بررسیمادربرد

بررسی ASUS ROG Strix Z690-A WIFI D4: بهترین مادربرد سفید؟

چند نسله که مادربردهای گیمینگ میان‌رده ROG Strix ZXXX-A با تم مشکی و نقره‌ای به بازار عرضه می‌شن خیلی از نظر ظاهری متفاوت از بردهای مشکی و قرمز ایسوس با تم ROG هستن و همیشه توجه زیادی جلب می‌کنن. Asus ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 به همین سنت ادامه داده و سخت‌افزار باکیفیتی رو همراه با ظاهر جذاب ارائه می‌کنه. با قیمت فعلی حدود ۳۲۰ دلار، این مادربرد ارزون‌ترین نقطه ورود به خط پریمیوم ROG ایسوس محسوب میشه. این مادربرد دارای چهار سوکت M.2، چیپ صدای با کیفیت بالا، شبکه سریع و وای‌فای، قابلیت انتقال برق و برای هر پردازنده نسل دوازده و سیزده اینتل مناسبه. در این مطلب از بنچفا قصد داریم به بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4 بپردازیم و درباره نکاتی صحبت کنیم که قبل از خرید باید بدونید. بنابراین اگر قصد خرید مادربرد Asus ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4 رو دارید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.


ما برای نوشتن این بررسی از نتایج و تست‌های انجام شده در آزمایش‌های سخت‌افزار معتبر استفاده کردیم و اون‌ها رو به زبون فارسی و به‌طور ساده شده برای شما تحلیل و به نگارش دراوردیم.

خلاصه‌ای از بررسی Asus ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4 

خلاصه‌ای از بررسی Asus ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4 

با جدیدترین BIOS (1601)، Z690-A Gaming WIFI D4 در مجموع آزمایش‌ها خیلی خوب ظاهر شده و نتونسته نتایج خوبی به دست بیاره. نتایج تست Procyon Office از سریع‌ترین نتایجیه که با این مادربرد به دست اومده و در اکثر موارد بالاتر از حد متوسط بود. عملکرد بازی هم در مقایسه با مادربردهایی با چیپست Z690 و B660 بسیار خوب بود. Strix همچنین Core i9-12900K اینتل رو بدون مشکل اورکلاک کرد. به‌طور کلی، این مادربرد در طیف گسترده‌ای از بنچمارک‌ها عملکرد خوبی داره و در این فرآیند خیلی تحت فشار سنگین قرار نمی‌گیره.

یکی از دلایلی که مادربرد Asus ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4 رو برای بررسی انتخاب کردیم اینه که این مادربرد از نظر من و البته خیلی‌ها بهترین و خوشگل‌ترین مادربرد سفید بازاره. به همین دلیل می‌تونه انتخاب خیلی از افرادی باشه که قصد خرید مادربرد سفید دارن. علاوه‌بر اون از عملکرد خوبی برخورداره و تونسته نتایج خوبی به دست بیاره. به غیر از همه این‌ها، توی بازار ایران هم به‌راحتی پیدا میشه. خب دیگه بریم سراغ بررسی Asus ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4. 

داخل جعبه مادربرد Asus ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4 

در داخل جعبه مادربرد Asus ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4 لوازم جانبی متعددی وجود داره که برای راه‌اندازی سیستم کار شما رو آسون می‌کنه. توی جعبه مادربرد Asus ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4  کابل‌های SATA، Q-latch برای M.2 ،DVD درایور و موارد دیگر دیده میشه. در ادامه لیست کاملی از لوازم جانبی ارائه شده همراه با مادربرد Asus ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4 می‌بینید. 

  • (۴) کابل SATA
  • آنتن وای فای
  • بسته بند کابل
  • پکیج لاستیکی M.2
  • M.2 Q-Latch
  • ROG زنجیره کلید / برچسب
  • پشتیبانی از DVD
  • دفترچه راهنمای کاربر

طراحی مادربرد Asus ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4 

مادربرد Asus ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4 یک طراحی مشکی و نقره‌ای جذاب داره که من این طراحی ایسوس رو با انتخاب این رنگ‌ها خیلی دوست دارم. همه مادربردهای دیگه سری ROG و ROG Strix دارای تم مشخص مشکی روی سیاه/قرمز هستن، در حالی که این یکی بیشتر شبیه سری Primeـه اما با کیفیت بهتر و البته ظاهر خیلی جذاب‌تر. بالای VRMها و ناحیه IO عقب یک هیت‌سینک بزرگ با ویژگی RGB در بالای قرار داره که نشان تجاری ROG Strix روی اون خودنمایی می‌کنه.

