بررسیمادربرد

نگاهی نزدیک و بررسی مادربرد Asus PRIME H770-PLUS D4 

مادربرد Asus PRIME H770-PLUS D4  چندماه پیش وارد بازار ایران شد و به دلیل اینکه همچنان مادربردهای سری ۶۰۰ از پردازنده‌های نسل دوازده و سیزده اینتل پشتیبانی می‌کنن، شاید این مادربرد انتخاب خیلی از افراد نباشه. با این حال  مادربردAsus PRIME H770-PLUS D4 یکی از مادربردهای اقتصادی با چیپست میان‌رده رو به خوبه که اگه قصد جمع کردن یک سیستم جدید رو داشته باشید، این مادربرد می‌تونه جزو انتخاب‌هاتون قرار بگیره. توی این مطلب از بنچفا قصد داریم به بررسی مادربرد Asus PRIME H770-PLUS D4 بپردازیم و درباره نکاتی صحبت کنیم که قبل از خرید بهتره که بدونید. پس اگر قصد خرید مادربرد Asus PRIME H770-PLUS D4 رو دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مشخصات مادربرد Asus PRIME H770-PLUS D4 

توی عکس زیر می‌تونید مشخصات کلی  مادربردAsus PRIME H770-PLUS D4 رو در یک نگاه ببینید. 

LGA1700CPU
Intel H770Chipset
DDR4نوع RAM
۴تعداد اسلات RAM
دوگانهمعماری حافظه
۱۲۸ گیگابایتحداکثر حافظه قابل پشتیبانی
تا ۵۰۶۶ مگاهرتز (به صورت اورکلاک)فرکانس RAM قابل پشتیبانی
۵نسل PCI-E
۳PCI-E X16
۶Gb/s
نوع درگاه SATA
۴تعداد درگاه SATA
۲تعداد اسلات M.2
Micro ATXفرم فاکتور
Realtek 2.5Gb EthernetLAN
AURA Syncاکوسیستم نورپردازی
۲×۴-Pin (12V-R-G-B)هدر RGB
۳×۳-Pin (5V-D-G)هدر ARGB
۱×۸-Pinکانکتور برق پردازنده
پنل پشت: ۵xType-A + 1xType-C | هدرها: ۲xType-Aپورت USB3.2
پنل پشت: ۲ | هدرها: ۲پورت USB2.0
مشخصات مادربرد Asus PRIME H770-PLUS D4

طراحی و زیبایی‌شناسی  مادربردAsus PRIME H770-PLUS D4 

همونطور که می‌دونید سری پرایم، جزو سری‌ مادبردهای پریمیوم به حساب نمیاد. به همین دلیل ما نباید انتظار طراحی، متریال و ویژگی‌های عجیب و غریب باشیم. با این حال سری پرایم طی سال‌هایی که توسط برند ایسوس تولید میشه، به یک زبان خاص توی طراحی رسیده. بحث زیبایی می‌تونه خیلی سلیقه‌ای باشه. مادربردAsus PRIME H770-PLUS D4 دارای طراحی به سبک پرایمه و از رنگ نقره‌ای و مشکی توی اون استفاده شده. ایسوس برای این طراحی از فضا الهام گرفته. 

برخی از ویژگی‌های  مادربرد Asus PRIME H770-PLUS D4 

 مادربرد Asus PRIME H770-PLUS D4 با یک سری ویژگی مثبت که در ادامه به اون‌ها اشاره می‌کنیم.

 قابلیت بهره‌وری انرژی همه‌جانبه

عملکرد صرفه‌جویی در انرژی شامل تنظیمات متعددی میشه که می‌تونید به‌راحتی مصرف برق رو بهینه کرده و صرفه‌جویی در مصرف انرژی رو به حداکثر برسونید. می‌تونید محدودیت قدرت CPU رو  فعال، نور Aura رو تیره کنید و مشخصات فن رو  روی حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی قرار بدید. همچنین می‌تونید برنامه Power Saver رو  که در ویندوز مایکروسافت تعبیه شده تغییر دهید.

