محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

قیمت پردازنده Core i5-13400F اینتل به ۱۶۵ دلار کاهش یافت

پردازنده مرکزی Core i5-13400F اینتل، توی فروشگاهای بزرگ آمریکا، روز گذشته با کاهش قیمت روبه‌رو شده. حالا این پردازنده ۱۰ هسته‌ای می‌تونه برای گیمرها گزینه‌ی خوبی باشه. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.


تا به امروز پردازنده‌های زیر ۲۰۰ دلار اینتل معمولا جزو پردازنده‌های ارزون محسوب می‌شد. توی این بازه هم پردازنده‌های Core i3 با قیمت حدود ۱۰۰ دلار به فروش می‌رسن، ولی پردازنده‌های Core i5 از ۱۵۰ دلار و بالاتر شروع میشن. در حالی که AMD تو پلتفرم جدیدش هیچ پردازنده‌ای زیر ۲۰۰ دلار نداره که خب نکته مهمیه و می‌تونه باعث از دست رفتن بخشی از بازار بشه.

تنها گزینه‌های ارزونی که AMD داره، پردازنده‌های قدیمی Ryzen 5000 برای پلتفرم AM4 هستن که خیلی خوب توی بازار به فروش می‌رسن. ولی این شرکت برای جلب نظر کاربرا به پلتفرم AM5 باید گزینه‌های دیگه‌ای رو هم ارائه بده. شرکای سازنده مادربرد هم قیمت‌های خیلی مناسبی برای گزینه‌های A620 و B650 ارائه دادن، که از ۸۵ تا ۱۵۰ دلار هستن. ولی متأسفانه خود AMD هنوز پردازنده‌ای با قیمت مناسب به بازار عرضه نکرده.

کاهش قیمت پردازنده Core i5-13400F اینتل به ۱۶۵ دلار

در حال حاضر، پلتفرم LGA 1700/1800 اینتل ممکنه برای گیمرهایی که دنبال قیمت مناسب هستن جذاب‌تر باشه. قیمت پردازنده‌های سری Core i5 توی این پلتفرم همچنان داره کم میشه. با این کاهش قیمت، پردازنده Core i5-13400F اینتل که خیلی از گیمرها به عنوان یه گزینه خوب و کارآمد برای بازی‌های اقتصادی میشناسن، الان رو آمازون و Best Buy با قیمت ۱۶۴.۹۹ دلار آمریکا موجوده.

وقتی که به قیمت مادربردها هم یه سری بزنید می‌بینید که مادربرد B660 و H610 با قیمت حدود ۱۰۰ دلار توی فروشگاه‌ها لیست شدن و می‌تونه به‌طور کلی ترکیب بهتر و ارزون‌تری باشه. (البته منظورم از بهتر عملکرد نیست. برای عملکرد باید بنچمارک‌ها رو ببینیم)

بستگی به مادربردی که انتخاب کنید، می‌تونید یه منبع تغذیه ۵۰۰ واتی و یه کیس mATX خوب و یه پردازنده گرافیکی مثل Radeon RX 7600 از AMD یا RTX 4060 از Nvidia (299 دلار آمریکا) رو با پردازنده مرکزی با ۱۶ گیگابایت حافظه DDR4 یا DDR5 ترکیب کنید. یه کامپیوتری که حدوداً ۶۰۰ دلار قیمت داره و می‌تونه به شما عملکرد فوق‌العاده‌ای توی رزولوشن ۱۰۸۰p و حتی در حالت (FSR/DLSS) تا ۱۴۴۰p بده. حتی اگه بخواین کمتر هم هزینه کنید، پردازنده Intel Core i5-12400F رو می‌تونید با قیمت ۱۵ دلار کمتر از ۱۵۰ دلار پیدا کنید. این تراشه چهار هسته‌ای نیست مثل i5-13400F، ولی با ۶ هسته P هم خوب عمل میکنه. ولی در نهایت پردازنده Core i5-13400F به لطف هسته‌های الکترونیکی اضافی عملکرد کمی بهتر داره در حالی که اختلاف قیمت این دو الان دیگه خیلی کم شده.

ممکنه AMD در آینده گزینه‌های بیشتری رو در سری Ryzen 3 برای AM5 به بازار عرضه کنه، ولی تا الان هیچ خبری در این باره وجود نداره. طبق شایعه‌ها می‌دونیم که AMD قصد داره بعضی از محصولات خودش (Cezanne و Rembrandt) رو برای پلتفرم AM5 روانه بازار کنه، که اگه قیمتشون مناسب باشه، می‌تونه به گزینه خوبی برای گیمرها تبدیل بشه. شما می‌تونید بررسی پردازنده Core i5-13400F رو در رسانه بنچفا بخونید.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×