طراحی مادربرد Asus ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4 

بقیه مدار چاپی (PCB) 6 لایه، از جمله اسلات‌های PCIe و DRAM، مشکی هستن، البته اسلات اصلی PCIe از تقویت‌کننده استفاده می‌کنه و نقره‌ای رنگه. هیت سینک که چیپست رو می‌پوشونه هم طراحی منحصر به فردی داره که روی مادربردهای دیگه ندیدیم. برای کسایی که به دنبال خرید یک مادربرد درجه یک ROG هستن، و رنگ نقره‌ای رو به قرمز ترجیح میدن این مادربرد Asus ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4 جایگزین خوبیه برای باقی بردهای ROG/Strix که گرون‌تر هستن. از بالا در سمت چپ که شروع می‌کنیم، به دو کانکتور EPS 8 پین (یکی مورد نیاز) که پردازنده رو تغذیه می‌کنه، می‌بینیم. ویژگی اصلی هیت سینک بزرگ VRM با ویژگی منحصربه‌فرد نوردپردازی RGB در بالای اونه که روکش آلومینیومی برس خورده در اطرافش داره. هیت‌سینک مادربرد Asus ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4 جرم و مساحت بسیار زیادی داره که روی عملکردش تاثیر مثبت می‌ذاره.

نگاهی دقیق به چیدمان در بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4

در بالای هیت سینک VRM، دو هدر اول فن ۴ پین قرار دارن. در اینجا سرصفحه‌های CPU_FAN و CPU_OPT رو پیدا می‌کنیم که بقیه به صورت استراتژیک در سراسر صفحه پراکنده شدن. همه هدرهای فن دارای کنترل Q-Fan هستن، منهای AIO_PUMP (سرعت کامل).

اسلات های رم

با حرکت به سمت راست، از سوکت رد می‌شیم و به چهار اسلات DRAM تقویت نشده می‌رسیم که در هر دو طرف قفل می‌شن. این مادربرد تا ۱۲۸ گیگابایت رم رو ، با سرعت های ذکر شده تا DDR4-5333 (OC) پشتیبانی می‌کنه. با استفاده از کیت DDR4-4000 روی این مادربرد هیچ مشکلی وجود نداره اما رسیدن به این سرعت‌ها به کیت مناسب و یک IMC (مموری کنترلر) خوب نیاز داره. درنهایت همه این‌ها و هماهنگی بین قطعات باعث بهترین عملکرد میشه. مادربرد Asus ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4 خیالتون رو از این بابت راحت می‌ذاره.

هدر ها

درست بالای اسلات‌های DRAM، دو هدر (از چهار هدر) RGB قرار دارن. در اینجا ما یک هدر ۳ پین Aura ARGB و یک هدر ۴ پین RGB رو پیدا می‌کنیم. در زیر کانکتور ATX 24 پین برای تغذیه مادربرد، یک کانکتور USB 3.2 Gen 2×2 (20 گیگابیت بر ثانیه) پنل جلویی و یک هدر USB 3.2 Gen 1 (5 گیگابیت بر ثانیه) قرار داره.