کنترل‌های خنک کننده هوا و مایع انعطاف‌پذیر

نرم افزار ASUS Fan Xpert کنترل خیلی خوبی روی فن‌ها داره و به شما امکانات زیادی میده. یک حالت Extreme Quiet وجود داره که سرعت فن رو به کمتر از حداقل پیش‌فرض کاهش می‌ده تا سیستم شما زمان انجام کارهای سبک، بی‌صدا باقی بمونه. فن‌ها رو همچنین می‌تونید از طریق UEFI BIOS کنترل کنید. 

کنترل‌های خنک کننده هوا و مایع انعطاف‌پذیر

حافظه موقت در  مادربردAsus PRIME H770-PLUS D4 

مادربرد Asus Prime H770 Plus D4 از رم DDR4 پشتیبانی می‌کنه. با اینکه الان نسل بعدی یعنی رم DDR5 عرضه شده و در دسترسه با این حال به دلیل قیمت تقریبا دو برابری این رم‌ها، هنوز خیلی از افراد ترجیح میدن که از‌ رم‌های DDR4 استفاده کنن. اگر نظر من هم بخواید بهتون میگم که حداقل تا دو سال آینده DDR4 همچنان می‌تونه جوابگوی کاربری‌های مختلف البته با کانفیگ مناسب باشه. از طرفی اگر قصد داشته باشید از رم‌های نسل جدید استفاده کنید، علاوه‌بر هزینه خود رم، باید مادربردی که از این حافظه پشتیبانی کنه، تهیه کنید. بنابراین هزینه به مقدار قابل توجهی زیاد میشه. 

ذخیره‌سازی در مادربرد Asus PRIME H770-PLUS D4 

روی مادربرد PRIME H770-PLUS D4 سه اسلات M.2 دیده میشه که یکی از اون‌ها با هیت سینک پوشیده شده. این اسلات‌ها از سرعت انتقال داده تا ۶۴ گیگابیت بر ثانیه از طریق PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کنن و به‌طور کلی سرعت باز شدن برنامه‌ها و ویندوز رو به میزان قابل توجهی افزایش میدن. 

هیت سینک‌های  مادربردAsus PRIME H770-PLUS D4

هیت سینک‌های مادربرد Asus PRIME H770-PLUS D4 

سه هیت‌سینک روی  مادربرد Asus PRIME H770-PLUS D4 دیده میشه. یکی روی یک اسلات M.2 دیده میشه که برای خنک سازی حافظه SSD استفاده میشه. این بخش با دو پیچ قابل جدا شدنه و به راحتی می‌تونید با باز کردن اون‌ها SSD رو جا بزنید. هیت سینک بعدی روی VRM مادربرد قرار داره. هیت سینک VRM و پد حرارتی انتقال حرارت از ماسفت‌ها رو برای عملکرد خنک‌کنندگی بهتر بهبود می‌بخشن. در آخر هم یک هیت‌سینک دیگه روی چیپست می‌بینیم. این هیت سینک‌ها به نسبت مادربردهای دیگه زیاد و بزرگ نیستن اما با این حال برای یک مادربرد با چیپست میان‌رده کافیه. توی عکس هم می‌تونید هر دو هیت سینک رو ببینید. راستی، مقاله‌ی «ولتاژ رگولاتور ماژول (VRM) چیست؟» هم می‌تونه خیلی کمکتون کنه. 😎👌

هیت سینک‌های مادربرد Asus PRIME H770-PLUS D4 

اتصالات مادربرد Asus PRIME H770-PLUS D4 

در ادامه به اتصالات مادربرد PRIME H770-PLUS D4 می‌پردازیم.

اسلات PCIe 5.0

PCIe 5.0 سرعت انتقال داده رو دو برابر PCIe 4.0 ارائه می‌کنه. PCIe 5.0 مزایای دیگه‌ای هم داره. مثل تغییرات الکتریکی برای بهبود یکپارچگی سیگنال، اتصالات CEM سازگار برای اضافه کردن کارت‌های دیگه و سازگاری با نسخه های قبلی PCI Express.

USB 3.2 Gen 2 Type-C

پورت USB 3.2 Gen 2 Type-C روی این مادربرد دیده میشه که یک مزیت خوب به حساب میاد. سرعت این پورت تا ۲۰ گیگابیت در ثانیه، با استفاده از دو خط ۱۰ گیگابیت در ثانیه به طور همزمانه. 

