنده از بررسی مادربرد ASUS PRIME B760M-K D4 

در این مطلب  بررسی مادربرد ASUS PRIME B760M-K D4 رو خوندید. مادربردهای سری پرایم ایسوس امروزه تو بازار ایران تبدیل به یک قطعه مهم شدن جون اکثر کسایی که به دنبال جمع کردن یک سیستم اقتصادی هستن، از این مادربردها استفاده می‌کنن. همچنین که چیپست‌های مختلفی از پلتفرم اینتل و AMD در این سری اولید میشه. اگر شما هم قصد خرید یک سیستم جدید دارید ولی بودجه کافی برای ماردبرد کنار نگذاشتید می‌تونید مادربردهای سری پرایم هم مد نظرتون داشته باشید.  مادربرد ASUS PRIME B760M-K D4 از یک چیپست میان رده استفاده می‌کنه و به طور کلی برای سیستم‌هایی مناسبه که به دنبال عملکرد متوسط و رو به خوب هستن. امیدوارم این مطلب برای شما کاربردی بوده باشه و قبل از خرید بهتون کمک کنه. 

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۷ نظر

  1. سلام ، من میخوام نسخه m-a همین مادربورد رو بخرم ، تفاوت قیمتش با نسخه mk چیزی حدود ۳۰۰ هزارتومن هست ، بنظرتون ارزش داره ؟

    1. سلام عباس عزیز. از نظر مشخصات تفاوتی باهمدیگه ندارن. اما بردهای ایسوس معمولا عملکرد بهتری دارن نسبت به گیگابایت.

  2. این مادربرد با ۱۳۴۰۰f به مشکل نمیخوره در خصوص VRM منظورمه و بین این مدل و ASUS PRIME H610M-A WIFI D4 شما کدوم مدل رو پیشنهاد میکنید ؟

    1. خیر مشکلی ندارن باهم. البته به نظرم بهتره مدل m-a رو تهیه کنید.
      بین این دو مدل هم باز ASUS PRIME B760M-A D4

    1. سلام عرفان عزیز. بهتره مادربرد بهتری برای ۱۳۶۰۰k تهیه کنید ولی به طور کلی مشکلی نداره برای استفاده معمولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×