Q-Release

یکی دیگه از ویژگی‌هایی که باید به اون توجه کنید، دکمه مفید Q-Release برای باز کردن اسلات PCIـه. اغلب، فضای بسیار کمی برای فشار دادن مکانیسم قفل استاندارد PCIe وجود داره که این مادربرد با داشتن قابلیت Q-Release این چالش رو برطرف کرده. (هرچند شاید زیاد مهم نباشه اما خبر از پریمیوم بودن این مادربرد داره) 

VRM | مدار تنظیم کننده ولتاژ

انتقال برق در Z690-A Gaming WIFI D4 شامل ۱۷ فازه که ۱۶ فاز آن به Vcore (پردازنده )اختصاص داره. برق از کانکتورهای EPS به DIGI+ VRM ایسوس (کنترل کننده ۱۰ کاناله ASP2100) و سپس به ۱۶ ماسفت ۸۰A Vishsay SIC659 DrMOS می‌رسه. ۱۲۸۰ آمپر موجود برای پردازنده برای اورکلاک کردن پرچمدار Core i9-12900KS اینتل کافیه. همونطور که در مورد پردازنده‌های نسل دوازدهم و سیزدهم اینتل می‌دونید ما مشکل برق‌رسانی نداریم بلکه مشکل خنک کردن داریم که اون هم با یک سیستم خنک‌کننده خوب برطرف میشه. اگر VRM مادربرد براتون ناآشناست و می‌خواید اطلاعات بیشتری درموردش کسب کنید، پیشنهاد می‌کنم به مقاله‌ی «ولتاژ رگولاتور ماژول (VRM) چیست؟» مراجعه کنید. 😎

بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4

در نیمه پایینی مادربرد سمت چپ، بخش صوتی قرار داره که با خط صوتی محافظی که اکثر بردها این روزها دارن، از بقیه قسمت‌های برد جدا شده. در قسمت تراشه SupremeFX وجود داره که بر اساس کدک برتر Realtek ALC4080 ساخته شده. مادربرد Asus ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4 با توجه به قیمتی که نسبت با باقی مادربردها داره، کیفیت صدا و سخت افزار خیلی خوبی در این زمینه ارائه می‌کنه.

در وسط برد سه اسلات PCIe و چهار سوکت M.2 وجود داره که هر کدوم دارای هیت سینک هستن. از اسلات‌های PCIe شروع می‌کنیم، دو اسلات تمام قد روی برد وجود داره که اسلات بالایی تقویت‌شده به عنوان اسلات اصلی برای کارت‌های گرافیک محسوب میشه. اسلات بالا به CPU متصل و با سرعت PCIe 5.0 x16 اجرا می‌شه، در حالی که اسلات پایین از طریق چیپ ست متصل و با PCIe 3.0 x4 اجرا می‌شه. اسلات x1 در وسط هم از طریق چیپست متصل و با PCIe 3.0 x1 اجرا می‌شه. این پیکربندی از فناوری AMD Crossfire پشتیبانی می‌کنه.

در اطراف و بین اسلات‌های PCIe چهار سوکت M.2 وجود داره که همگی دارای یک هیت سینک برای خنک نگه داشتن SSD هستن. سوکت بالایی از طریق CPU وصل می‌شه و تا PCIe 4.0 x4 (64 گیگابیت بر ثانیه) پشتیبانی می‌کنه و ماژول‌های ۱۱۰ میلی‌متری رو در خودش جای میده. بقیه سوکت‌ها از طریق چیپست متصل می‌شن و حداکثر با PCIe 4.0 x4 اجرا خواهند شد. علاوه‌بر این، همه اون‌ها ماژول‌های ۸۰ میلی‌متری رو هم پشتیبانی می‌کنن. اگر قصد داشته باشید NVMe رو RAID کنید، Z690-A Gaming WIFI D4 از حالت‌های RAID0/1/5 پشتیبانی می‌کنه. در لبه سمت راست شش کانکتور SATA وجود داره که می‌تونن در حالت‌های RAID0/1/5/10 روی چهار پورت اصلی اجرا بشن. دو مورد دیگر، SATA6G_E1-2 توسط یک کنترلر ASMedia پشتیبانی می‌شن.

در پایین مادربرد Asus ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4 چندین هدر دیگه هم وجود داره. در اینجا موارد معمولی از جمله پورت‌های USB اضافی و هدرهای RGB رو پیدا می‌کنید. در ادامه لیست کاملی از هدرها از چپ به راست اومده.