Thunderbolt 4 (سازگار با USB4)

مادربرد PRIME H770-PLUS D4 از USB4 از طریق هدر Thunderbolt USB4 پشتیبانی می‌کنه. مادربردهای PRIME با کارت الحاقی ایسوس، می‌تونن سرعت دو جهته تا ۴۰ گیگابیت بر ثانیه رو روی یک کابل فعال کنن و در عین حال برق دستگاه برای شارژ سریع رو هم تامین کنن. علاوه بر این، این کارت دارای عملکرد زنجیره‌ای برای اتصال مولتی‌اسکرینه و تا دو صفحه نمایش با وضوح ۴K رو  پشتیبانی می‌کنه. البته این کارت ایسوس باید به صورت جداگونه تهیه بشه. 

Realtek 2.5 Gb Ethernet

سوکت Realtek 2.5 Gb Ethernet هم که روی اکثر ماردبردها دیده میشه و برای اتصال لن به مادربرده هم روی این مادربرد دیده میشه. 

صدا در مادربرد PRIME H770-PLUS D4

طراحی هوشمند و سخت‌افزار مناسب کیفیت صدای مناسبی ارائه میدن . علاوه‌براین، محافظ صوتی، جداسازی دقیق آنالوگ/دیجیتال رو به‌خوبی تضمین می‌کنه و تداخل چند جانبه رو تا حد زیادی کاهش می‌‎ده.

لایه‌های PCB صوتی اختصاصی مجزا برای مسیرهای چپ و راست تضمین می‌کنن که هر دو کانال کیفیت یکسانی رو ارائه میدن. در آخر هم به گفته ایسوس از خازن‌های صوتی درجه یک در این بخش استفاده شده.

شخصی‌سازی مادربرد Asus PRIME H770-PLUS D4 

شخصی‌سازی مادربرد Asus PRIME H770-PLUS D4 

یک سری شخصی‌سازی با استفاده از مادربرد Asus PRIME H770-PLUS D4 امکان‌پذیره که می‌تونید در ادامه بخونید. 

پشتیبانی از Aura Sync

ASUS Aura کنترل نور RGB کامل رو با انواعی تنظیم‌های کاربردی برای LEDهای داخلی RGB و همچنین نوارها و دستگاه های متصل به هدرهای RGB داخلی در دسترس قرار میده. شما می‌تونید همه این‌ها رو با مجموعه‌ای از سخت افزارهای دارای قابلیت Aura همگام‌سازی کنید.

هدرهای Gen 2 آدرس‌پذیر

دو هدر Addressable Gen 2 قادر به تشخیص تعداد LED ها در دستگاه‌های RGB آدرس پذیر نسل دوم هستن و به نرم‌افزار اجازه می‌دن تا به‌طور خودکار جلوه‌های نور رو برای دستگاه‌های خاص تنظیم کنه. 

بررسی مادربرد Asus PRIME H770-PLUS D4 

جمع‌بندی نویسنده از بررسی مادربرد Asus PRIME H770-PLUS D4 

در این مطلب بررسی مادربرد Asus PRIME H770-PLUS D4  رو خوندید. همونطور که اشاره کردیم این مادربرد کمتر از ۶ ماهه که وارد بازار ایران شده. در صورتی که قصد خرید یک سیستم جدید رو داشته باشی این مادربرد می‌تونه جزو انتخاب‌هاتون باشه. قیمت این مادربرد در حال حاضر حدود ۹ میلیون تومنه که با توجه به سری H بودن و چیپستش نسبت به مدل‌های دیگه قیمت خیلی زیادی نداره و می‌تونه جزو لیست‌ قبل از خرید شما باشه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۶ نظر

        1. سلام نیمای عزیز. می‌تونید از این مادربرد هم استفاده کنید. زیاد نیست برای ۱۳۶۰۰. مناسبه.

  1. سلام سوالم ربطی نداره ولی میخوام مادربرد h770 prime ddr5 تهیه کنم
    آیا ۱۳۷۰۰ سری ک یا غیر ک مناسب هست براش ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×