  • صدای پنل جلو
  • هدر فن شاسی ۴ پین
  • (۲) هدرهای AURA ARGB 3 پین
  • هدر تاندربولت
  • (۲) هدر USB 2.0
  • سنسور دمای ۲ پین
  • هدر TPM (بالاتر از طرفداران CHA)
  • (۲) فن های شاسی ۴ پین
پنل جلو مادربرد Asus ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4

پنل جلو مادربرد Asus ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4

قسمت IO عقب دارای یک صفحه IO از پیش نصب شده با پس زمینه سفیده. پورت‌ها و نام تجاری به رنگ مشکی یا خاکستری هستن، بنابراین خوندن اونها آسونه. در مجموع، ۱۰ پورت USB وجود داره: یک USB 3.2 Gen 2×2 (20 Gbps) Type-C و Gen 2 (10 Gbps) Type-C، چهار پورت USB 3.2 Gen 2 (10 Gbps) آبی، دو پورت USB (قرمز) پورت ۳.۲ Gen 1 (5 گیگابیت بر ثانیه) و دو پورت USB 2.0 (پایین برای عملکرد BIOS Flashback استفاده می‌شه. در سمت چپ خروجی‌های ویدیو، Displayport و HDMI قرار دارن. در سمت راست و زیر پورت USB 2.0 BIOS Flashback و Clear قرار داره. دکمه‌های CMOS. پورت‌های اضافی شامل ۲.۵ گیگابایت، کانکتورهای آنتن Wi-Fi 6 و پشته صوتی آنالوگ ۵ پلاگین قرار داره.

سیستم عامل در بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4

بایوس مادربرد ROG Strix Z690-A گیمینگ ایسوس تم آشنای سیاه و قرمز داره. بایوس با گزینه‌ها و منوها بارگذاری میشه و مواردی که به اون‌ها نیاز دارید، به‌راحتی قابل دسترسی هستن و در بخش‌های پیچیده گم نمی‌شن. یک حالت آسون هم وجود داره که بیشتر شبیه به یک داشبورد با عملکرد محدوده. ما همیشه جزو طرفداران BIOS ایسوس و طرح منطقی اون هستیم. هر چیزی که بهش نیاز داشته باشید توی بایوس در دسترستونه. 

نرم افزار در مادربرد Asus ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4

ایسوس نرم‌افزارهایی داره که برای کنترل عملکردهای مختلف مادربرد طراحی شدن. از کنترل نور RGB گرفته تا صدا، نظارت بر سیستم، اورکلاک و غیره.برای مثال نرم‌افزارهای Ai Suite 3، Armory Crate، Sonic Studio III Suite و اپلیکیشن Realtek Audio.

جمع بندی از بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4

جمع بندی از بررسی مادربرد Asus ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4

مادربرد ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4 ایسوس به‌طور کلی یک مادربرد با عملکرد خوب محسوب میشه. به‌این‌دلیل که در مجموعه تست‌های انجام شده عملکرد خوبی از خودش نشون داده و برخی از بالاترین امتیازات و سریع‌ترین زمان‌هایی رو که دیدیم رو ثبت کرده. با این حال، همه چیز در مورد عملکرد نیست. چهار سوکت M.2 و شش پورت SATA قابلیت ذخیره‌سازی زیادی رو ارائه می‌کنن و بیشتر از اندازه کافی، درگاه USB (شامل ۲۰ گیگابیت در ثانیه Type-C) در IO عقب وجود داره. در بخش شبکه، ۲.۵ گیگابایت و وای فای ۶ یکپارچه برای اکثر کاربران به اندازه کافی سریع هستن. برای کسایی که قصد اورکلاک دارن، VRM ابن مادربرد می‌تونه کاملا پاسخگو باشه و مشکلی از نظر اورکلاک به‌وجود نیاره. علاوه‌بر این ظاهر زیبای مادربرد Asus ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4 با رنگ مشکی و نقره‌ای جذابیت زیادی به این برد بخشیده.

مادربرد Asus ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4 یکی از ارزون‌ترین مادربردهای سری ROG محسوب میشه بنابراین اگر بودجه کافی برای ورود به دنیای ROG رو ندارید، این مادربرد می‌تونه جزو انتخاب‌هاتون قرار بگیره. 

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×